Simon schreef:ja, zoals Bert Mulder al schreef, de toenadering met rome is helemaal geen taboe meer....Is witte donderdag ook niet iets rooms, de instelling van de eucharistie voorstellende?
de remonstrantse broederschap was ook al lid geworden van refo500....je blijft je verbazen tegenwoordig...
Misschien gaat het dan na 500 jaar lukken om niet alles van 'Rome' weg te gooien, maar eerlijk te kijken naar wat terecht gezuiverd werd en naar welk kind we met het badwater hebben weggegooid. Want alles wat men in Rome deed gelijk stellen aan fout, gaat natuurlijk niet op.
Voorbeeld:
Luther had heel duidelijk gesteld dat mensen
vrij moesten zijn om te biechten. Men moest niet gedwongen worden, zoals destijds in de RK-kerk (geestelijk) het geval was.
In zijn Catechismus schrijft hij dat van de weeromstuit heel veel mensen helemaal niets meer deden met de biecht. Dat was nooit zijn bedoeling geweest. De biecht moet blijven bestaan. Niet verplicht, ook niet bij de priester

maar wel bij de broeder waaraan je je zonden belijdt (Joh 20, Jak 5) en die jou de vergeving uit het woord van God voorhoudt. Zo stelt hij: wie niets meer doet met de biecht, is geen christen.
Ik denk dat wij, zelfs na 500 jaar, nog steeds teveel in de weeromstuit zitten. Daardoor wordt alles met een Rooms luchtje (bijv. vasten) heel kritisch bekeken, terwijl het in zichzelf Bijbels kan zijn.
We moeten zuiver zien wat terecht is verworpen door de Reformatie, maar voor het overige ook vrijheid laten aan elkaar. Dat was nu ook precies het punt van de Reformatie (in ieder geval van Luther): het gaat niet zozeer om de afschaffing van veel dingen, maar om de
gewetensvrijheid van de gelovigen in die dingen.