40 dagentijd / Lijdenstijd 2012 Hoe gaan we die tijd in?

Tiberius
Administrator

Re: 40 dagentijd / Lijdenstijd 2012 Hoe gaan we die tijd in?

Bericht door Tiberius »

Geduld schreef:
Tiberius schreef:
vlinder schreef:Maar het is toch altijd zo-ma-di carnaval, wo aswoensdag (biechten en boete doen voor de afgelopen dagen en dan donderdag de lijdenstijd in gaan met vasten) De zondag erop is dan de eerste lijdenszondag toch? Zo is mij altijd uitgelegd.

Net even op internet gekeken: ik zie het inderdaad overal staan. Apart.
Klopt, zoals jij het vertelt voor de Roomse Kerk.
Bij de protestanten begint de lijdenstijd op de roomse carnavalszondag .
Maar als je rekent van 19 februari tot 2 april, dan heb je toch teveel dagen? Ik weet wel dat bij ons de eerste lijdenszondag de 26e is. Inderdaad de eerste zondag na aswoensdag.
Wat bedoel je, teveel dagen?
We hebben vanaf 19/2 zeven lijdenszondagen, namelijk: 19/2, 26/2, 4/3, 11/3, 18/3, 25/3 en 1/4.
En als je de roomse kalender bedoelt: die hebben vanaf 22/2 tot 7/4 40-dagentijd (eigenlijk 46, maar de (6) zondagen zijn geen vastendagen).
Geduld

Bericht door Geduld »

Meer dan 40. Ook als je dan de zondagen eraf haalt.

hm, dan houden wij de Roomse kalender aan....
let sin never hold true, that Love never broke through.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geduld schreef:Meer dan 40. Ook als je dan de zondagen eraf haalt.

Protestanten hebben geen 40-dagentijd.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geduld schreef:Meer dan 40. Ook als je dan de zondagen eraf haalt.

Ben je nou stiekum Rooms geworden zonder het ons te vertellen? ;)
Maar 7 lijdenszondagen is de gewoonte volgens mij ja.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geduld

Bericht door Geduld »

Blijkbaar, maar zonder dat ik het wist hoor.
let sin never hold true, that Love never broke through.
helma

Bericht door helma »

dit vond ik wel een treffende passage:

‘Wij moeten ons schamen, dat wij ons aan U bezondigd hebben. Uw echter, o Heere, onze God, is de barmhartigheid en vergeving! Want waar toch komt het helderder aan de dag, dat wij ons aan de Heere bezondigd hebben, alsook dat bij Hem de barmhartigheid en vergeving is, dan juist in de geschiedenis van het lijden en sterven onzes Heeren?’
Want de barmhartigheid Gods is daarin onbegrensd, en de liefde van Christus gaat daar¬in alle verstand te boven, maar ook onze zonde openbaart zich in deze geschiedenis, als zó alle maat te boven gaande, als zó hardnekkig, dat alleen de macht van eeuwige liefde in staat geweest is, een gerechtigheid te¬weeg te brengen, in welke wij alleen als rechtvaardigen konden worden aangenomen en ook alleen gered worden. Indien ik de lijdensgeschiedenis in twee woorden moest weergeven, dan zou ik ze noemen: de geschiedenis van een mens, die hardnekkig zondigt, en die slechts door de ‘hardnekkigste’ liefde gered werd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:dit vond ik wel een treffende passage:

‘Wij moeten ons schamen, dat wij ons aan U bezondigd hebben. Uw echter, o Heere, onze God, is de barmhartigheid en vergeving! Want waar toch komt het helderder aan de dag, dat wij ons aan de Heere bezondigd hebben, alsook dat bij Hem de barmhartigheid en vergeving is, dan juist in de geschiedenis van het lijden en sterven onzes Heeren?’
Want de barmhartigheid Gods is daarin onbegrensd, en de liefde van Christus gaat daar¬in alle verstand te boven, maar ook onze zonde openbaart zich in deze geschiedenis, als zó alle maat te boven gaande, als zó hardnekkig, dat alleen de macht van eeuwige liefde in staat geweest is, een gerechtigheid te¬weeg te brengen, in welke wij alleen als rechtvaardigen konden worden aangenomen en ook alleen gered worden. Indien ik de lijdensgeschiedenis in twee woorden moest weergeven, dan zou ik ze noemen: de geschiedenis van een mens, die hardnekkig zondigt, en die slechts door de ‘hardnekkigste’ liefde gered werd.
Gisterenavond werd bij ons gezegd dat Jezus lijden, wat Hij vrijwillig op Zich nam, in de eerste plaats gedaan werd uit Liefde tot Zijn Vader en daarna pas uit Liefde tot de mensen. We zouden ons meer moeten beseffen dat onze redding in de eerste plaats tot eer van God is en daarnaast dus ook tot behoud van onszelf.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

helma schreef:dit vond ik wel een treffende passage:

Beste Helma, en medeforumleden,

Dr. Kohlbrügge zet in dit citaat hier heel helder zonde en genade scherp neer:
tegenover "schamen-bezondigd" staat: "barmhartigheid-vergeving"
"alle maat-hardnekkig" tegenover: "onbegrensde barmhartigheid-macht van eeuwige liefde"

Duidelijk blijkt uit dit citaat de bereidwilligheid van Christus, als Sions betalende Borg en Middelaar.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

Beste forumleden,

In de 1e preek vond ik het volgende, wat mij aansprak:
De exegese (uitleg) van het pasha:

passahti, d.i. voorbijga, en die plaag u niet overkome". Wij zien
hier, dat „Pássah" betekent: iemand voorbijgaan, iemand passeren.

(ik kan me niet herinneren dit eerder gehoord of gelezen te hebben)

Verder vond ik het volgende goed geexegetiseerd:

Een gedeelte er van heette Bethfagé, omdat daar vele vijgenbomen stonden, en droeg een
vlek van dezelfde naam. Bethfagé betekent: huis der onrijpe vijgen. Een ander
gedeelte van de berg was met palmbomen beplant, welker vruchten de dadels zijn. Dit
gedeelte, met het vlek van denzelfde naam, heet Bethanië, d.i. huis der dadels.

Het volgende vond ik in de toepassing tot ons ernstig, dat het niet voldoende is om een verstandelijke beschouwende kennis van de waarheid te hebben, en echt ons hierdoor aanzetten tot geestelijk onderzoek, of de liefde van Christus ons werkelijk dringt, of dat wij slechts toeschouwer zijn door beschouwende kennis:

Wij kunnen zeer goed van Christus vervuld zijn, ook van niets anders
willen weten, dan van Christus en die gekruist, en nochtans de Christus niet kennen,
Die ter Rechterhand des Vaders zit.
Wij kunnen zeer wel voor Christus ijveren, ook van niets anders willen weten dan van Zijn gerechtigheid, ook, als wij de pen weten te voeren, daarvan boeken vol schrijven, en nochtans niets van de waarachtige Christus weten. Wij kunnen ons veel bezighouden met de geschiedenis van Zijn lijden en van
Zijn dood, en nochtans in de grond er minder van verstaan, dan de discipelen des
Heeren er van verstonde
n.

Vertroostend vond ik in deze preek:

Laten wij met een dankbaar gemoed overwegen, wie de mens Christus Jezus geweest
is, dat Hij de mens in onze plaats is geweest, Die, hoewel Hij de Heere uit de hemel
was, onze schuld en straf, onze vloek en onze zonde op Zich nam
De Heere heeft voor ons Zijn geschiedenis laten tekenen, gelijk Hij Zich toen door niets heeft laten weerhouden, om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen,

(Ds. Ebenezer Erskine)
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik moet wel even iets overwinnen, geloof ik, om iets op te schrijven. Iets zeggen, dat is makkelijk, maar nu iets schrijven. Ik hoop dat het telkens beter gaat.

De puntenverdeling sprak mij erg aan... dat moet ik eerlijk zeggen. Mooi gevonden. (uh.. je denkt gelijk, oké, beetje een idee waar het heengaat.)

Punt 1. Jezus zegt aan Zijn discipelen, dat Hij zal worden overgeleverd, om gekruisigd te worden. Weet je, het is nooit tot mij doorgedrogen dat de Heere Jezus telkens zo zijn discipelen voorbereid voor zijn sterven, dmv gelijkenissen, situaties (vrouw) enz. Door ze achter elkaar te benoemen, zoals dr Kohlbrugge doet, krijg je een veel beter compleet beeld. Hier zit een aandachtspunt voor mezelf, ik wil dat nog eens nader bekijken, zeg maar, want helemaal in mijn hoofd heb ik dat nog niet.

Blz 8. het getuigenis was afgelegd.. vond ik echt indrukwekkend. 1 Timotheus 6:13.

Het woord Pascha, dat wist mijn man wel. Ik wist dat niet. Maar daar is iemand al op in gegaan. Eigenlijk logisch, passé, voorbijgegaan... Tja, zit in het woord.

Blz 8. onderaan, vijfmaal, daar heb ik een vraagteken bij. De Bijbel lezen, denk ik.

Blz.9. Echt verschrikkelijk van mij. De moederbelofte, ja, vaak gehoord, maar verzenen, dat zijn dus de voeten van de Heere Jezus aan het kruis? Dat betekent het eigenlijk letterlijk?

Ik kom even niet meer uit Ouderlingen, Schriftgeleerden, Farizeeën, Levieten, Profeten... 71 bij elkaar.. nog eens lezen, snap ik niet.

Indrukwekkend, maar dat had me vaker aangesproken, opdat er geen oproer werd onder het volk. Tja.... zo zit nu een mens in elkaar.. Snap je toch niets van dat de Heere nog doorging met Zijn lijden.. voor zulke mensen...

Zo heb ik nog wel een paar dingen, maar ik stop even. Ik denk dat ik de laatste bladzijden even nog eens doorlees. Misschien de hele preek nog wel.. voor mezelf.

Trouwens, ik moest ook wel even gniffelen bij het zien van gezangen... maar rijke inhoud, ongelooflijk, wij hebben onze versie van Kolhbrugge, merk ik weer.. ja, ja..

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

eilander
Moderator

Bericht door eilander »

De eerste preek ook gelezen. Ik vond de puntenverdeling juist wat wonderlijk, omdat er helemaal niet ingegaan wordt op het "thema": Jezus door Maria gezalfd.
Ik vond er wel redelijk wat uitleg/exegese in de preek aan bod komen.
Eén citaat wat ik had aangestreept, is hetzelfde als dat van @helma: "lijdensgeschiedenis is de geschiedenis van een mens die hardnekkig zondigt, en die slechts door de hardnekkigste liefde gered wordt." Eigenlijk wel een tikje vreemd, die uitdrukking, omdat het niet de geschiedenis van een mens met een kleine letter is. Maar het wel duidelijk Kohlbrugge: een mens heel zwart aftekenen, en daartegenover Gods genade.

Nog een citaat: "Wij verwierpen het Lam, en Hij verwierp ons niet, maar Hij gaf het Lam dat dat de zonde der wereld droeg.
Zelfs in de Joodse uitleg van de profetieën is veel te vinden dat op Christus wijst. B.v. dat Israël volgens oude Joodse geleerden op dezelfde dag door de Messias verlost zou worden als de dag van de verlossing uit Egypte (het slachten van het paaslam is een schaduwbeeld van Christus).
SecorDabar

Desiree schreef:Ik moet wel even iets overwinnen, geloof ik, om iets op te schrijven. Iets zeggen, dat is makkelijk, maar nu iets schrijven. Ik hoop dat het telkens beter gaat.

De puntenverdeling sprak mij erg aan... dat moet ik eerlijk zeggen. Mooi gevonden. (uh.. je denkt gelijk, oké, beetje een idee waar het heengaat.)

Punt 1. Jezus zegt aan Zijn discipelen, dat Hij zal worden overgeleverd, om gekruisigd te worden. Weet je, het is nooit tot mij doorgedrogen dat de Heere Jezus telkens zo zijn discipelen voorbereid voor zijn sterven, dmv gelijkenissen, situaties (vrouw) enz. Door ze achter elkaar te benoemen, zoals dr Kohlbrugge doet, krijg je een veel beter compleet beeld. Hier zit een aandachtspunt voor mezelf, ik wil dat nog eens nader bekijken, zeg maar, want helemaal in mijn hoofd heb ik dat nog niet.

Blz 8. het getuigenis was afgelegd.. vond ik echt indrukwekkend. 1 Timotheus 6:13.

Het woord Pascha, dat wist mijn man wel. Ik wist dat niet. Maar daar is iemand al op in gegaan. Eigenlijk logisch, passé, voorbijgegaan... Tja, zit in het woord.

Blz 8. onderaan, vijfmaal, daar heb ik een vraagteken bij. De Bijbel lezen, denk ik.

Blz.9. Echt verschrikkelijk van mij. De moederbelofte, ja, vaak gehoord, maar verzenen, dat zijn dus de voeten van de Heere Jezus aan het kruis? Dat betekent het eigenlijk letterlijk?

Ik kom even niet meer uit Ouderlingen, Schriftgeleerden, Farizeeën, Levieten, Profeten... 71 bij elkaar.. nog eens lezen, snap ik niet.

Indrukwekkend, maar dat had me vaker aangesproken, opdat er geen oproer werd onder het volk. Tja.... zo zit nu een mens in elkaar.. Snap je toch niets van dat de Heere nog doorging met Zijn lijden.. voor zulke mensen...

Zo heb ik nog wel een paar dingen, maar ik stop even. Ik denk dat ik de laatste bladzijden even nog eens doorlees. Misschien de hele preek nog wel.. voor mezelf.

Trouwens, ik moest ook wel even gniffelen bij het zien van gezangen... maar rijke inhoud, ongelooflijk, wij hebben onze versie van Kolhbrugge, merk ik weer.. ja, ja..

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben?
Beste Desiree,
Fijn dat u meedoet.
Inderdaad is het niet altijd eenvoudig om iets neer te schrijven.
Ik kan me ook voorstellen dat mensen die oud-nederlands
taalgebruik zich niet eigen hebben gemaakt, nog meer moeite hebben.
Dat is bij u niet het geval.
U schreef: Ik kom even niet meer uit Ouderlingen,
Schriftgeleerden, Farizeeën, Levieten,
Profeten... 71 bij elkaar.. nog eens lezen, snap ik niet.

Het sanhedrim bestond uit 70 personen,
de voorzitter was daarbij niet meegerekend, dus bij elkaar waren het 71 personen.
Het gaat mijns inziens om gelijkwaardige personen, die in de Bijbel telkens anders genoemd worden:
Ouderlingen, Schriftgeleerden, Levieten, Profeten.
Farizeën wordt ook aangeduid vaak voor een voorname gezaghebbende groepering, een geestelijke stroming tegenover de sadduceën die minder wettisch waren en de opstanding uit de doden loochenden.
(als iemand denkt dat mijn zienswijze hierin anders is, dan vernemen wij dat graag).

Dr. Kohlbrügge schreef dan ook: Degenen, die vergaderden, waren 70 in getal en
hadden een 71ste tot voorzitter. Deze vergadering heet ook het Sanhedrin. Het getal
70 was naar het bevel, door God aan Mozes gegeven.

(Ds. Ebenezer Erskine)
learsi

Bericht door learsi »

SecorDabar schreef:Een gedeelte er van heette Bethfagé, omdat daar vele vijgenbomen stonden, en droeg eenvlek van dezelfde naam. Bethfagé betekent: huis der onrijpe vijgen. Een andergedeelte van de berg was met palmbomen beplant, welker vruchten de dadels zijn. Ditgedeelte, met het vlek van denzelfde naam, heet Bethanië, d.i. huis der dadels.
In mijn Bijbelse enceclopedie wordt Bethanie vertaald met "huis der ellende". Aansluitend bij wat Kohlbrugge zegt:.....een rijpe vrucht van de verkondiging van het evangelie is de erkenning van de hoorder, dat hij in het huis der ellende woont"..........overtuigd door Woord en Geest leren we dat we ellendig zijn......"Ik ellendig mens"......

h.g. Learsi
learsi

Bericht door learsi »

Kohlbrugge kan de dingen vaak kernachtig zeggen.

-.......zij wilden vrede houden en waren in opstand tegen de hemel.......

-.......zij wilden wachten, tot het feest voorbij was, God beschikte evenwel anders.....

-.......de gedachten van Judas leven ook bij andere discipelen (of hebben daar ook een goede voedingsbodem.....Judas leeft ook in ons...)

-.......vernedering gaat voor de verhoging...

-.......ons werken kan Hem niet voor ons winnen, ons werk geven wij prijs omdat wij Hem dat waard achten....

Aan het eind maakt hij duidelijk, dat Jezus' werk voor en aan ons,........het werk is waar het om gaat.

h.g. Learsi
SecorDabar

learsi schreef:Kohlbrugge kan de dingen vaak kernachtig zeggen.

-.......zij wilden vrede houden en waren in opstand tegen de hemel.......

-.......zij wilden wachten, tot het feest voorbij was, God beschikte evenwel anders.....

-.......de gedachten van Judas leven ook bij andere discipelen (of hebben daar ook een goede voedingsbodem.....Judas leeft ook in ons...)

-.......vernedering gaat voor de verhoging...

-.......ons werken kan Hem niet voor ons winnen, ons werk geven wij prijs omdat wij Hem dat waard achten....

Aan het eind maakt hij duidelijk, dat Jezus' werk voor en aan ons,........het werk is waar het om gaat.

h.g. Learsi
Beste Learsi,

Dank voor uw medewerking.
Knap om zo deze citaten neer te schrijven.
U geeft de kern van deze preek goed weer.
Morgen hoop ik de 2e preek te gaan lezen.

(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie