Re: Vrijheid in exegese?
Geplaatst: 02 mar 2012, 12:05
Wat je hier omschrijft is de toeleidende weg tot Christus, de weg tot de Weg, de Waarheid en het Leven. Hij is de Bron der zaligheid van al het leven dat uit God geboren is. Zeg mij eens, wat het geestelijk leven voorstelt wanneer een zondaar Hem niet kent? Hoeveel waarde moeten we eraan hechten als we met zulk een levendmaking niet voor God kunnen verschijnen, want buiten de zaligmakende geloofskennis van Christus is God een Verterend Vuur bij wie niemand wonen kan. Er bestaat daarom geen levendmaking zonder een bewuste geloofskennis van Christus en vereniging met Christus, Tib. Paulus schrijft daarvan dat een vrouw in Israel niet mocht trouwen met een andere man indien haar eerste man nog leeft. (Rom. 7:1-3) Indien zij dat wel doet, dan pleegt ze overspel en bedrijft ze hoererij. In die zin wordt er in onze dagen veel geestelijk overspel en hoererij bedreven door zielen die heimelijk menen deel te hebben aan Christus maar nog niet afgesneden zijn van de heerschappij van hun eerste man. Door dit geestelijk overspel hebben veel misgerekend, en zijn velen met een ingebeelde hemel voor eeuwig ter helle gevaren. Want wij moeten niet bekeerd worden, maar bekeerd zijn...!!Tiberius schreef:Of het daar "van barst in onze dagen", zou ik zomaar niet durven beamen. Ik althans kom maar weinig mensen tegen die in hun gemis uitroepen "Mannen broeders wat moeten wij doen om zalig te worden?"DWW schreef:Wat ik met die drie wegen bedoel is, overtuigde zondaren die vinden dat ze niet meer bij de wereld horen en zich evenwel nog niet onder Gods volk durven rekenen. Ze kennen hun schuld en leven in angst en vrees, maar missen de vrede Gods die alle verstand te boven gaat. Daar barst het van in onze dagen.
Niet de handen opleggen, nee, dat zie ik ook ds. Kersten niet doen. Wel zien dat er in het uur van de levendmaking een hongeren en dorsten gekomen is naar de gerechtigheid. Wanneer iemand zijn hele leven in zijn hongeren en dorsten blijft hangen en daar zijn grond van maakt, is het ook niet goed. Maar er komt wel een gang in zijn leven, dat het op Christus aan gaat; zonder Christus kan hij niet meer leven, dan zou hij stikken.