Occulte zaken in Donald Duck?

Ander

Re: Occulte zaken in Donald Duck? (uit: Boekenkast/-ruilbeur

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Ander schreef:
Tiberius schreef:@Ander: Zo onschuldig is DD beslist niet; dat hoor jij als schoolmeester toch te weten.
Lees dit (korte) artikeltje van Chris eens: http://www.chris.nl/32440/occultisme-ziende-blind.html
Toch vind ik het heel bijzonder dat DD in onze gezindte altijd geaccepteerd is geweest. Ik ken echt veel refo's die geabonneerd zijn (geweest) op de DD. En alle occulte boeken die in het artikel genoemd staan ken ik niet, behalve de Donald Duck. Wellicht zijn die boeken wel van een ander kaliber, dat weet ik dus niet.
Misschien kan Willem nog iets ergens vandaan toveren, maar volgens mij heb ik hier ooit wel eens opgemerkt, dat de oudere jaargangen van DD wel te doen zijn. Maar ergens halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw is dat veranderd.
Dat geldt overigens voor meer bladen: de Panorama was vroeger ook een aardig blad, maar tegenwoordig te smerig om aan te willen raken.
O, ik heb hele oude jaargangen in mijn klas. Ooit van Marktplaats. Echt allemaal jaren 80 ofzo. Dus dat maakt het verschil dan, denk ik.
Maar wat is er halverwege de jaren '90 veranderd dan?
huisman

Bericht door huisman »

Ik hoop dat Gijs83 lid mag blijven :huhu Kom toch allemaal een beetje nuchter DD was er al toen het woord occult nog niet bij elk wissewasje genoemd werd. Geef eerst maar eens een goede definitie van occult.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

Ok. Maar dan komen we tot een conclusie dat ook de DD sterk wordt beinvloed door de tijdgeest. Meer als vroeger. En dat de verhalen idd doorspekt zijn met b.v. verwijzingen naar echte gebeurtenissen zoals voetbaltoernooien die in real-life een bron van zonde zijn. En daar ben ik het wel mee eens.
Maar dat is wat anders als het lezen van de DD beschouwen als een vorm van occultisme verheerlijken.

En - voor wat erover op internet te vinden is - artikelen die de DD als "occultistisch" beschrijven incl. voorbeelden bevinden zich vaak in het genre van de "eindtijd theorieen" fantasieen. Dat lijkt me ook niet direct een bijbelse fundering.
Auto

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Auto »

Ander schreef: Zou je wat kunnen verzinnen wat echt niet kan in de DD? Is misschien wel een beetje lastig maar wellicht ligt er nog eentje achter de vriezer ofzo. :)
Euuh, ik mag niet meer aan de DD komen ........ vakantie is voorbij (anders mevr Auto erg boos).

Een voorbeeld wat ik me herinner is dat ze met Willie Wortel in de tijd terug gingen en een eend tegenkwamen in Griekenland die een of andere mytische god moest voorstellen die last had van concurrentie van een of andere eend die met een brood en een vis een heel dorp van voedsel voorzag. Dit vind ik niet kunnen en deze is de papier kliko in gegaan. En zo zie je de laatste tijd wel meer van die dingen voorbij komen die gerelateerd zijn aan diverse onderwerpen.
Auto

Bericht door Auto »

Willem schreef:Ok. Maar dan komen we tot een conclusie dat ook de DD sterk wordt beinvloed door de tijdgeest. Meer als vroeger. En dat de verhalen idd doorspekt zijn met b.v. verwijzingen naar echte gebeurtenissen zoals voetbaltoernooien die in real-life een bron van zonde zijn. En daar ben ik het wel mee eens.
Maar dat is wat anders als het lezen van de DD beschouwen als een vorm van occultisme verheerlijken.

En - voor wat erover op internet te vinden is - artikelen die de DD als "occultistisch" beschrijven incl. voorbeelden bevinden zich vaak in het genre van de "eindtijd theorieen" fantasieen. Dat lijkt me ook niet direct een bijbelse fundering.
Valt bij jou dan niet in de categorie de afbeeldingen van tekens die in de huidige hekserij nog steeds gebruikt worden? Bepaalde relikwieen worden gewoon afgebeeld in de DD waarmee heden ten dage de duivel mee wordt aanbeden.
Willem

Bericht door Willem »

Auto schreef:
Willem schreef:Ok. Maar dan komen we tot een conclusie dat ook de DD sterk wordt beinvloed door de tijdgeest. Meer als vroeger. En dat de verhalen idd doorspekt zijn met b.v. verwijzingen naar echte gebeurtenissen zoals voetbaltoernooien die in real-life een bron van zonde zijn. En daar ben ik het wel mee eens.

Valt bij jou dan niet in de categorie de afbeeldingen van tekens die in de huidige hekserij nog steeds gebruikt worden? Bepaalde relikwieen worden gewoon afgebeeld in de DD waarmee heden ten dage de duivel mee wordt aanbeden.
Welke dan? Ik ken verder van de huidige hekserij de gebruikte tekens niet......
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:
Tiberius schreef:
Ander schreef:
Tiberius schreef:@Ander: Zo onschuldig is DD beslist niet; dat hoor jij als schoolmeester toch te weten.
Lees dit (korte) artikeltje van Chris eens: http://www.chris.nl/32440/occultisme-ziende-blind.html
Toch vind ik het heel bijzonder dat DD in onze gezindte altijd geaccepteerd is geweest. Ik ken echt veel refo's die geabonneerd zijn (geweest) op de DD. En alle occulte boeken die in het artikel genoemd staan ken ik niet, behalve de Donald Duck. Wellicht zijn die boeken wel van een ander kaliber, dat weet ik dus niet.
Misschien kan Willem nog iets ergens vandaan toveren, maar volgens mij heb ik hier ooit wel eens opgemerkt, dat de oudere jaargangen van DD wel te doen zijn. Maar ergens halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw is dat veranderd.
Dat geldt overigens voor meer bladen: de Panorama was vroeger ook een aardig blad, maar tegenwoordig te smerig om aan te willen raken.
O, ik heb hele oude jaargangen in mijn klas. Ooit van Marktplaats. Echt allemaal jaren 80 ofzo. Dus dat maakt het verschil dan, denk ik.
Maar wat is er halverwege de jaren '90 veranderd dan?
Men ging toen advertenties plaatsen voor één of andere occultisme beurs. Ook was er een heel nummer aan die beurs gewijd.

Overigens zijn er nog wel meer gegronde bezwaren tegen DD te noemen, zoals Willem al aangeeft, waardoor dit blad echt niet in een christelijk gezin thuishoort. Neem bijvoorbeeld de losse levenswandel van Donald Duck, Katrien die niet kan kiezen tussen, de vrekkige Dagobert, etc.
Auto

Bericht door Auto »

Willem schreef:
Auto schreef:

Welke dan? Ik ken verder van de huidige hekserij de gebruikte tekens niet......
Kijk maar op deze site, hier zie je een aantal zaken die je ook in de DD ziet afgedrukt http://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca

Daarnaast zijn er meer, dat moet je maar even van me aannemen.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Overigens zijn er nog wel meer gegronde bezwaren tegen DD te noemen, zoals Willem al aangeeft, waardoor dit blad echt niet in een christelijk gezin thuishoort. Neem bijvoorbeeld de losse levenswandel van Donald Duck, Katrien die niet kan kiezen tussen, de vrekkige Dagobert, etc.
Volgens mij zijn eenden ook niet monogaam en hebben ze een vrij losse levenswandel. DD loopt met alleen een jasje aan door duckstad (Maar -en dat mag ook wel gezegd worden- eenden lopen nooit in een legging. ::bye )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Overigens zijn er nog wel meer gegronde bezwaren tegen DD te noemen, zoals Willem al aangeeft, waardoor dit blad echt niet in een christelijk gezin thuishoort. Neem bijvoorbeeld de losse levenswandel van Donald Duck, Katrien die niet kan kiezen tussen, de vrekkige Dagobert, etc.
Volgens mij zijn eenden ook niet monogaam en hebben ze een vrij losse levenswandel. DD loopt met alleen een jasje aan door duckstad (Maar -en dat mag ook wel gezegd worden- eenden lopen nooit in een legging. ::bye )
:mdr
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eén pluspunt: ze lezen ook geen HSV. :nananere
Willem

Bericht door Willem »

.
Laatst gewijzigd door Willem op 24 aug 2011, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Auto schreef:
Ander schreef: Zou je wat kunnen verzinnen wat echt niet kan in de DD? Is misschien wel een beetje lastig maar wellicht ligt er nog eentje achter de vriezer ofzo. :)
Euuh, ik mag niet meer aan de DD komen ........ vakantie is voorbij (anders mevr Auto erg boos).

Een voorbeeld wat ik me herinner is dat ze met Willie Wortel in de tijd terug gingen en een eend tegenkwamen in Griekenland die een of andere mytische god moest voorstellen die last had van concurrentie van een of andere eend die met een brood en een vis een heel dorp van voedsel voorzag. Dit vind ik niet kunnen en deze is de papier kliko in gegaan. En zo zie je de laatste tijd wel meer van die dingen voorbij komen die gerelateerd zijn aan diverse onderwerpen.
En toch, zie b.v. een citaat van Luther in de Galatenbrief: (Gal 4 vs 9)
....Zij, de wettische vromen, kunnen heel goed vergeleken worden met Sisyphus, die, hoe vaak hij in de onderwereld het rotsblok ook naar de
top van de berg omhoog rolt, dat toch telkens weer terugvalt, of met de Danaïden, die in de onderwereld met doorboorde bekers water in een vat vol gaten moeten gieten. Ik zou u, die de Heilige Schrift bestudeert, graag willen verrijken met dergelijke vergelijkingen,.......
Zoals reeds eerder opgemerkt zou niet iedere verwijzing naar "onnatuurlijke" dingen of natuurkundig onmogelijke zaken als "occultisme" aangeduidt moeten worden. De achterliggende gedachte om het te verwoorden is bepalend voor het wel of niet acceptabel zijn van het verhaalde, niet de gebeurtenis of sage an sich.

Maar verder - zoals reeds eerder opgemerkt - zijn er wel zaken in de DD die idd een levenswijze propageren die onbijbels is. En daar zal ik over nadenken, ook al omdat dit idd steeds erger lijkt te worden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Eén pluspunt: ze lezen ook geen HSV. :nananere
Dan kan ook een minpunt zijn ;)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Eén pluspunt: ze lezen ook geen HSV. :nananere
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie