is het vreemd als ik meer leer/groei van wat ikzelf heb moeten uitwerken (een echte studie geven of preek, is iets heel anders dan in een kringgesprek wat gedachten delen) en meer vastigheid vind in wat ik uitleg aan anderen, dan wat mij verteld word?
Je noemt het armoe dat een predikant zelf niet onder de preek kan staan, maar is het juist niet door uit uitspreken dan het het sterkste voor je leeft, bij mij werkt dat iig wel zo.
Een studie die ik heb voorbereid om te onderwijzen, ken ik 10 jaar later nog.. een studie (of preek) die ik heb aangehoord, weet ik een maand later op zijn best losse zinnen van. (al was het maar om het feit dat je text op papier nodig hebt, in een overzichtelijk schema, om het duurzaam in je hoofd te prenten)
ook geestelijk, als ik iets hoor, kan ik nog in mijn hart weerstand bieden, de ja maars, maar als ik een ander moet toespreken, dan schuif ik alle twijfel en maars achter me, dan moet ik staan in GODS Woord, en kan dan dus ook uitspraken doen, waar in mijn hart ik nog weerstand aan bied als anderen me ze zeggen.
Ben ik hier dan zo uitzonderlijk in?
ik heb juist moeite met "maar" een kerkbankchristen te zijn.. ik beken dat tijdens mijn studie gpw, met name de stages waar ik een studie mocht geven, of een cathagese leiden, of een godsdientles geven, hoe beperkt en nieuw ook, het me vervulde met iets van NU doe ik tenmindste iets..
en dat iets doen gaat verder dan alleen werk/dagbesteding hebben.. zelfs toen ik wel werk had.. en verkering.. merkte ik dat het eigenlijk alleen die zeldzame momenten was dat mij die genade overviel dat ik op zulke plaatsen mocht staan.. dat ik me echt op mijn plek voelde..
Overigens aangaande de tekorten... : is het eerlijk dat elke gemeente zijn eigen loon bied.. los van de vergoeding voor preken (die voor kleine gemeentes zwaar kunnen zijn) krijg je zo niet dat de grote/rijke gemeentes tegen de arme/kleine gaan opbieden, en je dan dus wel erg hoge vergoedingen krijgt.. maar kwalijker dan juist de kleine gemeentes (die juist het hartst een herder nodig hebben zodat hun kudde weer mag aanwassen) de dubbele last krijgen, namelijk dat ze zonder predikant zitten, en relatief hoge preekvergoedingen moeten betalen.
Zoals eerder genoemd, misschien eerlijker als lonen wat centraler geregeld worden, ipv per gemeente.
Ook kan ik me niet indenken dat het geheel buiten menselijk werken is dit tekort.. zijn er niet ruim voldoende mensen met een dienent hart, en de (universitaire) verstandelijke vermogens, om op te groeien tot herder? Is het niet dat misschien er mensen worden afgewezen enkel en alleen omdat ze niet precies in de gedachtes van mensen passen... en er hier sprake is van de welbekende parabel van het bootje in de watersnoodramp :
voor hen die het niet kennen : tijdens de watersnoodramp van 1953 verblijft een predikant in zijn kerk, en het water stijgt... het staat tot aan de preekstoel, een bootje vaart langs, zullen wij u meenemen, maar de predikant weigerd, nee, geen eigen werken, alleen God zal mij redden.
enkele uren later, het water staat nu tot aan het topje van het orgel.. de predikant hangt nog net in de vliering.. weer komt het bootje langs... weer weigerd de predikant, met dezelfde zin, geen eigen werken, alleen God zal mij redden.
Nog twee uur later.. het water staat nu tot aan de torenspits... de predikant staat nog net met zijn hoofd boven water bovenop het puntje van het dak.. het bootje komt weer langs, en ondanks de nu wel zeer penibele situatie wederom : nee geen eigen werken, alleen God zal mij redden...
een half uur later, de predikant komt in de hemel, en zoekt bedroeft God op, Heere, waarom verkoos U mij niet te redden van dat dak?
waarop God zegt : Ik stuurde dat bootje driemaal langs, jijzelf was te koppig om in te stappen.
Ik neem aan dat de parabel in deze duidelijk is;)
Vergoeding preekbeurten
- JolandaOudshoorn
Re: Vergoeding preekbeurten
Het is niet vreemd dat wanneer je iets zelf schrijft of maakt, je dat beter onthoud dan wanneer je het aangeboden krijgt. Echter, dit is met alles zo, daar draait het om in het onderwijs. Een kind onthoud veel beter hoe je een som moet oplossen als hij de oplossing zelf heeft bedacht. Je onthoudt een Bijbelstudie beter als je die zelf hebt gemaakt. Wees voorzichtig om dan gelijk een vergeestelijking erin te zien, zo werkt het menselijk brein nu eenmaal.
Daarnaast, je geeft aan dat het gevoel dat je wat DOET zo fijn is. Genade is NIETS DOEN! Gewoon ontvangen. Het is echter menselijk om iets te willen DOEN, dat is de natuurlijke mens, dat noemen we ook wel wetticisme.
De paralel met de predikant en mensen die onopgeleid willen preken zie ik niet zo. Volgens mij wordt juist duidelijk gemaakt dat we de middelen, dus ook universitaire stude, of curatorium moeten waarnemen.
Daarnaast, je geeft aan dat het gevoel dat je wat DOET zo fijn is. Genade is NIETS DOEN! Gewoon ontvangen. Het is echter menselijk om iets te willen DOEN, dat is de natuurlijke mens, dat noemen we ook wel wetticisme.
De paralel met de predikant en mensen die onopgeleid willen preken zie ik niet zo. Volgens mij wordt juist duidelijk gemaakt dat we de middelen, dus ook universitaire stude, of curatorium moeten waarnemen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nee. Welke kerk stond er toen tot de torenspits in het water?TAF schreef: Ik neem aan dat de parabel in deze duidelijk is;)

Jolanda, ik doelde niet op mensen die onopgeleid wilde preken.
maar is al wat 20?? jaar een tekort aan predikanten binnen GG.
Elk jaar weer melden meer dan voldoende vrome, Godsvrezende mannen zich aan... velen daarvan sneuvelen al door het oordeel van hun kerkeraad.
Hoe vaak zal dit zijn op triviale punten?
omdat men de dogmatiek persee precies hetzelfde wil hebben?
ondanks dit.. worden gebruikelijk nog zo'n 12 mensen per jaar doorgelaten.... nu dan zou je zeggen die zijn reeds door en door getoetst... een of twee uitvallers zou kunnen, maar toch zeker 9 of 10 zouden toegelaten moeten worden tot de opleiding..
maar nee... 1-3, meer worden er gewoonlijk niet toegelaten van deze 12.
Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen maar gebeurd omdat ze niet door God tot bediening geroepen zijn.. of niet geschikt zouden zijn.
Ik krijg dan veel eerder het idee dat er een paar mensen ZO bang voor verandering zijn dat ze iedereen die ook maar een pietsie afwijkt afwijzen, zelfs al zouden ze op volledig bijbelse gronden dat onderbouwen, of is het maar een minimaal interpretatieverschil.
De parabel van het kerkje in de watersnoodramp is er dan ook een.. die aangeeft hoe mensen bidden om een uitkomst (verlossing van het verdrinken staat hier symbool voor het oplossen van het predikantentekort) maar tegelijk door hun eigen dogma... (God komt me wel redden, staat hier voor te starre dogmatiek) Gods werken en vervulling van dit gebed verhinderen.
Uiteraard wens ik goed opgeleide en onderbouwde predikanten, maar dan moeten ze dus wel TOEGELATEN worden tot de daarvoor beschikbare opleiding.
Verder Jolanda... het doen (mogen onderwijzen, preken, catagese geven, etc) is fijn.. maar waarom, omdat ik mezelf ongeschikt acht.. vaak ging ik in zulke posities staan, mezelf totaal onbekwaam daarvoor achtend.. waarom wilt U Heere van al die mensen hier, juist mij nu hiervoor gebruiken, ik dit kneusje, deze zondaar... en dan merken hoe God zoveel sterker werkt door je, je woorden ineens ordelijk maakt.. je gevoel kalmeerd, je de kracht geeft anderen te bemoedigen.. juist dat "doen" waarvan je spreekt... is een grote Gift van God... want ten diepste ben niet jij het die het doet. en dat mogen ervaren.. is een geweldige ervaring die grote vreugde en dankbaarheid geeft.
Elk jaar weer melden meer dan voldoende vrome, Godsvrezende mannen zich aan... velen daarvan sneuvelen al door het oordeel van hun kerkeraad.
Hoe vaak zal dit zijn op triviale punten?

ondanks dit.. worden gebruikelijk nog zo'n 12 mensen per jaar doorgelaten.... nu dan zou je zeggen die zijn reeds door en door getoetst... een of twee uitvallers zou kunnen, maar toch zeker 9 of 10 zouden toegelaten moeten worden tot de opleiding..
maar nee... 1-3, meer worden er gewoonlijk niet toegelaten van deze 12.
Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen maar gebeurd omdat ze niet door God tot bediening geroepen zijn.. of niet geschikt zouden zijn.
Ik krijg dan veel eerder het idee dat er een paar mensen ZO bang voor verandering zijn dat ze iedereen die ook maar een pietsie afwijkt afwijzen, zelfs al zouden ze op volledig bijbelse gronden dat onderbouwen, of is het maar een minimaal interpretatieverschil.
De parabel van het kerkje in de watersnoodramp is er dan ook een.. die aangeeft hoe mensen bidden om een uitkomst (verlossing van het verdrinken staat hier symbool voor het oplossen van het predikantentekort) maar tegelijk door hun eigen dogma... (God komt me wel redden, staat hier voor te starre dogmatiek) Gods werken en vervulling van dit gebed verhinderen.
Uiteraard wens ik goed opgeleide en onderbouwde predikanten, maar dan moeten ze dus wel TOEGELATEN worden tot de daarvoor beschikbare opleiding.
Verder Jolanda... het doen (mogen onderwijzen, preken, catagese geven, etc) is fijn.. maar waarom, omdat ik mezelf ongeschikt acht.. vaak ging ik in zulke posities staan, mezelf totaal onbekwaam daarvoor achtend.. waarom wilt U Heere van al die mensen hier, juist mij nu hiervoor gebruiken, ik dit kneusje, deze zondaar... en dan merken hoe God zoveel sterker werkt door je, je woorden ineens ordelijk maakt.. je gevoel kalmeerd, je de kracht geeft anderen te bemoedigen.. juist dat "doen" waarvan je spreekt... is een grote Gift van God... want ten diepste ben niet jij het die het doet. en dat mogen ervaren.. is een geweldige ervaring die grote vreugde en dankbaarheid geeft.
Gelukkig is het water inderdaad nergens zo hoog gekomen zodat zelfs de torenspits van de kerk onder water verdween.refo schreef:Nee. Welke kerk stond er toen tot de torenspits in het water?TAF schreef: Ik neem aan dat de parabel in deze duidelijk is;)![]()
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
zucht... alles weer letterlijk nemen;)
Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiërenTAF schreef:Jolanda, ik doelde niet op mensen die onopgeleid wilde preken.
Elk jaar weer ...........
Reageer ontopic
Denk voor het plaatsen van een reactie in een topic eerst na, of je reactie wel reageert op hetgeen centraal staat in die topic. Een offtopic reactie stuurt immers een goede discussie in de war, door een zijspoor in te gaan. Stel jezelf de vraag: Wat draagt mijn reactie bij aan het onderwerp van deze topic.