Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Wilhelm

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef: Maar om heel concreet te worden. Als alle mensen uit de PKN Geref Bond, HHK of de CGK terugkeren die vanwege bepaalde accenten de GG hebben verlaten (en opzich echt niet altijd onterecht!), kan er wel eens een heel ander klimaat ontstaan. En dan denk ik wel eens, je hebt je verantwoordelijkheid ontlopen... en de achterblijvers laten zitten....
Sjonge, je praat nu alsof de GG zo'n beetje de moederkerk is :huhu
Dat weet je wel beter, maar ik denk als alle ex-GGers terugkeren, de ledenaantallen verdubbelen.
En ik vermoed dat het in enkele voorgaande reacties vooral gaat om een overstap vanuit de GG.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:ik denk als alle ex-GGers terugkeren, de ledenaantallen verdubbelen.
Als alle mannen die door het GG-curatorium zijn afgewezen en toen maar Hervormd zijn geworden, waren aangenomen, zou het predikantentekort in de GG niet hebben bestaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:ik denk als alle ex-GGers terugkeren, de ledenaantallen verdubbelen.
Als alle mannen die door het GG-curatorium zijn afgewezen en toen maar Hervormd zijn geworden, waren aangenomen, zou het predikantentekort in de GG niet hebben bestaan.
Klopt ook.
helma

Bericht door helma »

Wilhelm, maar dan vind jij dus dat de verantwoordelijkheid voor een gemeente zwaarder moet wegen dan die voor je kinderen?
vragensteller

Bericht door vragensteller »

helma schreef:Wilhelm, maar dan vind jij dus dat de verantwoordelijkheid voor een gemeente zwaarder moet wegen dan die voor je kinderen?
Hier een advies om de nood van je kinderen te ondervangen (laatste alinea):
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/184 ... e-ellende/

Verder eens met Wilhelm.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

helma schreef:Wilhelm, maar dan vind jij dus dat de verantwoordelijkheid voor een gemeente zwaarder moet wegen dan die voor je kinderen?
Beste Helma,
Helemaal mee eens, immers als gezin ben je de kleine kerk in de grote kerk.

Wel is het zo, dat je niet de begeerte van je kinderen moet opvolgen, maar dat je als ouders consciëntieus in je keuze laat leiden door Gods Woord en Geest wat de rechte weg zij: Leid mij in Uw Waarheid. (Ps.25).
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

Hendrikus schreef:
rare uitdrukking: maar hervormd.... alsof hervormd dan minderwaardig zou zijn.
goed, zo zal Hendrikus het wel niet bedoeld hebben :)

Je kunt het verleden wel over willen doen, maar dat heeft geen zin. De geschiedenis kunnen we immers niet terug draaien.
Als de Spanjaarden de tachtigjarige oorlog had gewonnen waren we nu Rooms gebleven.

Maar terug tot de reactie van Hendrikus: dan zou er wel weer wat anders gebeurd zijn in de gereformeerde gemeenten. :livre

(Ds. Ebenezer Erskine)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

vragensteller schreef:
Hier een advies om de nood van je kinderen te ondervangen (laatste alinea):
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/184 ... e-ellende/

Verder eens met Wilhelm.
Begrijp ik het goed dat je (advies) als je de verantwoordelijkheid voelt voor je kinderen, je vooral doordeweeks met hen andere preken moet gaan beluisteren?
Dat zou m.i. de wereld op z'n kop zijn. Aan de prediking op zondag mogen en moeten de hoogste eisen gesteld worden. En zeker, alles hier op aarde is onvolmaakt, maar als in de 's zondagse erediensten wezenlijke elementen blijvend ontbreken, dan is niet alleen gebed, maar ook gesprek noodzakelijk.

De vraag van @helma aan @Wilhelm vind ik ook wel een goede om eens uit te discussiëren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

SecorDabar schreef:Er bestaat ook nog zoiets als kerkelijke thuislezers.
Wat vinden jullie van van het volgende stukje ?

Misschien kennen jullie het boek van Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel: Het boek Numeri, samenspraak tussen Bart en Kees.

Op bladzijde 121 gaat de samenspraak als volgt:

....

Op het veld van Boaz - of zonder beeldspraak - in de Kerk des Heeren, wordt de volle raad Gods tot zaligheid verkondigd.
Hetzij dan gepreekt in de kerk of thuis gelezen.
Heb 10:24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Desiree

Bericht door Desiree »

Hendrikus schreef:
Ronald86 schreef:Naar aanleiding van het topic shoppen en zoeken wil ik graag deze vraag hier posten.

Ik hoor wel eens dat God ons in een bepaalde gemeente (kerkverband) geplaatst heeft. Waar ik persoonlijk mijn vraagtekens zet is dat:

a. Wij Gods keuzes niet kunnen doorgronden
b. God misschien wel veel ruimer denkt dan ons, (waarschijnlijk zijn de kerkmuren een doorn in Zijn oog)
c. Wij een heilige, algemene christelijke kerk belijden.
Ik kan ook niet zoveel met die stelling dat we in een bepaalde gemeente geplaatst zouden zijn.
Mijn vader was van kerk A, mijn moeder van kerk B. Ze trouwden in A, maar omdat mijn moeder daar niet kon wennen zijn ze al vrij snel naar B verkast. Ik vermoed dat ik verwekt ben in de tijd dat ze nog A waren, maar ik ben B gedoopt. Mijn vader heeft zich in B nooit thuis gevoeld. Hij schikte zich in zijn lot, zei er geen onvertogen woord over, maar nee, hij was geen B-er. En volgens mij zit mij A ook in de genen. Hoewel ik ben opgegroeid in B, voelde het als thuiskomen toen we uiteindelijk de overstap van B naar A maakten.
Nou, zeg jij dan maar waar ik "geplaatst" ben...

Sorry, maar ik moest verschrikkelijk lachen. Wat een reactie... Trouw je straks met een meisje uit C en verhuis je naar D. hoe verder je naar de Z gaat, hoe meer je van het spoor verdwaald... Grapje hoor..

Tja, A en B is Z. Kerk Z heeft ons uitgenodigd en we zijn gebleven. De kerk staat nu vlakbij. Heeft God ons geleidt, ja, middels de omstandigheden denk ik wel. Ik durf niet zo weg te gaan, of God moet mee gaan, dan is het oke. Maar ik heb er nog geen behoefte aan. Soms denken wij weleens, passen wij hier echt wel, maar we weten eigenlijk niet waar we echt passen. Ik denk uiteindelijk nergens.

b. De Heere God denkt absoluut ruimer dan wij. Het is brutaal om te denken voor God, vind ik. Laten we daar voorzichtig mee zijn.. Eerbied voor God.

c. Absoluut, in Rijssen nog gevoeld. Wat een geweldige preek in de avonddienst van nieuwjaarsdag. Absoluut, naar links en naar rechts. Wij stappen nog wel eens in een 'verkeerde' kerk. Heerlijk vinden we dat. Soms verdrietig ook bij het weggaan, maar ja troost, Boven is het over.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

SecorDabar

Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:Er bestaat ook nog zoiets als kerkelijke thuislezers.
Wat vinden jullie van van het volgende stukje ?

Misschien kennen jullie het boek van Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel: Het boek Numeri, samenspraak tussen Bart en Kees.

Op bladzijde 121 gaat de samenspraak als volgt:

....

Op het veld van Boaz - of zonder beeldspraak - in de Kerk des Heeren, wordt de volle raad Gods tot zaligheid verkondigd.
Hetzij dan gepreekt in de kerk of thuis gelezen.
Heb 10:24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Beste Bert Mulder,

Er kan géén sprake zijn van onderlinge samenkomsten als je in een omgeving woont waar een onbijbelse prediking gebracht wordt, of waar je, je consciëntie geweld moet aandoen wat het gemeenteleven betreft wat de levensstijl betreft.
Als er in die bedoelde bijbeltekst gesproken wordt van "onderlinge samenkomsten", dan zijn dat óók die samenkomsten waar men noodgedwongen thuis, soms met meerdere gezinnen, een preek leest naar Schrift en belijdenis. Ik zeg er wel dringend bij: alleen dan als het echt niet mogelijk is.

Ook het argument van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.
Verder is het een verkeerde gedachte om te gaan denken dat de kerkgang onmisbaar is, en dan maar gaan verhuizen naar een plaats waar men wel naar de kerk kan gaan. De kerkgang, dus het gaan naar een kerk, is op zich niet zaligmakend, maar het is de dwaasheid der prediking waardoor men kan zalig worden, en dat kan een predikant zijn, maar óók door een preek thuis te lezen. Alleen als je echt in een omgeving woont als dit echt niet kan.

(Ds. Ebenezer Erskine)
parsifal

Bericht door parsifal »

Mijn vriendin en ik komen allebei uit een Nederlands Hervormde kerk. Niet dat ze veel op elkaar lijken verder, op Java is het toch wat anders ontwikkeld dan in Nederland. Hier in Zweden hebben we weinig wat er op lijkt, dus gaan we maar naar een kerk in de buurt waar we de taal spreken. Ik probeer trouwens wel te blijven gaan naar de kerk waar ik eenmaal in terecht ben gekomen. Je hebt ook wat bij te dragen immers.
Desiree schreef:
Hendrikus schreef:
Ronald86 schreef:Naar aanleiding van het topic shoppen en zoeken wil ik graag deze vraag hier posten.

Ik hoor wel eens dat God ons in een bepaalde gemeente (kerkverband) geplaatst heeft. Waar ik persoonlijk mijn vraagtekens zet is dat:

a. Wij Gods keuzes niet kunnen doorgronden
b. God misschien wel veel ruimer denkt dan ons, (waarschijnlijk zijn de kerkmuren een doorn in Zijn oog)
c. Wij een heilige, algemene christelijke kerk belijden.
Ik kan ook niet zoveel met die stelling dat we in een bepaalde gemeente geplaatst zouden zijn.
Mijn vader was van kerk A, mijn moeder van kerk B. Ze trouwden in A, maar omdat mijn moeder daar niet kon wennen zijn ze al vrij snel naar B verkast. Ik vermoed dat ik verwekt ben in de tijd dat ze nog A waren, maar ik ben B gedoopt. Mijn vader heeft zich in B nooit thuis gevoeld. Hij schikte zich in zijn lot, zei er geen onvertogen woord over, maar nee, hij was geen B-er. En volgens mij zit mij A ook in de genen. Hoewel ik ben opgegroeid in B, voelde het als thuiskomen toen we uiteindelijk de overstap van B naar A maakten.
Nou, zeg jij dan maar waar ik "geplaatst" ben...

Sorry, maar ik moest verschrikkelijk lachen. Wat een reactie... Trouw je straks met een meisje uit C en verhuis je naar D. hoe verder je naar de Z gaat, hoe meer je van het spoor verdwaald... Grapje hoor..

Tja, A en B is Z. Kerk Z heeft ons uitgenodigd en we zijn gebleven. De kerk staat nu vlakbij. Heeft God ons geleidt, ja, middels de omstandigheden denk ik wel. Ik durf niet zo weg te gaan, of God moet mee gaan, dan is het oke. Maar ik heb er nog geen behoefte aan. Soms denken wij weleens, passen wij hier echt wel, maar we weten eigenlijk niet waar we echt passen. Ik denk uiteindelijk nergens.

b. De Heere God denkt absoluut ruimer dan wij. Het is brutaal om te denken voor God, vind ik. Laten we daar voorzichtig mee zijn.. Eerbied voor God.

c. Absoluut, in Rijssen nog gevoeld. Wat een geweldige preek in de avonddienst van nieuwjaarsdag. Absoluut, naar links en naar rechts. Wij stappen nog wel eens in een 'verkeerde' kerk. Heerlijk vinden we dat. Soms verdrietig ook bij het weggaan, maar ja troost, Boven is het over.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

SecorDabar schreef:
Beste Bert Mulder,

Er kan géén sprake zijn van onderlinge samenkomsten als je in een omgeving woont waar een onbijbelse prediking gebracht wordt, of waar je, je consciëntie geweld moet aandoen wat het gemeenteleven betreft wat de levensstijl betreft.
Als er in die bedoelde bijbeltekst gesproken wordt van "onderlinge samenkomsten", dan zijn dat óók die samenkomsten waar men noodgedwongen thuis, soms met meerdere gezinnen, een preek leest naar Schrift en belijdenis. Ik zeg er wel dringend bij: alleen dan als het echt niet mogelijk is.

Ook het argument van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.
Verder is het een verkeerde gedachte om te gaan denken dat de kerkgang onmisbaar is, en dan maar gaan verhuizen naar een plaats waar men wel naar de kerk kan gaan. De kerkgang, dus het gaan naar een kerk, is op zich niet zaligmakend, maar het is de dwaasheid der prediking waardoor men kan zalig worden, en dat kan een predikant zijn, maar óók door een preek thuis te lezen. Alleen als je echt in een omgeving woont als dit echt niet kan.
Dan is het zaak, zoals ik eerder al in dit onderwerp aangegeven heb, om te verhuizen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
SecorDabar

Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:
Beste Bert Mulder,

Dan is het zaak, zoals ik eerder al in dit onderwerp aangegeven heb, om te verhuizen...
Wel lastig als je een veehouderij of een glastuinbouwbedrijf hebt :)
Er zijn immers ook mensen die gedwongen moeten verplaatsen in dez en andere gevallen... :?

(Ds. Ebenezer Erskine)
Bert Mulder
Contacteer:

SecorDabar schreef:
Bert Mulder schreef:
SecorDabar schreef:
Beste Bert Mulder,

Wel lastig als je een veehouderij of een glastuinbouwbedrijf hebt :)
Er zijn immers ook mensen die gedwongen moeten verplaatsen in dez en andere gevallen... :?
lastig ja, onoverkoombaar, helemaal niet..

En we belijden:

Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn, zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten eenszelfden lichaams. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* (= plicht) aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

Dus, wat is meer belangrijk, koetjes en kalfjes, of je zaligheid?
Plaats reactie