Psalmen en instrumenten

Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
niet ritmisch zingen, goed niet ritmisch zingen bedoel ik, is moeilijker dan ritmisch zingen...!
let wel, ik zeg niet mooier of beter, maar moeilijker
Daar kon je wel eens gelijk in hebben ja. De organist heeft bij het iso-ritmisch zingen de taak om de gemeente enig maatgevoel bij te brengen. Maar wel tellen!!
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Een valide argument voor het orgel en tegen anere instrumenten vind ik ook: het orgel is het enige waar je niet-ritmisch bij kunt zingen.
Verklaar je nader?
Probeer eens met een viool de iso-ritmische gemeentezang te begeleiden. Of met een gitaar. WIllen wij dus naar andere instumenten dan het orgel, dan zullen wij eerst ritmisch zingen moeten herinvoeren.

Overigens hebben wij op een ChristenUnie-bijeenkomst eens bij een accordion psalmen gezongen, heel apart!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Een valide argument voor het orgel en tegen anere instrumenten vind ik ook: het orgel is het enige waar je niet-ritmisch bij kunt zingen.
Verklaar je nader?
Probeer eens met een viool de iso-ritmische gemeentezang te begeleiden. Of met een gitaar. WIllen wij dus naar andere instumenten dan het orgel, dan zullen wij eerst ritmisch zingen moeten herinvoeren.

Overigens hebben wij op een ChristenUnie-bijeenkomst eens bij een accordion psalmen gezongen, heel apart!
Ritmisch zingen voorkomt dat soms trage, slepende zingen ook. Want dan is de eerbied soms ook ver te zoeken.

Gek dat koren het wel mogen in kerk, maar de gemeente zelf niet.....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
wim

Bericht door wim »

Probeer eens met een viool de iso-ritmische gemeentezang te begeleiden. Of met een gitaar.
Helemaal geen probleem. Of de noten nu allemaal even lang zijn of niet: een maatsoort is toch al niet aanwezig. Er is wat dat betreft geen verschil.
Ik ben wel nieuwsgierig waarin volgens jou de beperking zit van een viool of gitaar t.o.v. een orgel.

En isoritmisch is niet automatisch gelijk aan slepend.
Olli

Bericht door Olli »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door AdoroteOok zou het een goede zaak zijn als het orgel stil bleef voordat de Eredienst een aanvang gaat nemen.
Geheel mee eens...stil worden voor God
Ja het idee is op zich heel goed! Maar ik denk dat de praktijk helaas anders zal zijn. Namelijk, wat gebeurd er wanneer er geen orgelspel is? Het wordt één groot kippenhok en dan denk ik dat een mooi inspirerend orgelspel vooraf heel goed op zn plaats is.
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Olli

(...)
Het wordt één groot kippenhok en dan denk ik dat een mooi inspirerend orgelspel vooraf heel goed op zn plaats is.

Een kippenhok? Bij ons zitten er gewoon mensen in de kerk! Die elkaar gewoon gedag zeggen en een hand geven. Ja ze praten, dat wel. Maar dat is alleen te voorkomen door kippen zonder kop bij elkaar te zetten.

Trouwens het idee om het orgel dan maar aan te zetten geeft nog niet de garantie, dat het afgelopen is met praten. Je hoort het er alleen niet meer bovenuit. Moet de orgelhaan natuurlijk wel luid kraaien!

Maar alle gekheid op een stokje (!):

't is gewoon een kwestie van kerkelijke en godsdienstige opvoeding:

stilte, concentratie en meditatie moeten worden aangeleerd. En het orgel moet die stilte en eerbied ondersteunen en niet met geweld afdwingen.

Daarvan raak je van de leg!

gravo
Unionist

Bericht door Unionist »

Probeer eens met een viool de iso-ritmische gemeentezang te begeleiden. Of met een gitaar.
Helemaal geen probleem. Of de noten nu allemaal even lang zijn of niet: een maatsoort is toch al niet aanwezig. Er is wat dat betreft geen verschil.
Ik ben wel nieuwsgierig waarin volgens jou de beperking zit van een viool of gitaar t.o.v. een orgel.
Probeer eens met een viool een paar tellen dezelfde toon zuiver aan te houden? Een orgel kan dezelfde toon net zolang aanhouden als je je vinger op de toets drukt. Er zijn maar heel weinig instrumenten die dat kunnen.
wim314

Bericht door wim314 »

niet-ritmisch zingen heeft ook niets met muzikale dingen te maken... het begraaft ze...
het is naar m.i. een manier die gevonden is om beter bij de tekst stil te staan...wellicht bij slechtzienden, want als ik een boek lees ga ik ook niet langzaam lezen....
Plaats reactie