Biddag 2012

SecorDabar

Re: Biddag 2012

Bericht door SecorDabar »

Op deze biddag 2012 hebben wij 2 biddagpreken gelezen van Dr. Justus vermeer:
Te vinden op http://www.theologienet.nl/documenten/V ... ningen.pdf

Eerst gelezen preek 8. Jezus’ tranen over Jeruzalem, nevens het gevaar, van Hem en Zijn leer geen recht
gebruik te maken.
En als Hij nabij kwam en de stad zag, weende Hij over haar, zeggende: Och, of gij
ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het
verborgen voor uw ogen (Lukas 19:41 en 42).

Later op deze biddag van 2012 hebben we gelezen, preek 5. Het godonterend zondekwaad en bittere gevolgen,
onder des Heeren weldaden Hem te verlaten. Gedaan na de Biddag.
Doet gij u dit niet zelven, doordien gij den HEERE uw God verlaat, ten tijde als Hij u
op den weg leidt? (Jeremia 2:17).

Bij de laatste preek wijst dr. Vermeer de vinger op de plek wat we doen ná de diensten op onze biddagen,
die we beter volgens dr. Justus Vermeer "Tergdagen" kunnen noemen, vanwege:
de algehele geesteloosheid en zorgeloosheid in het persoonlijke, huiselijke, kerkelijke en nationale leven.

Dan blijft er in deze preken veel tot bezinning over voor ons persoonlijk leven, maar ook hoop en vertroosting voor bedelaars en albedervers.
De Heere nodigt nog en roept tot ons in Zijn lankmoedigheid en bereidwilligheid als de grote Voorbidder
voor een zichzelfkennend schuldig volk.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

SecorDabar schreef:Op deze biddag 2012 hebben wij 2 biddagpreken gelezen van Dr. Justus vermeer:
Het kan zeer vreemd vergaan...

Men neemt de grootste zorg, dat iemand die door de mensen niet goed genoeg geacht wordt tot het predikambt, door het curatorium nooit aangenomen wordt...

Terwijl men preken leest van iemand die nooit door God tot het ambt geroepen is...

Omgekeerde wereld....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Psalmen:
62:5,7
17:4,7
118:4
141:4,11
Tekst
1 SAMUËL 25:8b
…want wij zijn op een goeden dag gekomen; geef toch uw knechten en uw zoon David, hetgeen uw hand vinden zal.
THEMA:
Een vleselijke Biddag op een goede dag
1. Een vleselijk verzoek
2. Een vleselijke afwijzing
3. Een vleselijke reactie

Avondienst:
Psalmen:
74:17,20
77:1,7
51:2
103:5
Tekst:
KLAAGLIEDEREN 3:39-40
Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.
Thema:
KLACHT EN WEDERKEREN
1. Waarin die klacht bestaat
2. Waaruit die klacht voortkomt
3. Waartoe die klacht moet voeren
4. Waarop die klacht moet uitlopen

In de middag nog een preek beluisterd van ds. A. Verschuure. Deze preek heeft hij als student hier gedaan in Rijssen-West,
toen nog samenkomend in de aula van de Fruytier Scholengemeenschap.
De preek is intussen dus ruim 11 jaar geleden uitgesproken, maar nog heel actueel!
Hij sprak over
MATTHEUS 25:1-13
Alsdan zal het Koninkrijk der Hemelen zijn gelijk tien maagden, welke haar lampen namen en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
En wat er verder volgt

THEMA:
TWEEËRLEI REIS NAAR DE WEDERKOMST VAN DE BRUIDEGOM
1. Tweeërlei maagden (vers 2)
2. Tweeërlei begin (vers 3-4)
3. Tweeërlei slapen (vers 5)
4. Tweeërlei ontwaken (vers 6-9)
5. Tweeërlei einde (vers 10-12
6. Toepassing (vers 13)

Verder hopen we morgen nog een Biddagpreek van ds. H. van Gilst te beluisteren.
Met mijn hartelijke dank voor degene die nij deze preek stuurde!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Gisteravond weer eens in de kerk geweest waar ik ben opgegroeid. Was goed toeven.
Jozua 2: Rachab de hoer: haar geloof en haar redding.
Katharina van Bora

Bericht door Katharina van Bora »

Luther schreef:
huisman schreef:En wij geven de HEERE geen hele dag meer maar een halve. Waarvoor gaan wij nog wel de barricaden op ? Ik sprak vanmorgen trouwens een onderwijsman die er op vertrouwde dat de reformatorische scholen de bid en dankdagen vrij zouden blijven houden. Je kon de uren die dat kost op een ander moment makkelijk inhalen.
Wat die onderwijsman betreft: die kan daar wel op vertrouwen, maar als de MR er niet mee akkoord gaat, bijvoorbeeld omdat er dan vakantiedagen ingeleverd moeten worden, dan is dat een feit, ofwel: nieuwe realiteit. En die kans acht ik behoorlijk aanwezig.
Ik hoorde vanmorgen dat de basisschool in Sliedrecht geen vrij heeft op de bid- en dankdagen, maar als je als ouders je kinderen wel thuis wilt houden, dan is dat wel mogelijk. Dus gewoon naar school tot half 12, wel iets korter als anders op de woensdag.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Net, onder het strijken, meegeluisterd met een preek over de Hand van God: daar moeten we op wachten, dan mogen we het vergaderen, maar als er uit Zijn Hand niets komt, zullen we sterven. Kernwoord: Afhankelijkheid.
En wat is dat moeilijk voor de moderne mens die alles denkt te hebben!
:)

Hoeveel moeten we nog krijgen om eindelijk tevreden te zijn?
Ik niets meer, tevreden zijn ben met de dingen die je hebt. :)

Vanmiddag een preek over Hanna's gebed, een gebed "van harte".
Vragen wij de dingen voor onszelf? Of vragen wij om de dingen in het belang van Gods Koninkrijk?

Het "toeval" wil dat ik de laatste tijd veel bezig ben met gebed. Wat schiet mijn bidden toch tekort. Wat een troost te weten dat ik een Voorbidder heb in de Hemel. En wat een heerlijkheid dat de Almachtige God gemeenschap wil hebben met mij!
Huh? wij ook? Bij jullie ook het schoolthema?
"bidden met heel je hart" was hier het thema, ook Hannah
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Katharina van Bora schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:En wij geven de HEERE geen hele dag meer maar een halve. Waarvoor gaan wij nog wel de barricaden op ? Ik sprak vanmorgen trouwens een onderwijsman die er op vertrouwde dat de reformatorische scholen de bid en dankdagen vrij zouden blijven houden. Je kon de uren die dat kost op een ander moment makkelijk inhalen.
Wat die onderwijsman betreft: die kan daar wel op vertrouwen, maar als de MR er niet mee akkoord gaat, bijvoorbeeld omdat er dan vakantiedagen ingeleverd moeten worden, dan is dat een feit, ofwel: nieuwe realiteit. En die kans acht ik behoorlijk aanwezig.
Ik hoorde vanmorgen dat de basisschool in Sliedrecht geen vrij heeft op de bid- en dankdagen, maar als je als ouders je kinderen wel thuis wilt houden, dan is dat wel mogelijk. Dus gewoon naar school tot half 12, wel iets korter als anders op de woensdag.
Bij ons gaan ze ook gewoon naar school, gewoon tot kwart over twaalf. Op de scholen wordt wel uitgebreid aandacht geschonken aan biddag en het thema wordt ook in de middagdienst (om 14.00) behandeld. Ik vind het een goede manier zo, een samenwerking tussen de kerk en de school. Bovendien, de niet- en randkerkelijke kinderen vieren op deze manier toch bid- en dankdag. Daarnaast wordt hen de mogelijkheid gegeven om 's middags naar de kerk tegaan, de kinderclubleiding stelt zich beschikbaar voor de kinderen waarvan de ouders niet naar de kerk willen gaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie