Curatorium Ger. Gem. in Ned. 2012
-
Re: Curatorium Ger. Gem. in Ned. 2012
Wellicht kunnen we alle zaken die niet feitelijk zijn in een ander topic zetten, zoals dat ook met het cur. van de GG gedaan is?!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Als er ware nood in de gemeenten was zou dat ook vehoord worden.Gian schreef:Meer bidden levert meer op oid?eilander schreef: Ik denk niet dat dit een juiste houding is. Als je er zo negatief tegenover staat, houd je geen gebed meer over. En dat laatste lijkt mij beter.
Het gebed van een rechtvaardige vermag veel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ho ho, geloven we de voorzienigheid ook nog of? Dit lijkt een beetje Rooms...wij bidden en de Heere geeft. Natuurlijk weet ik wel dat op het gebed de Heere wonderen doet. Maar er zijn mensen, ware bidders, die de nood voelen maar dat geeft geen 'garantie' dat er dan op onze tijd iets gebeurd. Integendeel. Alles op Gods tijd.-DIA- schreef:Als er ware nood in de gemeenten was zou dat ook vehoord worden.Gian schreef:Meer bidden levert meer op oid?eilander schreef: Ik denk niet dat dit een juiste houding is. Als je er zo negatief tegenover staat, houd je geen gebed meer over. En dat laatste lijkt mij beter.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
De vraag is alleen: wàt heeft dat te zeggen?henriët schreef:Als er dan wel menigeen opgaat, heeft dat inderdaad wat te zeggen.-DIA- schreef:Maar als er niemand kan worden aangenomen heeft ons dat dan niets te zeggen?Curatorium schreef:Misschien geen juiste houding, maar wel een realistische!
Ik herinner me dat het curatorium van de Geref. Gem. (misschien een tiental jaren geleden)
ook jaren aaneen niemand kon aannemen...
Ik weet het, maar als het gebed in de gemeenten verflauwd, kunnen we dan nog zegen verwachten? Ik bedoe dit, als er echt nood is, dan wil de Heere zich niet onbetuigd laten.Schemerlichtje schreef:Ho ho, geloven we de voorzienigheid ook nog of? Dit lijkt een beetje Rooms...wij bidden en de Heere geeft. Natuurlijk weet ik wel dat op het gebed de Heere wonderen doet. Maar er zijn mensen, ware bidders, die de nood voelen maar dat geeft geen 'garantie' dat er dan op onze tijd iets gebeurd. Integendeel. Alles op Gods tijd.-DIA- schreef:Als er ware nood in de gemeenten was zou dat ook vehoord worden.Gian schreef:Meer bidden levert meer op oid?eilander schreef: Ik denk niet dat dit een juiste houding is. Als je er zo negatief tegenover staat, houd je geen gebed meer over. En dat laatste lijkt mij beter.
Hij wil er toch van den huize Israëls om gebeden zijn.
Wat heeft het huis van Israel hier mee te maken?-DIA- schreef: Hij wil er toch van den huize Israëls om gebeden zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alles! Lees Ezechiel 37 maar; het gaat daar over de zegeningen die God wil geven over het huis van Israel en dat Hij daar om gebeden wil wordenGian schreef:Wat heeft het huis van Israel hier mee te maken?-DIA- schreef: Hij wil er toch van den huize Israëls om gebeden zijn.
Maar de gemeente is niet het huis van Israel, lijkt me.gallio schreef:Alles! Lees Ezechiel 37 maar; het gaat daar over de zegeningen die God wil geven over het huis van Israel en dat Hij daar om gebeden wil wordenGian schreef:Wat heeft het huis van Israel hier mee te maken?-DIA- schreef: Hij wil er toch van den huize Israëls om gebeden zijn.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Hoe heb ik het nu weer? Ik val soms van de ene verbazing in de andere...Simon schreef:Maar de gemeente is niet het huis van Israel, lijkt me.gallio schreef:Alles! Lees Ezechiel 37 maar; het gaat daar over de zegeningen die God wil geven over het huis van Israel en dat Hij daar om gebeden wil wordenGian schreef:Wat heeft het huis van Israel hier mee te maken?-DIA- schreef: Hij wil er toch van den huize Israëls om gebeden zijn.
Probeer het maar wetenschappelijk te verklaren, dat geeft niet, maar ik heb
genoeg aan de verklaring zoals ik die van kindsaf heb geleerd.
Of het nu huize Israëls of huize Jakobs is weet ik even niet, op dit moment
maakt dat even niet uit.
En in Ezechiel 37 staat ook niks over bidden.Simon schreef:Maar de gemeente is niet het huis van Israel, lijkt me.gallio schreef:Alles! Lees Ezechiel 37 maar; het gaat daar over de zegeningen die God wil geven over het huis van Israel en dat Hij daar om gebeden wil wordenGian schreef:Wat heeft het huis van Israel hier mee te maken?-DIA- schreef: Hij wil er toch van den huize Israëls om gebeden zijn.
-DIA- bedoelt zeer waarschijnlijk Ezech. 36:37:
"Alzo zegt de Heere HEERE: Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israëls verzocht worden, dat Ik het hun doe".
Welke uitleg je ook mogelijk acht van deze tekst, in elk geval lijkt mij deze toepassing deugdelijk: de Heere weet wel van elke nood af, maar wil er tóch om gevraagd worden.
Dat geldt m.i. zeker voor het aantal predikanten in dit kerkverband (en andere). Om weer een beetje on-topic te komen.
"Alzo zegt de Heere HEERE: Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israëls verzocht worden, dat Ik het hun doe".
Welke uitleg je ook mogelijk acht van deze tekst, in elk geval lijkt mij deze toepassing deugdelijk: de Heere weet wel van elke nood af, maar wil er tóch om gevraagd worden.
Dat geldt m.i. zeker voor het aantal predikanten in dit kerkverband (en andere). Om weer een beetje on-topic te komen.
Ik ga ervan uit dat ze met de beste bedoelingen daar zitten en echt het goede voor de gemeenten zoeken. Maar het gaat om de 'schijn des kwaads'. Die moet je echt zien te voorkomen. Geef ook daarin de satan geen kans, want als hij ergens stoken kan, zal hij het niet nalaten te doen. Verdeel en heers is een van zijn strijdwoorden. Het onderwerp 'curatorium' is een van zijn geliefde targets. En kerkpolitiek komt echt voor. Veel meer en veel vaker dan we denken. En volgens mij is dat een kwaad iets. Wellicht wat off-topic, maar waarom is er geen roulatie systeem (of hoe je dat ook noemen wilt) voor het bekleden van functies binnen bijvoorbeeld deputaatschappen en curatorium.-DIA- schreef:Het klinkt een beetje of je de mensen uit andere gemeenten niet helemaal vertrouwd? We moeten er toch van uitgaan dat een synodaal benoemd curatorium het goede voor alle gemeenten zoekt? Op zich hoeft er dan geen bezwaar te zijn als een groot deel uit een van de grootse gemeenten van ons land afkomstig is. Misschien is het procentueel gezien danfreek schreef:Ik vraag je af of je het moet willen als kerkverband. Je kunt maar beter de schijn des kwaads voorkomen. En politiek of niet; evenredige vertegenwoordiging speelt in een kerkverband terecht een rol.
ook helemaal nog niet zo vreemd verdeeld?
Afijn, het is te hopen dat ze woensdag een flink aantal mannen mogen en kunnen toelaten.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
idd, Luk. 10 vs 2. Hij zeide dan tot hen: De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; daarom, bidt den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.eilander schreef:-DIA- bedoelt zeer waarschijnlijk Ezech. 36:37:
Hier even iets weggehaald. Laten we a.u.b. suggestieve postings in dit gevoelige onderwerp achterwege laten.
Jan schreef:Hier even iets weggehaald. Laten we a.u.b. suggestieve postings in dit gevoelige onderwerp achterwege laten.
Sinds wanneer ben jij een moderator?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.