Desiree schreef:Ik moet wel even iets overwinnen, geloof ik, om iets op te schrijven. Iets zeggen, dat is makkelijk, maar nu iets schrijven. Ik hoop dat het telkens beter gaat.
De puntenverdeling sprak mij erg aan... dat moet ik eerlijk zeggen. Mooi gevonden. (uh.. je denkt gelijk, oké, beetje een idee waar het heengaat.)
Punt 1. Jezus zegt aan Zijn discipelen, dat Hij zal worden overgeleverd, om gekruisigd te worden. Weet je, het is nooit tot mij doorgedrogen dat de Heere Jezus telkens zo zijn discipelen voorbereid voor zijn sterven, dmv gelijkenissen, situaties (vrouw) enz. Door ze achter elkaar te benoemen, zoals dr Kohlbrugge doet, krijg je een veel beter compleet beeld. Hier zit een aandachtspunt voor mezelf, ik wil dat nog eens nader bekijken, zeg maar, want helemaal in mijn hoofd heb ik dat nog niet.
Blz 8. het getuigenis was afgelegd.. vond ik echt indrukwekkend. 1 Timotheus 6:13.
Het woord Pascha, dat wist mijn man wel. Ik wist dat niet. Maar daar is iemand al op in gegaan. Eigenlijk logisch, passé, voorbijgegaan... Tja, zit in het woord.
Blz 8. onderaan, vijfmaal, daar heb ik een vraagteken bij. De Bijbel lezen, denk ik.
Blz.9. Echt verschrikkelijk van mij. De moederbelofte, ja, vaak gehoord, maar verzenen, dat zijn dus de voeten van de Heere Jezus aan het kruis? Dat betekent het eigenlijk letterlijk?
Ik kom even niet meer uit Ouderlingen, Schriftgeleerden, Farizeeën, Levieten, Profeten... 71 bij elkaar.. nog eens lezen, snap ik niet.
Indrukwekkend, maar dat had me vaker aangesproken, opdat er geen oproer werd onder het volk. Tja.... zo zit nu een mens in elkaar.. Snap je toch niets van dat de Heere nog doorging met Zijn lijden.. voor zulke mensen...
Zo heb ik nog wel een paar dingen, maar ik stop even. Ik denk dat ik de laatste bladzijden even nog eens doorlees. Misschien de hele preek nog wel.. voor mezelf.
Trouwens, ik moest ook wel even gniffelen bij het zien van gezangen... maar rijke inhoud, ongelooflijk, wij hebben onze versie van Kolhbrugge, merk ik weer.. ja, ja..
Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben?
Beste Desiree,
Fijn dat u meedoet.
Inderdaad is het niet altijd eenvoudig om iets neer te schrijven.
Ik kan me ook voorstellen dat mensen die oud-nederlands
taalgebruik zich niet eigen hebben gemaakt, nog meer moeite hebben.
Dat is bij u niet het geval.
U schreef: Ik kom even niet meer uit Ouderlingen,
Schriftgeleerden, Farizeeën, Levieten,
Profeten... 71 bij elkaar.. nog eens lezen, snap ik niet.
Het sanhedrim bestond uit 70 personen,
de voorzitter was daarbij niet meegerekend, dus bij elkaar waren het 71 personen.
Het gaat mijns inziens om gelijkwaardige personen, die in de Bijbel telkens anders genoemd worden:
Ouderlingen, Schriftgeleerden, Levieten, Profeten.
Farizeën wordt ook aangeduid vaak voor een voorname gezaghebbende groepering, een geestelijke stroming tegenover de sadduceën die minder wettisch waren en de opstanding uit de doden loochenden.
(als iemand denkt dat mijn zienswijze hierin anders is, dan vernemen wij dat graag).
Dr. Kohlbrügge schreef dan ook: Degenen, die vergaderden, waren 70 in getal en
hadden een 71ste tot voorzitter. Deze vergadering heet ook het Sanhedrin. Het getal
70 was naar het bevel, door God aan Mozes gegeven.