Boodschap voor onbekeerden.

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Boodschap voor onbekeerden.

Bericht door Bert Mulder »

En WAT was Gods doel met de prediking van Jesaja? Dat kunnen we in Jes. 6 vinden, waar Jesaja zijn opdracht krijgt:

9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.

10 9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.

10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.

11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.

12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.

13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.

Toch zal er een klein gedeelte overblijven, die God genadig wezen zal.

Zo ook in Jes 55:

11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.

Zijn raad zal bestaan!

De uitverkiezing Gods is tot oneindige troost voor Zijn volk:

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef: Omdat de verklaring en de prediking van de Marrowmen zo rijk gezegend is geweest. Wij zijn de directheid waarmee zij de hoorders aanspraken wat kwijt geraakt. Verder denk ik dat de exegese van de Marrowmen over o.a Jes 55 de enig juiste is.
Ook in de GG van voor de oorlog was er geen enkele twijfel of Boston/Erskine's de juiste exegese hadden.
Je bedoelt de 80-jarige oorlog? ;)
In de GG van voor de oorlog (heb je bewijzen trouwens?) konden ze wellicht de kantt. en de uitleg van Boston naast elkaar laten bestaan. Misschien was er meer acceptatie. Overigens gebeurt dat nu nog: in de recente dooptopic heeft Willem een citaat geplaatst van ds. J. Roos. Daarin zie je dat ds. Roos, al plaatst hij wat kantt. toch de boeken van in dat geval Erskine (maar vast en zeker ook Boston) aanbeveelt. Terwijl hij zeker te weten mijn uitleg van Jes. 55 volgt.

En overigens, jij denkt dat de exegese van de Marrowmen de enige juiste is. Niemand houd je tegen om dat te vinden. Ik denk er iets anders over. Is het doel van deze topic om mij (onder andere) te overtuigen van mijn ongelijk?
nee het doel was en is om te laten zien dat de nodiging van het Evangelie komt tot onbekeerde zondaren en niet in de eerste plaats tot bekommerde zondaren. Met deze citaten uit het boek "Het verbond der genade" voorzien van een uitvoerig aanbevelend voorwoord van Comrie en Kersten wil ik laten zien dat die boodschap oude betrouwbare papieren heeft. Het is dus geen "moderne" leer en wij kunnen alleen maar tot onze schade deze leer wegexegetiseren.
(Ik zal nog wel vaker zulke mooie citaten plaatsen van onze oudvaders. )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:@Ander: Maar hoe plaats jij het gegeven, dat de profeet Jesaja voor de ballingschap profeteerde, tegen een volk wat bezig was zodanig volhardende te zondigen, dat God hen zou straffen door ballingschap? Die mensen kan je moeilijk "ontdekte zondaren" noemen. Terwijl Jesaja juist van de Heere de opdracht kreeg om tot hen te profeteren, ook de woorden van Jes. 55.
Sorry, kom ik weer met de Statenvertaling aan:
introductie Jesaja in de Statenvertaling schreef:Van het zes en dertigste tot het veertigste wordt bij gelegenheid ingevoegd de historie van den koning Hizkia uit 2 Koningen18 en uit 2 Kronieken32. Van het veertigste tot het negen en veertigste toe voorzegt de profeet de toekomst van JEZUS CHRISTUS en de geestelijke verlossing Zijner kerk, afgebeeld door de verlossing der Joden uit de Babylonische gevangenis door den koning Kores; mitsgaders hun herstelling in hun vorigen staat. Voorts worden in het volgende tot aan het einde van het boek beschreven verscheidene zeer klare profetieën van den Persoon en het ambt van CHRISTUS, van Zijn Koninkrijk, hetwelk over de ganse wereld zou uitgebreid worden, van Zijn lijden en sterven en van Zijn verheerlijking, mitsgaders van de predikatie van het Heilig Evangelie, van de beroeping der heidenen, die door de predikatie van het Heilig Evangelie tot CHRISTUS zouden geroepen en aan Zijn volk toegevoegd worden; alsook van de grote weldaden die CHRISTUS Zijn uitverkorenen heeft verworven, en van de gelegenheid der kerke Gods, zo hier op aarde als in het toekomende leven. Dit alles beschrijft de profeet zo duidelijk en zo klaarlijk, dat hij meer schijnt te beschrijven een historie van dingen die geschied zijn, dan een voorzegging van toekomende dingen. Ten welken aanzien enige oude leraars geoordeeld hebben, dat Jesaja met recht zowel een evangelist als een profeet mag genoemd worden, ettelijke honderden jaren voor de komst van CHRISTUS in het vlees somtijds bijna zo duidelijk sprekende van den Persoon, het ambt en de wonderen van CHRISTUS als naderhand de apostelen en leraars des Nieuwen Testaments gedaan hebben.
huisman

Bericht door huisman »

Dit citaat is van Theodorus Avinck uit een preek over deze tekst ""Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, al gij einden der aarde; want ik ben God,en niemand meer". (21 nov 1778)
Wie worden hier dan geroepen?
Het zijn de booste, de goddelooste, de oudste en stoutste, de afkerigste en verhardste
zondaren. Ai luister eens mijn vrienden!
- U wordt geroepen, die ver van God en godsdienst leeft. Die als zonder God in de
wereld leeft, zonder enig besef en gevoel van godsdienst, wiens hart geheel
indrukkeloos is, evenals dat van een heiden.
- U wordt genodigd, gij, die het voorrecht mist van Godvruchtige ouders te hebben.
Die daarom, evenals de heidenen, zonder godsdienst zijt opgevoed. Die nooit door
uw ouders voor God gebracht bent, en wier ouders, evenals heidenen,
vreemdelingen waren van Gods verbond. Waarlijk, u wordt geroepen! Misschien
is er hier wel één, die wel eens gedacht heeft: "Had ik vrome ouders, ik zou nog
hoop hebben." Waarlijk, daar is ook hoop voor u! U wordt evenwel geroepen!
- Ook u, die wèl godvruchtige ouders gehad hebt, maar die uw opvoeding
verzondigd hebt. U die, gelijk aan de heidenen, ontaard van de godvruchtige
lessen van hun vader Noach, ver zijt afgeweken, en al die voorbiddingen,
vermaningen en waarschuwingen misbruikt en verijdeld hebt. Ach komt, Christus
nodigt u hier op de vriendelijkste wijze!
- Zo ook u, die evenals de heidenen, in de uiterste onkunde en onwetendheid leeft.
Dit woord: "wendt u naar Mij", raakt u ook. Zowel als aan u, die, gelijk de
heidenen, in allerlei goddeloosheid en werken der duisternis tot hiertoe gewandeld
hebt. U, vijanden van God, van Christus, van het Evangelie en van Gods volk, die,
evenals de heidenen tegen Israël, gekant en verbitterd zijt tegen de Godvruchtigen,
uzelf, u wordt ook geroepen.
- Met één woord: hier is niemand tegenwoordig, zo slecht, zo'n snood zondaar, of
zijn naam is onder dit woord "heiden" begrepen, en hij wordt bijgevolg genodigd.
U allen, grote en kleine zondaars, jonge en oude zondaars, tot u allen is deze stem.
Ach, komt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

@Ander: Het stuk wat je citeert uit de kanttekeningen geeft geen antwoord noch argumenten op mijn vraag. De profeet spreekt namens God ook Jes. 55 tegen een volk wat volhardende is in de zonde, en die niet als "ontdekte zondaren" aan te merken valt. Die boodschap is ook, ja eerst en vooral, aan hen gericht. Dat kan je niet zomaar negeren.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:@Ander: Het stuk wat je citeert uit de kanttekeningen geeft geen antwoord noch argumenten op mijn vraag. De profeet spreekt namens God ook Jes. 55 tegen een volk wat volhardende is in de zonde, en die niet als "ontdekte zondaren" aan te merken valt. Die boodschap is ook, ja eerst en vooral, aan hen gericht. Dat kan je niet zomaar negeren.
O, maar Jesaja 55 wordt ook bij ons in de kerk voorgelezen hoor, en daar zit, naar te vrezen is, in onze gemeente ook een volk wat volhardende is in de zonde, en die niet als "ontdekte zondaren" aan te merken valt. Ik heb nooit waargenomen dat vers 1 overgeslagen wordt, geenszins zelfs! Wat is precies je probleem?
Laatst gewijzigd door Ander op 12 jul 2011, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:Dit citaat is van Theodorus Avinck uit een preek over deze tekst ""Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, al gij einden der aarde; want ik ben God,en niemand meer". (21 nov 1778)
Het zijn de booste, de goddelooste, de oudste en stoutste, de afkerigste en verhardste
- U wordt geroepen, die ver van God en godsdienst leeft. Die als zonder God in de
- U wordt genodigd, gij, die het voorrecht mist van Godvruchtige ouders te hebben.
Die daarom, evenals de heidenen, zonder godsdienst zijt opgevoed. Die nooit door
is er hier wel één, die wel eens gedacht heeft: "Had ik vrome ouders, ik zou nog
- Zo ook u, die evenals de heidenen, in de uiterste onkunde en onwetendheid leeft.
heidenen, in allerlei goddeloosheid en werken der duisternis tot hiertoe gewandeld
hebt. U, vijanden van God, van Christus, van het Evangelie en van Gods volk, die,
evenals de heidenen tegen Israël, gekant en verbitterd zijt tegen de Godvruchtigen,
- Met één woord: hier is niemand tegenwoordig, zo slecht, zo'n snood zondaar, of
zijn naam is onder dit woord "heiden" begrepen, en hij wordt bijgevolg genodigd.
U allen, grote en kleine zondaars, jonge en oude zondaars, tot u allen is deze stem.
Ach, komt
Volgens mij ontkent niemand dat God iedereen roept. Wat is je doel met dit citaat?
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:Dit citaat is van Theodorus Avinck uit een preek over deze tekst ""Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, al gij einden der aarde; want ik ben God,en niemand meer". (21 nov 1778)
Ach, komt
Volgens mij ontkent niemand dat God iedereen roept. Wat is je doel met dit citaat?
Kijk naar de topictitel....en als God iedereen roept dan moeten Zijn dienstknechten dat ook doen, zondag aan zondag.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:@Ander: Het stuk wat je citeert uit de kanttekeningen geeft geen antwoord noch argumenten op mijn vraag. De profeet spreekt namens God ook Jes. 55 tegen een volk wat volhardende is in de zonde, en die niet als "ontdekte zondaren" aan te merken valt. Die boodschap is ook, ja eerst en vooral, aan hen gericht. Dat kan je niet zomaar negeren.
O, maar Jesaja 55 wordt ook bij ons in de kerk voorgelezen hoor, en daar zit, naar te vrezen is, in onze gemeente ook een volk wat volhardende is in de zonde, en die niet als "ontdekte zondaren" aan te merken valt. Ik heb nooit waargenomen dat vers 1 overgeslagen wordt, geenszins zelfs! Wat is precies je probleem?
Als het dan ook vervolgens in de prediking aan allen verkondigd wordt, dan heb ik geen probleem hoor. Maar ik meende even dat jouw visie was, dat Jes. 55 slechts beloften voor de "ontdekte zondaar" bevatte. Terwijl de profeet van God de opdracht krijgt deze belofte-woorden juist tegen een in de zonde volhardend volk te spreken, ipv tegen een aan hun zonden ontdekt volk.

Wie dus de beloftewoorden uit Jes. 55 slechts betrekt op ontdekte zondaren, doet iets wat de profeet - gezonden door God - juist niet doet.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:Volgens mij ontkent niemand dat God iedereen roept. Wat is je doel met dit citaat?
Precies. Het feit dat God iedereen roept om de zonde te verlaten en zich te bekeren, betekend nog niet dat het Gods wil is dat iedereen zich ook daadwerkelijk bekeerd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef: Kijk naar de topictitel....en als God iedereen roept dan moeten Zijn dienstknechten dat ook doen, zondag aan zondag.
Tja, dat gebeurt ook.
Ik ga maar een topic openen: De preek besluiten met behulp van het woordeke 'Amen'. En dan vervolgens heel veel prekenboeken citeren waarin mijn gelijk aangetoond wordt.

Maar even serieus: Open je deze topic omdat je bang bent dat er dienstknechten van God zijn die niet iedereen roept?
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
Als het dan ook vervolgens in de prediking aan allen verkondigd wordt, dan heb ik geen probleem hoor. Maar ik meende even dat jouw visie was, dat Jes. 55 slechts beloften voor de "ontdekte zondaar" bevatte. Terwijl de profeet van God de opdracht krijgt deze belofte-woorden juist tegen een in de zonde volhardend volk te spreken, ipv tegen een aan hun zonden ontdekt volk.

Wie dus de beloftewoorden uit Jes. 55 slechts betrekt op ontdekte zondaren, doet iets wat de profeet - gezonden door God - juist niet doet.
Je hebt mijn visie aardig verwoord. Klopt helemaal. Maar de opdracht van God aan onze dominee en aan jouw dominee en aan alle geroepen dominees is dezelfde als Jesaja kreeg. Preek o.a. Jesaja 55 en houdt het de gehele gemeente voor!
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Wat zegt Calvijn in een preek over Jes.55:
Wanneer die hulp ons wordt aangeboden, denken wij daar niet eens over na; wij zijn voortdurend zo druk dat, wanneer God ons uitnodigt, het is alsof Hij tegen houtblokken spreekt. De ervaring toont dit maar al te zeer aan. Maar wanneer wij horen dat de Geest van God ons van een dergelijke onbeschaamdheid zozeer overtuigt, moeten wij hoe dan ook erkennen: God openbaart ons dat de genade die Hij ons aanbiedt niet voor twee of drie mensen is, maar zich uitstrekt tot al degenen die haar missen. En vervolgens waarschuwt Hij ons ook, dat wij allen moeten ontwaken, aangezien wij zozeer in onze onwetendheid gevangen zitten dat zelfs die nood, die ons toch hevig zou moeten verontrusten, ons in het geheel niets doet. Aangezien dan deze geestelijke honger zo weinig bekend is, is het des te meer noodzakelijk van dit woord notitie te nemen, wanneer God het over ons uitroept. Hij volstaat er niet mee, te spreken tot hen die erop attent zijn of zich vrijwillig eraan zouden onderwerpen; Hij spreekt ook tot hen die zijn als dwazen, die, omdat zij hun eigen armoede niet kennen, ook het middel om haar te bestrijden niet zoeken.[/b] Vervolgens voegt Hij eraan toe: gij allen die dorst hebt. Opnieuw kunnen wij uit dit gedeelte opmaken dat God zijn genade niet besloten wil houden, zodat maar een klein aantal mensen daarin deelt; maar omdat Hij ziet dat wij allen arm zijn, breidt Hij zijn armen wijd uit en toont ons dat zijn vrijgevigheid toereikend is om de gehele wereld te hulp te komen, op voorwaarde slechts dat de mensen niet zelf de deur sluiten door hun ondankbaarheid. Het is eveneens waar dat deze leer niet aan iedereen ten goede zal komen, en dat God ons moet aanraken door zijn Heilige Geest, voordat wij de waarde van deze belofte begrijpen. Maar hoe het ook zij: dit ontneemt hen die prat gaan op hun zorgeloosheid iedere verontschuldiging, want zij kunnen niet zeggen dat zij door God niet waren uitgenodigd. Hij is er niet toe verplicht, zeker niet tegenover hen die zo toegewijd zijn aan deze wereld dat zij op geen enkele manier aan het hemelse leven denken, of tegenover hen die opgeblazen zijn door ijdele hoogmoed en in hun brein manieren uitdenken om in het Koninkrijk der hemelen te komen. Zoveel is zeker dat, aangezien God hier zonder uitzondering groten en kleinen roept, Hij daarmee toont dat al diegenen die niet naar deze belofte luisteren of niet aangespoord zijn om tot Hem te komen, geen enkele verontschuldiging hebben. Daarom dan: hoewel wij van nature doof zijn wanneer er sprake is van het benutten van het woord van God, moet een ieder van ons zichzelf hier onderzoeken, en wij moeten God bidden of Hij ons de oren doorboort, opdat er een ingang voor het onderwijs mag zijn en wij het mogen ontvangen, en het in ons zozeer ten goede werkt, dat wij als arme, uitgehongerde mensen met een vurige ijver toesnellen, opdat God ons verzadigt. Want wij zien dat Hij bereid is dat te doen, en zich vrijuit aanbiedt. Maar wanneer gezegd wordt: gij die dorst hebt, betekent dat nogal wat. Het is waar, dat wij allen arm zijn aan de genade van God: wij missen die. Kort gezegd: wij zullen onder mensen slechts hongersnood aantreffen, maar niet iedereen erkent dat. Het is ook waar, dat God hier mededogen heeft met de gemeenschappelijke of veeleer algemene nood van het menselijk geslacht; desalniettemin stelt Hij dat niemand in staat is tot Hem te komen tenzij hij zijn armoede erkent en erdoor geraakt is, en hij geen rust meer heeft in zichzelf totdat hij hulp gevonden heeft van elders.
Ander

Bericht door Ander »

GJdeBruijn schreef:Wat zegt Calvijn in een preek over Jes.55:
Wanneer die hulp ons wordt aangeboden, denken wij daar niet eens over na; wij zijn voortdurend zo druk dat, wanneer God ons uitnodigt, het is alsof Hij tegen houtblokken spreekt. De ervaring toont dit maar al te zeer aan. Maar wanneer wij horen dat de Geest van God ons van een dergelijke onbeschaamdheid zozeer overtuigt, moeten wij hoe dan ook erkennen: God openbaart ons dat de genade die Hij ons aanbiedt niet voor twee of drie mensen is, maar zich uitstrekt tot al degenen die haar missen. En vervolgens waarschuwt Hij ons ook, dat wij allen moeten ontwaken, aangezien wij zozeer in onze onwetendheid gevangen zitten dat zelfs die nood, die ons toch hevig zou moeten verontrusten, ons in het geheel niets doet. Aangezien dan deze geestelijke honger zo weinig bekend is, is het des te meer noodzakelijk van dit woord notitie te nemen, wanneer God het over ons uitroept. Hij volstaat er niet mee, te spreken tot hen die erop attent zijn of zich vrijwillig eraan zouden onderwerpen; Hij spreekt ook tot hen die zijn als dwazen, die, omdat zij hun eigen armoede niet kennen, ook het middel om haar te bestrijden niet zoeken.[/b] Vervolgens voegt Hij eraan toe: gij allen die dorst hebt. Opnieuw kunnen wij uit dit gedeelte opmaken dat God zijn genade niet besloten wil houden, zodat maar een klein aantal mensen daarin deelt; maar omdat Hij ziet dat wij allen arm zijn, breidt Hij zijn armen wijd uit en toont ons dat zijn vrijgevigheid toereikend is om de gehele wereld te hulp te komen, op voorwaarde slechts dat de mensen niet zelf de deur sluiten door hun ondankbaarheid. Het is eveneens waar dat deze leer niet aan iedereen ten goede zal komen, en dat God ons moet aanraken door zijn Heilige Geest, voordat wij de waarde van deze belofte begrijpen. Maar hoe het ook zij: dit ontneemt hen die prat gaan op hun zorgeloosheid iedere verontschuldiging, want zij kunnen niet zeggen dat zij door God niet waren uitgenodigd. Hij is er niet toe verplicht, zeker niet tegenover hen die zo toegewijd zijn aan deze wereld dat zij op geen enkele manier aan het hemelse leven denken, of tegenover hen die opgeblazen zijn door ijdele hoogmoed en in hun brein manieren uitdenken om in het Koninkrijk der hemelen te komen. Zoveel is zeker dat, aangezien God hier zonder uitzondering groten en kleinen roept, Hij daarmee toont dat al diegenen die niet naar deze belofte luisteren of niet aangespoord zijn om tot Hem te komen, geen enkele verontschuldiging hebben. Daarom dan: hoewel wij van nature doof zijn wanneer er sprake is van het benutten van het woord van God, moet een ieder van ons zichzelf hier onderzoeken, en wij moeten God bidden of Hij ons de oren doorboort, opdat er een ingang voor het onderwijs mag zijn en wij het mogen ontvangen, en het in ons zozeer ten goede werkt, dat wij als arme, uitgehongerde mensen met een vurige ijver toesnellen, opdat God ons verzadigt. Want wij zien dat Hij bereid is dat te doen, en zich vrijuit aanbiedt. Maar wanneer gezegd wordt: gij die dorst hebt, betekent dat nogal wat. Het is waar, dat wij allen arm zijn aan de genade van God: wij missen die. Kort gezegd: wij zullen onder mensen slechts hongersnood aantreffen, maar niet iedereen erkent dat. Het is ook waar, dat God hier mededogen heeft met de gemeenschappelijke of veeleer algemene nood van het menselijk geslacht; desalniettemin stelt Hij dat niemand in staat is tot Hem te komen tenzij hij zijn armoede erkent en erdoor geraakt is, en hij geen rust meer heeft in zichzelf totdat hij hulp gevonden heeft van elders.
Mooi hè. Ruim doch zuiver.
Hansie

Bericht door Hansie »

Bert Mulder schreef:
Ander schreef:Volgens mij ontkent niemand dat God iedereen roept. Wat is je doel met dit citaat?
Precies. Het feit dat God iedereen roept om de zonde te verlaten en zich te bekeren, betekend nog niet dat het Gods wil is dat iedereen zich ook daadwerkelijk bekeerd.

We gaan God's Woord toch niet verdraaien , of zaken weglaten en toevoegen ?
God wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen (I Timotheüs 2 vers 4).
Plaats reactie