Biecht in PKN

memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Hoe je het ook bekijkt het is toch weer een stapje naar de linker kant. Hoe subtiel ook na deze stap volgen er meer en steeds meer.
De drang bij de PKN om alles op zijn kop te zetten is bijzonder hoog en zeer geslepen wordt het gespeelt.
Jelle, dit is niet eerlijk. Je zegt dat biecht een stapje naar links is, maar het is juist het invoeren van een oude traditie, die zeker zn waarde heeft.

Niet alle veranderingen zijn verslechteringen
Jelle

Bericht door Jelle »

Helaas kan ik alleen maar konstateren dat de PKN een lnkse kerk is en alle veranderingen zijn dan wel geen verslechteringen, maar dit zijn zaken die in de loop der tijd steeds verder zullen gaan.
Waarom niet gewoon met de dominee gesproken als we in geestelijke nood zitten. is daar dan een zgn biecht voor nodig. het zal wel net gana als bij dez ziekenzalving men gaat en wil steeds verder. Dit is echt niet het laatste wat men wil er zal altijd een groep zijn die nog weer meer wil.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

jelle

je bent dus niet zo blij met de pkn begrijp ik ? (of denk ik te begrijpen)
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is toch wel opmerkelijk op een Hervormd/PKN forum gericht naar Gereformeerde Gezindte,de biecht zo veel los maakt.

Toch diep in het hart de overtuigen dat de biecht zijn grote waarde heeft,en ook wel het besef dat daar grote behoefte aan is.

Het herstellen van de biechtpraktijk binnen de PKN ,geeft niemand het recht de PKN te belasteren ,waar zij ernst mee maken ,vergeving te vinden en te krijgen bij de Levende Heer,en behoudt van de ziel ten eeuwige leven .

Dit zouden de protestanten buiten de PKN tot nadenken moeten stemmen .

[Aangepast op 2/11/04 door Adorote]
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik ben meer tegen de absolutie dan tegen de biecht. Lijkt me een fundamenteel onderscheid.

Adorote. Een leuke sociologische waarneming, vakwerk, je conclusies zijn echter suggestief, of betreffen slechts een klein aantal van veel meer mogelijkheden om die waarneming te taxeren. Jammer.
parsifal

Bericht door parsifal »

Toch wordt er door sommige mensen nu feller gereageerd als toen ik in topics over sacramenten zei dat de biecht in de kerk thuis hoort.

Ik moest denken aan het boek "mijn hart blijft onbevredigd" waarbij de biecht ook gekoppeld wordt aan het vergeving aanzeggen. Het is geen absolutie schenken, maar wel absolutie aanzeggen wat een pastor, predikant, vertrouwenspersoon mag doen. Dit op grond van Gods Woord.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dag Parsifal,

Een pastor mag inderdaad de vergeving aanzeggen, maar in een één op één gesprek heb ik dan toch grote moeite de woorden van de pastor als dezelfde te beschouwen als het Woord van God. De gesproken woorden zijn op drie manieren te interpreteren als pastorant: (1) als de woorden van een aards mens, wat dus een verkeerde grond is (ik geloof het omdat hij het zegt) (2) als de woorden van een mens op grond van Gods Woord, wat twijfel aangeeft of (3) als Gods Woord, wat zekerheid bied.
Dit betoogje heeft een sterke gevoelswaarde, want dit zou je ook op de prediking kunnen betrekken, maar dan heb ik geen moeite met de verkondiging van het evangelie. (Even ter verduidelijking, ik ga er van uit dat de pastor dan zegt: je zonden zijn vergeven, kijk, hier staat het - zijn vinger bij een tekst leggend)
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Het is toch wel opmerkelijk op een Hervormd/PKN forum gericht naar Gereformeerde Gezindte,de biecht zo veel los maakt.

OSW is beslist geen PKN forum, OSW is een HHK en andere gereformeerde gezindte forum. OSW staat beslist niet achter de PKN.
gravo

Bericht door gravo »

Hoe je het ook bekijkt het is toch weer een stapje naar de linker kant. Hoe subtiel ook na deze stap volgen er meer en steeds meer.
De drang bij de PKN om alles op zijn kop te zetten is bijzonder hoog en zeer geslepen wordt het gespeelt.
Angst is een slechte raadgever
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik weet het. maar inmiddels heb ik reacties gelezen van dominees die het met deze maatregel helemaal niet eens zijn en liever zien dat dit uit het handboek geschrapt zou worden. Ook hij deelt de mening dat het een stapje richting rome is.
Dus daarin ben ik dan toch niet de enige.

Trouwens in mijn 58 jarige leven heb ik al heel wat van deze kleine stapjes zien zetten, met het gevolg dat we nu uiteindelijk tever zijn gegaan en dat de boel dus uitelkaar geklapt is.

Het waren steeds maar onbeduidende stapjes met het eindresultaat van PKN en HHK.
Dat is het gevolg van steeds die kleine onbeduidende stapjes.

[Aangepast op 4/11/04 door Jelle]
wim314

Bericht door wim314 »

welja....zo kun je elke evt verandering wel in de hoek gooien. Als we de kant van Rome opgaan en dat is een goeie kant van Rome....so what! prima toch...waarom is biecht etc nou weer links....
erg bekrompen rechts gedacht zeg....vind ik
Harry

Bericht door Harry »

OSW is beslist geen PKN forum, OSW is een HHK en andere gereformeerde gezindte forum. OSW staat beslist niet achter de PKN.
Waarom voer je deze discussie niet onder het kopje 'politiek'? Volgens mij gaat het hier over de biecht. Ik vind dit echt walgelijk...
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Harry

Waarom voer je deze discussie niet onder het kopje 'politiek'? Volgens mij gaat het hier over de biecht. Ik vind dit echt walgelijk...
Ik geef alleen maar aan dat dit geen Herv/PKN forum is, zoals geoppert werd.
Plaats reactie