Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012
Bravo Marieke! We mogen de Heere niet voor de voeten lopen! Ik ben er vast van overtuigd dat we de Heilige Geest kunnen bedroeven door Zijn werk te beoordelen naar menselijke maatstaven. We zijn maar zulke kleine mensjes en hebben de Heere in alles nodig, ook in het toelaten van nieuwe studenten tot de TS. Laten we vooral op de knieën gaan en God voortdurend vragen om Zijn licht en wijsheid voor het curatorium in deze dagen. Hij wil erom gevraagd zijn!
Wie bedoel je daarmee?huisman schreef:....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGK
En verder: er zijn toch wel meer behoudende CGK-predikanten die oorspronkelijk uit de GG komen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Waar baseer je de gedachte op dat God per predikant beslist in welk kerkverband zij predikant behoren te worden?Marieke schreef:Ik vind dit helemaal niet triest. Het kan toch zo zijn dat de Heere ze in een ander kerkverband wilde hebben omdat Hij het nodig achtte dat ze daar predikant werden. De Heere kan daar zeker ook een rijke zegen geven (denk aan ds. Reinders/Zweistra enz.) Als het goed is, zijn deze predikanten (HHK/PKN) het dan ook eens met de weg die de Heere met hen gegaan is en hebben ze geen rancunes tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.jakobmarin schreef:Triest eigenlijk, ik vind het daarom moeilijk om het tekort aan predikanten niet o.a. te wijten aan dit fenomeen.huisman schreef:....idd en er zijn er die nu zeer goede predikanten zijn in de HHK/PKN en zelfs één in de CGKrefo schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste theologische studenten worden helemaal geen predikant in de GG. We schijnen er zo wel 100 misgelopen te zijn in de voorbije jaren.
We bidden wel om nieuwe studenten, maar ondertussen zijn er tientallen afgewezen die nu zegenrijk in een ander kerkverband voorgaan
Anderzijds heeft de Heere weer Hervormde en CGK-ers in de GG gebracht, omdat ze daar predikant moesten worden (denk aan ds. Schreuder/van Boven enz.). Voor hen geldt hopelijk hetzelfde tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.
Je moet het werk van de Heere hierin niet triest noemen, het is onder Zijn voorzienigheid dat dit gebeurt.
Volgens kunnen we dit beter iets nuchterder zien. Als je weet dat je predikant moet worden, en je eigen kerkverband wijst je af, dan zoek je aansluiting bij ander kerkverband. Kerkverband is maar een middel, geen doel op zich.
Nee, dat is zo, maar als die "afgewezen" predikanten in de HHK/PKN zekenrijk mogen voorgaan in dat kerkverband, dan zegt dat misschien wel wat.Johannes 3:16 schreef:Van alles wat onder Gods voorzienigheid gebeurt, kun je niet zeggen dat God het allemaal wel goed vindt.Marieke schreef:
Ik vind dit helemaal niet triest. Het kan toch zo zijn dat de Heere ze in een ander kerkverband wilde hebben omdat Hij het nodig achtte dat ze daar predikant werden. De Heere kan daar zeker ook een rijke zegen geven (denk aan ds. Reinders/Zweistra enz.) Als het goed is, zijn deze predikanten (HHK/PKN) het dan ook eens met de weg die de Heere met hen gegaan is en hebben ze geen rancunes tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.
Anderzijds heeft de Heere weer Hervormde en CGK-ers in de GG gebracht, omdat ze daar predikant moesten worden (denk aan ds. Schreuder/van Boven enz.). Voor hen geldt hopelijk hetzelfde tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.
Je moet het werk van de Heere hierin niet triest noemen, het is onder Zijn voorzienigheid dat dit gebeurt.
Andersom geldt dat wellicht ook voor die andere predikanten die overgekomen zijn naar de GG.
- jakobmarin
Dan kun je zo precies zeggen als mogelijkheid bij een curatorium: ook zij kunnen God voor de voeten lopen, en beoordelen (als het goed is) Zijn werk...Ragab schreef:Bravo Marieke! We mogen de Heere niet voor de voeten lopen! Ik ben er vast van overtuigd dat we de Heilige Geest kunnen bedroeven door Zijn werk te beoordelen naar menselijke maatstaven
En waarom zou je het niet triest mogen vinden als er 10-tallen mannen uit de eigen gemeente ds. willen worden, maar worden afgewezen, om vervolgens in een ander verband aan de slag te gaan?
Natuurlijk werkt God dwars door ons gestuntel heen, en is het een zegen voor die andere verbanden, maar daarom vind ik het nog wel triest.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Dat baseer ik op het feit dat God alles leidt en bestuurt (onder Zijn zegen of onder Zijn toelating).freek schreef:Waar baseer je de gedachte op dat God per predikant beslist in welk kerkverband zij predikant behoren te worden?Marieke schreef:
Ik vind dit helemaal niet triest. Het kan toch zo zijn dat de Heere ze in een ander kerkverband wilde hebben omdat Hij het nodig achtte dat ze daar predikant werden. De Heere kan daar zeker ook een rijke zegen geven (denk aan ds. Reinders/Zweistra enz.) Als het goed is, zijn deze predikanten (HHK/PKN) het dan ook eens met de weg die de Heere met hen gegaan is en hebben ze geen rancunes tegenover hun oorspronkelijk kerkverband.
Volgens kunnen we dit beter iets nuchterder zien. Als je weet dat je predikant moet worden, en je eigen kerkverband wijst je af, dan zoek je aansluiting bij ander kerkverband. Kerkverband is maar een middel, geen doel op zich.
Dat kan zeker dat je dan naar een ander kerkverband toegaat. Zo nuchter als jij die beslissing noemt en neemt, zou ik hem niet willen nemen. Het is geen supermarkt waar je zomaar eens even van wisselt.
Er zijn predikanten die na 2 afwijzingen bij wijze van spreken overstappen naar een ander kerkverband, er zijn er ook die na 5 afwijzingen de 6e keer worden aangenomen. Dus zo nuchter ligt dat allemaal niet.
En er zijn er ook die hun kerkverband trouw blijven ondanks hun afwijzing. Die hierin de stem van de Heere erkennen en zich mogen onderwerpen aan het feit dat hun roeping niet Godswege was.
Ik denk dat dat voor een ieder persoonlijk tussen hem en de Heere ligt
Ik vind het in deze discussie altijd zo opmerkelijk dat we Gods bestuur/voorzienigheid daar zo weinig in tegen komen.
Zondag 10
Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.
Vraag 28
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapenheeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaarzijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzichthebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijnliefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, dat zij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Ook ik zie in andere kerkverbanden predikanten die ik graag binnen de GG had gezien. Maar hun weg lag niet in dit kerkverband maar in dat andere kerkverband. Als de grote Opperherder nu zijn knechten zendt naar de velden om te oogsten, dan moeten en mogen we toch geloven dat Hij weet waar hij ze heen stuurt, in welk kerkverband dan ook?
En natuurlijk wil ik geen enkele menselijk verantwoordelijkheid uitschakelen maar laten we niet op de plaatst gaan zitten dat wij het beter weten.
Ik hoop en bid erom dat er in Gods gunst aangenomen mogen worden die aangenomen moeten worden.
Zondag 10
Vraag 27
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.
Vraag 28
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapenheeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaarzijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzichthebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijnliefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, dat zij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Ook ik zie in andere kerkverbanden predikanten die ik graag binnen de GG had gezien. Maar hun weg lag niet in dit kerkverband maar in dat andere kerkverband. Als de grote Opperherder nu zijn knechten zendt naar de velden om te oogsten, dan moeten en mogen we toch geloven dat Hij weet waar hij ze heen stuurt, in welk kerkverband dan ook?
En natuurlijk wil ik geen enkele menselijk verantwoordelijkheid uitschakelen maar laten we niet op de plaatst gaan zitten dat wij het beter weten.
Ik hoop en bid erom dat er in Gods gunst aangenomen mogen worden die aangenomen moeten worden.
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
-
Laten we het curatorium maar gauw afschaffen dan. God bepaalt toch wel waar Zijn knechten terechtkomen.dré schreef:Ik vind het in deze discussie altijd zo opmerkelijk dat we Gods bestuur/voorzienigheid daar zo weinig in tegen komen.
Zondag 10
Vraag 27
Vraag 28
- jakobmarin
Helemaal afschaffen lijkt me te rigoureus, want "leg niemand te snel de handen op", maar het mandaat inperken als bijv. raadgevend naar de plaatselijke kerkenraad (die toch autonoom is), lijkt me idd beter.Johannes 3:16 schreef:Laten we het curatorium maar gauw afschaffen dan. God bepaalt toch wel waar Zijn knechten terechtkomen.
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)
Ik denk, dat de procedure voor toelating tot de Theologische School voor verbetering vatbaar is. De huidige procedure is verre van optimaal, omdat juist die mensen afgewezen worden, die niet in staat zijn om in een uurtje hun geestelijke leven en roeping voldoende treffend te verwoorden.
Een alternatief, dat ik 2 jaar geleden al eens heb geopperd, zou kunnen zijn, om mensen bijvoorbeeld eerst één of twee jaar algemeen theologie te laten studeren (bijvoorbeeld á la CGO-E), onder begeleiding van een commissie van toelating, die enkele gesprekken in dat jaar met de studenten kan voeren. Daarna kan op basis van die gesprekken en de studieresultaten bekeken worden of de student door gaat naar de predikantsopleiding of bijvoorbeeld opleiding tot pastoraal werker, godsdienstleraar, of dergelijke.
Een ander alternatief is beschreven in een column door dr. Post, vijf jaar geleden, wat ik uit een ander topic omhoog wil halen.
Een alternatief, dat ik 2 jaar geleden al eens heb geopperd, zou kunnen zijn, om mensen bijvoorbeeld eerst één of twee jaar algemeen theologie te laten studeren (bijvoorbeeld á la CGO-E), onder begeleiding van een commissie van toelating, die enkele gesprekken in dat jaar met de studenten kan voeren. Daarna kan op basis van die gesprekken en de studieresultaten bekeken worden of de student door gaat naar de predikantsopleiding of bijvoorbeeld opleiding tot pastoraal werker, godsdienstleraar, of dergelijke.
Een ander alternatief is beschreven in een column door dr. Post, vijf jaar geleden, wat ik uit een ander topic omhoog wil halen.
S.D. Post schreef:Datum: 05-05-2007
Curatorium
S. D. Post
Curator is een ambt met oude papieren. Vroeger heetten onder anderen de toezichthouders van de Latijnse school curator. Vrijwel alle predikanten begonnen de weg naar het ambt op zo'n Latijnse school, de universitaire vooropleiding. Daar kwam de predikant in spe dus curatoren tegen, al was het maar bij de jaarlijkse prijsuitreiking voor de beste student. Het onderzoek naar de geschiktheid als predikant vond na de opleiding plaats door de classis, in een preparatoir en een peremptoir examen. Daar bemoeiden de curatoren zich niet mee.
In een aantal afgescheiden kerken is het de gewoonte dat het onderzoek naar de geschiktheid plaats vindt bij de voordeur van de opleiding. Zo vergadert binnen enkele weken het curatorium van de theologische opleiding van de Gereformeerde Gemeenten. Verschillende andere afgescheiden kerken kennen ook zo'n curatorium of een commissie van onderzoek. Wie zich met een attest van de kerkenraad meldt bij de Theologische School, krijgt een gesprek met de curatoren. Dit college van predikanten en ouderlingen beslist over de toelating, gemandateerd door de synode. Ze buigt zich over de geestelijke staat en de roeping van de kandidaat.
Daarnaast is er aan het einde van de studie, voordat de proponent zich aan een gemeente verbindt, het onderzoek door de classis.
Verwarring
Het is alleszins begrijpelijk dat de toelating tot de theologische opleiding van deze kleinere kerkelijke gemeenschappen zorgvuldig plaatsvindt. Afscheiding betekent in het algemeen versmalling. De Hervormde kerk van vroeger kende brede grenzen. Verschillende stromingen, later met eigen academische opleidingsplaatsen, pasten binnen de kerkelijke muren. In een stad of soms ook in een dorp stonden verschillende predikanten. Een klein kerkverband kent die breedte niet. Het is niet de volkskerk van vroeger. Een open instroom van predikanten zou voor veel verwarring zorgen en gemeenten verwoesten.
Dat dit onderzoek plaatsvindt aan het begin van de opleiding zal ermee te maken hebben dat het gaat om een particuliere opleiding die bekostigd wordt vanuit de gemeenten zelf, en die geheel is ingericht om predikant te worden binnen de eigen gemeenten.
De curatoren die dit onderzoek doen, zijn niet te benijden. Het is een verantwoordelijke taak. De beslissing, die bij meerderheid van stemmen genomen wordt, is niet alleen van grote betekenis voor de kandidaat, maar ook voor het kerkverband, waar vele kansels leeg staan. Het is ook een moeilijke taak. Het onderzoek richt zich op zeer persoonlijke dingen en de uitkomst laat zich niet aflezen uit een ingevulde checklist. Integendeel, alleen indringend en biddend luisteren kan aanwijzingen geven voor het stemgedrag van de individuele curator.
Gebed
Ik ken enkele predikanten die in het curatorium zitten, en ik ben ervan overtuigd dat zij net als veel gemeenteleden met hoop en verwachting naar de vergadering toeleven, overtuigd van de noodzaak dat de jongeren in het vergrijzende predikantenbestand de plaatsen van de ouderen innemen. Ze zullen dit werk doen in opzien naar boven. Dat gebed is ook nodig bij de achterban. Bid tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in zijn oogst uitzendt.
Niet het bestaan van het curatorium zou ik hier ter discussie willen stellen. Zeker niet de intentie van de curatoren. Wel de praktische werkwijze.
Voor zover ik op de hoogte ben, is de werkwijze dat de kandidaat verslag doet van zijn bekering en van de roeping tot het ambt. Na eventueel een enkele vraag beantwoord te hebben, verlaat de kandidaat vervolgens de zaal en hoort enkele ogenblikken later de uitslag. Is dit een goede werkwijze?
Voor de ene kandidaat zal dit een prettige werkwijze zijn. Hij kan het hele verhaal thuis voorbereiden. Voor de ander zal het ongemakkelijk zijn om zo gedachten, ervaringen en gevoelens te presenteren. Niet ondenkbaar dat mensen zich heel onzeker gaan voelen of zelfs 'dichtslaan'. Zonder het gesprek bij het curatorium te willen gelijkstellen met een sollicitatiegesprek, zou het een optie zijn om die werkwijze te kiezen. In een gesprek zullen veel mensen beter tot hun recht komen en meer van zichzelf prijsgeven. Het zou de curatoren ook veel meer opleveren als ze met open vragen de kandidaat zouden uitlokken om iets te vertellen, als ze zouden doorvragen waar het hun niet helder is of waar ze twijfels hebben.
Voorgesprek
De procedure zou mijns inziens verder aan zorgvuldigheid winnen als er door een kleine commissie in een informelere sfeer al vast een voorgesprek zou plaatsvinden, zodat in ieder geval enkele curatoren de persoon in kwestie beter leren kennen. Natuurlijk is dat een hele tijdsinvestering, maar dat zou dubbel en dwars terugverdiend worden als er hierdoor meer predikanten zouden komen, of als predikanten eerder zouden worden toegelaten.
Er wordt in dit verband nogal eens gezegd: Als iemand predikant moet worden, dan wordt hij dat. Dan kan de werkwijze van het curatorium dat niet verhinderen. Hierop past maar één antwoord. Deuteronomium 29:29. De verborgen dingen zijn voor de Heere.
Als iemand naar Leeuwarden wil, moet hij niet in de trein naar Maastricht stappen. Zeker, als de Heere wil dat iemand in Leeuwarden komt, zal niets dat verhinderen. Maar wij hebben onze verantwoordelijkheid om ons uiterste best te doen om te bereiken wat goed is.
Het is iedere keer een wonder als een student wordt aangenomen. Niet: een wonder ondanks de werkvorm. Integendeel, laten deputaten blijven zoeken naar een optimale manier van onderzoek. Wel: een wonder omdat de Heere, ondanks verdeeldheid, geesteloosheid en wereldsgezindheid, wil denken aan de gemeenten. Nieuwe predikanten vormen het bewijs dat de Heere nog goedertieren gedachten heeft. Hij stuurt arbeiders, er is dus oogst. Nieuwe studenten vormen een teken van hoop.
-
Vergadert het curatorium niet vandaag al? Ik meen zoiets in de Saambinder te hebben gelezen, maar die heb ik niet bij de hand op dit moment.
- jakobmarin
Dit is idd ook een goed optie, doen andere kerkverbanden dat ook niet zo?Tiberius schreef:Een alternatief, dat ik 2 jaar geleden al eens heb geopperd, zou kunnen zijn, om mensen bijvoorbeeld eerst één of twee jaar algemeen theologie te laten studeren (bijvoorbeeld á la CGO-E), onder begeleiding van een commissie van toelating, die enkele gesprekken in dat jaar met de studenten kan voeren. Daarna kan op basis van die gesprekken en de studieresultaten bekeken worden of de student door gaat naar de predikantsopleiding of bijvoorbeeld opleiding tot pastoraal werker, godsdienstleraar, of dergelijke.
vandaag zijn er proefpreken heb ik begrepen
Verkondig het evangelie, desnoods met woorden.
Ja. Zo creatief ben ik nou ook weer niet.jakobmarin schreef:Dit is idd ook een goed optie, doen andere kerkverbanden dat ook niet zo?Tiberius schreef:Een alternatief, dat ik 2 jaar geleden al eens heb geopperd, zou kunnen zijn, om mensen bijvoorbeeld eerst één of twee jaar algemeen theologie te laten studeren (bijvoorbeeld á la CGO-E), onder begeleiding van een commissie van toelating, die enkele gesprekken in dat jaar met de studenten kan voeren. Daarna kan op basis van die gesprekken en de studieresultaten bekeken worden of de student door gaat naar de predikantsopleiding of bijvoorbeeld opleiding tot pastoraal werker, godsdienstleraar, of dergelijke.

he ja, er zijn dus meer mensen die uitzien naar de legalisering van Pastoraal Werkers binnen ons kerkverband? dat is een heel welkom idee!
Verkondig het evangelie, desnoods met woorden.