Dit maakt de aangehaalde voorbeelden niet geloofwaardiger voor mij.Oorspronkelijk gepost door anemoon
volgens mij valt er totaal nix te smullen aan dergelijke verhalen
en ik zou niet graag suggereren dat er hier op osw daadwerkelijk van gesmuld wordt
mijn indruk is dat dit voorbeeld is geschreven uit bezorgdheid over een dergelijke handelswijze
het zou met vele, vele andere voorbeelden kunnen worden aangevuld
wanneer je schrijft dat je hier niets mee kunt, weet ik niet wat je bedoelt
deze dingen gebeuren in nederland
moeten juist deze misstanden altijd maar in de doofpot worden gedaan
en moeten ze daar maar blijven
zodat het ook altijd maar kan blijven doorgaan?
mij dunkt: nee
moet dan alle vuile was altijd maar worden buitengehangen?
nee, ook niet, maar hier een voorbeeld neerschrijven om iets duidelijk te maken is helemaal niet verkeerd
Gezag ambtsdragers
-
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw, ik kan begrijpen dta je dta soort verhalen niet zo waardeert..Ter opsteker van je, de voorbeelden die ik post heb ik altijd zelf, aan den lijve, meegemaakt..Dus niet alle verhalen zijn tweede hands....
En dit voorval.....tsja, eerlijk gezegd herken ik dat soort dingen wel errug goed..Niet van anderen, maar van mezelf!!
Eerst was het al erg, nu ik met een predikant getrouwd ben nog erger...want als dominees vrouw ...en dan komt er een heeeeeeeeele lijst met dingen die ik niet meer zou doen, laten, dragen, naar kijken, naar luisteren, mee praten etc.....
Vat je? Dus al vind jij tweede hands verhalen niet zinnig, eerlijk gezegd is het soms best wel fijn te weten dta je niet de enige bent...
En dit voorval.....tsja, eerlijk gezegd herken ik dat soort dingen wel errug goed..Niet van anderen, maar van mezelf!!
Eerst was het al erg, nu ik met een predikant getrouwd ben nog erger...want als dominees vrouw ...en dan komt er een heeeeeeeeele lijst met dingen die ik niet meer zou doen, laten, dragen, naar kijken, naar luisteren, mee praten etc.....
Vat je? Dus al vind jij tweede hands verhalen niet zinnig, eerlijk gezegd is het soms best wel fijn te weten dta je niet de enige bent...
stop mensen we gaan veels te ver.
ik weet bijna cker dat op prekenweb geen enkele ds voldoet aan de negatieve omschrijving hieronder door velen beschreven.
Het is heus niet alleen maar kommer en kwel!!
En nou niet komen met het smoesje die ds's willen er niet op. Ik weet ook wel dat je in sommige gevallen gelijk hebt, maar tis niet alleen maar fout bij ons.
En weetje, met prekenweb hebben ze ineens toegang tot alle GG leden, ja tot alle mensen die de nederlandse taal machtig zijn.
ik weet bijna cker dat op prekenweb geen enkele ds voldoet aan de negatieve omschrijving hieronder door velen beschreven.
Het is heus niet alleen maar kommer en kwel!!
En nou niet komen met het smoesje die ds's willen er niet op. Ik weet ook wel dat je in sommige gevallen gelijk hebt, maar tis niet alleen maar fout bij ons.
En weetje, met prekenweb hebben ze ineens toegang tot alle GG leden, ja tot alle mensen die de nederlandse taal machtig zijn.
Ik denk ook dat we te ver doorschieten in deze discussie. Het gaat meer lijken op een klaagmuur om onze frustraties kwijt te kunnen. Als er in de prediking of pastoraat iets is wat niet conform de Bijbel is moeten we de predikant cq ambtsdrager erop aanspreken. Waarom zou dat niet mogen/kunnen? Ook predikanten zijn mensen met hun zwakheden ondanks hun roeping en we moeten ervan uitgaan dat die roeping van God afkomstig is tot het tegendeel zich bewijst. Ook dat gebeurt, als een predikant zijn ambt neerlegt om wat voor reden dan ook, dan is die roeping niet van God gekomen. Tot die tijd zullen wij ons onder het gezag [van God gekregen] moeten stellen. Als blijkt dat [naar onze mening] de predikant of ouderling blijft volharden in zijn afwijking en wij met gekromde tenen onder zijn prediking zitten wordt het tijd om een andere kerk of kerkgenootschap op te zoeken, maar niet eerder dan na veel pijn en tijd. Het is beter om te lijden aan de waarheid dan [al dan niet expres] verkeerde dingen te gaan roepen.
Wat mij opviel waren de woorden van Amadeus
Wat mij opviel waren de woorden van Amadeus
Het is belangrijk om aan het begin van een preek te vragen of God ons geopende oren en een geopend hart wil geven. Dan kunnen wij zelfs onder een mindere goede preek met vrucht luisteren. Tenslotte heeft God ons in een bepaalde gemeente gezet, dit om mee te helpen de gemeente te bouwen en te bewaren. Als we in het negatieve blijven steken kunnen we geen vruchten 'der bekering waardig' voortbrengen.Oorspronkelijk gepost door Amadeus
Yep, ik begrijp wat je bedoelt. Ik bid altijd voor de dienst om "niet te kritische oren", maar begin soms ook te steigeren onder bepaalde preken (die alleen gaan over de belevingen van de zondaar ipv de deugden van Christus).
Maar ik denk dat het verleden ons ook heeft geleerd, dat een te harde stellingname alleen maar leidt tot scheuring en verwijdering. Daarom kies ik nogal pragmatisch voor het accepteren van bepaalde accentverschillen en zo samen Christus te dienen. Want het liefdegebod is toch het hoogste gebod.
En ben er trouwens wel van overtuigd dat bepaalde hele "rechtse" (tsja, hoe zeg je het anders....) dominees, hoewel ik het absoluut niet met ze eens ben, het beste voor hebben met hun "schapen". Dan kan ik het ook weer sneller accepteren.....
HEt zou wat anders worden als ambtsdragers ook nog eens liefdeloos zouden optreden. Wat helaas ook gebeurt.
Gelukkig zit ik in een hele fijne gemeente met niet echt autoritaire ouderlingen en een goeie predikant. Ben daar best blij om.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Deze topic laat een onoplosbaar probleem zien, dat er mijns inziens ongeveer als volgt uitziet:
Mensen, die zeer serieus met kerk en geloof bezig zijn en die ernstig en intensief de prediking beluisteren en aan het kerkelijk leven deelnemen, voelen toch een onvrede bij wat ze zien en horen.
Ze hebben een eigen visie en overtuiging ontwikkeld, doordat ze zich breder hebben georienteerd. (Ze hebben andere predikanten gehoord, boeken gelezen, conferenties, discussies, fora bezocht enz.)
De botsing is dat men niet weg wil. (hoewel die optie hier enkele keren genoemd is, verwacht ik toch dat het voor velen geen echte optie is).
Aan de andere kant wil men prediking en kerkelijk leven beslist anders.
In ieder geval is van belang, dat men zich bewust wordt dat niet anderen, maar zijzelf de kerk zijn en dat zij met hun argumenten dus ook invloed moeten kunnen hebben op de koers. Zowel voor de kerkelijke praktijk als voor haar verkondiging. Het gaat hier niet zozeer om het bevechten van een democratisch recht, als wel om het uitoefenen van de verantwoordelijkheid als christen. Als de argumenten bijbels, gelovig en naar Christus' wil zijn, zal de gemeente dit geluid moeten honoreren. Anders is elke verwijzing naar de Schrift loos.
Wanneer de structuur van een kerk enige verandering ten goede tegenhoudt, dan is het probleem onoplosbaar en zal er in de toekomst opnieuw een opwelling komen, die voor velen kritiek heet, maar voor veel betrokkenen een oprechte poging tot vernieuwing en bekering naar bijbels model.
De echte oplossing moet komen van kerkbesturen, die bereid moeten zijn tot een open en onbevooroordeelde bestudering van de kwestie en van het op eerlijke manier raadplegen van de bronnen, die de eigen gemeenteleden hebben gebruikt.
Concreet: een kerkenraad zou eens die andere predikanten, diensten, boeken, fora, conferenties moeten raadplegen cq. bijwonen cq. lezen.
Dat lucht al enorm op. Een eigen oordeel van die kerkenraad wordt er ook een stuk stabieler en overtuigender door. Het is ook een adequate invulling van het opzieners-ambt.
gravo
[Aangepast op 16/9/04 door gravo]
Mensen, die zeer serieus met kerk en geloof bezig zijn en die ernstig en intensief de prediking beluisteren en aan het kerkelijk leven deelnemen, voelen toch een onvrede bij wat ze zien en horen.
Ze hebben een eigen visie en overtuiging ontwikkeld, doordat ze zich breder hebben georienteerd. (Ze hebben andere predikanten gehoord, boeken gelezen, conferenties, discussies, fora bezocht enz.)
De botsing is dat men niet weg wil. (hoewel die optie hier enkele keren genoemd is, verwacht ik toch dat het voor velen geen echte optie is).
Aan de andere kant wil men prediking en kerkelijk leven beslist anders.
In ieder geval is van belang, dat men zich bewust wordt dat niet anderen, maar zijzelf de kerk zijn en dat zij met hun argumenten dus ook invloed moeten kunnen hebben op de koers. Zowel voor de kerkelijke praktijk als voor haar verkondiging. Het gaat hier niet zozeer om het bevechten van een democratisch recht, als wel om het uitoefenen van de verantwoordelijkheid als christen. Als de argumenten bijbels, gelovig en naar Christus' wil zijn, zal de gemeente dit geluid moeten honoreren. Anders is elke verwijzing naar de Schrift loos.
Wanneer de structuur van een kerk enige verandering ten goede tegenhoudt, dan is het probleem onoplosbaar en zal er in de toekomst opnieuw een opwelling komen, die voor velen kritiek heet, maar voor veel betrokkenen een oprechte poging tot vernieuwing en bekering naar bijbels model.
De echte oplossing moet komen van kerkbesturen, die bereid moeten zijn tot een open en onbevooroordeelde bestudering van de kwestie en van het op eerlijke manier raadplegen van de bronnen, die de eigen gemeenteleden hebben gebruikt.
Concreet: een kerkenraad zou eens die andere predikanten, diensten, boeken, fora, conferenties moeten raadplegen cq. bijwonen cq. lezen.
Dat lucht al enorm op. Een eigen oordeel van die kerkenraad wordt er ook een stuk stabieler en overtuigender door. Het is ook een adequate invulling van het opzieners-ambt.
gravo
[Aangepast op 16/9/04 door gravo]
De gemiddelde amtbsdrager houdt zich niet bezig met de behandeling van appelschriften en neemt klakkeloos aan wat men voorgeschoteld krijgt.Oorspronkelijk gepost door AdrianusOorspronkelijk gepost door gravo
Laat ik je gerust stellen: Dit gebeurt ingeval van appelschriften terdege! Alleen lijkt twee dingen door elkaar te halen: een eerlijke procedure en een beargumenteerd antwoord is natuurlijk niet hertzelfde als critici gelijk geven! En daar zit het op vast!
Verder worden appelschriften als kritiek opgevat, waar dus standaard een weerwoord voor nodig is. Jij hebt het nl. ook standaard over critici. Dat heeft iets negatiefs in zich. Ik zou het liever zien als 'ongerusten'.
Wat de predikanten in ieder geval zorgen zou moeten baren is dit: waarom is het rendement op onze prediking zo laag? Als we door God gestuurd worden om het Evangelie te verkondigen, als we met 60 predikanten zijn, waarom bekeert God vrijwel niemand? Waarom altijd maar ritselingen en beslag en geen of vrijwel geen krachtdadige bekeringen (whatever that may be).
Stel daar nu eens een commissie voor in. Die DVD's, internet en rokken zijn allemaal maar achterhoedegevechten.
Stel daar nu eens een commissie voor in. Die DVD's, internet en rokken zijn allemaal maar achterhoedegevechten.