Hoe bereiken we jongeren?

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ach ja... Ken ik ook wel. Jeugdvereniging die erg goed liep? Gevaarlijk! Ouderling werd voorzitter en begon alles te dirigeren. Binnen de kortste keren haast niemand meer op vereniging.
Gebedsgroep van huisvrouwen? Gevaarlijk! Dat verbieden we. Enz. enz.

Toch moet je blijven vechten en je inzetten voor een (zieke) gemeente en altijd het beste er over denken. (Moet eerlijk zeggen dat het me niet altijd lukt hoor...) Daarnaast kan een kerkenraad vanalles verbieden of regelen, maar eigen initiatief en liefdetoning tot de jeugd werkt nog het meest.
refo

Bericht door refo »

De verenigingen zijn van oorsprong NIET opgezet om de jeugd een alternatief te bieden. Meer als een soort onderwijs extra naast catechese. Natuurlijk wel in een wat lossere, informele vorm. En ook als ontmoetingsplaats. Vrijdag, zaterdag of zondag is dan om het even.

De kerk heeft geen taak in het aanbieden van verpozing van haar jongeren. Het is niet helemaal zonder gevaar. Jongeren die thuis zaten of in ieder geval (roulerend) bij elkaar thuis kwamen worden nu uit huis gelokt. Komt het jeugdwerk te veravllen of gaat het een keer niet door, dan zijn ze het thuiszijn op zaterdag afgewend. Dam gaan ze alsnog naar de kroeg.

En als je het alleen zaterdag hebt, wat doen de jongens dan de andere avonden?

[Aangepast op 11/11/04 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ja, sorry hoor maar nu draai je het om. De meerderheid van de jeugd gaat uit en die wil je niet meer in de kroeg hebben, dus organiseer je zelf iets verantwoordelijks.
memento

Bericht door memento »

Misschien kan je (om de moed er in te houden) het soos plan (als dat er is) aan alle kerkeraden van de gg zenden. Misschien dat sommige het op pakken.
Well, ik ben wel in om zoiets in Ridderkerk te starten? Doe je mee....?

[Aangepast op 11/11/2004 door memento]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door refo
Niet naar de kroeg maar naar 'De Boeg' ;-)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het klinkt misschien stom maar volgens mij is het ook heel belangrijk om jongeren vanuit hun wereld te bereiken. Hiermee bedoel ik; de moderne media dus internet en e-mail. Wij hebben zelf een website en sturen elke donderdag voor een 'De Boeg'-avond een mail naar ongeveer 80 jongeren die zich hiervoor hebben aangemeld. Op deze wijze bereik je de jongeren op hun niveau en hun manier.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Het klinkt misschien stom maar volgens mij is het ook heel belangrijk om jongeren vanuit hun wereld te bereiken. Hiermee bedoel ik; de moderne media dus internet en e-mail. Wij hebben zelf een website en sturen elke donderdag voor een 'De Boeg'-avond een mail naar ongeveer 80 jongeren die zich hiervoor hebben aangemeld. Op deze wijze bereik je de jongeren op hun niveau en hun manier.
Ik vind dat heel goed en ook leuk. Ik wil niet vroom doen, maar we moeten niet een soort "veilige speeltuin" creeren en alleen met de symptoombestrijding bezig zijn. We willen graag vruchten zien en dat kan alleen als er geestelijk leven is.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door kridje
Ik vind dat heel goed en ook leuk. Ik wil niet vroom doen, maar we moeten niet een soort "veilige speeltuin" creeren en alleen met de symptoombestrijding bezig zijn. We willen graag vruchten zien en dat kan alleen als er geestelijk leven is.
Natuurlijk wil je vruchten zien. Maar aan de andere kant vraag ik me af of dat zo direct te koppelen valt aan een zaterdagavondbesteding. Ik bedoel: hoeveel kinderen van God lezen op zaterdagavond niet een romannetje, of zitten bij familie op de koffie, oid?

Nee, ik denk dat je vruchten niet moet zoeken in iemands zaterdagavond besteding (die moet natuurlijk wel verantwoord zijn), maar in iemands wezen, in hoe iemand is. Ik bedoel: je kan je avond vullen met gewone gesprekken, misschien wel een geestelijk gesprek tussendoor, en je kan je avond vullen met het tappen van minder-gepaste moppen of het hebben over 'lekkere wijven' (veel besproken onderwerp onder mannelijke jeugd), etc etc.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door memento
Misschien kan je (om de moed er in te houden) het soos plan (als dat er is) aan alle kerkeraden van de gg zenden. Misschien dat sommige het op pakken.
Well, ik ben wel in om zoiets in Ridderkerk te starten? Doe je mee....?

[Aangepast op 11/11/2004 door memento]
ja ik doe mee!!

maar in jouw gemeente zal het niet zo'n probleem zijn maar in die van mij. Ik denk dat ik direct 3 trappen over sla. (er zijn geen smiltjes op de een of andere manier maar dat laatste was een grapje)

[Aangepast op 11/11/04 door jacob]
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door refo
De verenigingen zijn van oorsprong NIET opgezet om de jeugd een alternatief te bieden. Meer als een soort onderwijs extra naast catechese. Natuurlijk wel in een wat lossere, informele vorm. En ook als ontmoetingsplaats. Vrijdag, zaterdag of zondag is dan om het even.

De kerk heeft geen taak in het aanbieden van verpozing van haar jongeren. Het is niet helemaal zonder gevaar. Jongeren die thuis zaten of in ieder geval (roulerend) bij elkaar thuis kwamen worden nu uit huis gelokt. Komt het jeugdwerk te veravllen of gaat het een keer niet door, dan zijn ze het thuiszijn op zaterdag afgewend. Dam gaan ze alsnog naar de kroeg.

[Aangepast op 11/11/04 door refo]

Ik ben het helemaal met je eens Refo! (gek dat niemand er over heen valt als jij het zegt, en wel als ik het zeg....) (?)

dit is niet de taak van de kerk.
jongeren gezellig in een kamertje biertjes laten drinken lijkt me niet aan de orde. Als je zo bang bent dat ze de kroeg ingaan is dat een verantwoordelijkheid van de ouders en van de jongeren zelf. Een JV waar goede bijbelstudies gedaan worden is veel beter. Als tweewekelijks te weinig is, kan het toch ook gewoon elke week?

Overigens, voor degenen die nog slapen: de jongeren die naar de kroeg gaan vinden zo'n soos véééél te soft en die trek je dus ècht niet. Het risico is daarentegen wel levensgroot dat andere jongeren die misschien anders naar de serieuze JV-avonden zouden gaan nu alleen maar naar deze avonden komen.

Het idee dat je jongeren op deze manier wel bij de kerk houdt is volstrekt door de werkelijkheid achterhaald. Ik sprak eens iemand die in de leiding van een jeugdsoos van de Herv Kerk zat. Hij zei schamper tegen mij (ik zat in de leiding van een traditionele GG Jeugdvereniging) 'zeker zo'n ouwerwetse vereniging met naam Onderzoekt de schriften en amper een jongere die er naar toe te slaan is?" Ik vroeg hem hoeveel bezoekers zijn soosavonden hadden (met lekker gospelmuziekje en biertje). Zijn kerkelijke gemeente was evengroot als de mijne. Er kwamen zo'n 15 jongeren op de avonden. Bij ons 40.

Voel je?
zwartwit

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door Majorca

Overigens, voor degenen die nog slapen: de jongeren die naar de kroeg gaan vinden zo'n soos véééél te soft en die trek je dus ècht niet.
Dus die laten we zo gaan? Volgens mij slaap je juist wanneer je die laat gaan!

Adios,
Arie
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit

Overigens, voor degenen die nog slapen: de jongeren die naar de kroeg gaan vinden zo'n soos véééél te soft en die trek je dus ècht niet.

Adios,
Arie
natuurlijk laat je die niet gaan!

Juist als je softe soos-inloop houdt mis je ze.

Dus moet je iets anders verzinnen.

Misschien weet jij het? Dit is in ieder geval NIET de oplossing.
zwartwit

Bericht door zwartwit »

Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat dit niet de oplossing is. Stel nu dat die vijftien anders in de kroeg gezeten hadden.

En Orc, ik weet de oplossing niet...
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Jullie mogen van mij zo denken maar dan heb ik wel behoefte aan praktijk voorbeelden. Losse opmerkingen zeggen weinig.

Wij hebben een bloeiende JV met meestal 40 jongeren. Om de week is er JV en op de andere zaterdag is er soos. Jij geloof niet dat de soos mensen vasthoudt? Mag ik 1 praktijk voorbeeld noemen, nee laat ik er 2 noemen.
- Een groep jongeren van ongeveer 10 personen kwamen in het begin in 'De Boeg' maar zijn later toch andere wegen gegaan. Wat blijkt nu? Sinds een half jaar komt men weer naar 'De Boeg'. Eerst zat men in een hut met alle zaken erbij. De hut is (bijna) weg en wat kiest men? 'De Boeg' of Gouda om te stappen. Wonderlijk maar meestal zijn ze in 'De Boeg'
- Een andere groep gaf soms een beetje problemen en we hadden als team redelijk wat moeite mee. Moeten we ze toe laten of niet? Op een gegeven ogenblik kwam men alleen aan het begin van de avond. Soms helemaal niet meer. Wat blijkt nu? Deze jongeren komen vanaf september haast elke avond en dan heel de avond! Ze gaan nu ook naar de JV. Door veel personen waren ze afgeschreven en in sommige kerken zijn zulke personen helemaal afgeschreven. In de 'heftige' jaren was 'De Boeg' 1 van de weinige banden met de kerk. En ik geloof dat ze door deze band nu weer komen en zelfs naar de JV en jongerenavonden (oeps!!!!!) gaan.

Natuurlijk kan het gevaar van een opstapje naar erger (disco) groot zijn. Maar gelukkig merken we daar weinig van. Juist het tegengestelde! Er zijn nu personen in 'De Boeg' die voor 100 % echt waren gaan stappen als er geen 'De Boeg' was. Je zal het wel niet geloven maar dat lig dan aan je zelf.

Is de afglijdende jeugd geen taak voor de kerk? De kerk is dus alleen maar voor zondag en niet voor de sociale contacten? Apart, in de bijbel lees ik wel wat anders. Natuurlijk niet op deze vorm maar ik lees wel duidelijk dat men alles voor elkaar over heeft en de ander niet in de goot laat liggen.

Dus nu richting Majorca en Refo de vraag: Wat doen jullie op deze jeugd bij de kerk te houden?
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit

Adios,
Arie
natuurlijk laat je die niet gaan!

Juist als je softe soos-inloop houdt mis je ze.

Dus moet je iets anders verzinnen.

Misschien weet jij het? Dit is in ieder geval NIET de oplossing.
Dank u voor je opmerking! Als je zo denk dan zal er wel niks gebeuren.
Ik denk dan altijd nog: beter iets dan niets!

Waarom kom je niet een keer kijken voor in de plaats vanaf afstand kritiek te geven? Lijk me veel nuttiger! Als je een paar keer ben geweest dan pas kan je er iets over zeggen.
Plaats reactie