Naar de kerk geweest?
Ik bedoel niet zo, dat er altijd kerkdienst is in de hemel. Sorry dat ik niet duidelijk was. Hoe het wel daar is, weet ik ook niet. Als iemand er wat van kan zeggen dan moet het Paulus zijn, die in de derde hemel opgetrokken is geweest. Lees 2 Kor. 12:3 en 4 maar eens.
Laat ik het anders zeggen. Als je 3x al te veel vind om in Gods huis te zijn hier op aarde. Hoe hou je het vol om straks eeuwig in Gods huis te zijn.
Als er 3x kerk is op een zondag dan horen je daar te zijn! Als er doordeweeks kerk is, dan horen je daar te zijn!
[Veranderd op 23/11/2002 door Matthijs]
Laat ik het anders zeggen. Als je 3x al te veel vind om in Gods huis te zijn hier op aarde. Hoe hou je het vol om straks eeuwig in Gods huis te zijn.
Als er 3x kerk is op een zondag dan horen je daar te zijn! Als er doordeweeks kerk is, dan horen je daar te zijn!
Dat vind ik nou ook wel weer wat erg kort door de bocht. Er kunnen allerlei redenen zijn om niet alle mogelijke diensten bij te wonen. Sommige mensen hollen van de ene dienst naar de andere, terwijl anderen soms hun gezin voorrang geven. Voor de één is kerkdiensten bijwonen een soort hobby, terwijl de ander kiest om op dat mpment zijn tijd anders te vullen. In Calvijns tijd was het elke dag kerk. Hoeveel mensen zullen er 7 dagen per week de diensten bezocht hebben? Twee keer per zondag is een traditie, een mooie traditie waar ik geen behoefte voel om aan te morrelen. Maar zouden er een paar enthousiastelingen op het idee komen om een extra dienst te beleggen op zondag dan zeg ik: Sorry, ik heb ook nog een gezin. Af en toe is drie keer best leuk: Wij hebben zelf om 10 en 4 uur kerk en is er ergens anders om 7 uur een fijne prediker dan wil ik daar best eens naar toe. Maar structureel? Nee, dat hoeft voor mij niet. Ook al ga ik graag naar de kerk.Origineel geplaatst door Matthijs
En doordeweeks? Dat hangt helemaal van werk en gezinsomstandigheden af. Ik zie een extra dienst toch als toetje voor de liefhebbers en niet als verplicht nummer.
Bij ons wordt de morgendienst ook heel wat beter bezocht dan de middag/avonddienst.Oorspronkelijk gepost door bjdendekker Dat vind ik nou ook wel weer wat erg kort door de bocht. Er kunnen allerlei redenen zijn om niet alle mogelijke diensten bij te wonen. Sommige mensen hollen van de ene dienst naar de andere, terwijl anderen soms hun gezin voorrang geven. Voor de één is kerkdiensten bijwonen een soort hobby, terwijl de ander kiest om op dat mpment zijn tijd anders te vullen. In Calvijns tijd was het elke dag kerk. Hoeveel mensen zullen er 7 dagen per week de diensten bezocht hebben? Twee keer per zondag is een traditie, een mooie traditie waar ik geen behoefte voel om aan te morrelen. Maar zouden er een paar enthousiastelingen op het idee komen om een extra dienst te beleggen op zondag dan zeg ik: Sorry, ik heb ook nog een gezin. Af en toe is drie keer best leuk: Wij hebben zelf om 10 en 4 uur kerk en is er ergens anders om 7 uur een fijne prediker dan wil ik daar best eens naar toe. Maar structureel? Nee, dat hoeft voor mij niet. Ook al ga ik graag naar de kerk.
En doordeweeks? Dat hangt helemaal van werk en gezinsomstandigheden af. Ik zie een extra dienst toch als toetje voor de liefhebbers en niet als verplicht nummer.
Veel mensen hebben 's middags c.q. 's avonds toch weer andere 'verpichtingen'.
Studio Sport heeft op veel mensen ook de nodige aantrekkingskracht.
Het moet ook geen moeten worden, je mag naar de kerk.
Een 'breekje' van Breekijzertje
[Aangepast op 9/4/03 door Breekijzertje]
Is dat zo? Er staat toch in de bijbel dat we de plicht hebben om de bijeenkomsten (kerkdienst) niet te verzaken (anders verwoord spijbelen)?Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Bij ons wordt de morgendienst ook heel wat beter bezocht dan de middag/avonddienst.
Veel mensen hebben 's middags c.q. 's avonds toch weer andere 'verpichtingen'.
Studio Sport heeft op veel mensen ook de nodige aantrekkingskracht.
Het moet ook geen moeten worden, je mag naar de kerk.
Wordt er ook melding gemaakt van het aantal diensten per week dat je minimaal moet bezoeken?Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat klopt.
Hebr.10 vers 25
"En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert."
Naar de kerk geweest?
Jazeker, afgelopen zondag wel. Vorig jaar oktober was er een grote brand in onze kerk. Na een half jaar gedwongen in een andere kerk gezeten te hebben is afgelopen weekend onze eigen kerk weer heropend! En van binnen ziet het er zelfs nog mooier uit dan vroeger. Ze hebben er een kleurenadviseur (beroep?) op losgelaten en doordat het metselwerk in de hal niet meer schoon te krijgen was, hebben ze het een kleurtje gegeven. De rest van de kerk hebben ze ook in een ander kleurtje gezet (licht-groen, rood, etc.) zodat het echt een stuk lichter eruit ziet.
Ik heb wel gemerkt dat je je echt aan een gebouw kan gaan hechten, na er een half jaar niet geweest te zijn. Hoewel er ook andere gebouwen schijnen te zijn die de moeite waard zijn, geldt het toch: oost west, thuis best!
Jazeker, afgelopen zondag wel. Vorig jaar oktober was er een grote brand in onze kerk. Na een half jaar gedwongen in een andere kerk gezeten te hebben is afgelopen weekend onze eigen kerk weer heropend! En van binnen ziet het er zelfs nog mooier uit dan vroeger. Ze hebben er een kleurenadviseur (beroep?) op losgelaten en doordat het metselwerk in de hal niet meer schoon te krijgen was, hebben ze het een kleurtje gegeven. De rest van de kerk hebben ze ook in een ander kleurtje gezet (licht-groen, rood, etc.) zodat het echt een stuk lichter eruit ziet.
Ik heb wel gemerkt dat je je echt aan een gebouw kan gaan hechten, na er een half jaar niet geweest te zijn. Hoewel er ook andere gebouwen schijnen te zijn die de moeite waard zijn, geldt het toch: oost west, thuis best!
Maar staat er ook in de Bijbel hoe vaak dat is?Oorspronkelijk gepost door kridje
Is dat zo? Er staat toch in de bijbel dat we de plicht hebben om de bijeenkomsten (kerkdienst) niet te verzaken (anders verwoord spijbelen)?
Want stel je voor dat in de Agia Sofia in Konstantinopel, zo rond het jaar 1000 iedere dag en dan ook nog de hele dag Liturgiën werden gevierd door vele honderden priesters en diakens. Die kun je niet allemaal aflopen (mocht trouwens ook niet, want bij 'ons' mag je maximaal één keer per etmaal Avondmaal vieren).
Dus..............
Helaas is er door omstandigheden geen kerk bij het HHK. Vanavond om 7.30 uur wel en dan zal er dienst gehouden worden ook voor de omringende gemeenten omdat daar helemaal geen gelegenheid is om op een doordeweekse avond een dienst te houden.
En dan dankdag, hebben we wat te danken? Ik denk het wel ja, als ik zie hoe ondanks alle problemen die er geweest zijn de Heere toch nog Zijn Evangelie ons nog doet verkondigen en dat er nog velen zijn die onder al Zijn geboden willen leven, dan kunnen en mogen we dankbaar zijn.
En er zij nog zovele zaken waarvoor we de Heere moeten danken, teveel om zomaar op te noemen.
[Aangepast op 3/11/04 door Jelle]
En dan dankdag, hebben we wat te danken? Ik denk het wel ja, als ik zie hoe ondanks alle problemen die er geweest zijn de Heere toch nog Zijn Evangelie ons nog doet verkondigen en dat er nog velen zijn die onder al Zijn geboden willen leven, dan kunnen en mogen we dankbaar zijn.
En er zij nog zovele zaken waarvoor we de Heere moeten danken, teveel om zomaar op te noemen.
[Aangepast op 3/11/04 door Jelle]
Ah, ik ben naar de HHK geweest. Ds. R. van Kooten over 2 Kron. 34:1-14a.
Een hele fijne preek, ook als het in het afgelopen jaar financieel wat minder gegaan is.
Ik verwacht dat hij vanavond in Soest dezelfde preek zal houden, die kun je live meeluisteren. http://www.ichtuskerksoest.nl
Een hele fijne preek, ook als het in het afgelopen jaar financieel wat minder gegaan is.
Ik verwacht dat hij vanavond in Soest dezelfde preek zal houden, die kun je live meeluisteren. http://www.ichtuskerksoest.nl