Bert Mulder schreef:SecorDabar schreef:Er bestaat ook nog zoiets als kerkelijke thuislezers.
Wat vinden jullie van van het volgende stukje ?
Misschien kennen jullie het boek van Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel: Het boek Numeri, samenspraak tussen Bart en Kees.
Op bladzijde 121 gaat de samenspraak als volgt:
....
Op het veld van Boaz - of zonder beeldspraak - in de Kerk des Heeren, wordt de volle raad Gods tot zaligheid verkondigd.
Hetzij dan gepreekt in de kerk of thuis gelezen.
Heb 10:24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Beste Bert Mulder,
Er kan géén sprake zijn van onderlinge samenkomsten als je in een omgeving woont waar een onbijbelse prediking gebracht wordt, of waar je, je consciëntie geweld moet aandoen wat het gemeenteleven betreft wat de levensstijl betreft.
Als er in die bedoelde bijbeltekst gesproken wordt van "onderlinge samenkomsten", dan zijn dat óók die samenkomsten waar men noodgedwongen thuis, soms met meerdere gezinnen, een preek leest naar Schrift en belijdenis. Ik zeg er wel dringend bij: alleen dan als het echt niet mogelijk is.
Ook het argument van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.
Verder is het een verkeerde gedachte om te gaan denken dat de kerkgang onmisbaar is, en dan maar gaan verhuizen naar een plaats waar men wel naar de kerk kan gaan. De kerkgang, dus het gaan naar een kerk, is op zich niet zaligmakend, maar het is de dwaasheid der prediking waardoor men kan zalig worden, en dat kan een predikant zijn, maar óók door een preek thuis te lezen. Alleen als je echt in een omgeving woont als dit echt niet kan.