Walcherse artikelen

huisman

Re: Walcherse artikelen

Bericht door huisman »

DWW schreef:
huisman schreef:
DWW schreef:In de grijze tussenwegleer van ds. Comrie, ds. Kersten en ds. Moerkerken
Ik ben het dogmatisch lang niet altijd eens met deze predikanten, maar het waren/zijn getrouwe dienstknechten van God. Ik las vandaag iets over het levenseinde van Ds Kersten dan kun je alleen maar jaloers nastaren, de dogmatische verschillen blijven maar verschrompelen met het zicht op de eeuwigheid.

@DWW jij spreekt veel te grote woorden, leer ootmoed, ootmoed en ootmoed.
Als het in het licht van de eeuwigheid niet meer uitmaakt hoe er geleerd wordt, waarom heeft God dan in de late middel-eeuwen een kerkhervorming gegeven...waardoor duizenden tot bekering werden gebracht?? Was God dan niet machtig genoeg om al die verkorenen onder het Roomse juk, in de roomse kerk, door de roomse leer, tot Hem te bekeren...?? Wanneer men veelal geen weerwoord meer heeft, dan begint men op de persoon te spelen. Je hamert op een gemoedelijke ootmoed, zonder te spreken van Gods eis tot een rechtvaardige vergelding. [knip] - op de persoon - Het gaat mij alleen om de leer, en niet om de personen. Dat een wijze maagd met een zuivere bevinding een valse leer kan aanhangen, is jouw wellicht vreemd. Dat zijn de wijze maagden die in slaap zijn gevallen met de dwaze maagden, beste Huisman.
Nu ga jij je verschil met Ds Kersten/Comrie/Moerkerken vergelijken met de vreselijke dwalingen van Rome :bobo
Op dit forum worden jouw gedachten en verwerpen van de kinderdoop ook als een dwaling gezien. Toch spreken wij niet zo over jou. Het is de toon die de muziek maakt.

Toen Ds A W Pink als jongeman dwaalde spak zijn vader eens deze bijbeltekst tot hem...het werd hem tot eeuwige zegen.
12 ¶ Er is een weg, die iemand recht schijnt ; maar het laatste van dien zijn wegen des doods .
Laten wij onze wegen/gedachten/leer maar weer steeds aan de HEERE voorleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Wanneer ik een deuk in uw auto rijd, en ik bel bij u aan en vraag u om vergeving zonder u een vergelding aan te bieden, dan weet u en ik (als zondige mensen) dat dit een onrechtvaardig voorstel is. Dan zal u me wellicht zeggen dat u best bereid bent om te vergeven maar de deuk in uw auto moet hersteld worden. En aangezien dat niet gratis kan, zal de herstelling van die deuk betaald moeten worden. Zo ook geestelijk! Een heilig God in de hemel kan Zijn heilige recht omtrent de gemaakte breuk niet buigen of door de vingers zien. Er zal betaald moeten worden, en anders volgt de straf op de gemaakte breuk jegens Gods heilige wet. Welke is dan die straf? De dood, want de ziel die zondigt zal de dood sterven. Hoe legt een zondaar die niet meer kan betalen dan zijn bestaan af voor God...?? Hoe wordt de oorzaak van zijn geestelijke doodstaat teniet gedaan? Namelijk door de kruisdood en het graf van Jezus Christus. Wanneer God de voldoening of de straf eist door middel van Zijn heilige wet, daar verdrinkt een geroepen zondaar in zijn ongerechtigheden voor God. Christus stierf in gehoorzaamheid, een geroepen zondaar in ongehoorzaamheid. Eén plant met Hem in Zijn dood, en dan.....door het zaligmakende geschonken geloof....één plant met Hem in Zijn opstanding ten eeuwige leven. Zie daar het geestelijk badwater der wedergeboorte, van ondergang en uitkomst. Dit is de leer van Jezus Christus en Zijn apostelen, en der reformatoren, en van Theodorus Van der Groe, Kohlbrugge, Thomas Boston, Van Thuynen, Huntington, John Owen, Erskines, Rutherford, Binning, Gray, Hooker, Watson.
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar ik krijg bijna de indruk dat jij de mening bent toegedaan dat het sterven van Christus 'overgedaan' moet worden door de zondaar. Dat is een ernstige dwaling: wij krijgen deel aan de dood én de opstanding van Christus, niet door zelf iets mee te maken of door te maken, maar door het geloof.
Verder zal van de door jou genoemde predikers niemand ontkennen dat de schuld betaald moet worden. Maar er zitten twee kanten aan de zaak: Wanneer God een zondaar stilzet, met de bedoeling hem te behouden, dan is God van Zijn kant al verzoend met deze zondaar, dóór Christus. Anders kon Hij nooit enige bemoeienis met welke zondaar dan ook hebben!
Dit verklaart de zoetheid en het heimwee bij de zondaar, en de vrijmoedigheid waarmee Hij God durft aanroepen - ook al is hij van zijn kant nog niet met God verzoend.
Dat het hierbij niet kan blijven, en dat het om het daadwerkelijk geloof in Christus gaat, moge duidelijk zijn. Maar laten we voorzichtig zijn met onze schema's en veroordelingen en laten we al helemaal niet met donderend verbaal geweld heen walsen over degene die er nu net een beetje anders in staat dan wijzelf.
Jongere

Bericht door Jongere »

Willem schreef:
Jongere schreef:
DWW schreef:Hoevelen zijn door deze misleidingen niet voor eeuwig met een ingebeelde hemel verloren gegaan.
Weet jij het antwoord op deze vraag?
Nee. Het zou denk ik goed zijn om een wat andere toon aan te slaan.
Wat vind je inhoudelijk van de stelling van DWW?
Ik kan me vinden in de reactie van Afgewezen.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

DWW schreef:Wanneer ik een deuk in uw auto rijd, en ik bel bij u aan en vraag u om vergeving zonder u een vergelding aan te bieden, dan weet u en ik (als zondige mensen) dat dit een onrechtvaardig voorstel is. Dan zal u me wellicht zeggen dat u best bereid bent om te vergeven maar de deuk in uw auto moet hersteld worden. En aangezien dat niet gratis kan, zal de herstelling van die deuk betaald moeten worden. Zo ook geestelijk! Een heilig God in de hemel kan Zijn heilige recht omtrent de gemaakte breuk niet buigen of door de vingers zien. Er zal betaald moeten worden, en anders volgt de straf op de gemaakte breuk jegens Gods heilige wet. Welke is dan die straf? De dood, want de ziel die zondigt zal de dood sterven. Hoe legt een zondaar die niet meer kan betalen dan zijn bestaan af voor God...?? Hoe wordt de oorzaak van zijn geestelijke doodstaat teniet gedaan? Namelijk door de kruisdood en het graf van Jezus Christus. Wanneer God de voldoening of de straf eist door middel van Zijn heilige wet, daar verdrinkt een geroepen zondaar in zijn ongerechtigheden voor God. Christus stierf in gehoorzaamheid, een geroepen zondaar in ongehoorzaamheid. Eén plant met Hem in Zijn dood, en dan.....door het zaligmakende geschonken geloof....één plant met Hem in Zijn opstanding ten eeuwige leven. Zie daar het geestelijk badwater der wedergeboorte, van ondergang en uitkomst. Dit is de leer van Jezus Christus en Zijn apostelen, en der reformatoren, en van Theodorus Van der Groe, Kohlbrugge, Thomas Boston, Van Thuynen, Huntington, John Owen, Erskines, Rutherford, Binning, Gray, Hooker, Watson.
Afgewezen schreef:Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar ik krijg bijna de indruk dat jij de mening bent toegedaan dat het sterven van Christus 'overgedaan' moet worden door de zondaar. Dat is een ernstige dwaling: wij krijgen deel aan de dood én de opstanding van Christus, niet door zelf iets mee te maken of door te maken, maar door het geloof.
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden, Rom. 7:4.

Wanneer een geroepen / gedaagde zondaar der wet gedood wordt door het Lichaam van Christus, dan scheurt hij z'n hart door geestelijke besnijdenis zonder handen geschiedt, Kol. 2:11-13. Christus legde zijn bestaan af voor God in gehoorzaamheid af met grote stem onder de vloek en doem der wet, waarna het voorhangsel (= Zijn Lichaam als de toegang tot het heilige der heilige) scheurde, zo ook de tollenaar in de tempel in ongehoorzaamheid toen hij als in een punt des tijds verloren ging voor God met deze laatste bede om redding: O God wees mij zondaar genadig....waarna de tollenaar met Hem opstond ten leve. Want, Christus zei van hem dat hij gerechtvaardigd afging naar zijn huis. Deze tollenaar was dus in een geestelijk gericht geweest. Zo ook bij de moordenaar naast Christus, en bij al de verkoren / gerechtvaardigde zondaren. Het scheuren van het Lichaam van Christus was de terugweg tot het Vaderharte Gods. Dit Heil heeft Hij toen verworven, voor Zijn verkoren Kerk van verleden, heden en toekomst. Maar dit verworven Heil wordt toegepast door de weg van Gods heilige recht. Door verloren gaan en behouden worden, door dood en opstanding. Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? (Rom. 6:3-8, Gal. 3:25-27)
Afgewezen schreef:Verder zal van de door jou genoemde predikers niemand ontkennen dat de schuld betaald moet worden. Maar er zitten twee kanten aan de zaak: Wanneer God een zondaar stilzet, met de bedoeling hem te behouden, dan is God van Zijn kant al verzoend met deze zondaar, dóór Christus. Anders kon Hij nooit enige bemoeienis met welke zondaar dan ook hebben! Dit verklaart de zoetheid en het heimwee bij de zondaar, en de vrijmoedigheid waarmee Hij God durft aanroepen - ook al is hij van zijn kant nog niet met God verzoend. Dat het hierbij niet kan blijven, en dat het om het daadwerkelijk geloof in Christus gaat, moge duidelijk zijn. Maar laten we voorzichtig zijn met onze schema's en veroordelingen en laten we al helemaal niet met donderend verbaal geweld heen walsen over degene die er nu net een beetje anders in staat dan wijzelf.
De door mij genoemde leraren hebben de leer van rechtvaardiging van eeuwigheid verworpen. God kan door de Heilige Geest wel twisten met een zondaar, maar kan pas gemeenschap met die zondaar hebben wanneer die zondaar met bewustheid met het Voorwerp van zijn geloof verenigd is geworden. Want buiten Christus is en blijft God een Verterend Vuur bij Wie niemand wonen kan. Al wat buiten Christus is moet en zal God verdoemen, vanwege de deugden van Zijn heiligheid en rechtvaardigheid, omdat Hij geen gemeenschap kan hebben met een zondaar(d). In en door de toegepaste heiligheid en gerechtigheid (1 Kor. 1:30) ziet God die zondaar aan in Zijn lieve Zoon. Daar ziet Hij geen zonden meer, maar ziet hem aan in de aangebrachte en geschonken verzoening. En dat bloed zal ulieden tot een teken zijn aan de huizen, waarin gij zijt; wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbij gaan; en er zal geen plaag onder ulieden ten verderve zijn, wanneer Ik Egypteland slaan zal, Exodus 12:13.

Beste Afgewezen, een zondaar is onder de wet of onder de genade. Een grijze tussenweg bestaat niet. Zolang God de dood nog niet over ons diensthuis der zonden heeft gebracht zijn en blijven we een voorwerp van Zijn toorn en gramschap. Het bloed moet gestreken tot verzoening, en Zijn vlees gegeten tot vereniging, Joh. 6:53-56. Wanneer dit geschiedt, dan leerden de voornoemde leraren dat er dan een bewuste geloofskennis van Christus is, en een bewust geloofsvertrouwen, en een bewuste geloofstoestemming (= amen zeggen op Zijn volbrachte werk aan mij geschonken), en een bewuste vrede met God en een blijdschap die alle verstand te boven gaat. Trap en mate zij Gode bekend, hoe dieper de nood hoe groter de uitkomst. Maar vrij is vrij, en geloof is geloof, hoe groot en hoe klein het ook mag zijn. Wie hier niets van kent, is nog onder de heerschappij der wet en derhalve een voorwerp van Gods toorn en gramschap.
Laatst gewijzigd door DWW op 03 jun 2011, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Willem schreef:
Jongere schreef:
DWW schreef:Hoevelen zijn door deze misleidingen niet voor eeuwig met een ingebeelde hemel verloren gegaan.
Weet jij het antwoord op deze vraag?
Nee. Het zou denk ik goed zijn om een wat andere toon aan te slaan.
Wat vind je inhoudelijk van de stelling van DWW?
Ik kan me vinden in de reactie van Afgewezen.
Ik ook. Het voorbeeld dat DWW noemt rammelt een beetje.
Ten eerste heeft de natuurlijke mens helemaal niet het besef dat hij een deuk heeft gemaakt. Dus als hij komt om vergeving te vragen, is dat al een werk van God. Daarnaast weet God ook dat wij nooit kunnen betalen voor deze deuk en zal Hij verklaren dat Hij de betaling al heeft voldaan. Daar hoeft niets van een mens bij. Als de Heilige Geest mensen van zonde overtuigd, zal Hij ook de redding door het verzoenend sterven van Jezus laten zien. Dit mogen wij niet scheiden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:
DWW schreef:
huisman schreef:
DWW schreef:In de grijze tussenwegleer van ds. Comrie, ds. Kersten en ds. Moerkerken
Ik ben het dogmatisch lang niet altijd eens met deze predikanten, maar het waren/zijn getrouwe dienstknechten van God. Ik las vandaag iets over het levenseinde van Ds Kersten dan kun je alleen maar jaloers nastaren, de dogmatische verschillen blijven maar verschrompelen met het zicht op de eeuwigheid.

@DWW jij spreekt veel te grote woorden, leer ootmoed, ootmoed en ootmoed.
Als het in het licht van de eeuwigheid niet meer uitmaakt hoe er geleerd wordt, waarom heeft God dan in de late middel-eeuwen een kerkhervorming gegeven...waardoor duizenden tot bekering werden gebracht?? Was God dan niet machtig genoeg om al die verkorenen onder het Roomse juk, in de roomse kerk, door de roomse leer, tot Hem te bekeren...?? Wanneer men veelal geen weerwoord meer heeft, dan begint men op de persoon te spelen. Je hamert op een gemoedelijke ootmoed, zonder te spreken van Gods eis tot een rechtvaardige vergelding. Het gaat mij alleen om de leer, en niet om de personen. Dat een wijze maagd met een zuivere bevinding een valse leer kan aanhangen, is jouw wellicht vreemd. Dat zijn de wijze maagden die in slaap zijn gevallen met de dwaze maagden, beste Huisman.
Nu ga jij je verschil met Ds Kersten/Comrie/Moerkerken vergelijken met de vreselijke dwalingen van Rome. Op dit forum worden jouw gedachten en verwerpen van de kinderdoop ook als een dwaling gezien. Toch spreken wij niet zo over jou. Het is de toon die de muziek maakt.
Rome leert een veronderstelde geloof en wedergeboorte door de doop, waarna een wettische heiligmaking volgt vanuit een verbroken werkverbond.

Ds. Moerkerken leert een verondersteld geloof door de overtuigingen der wet, waarna een wettische heiligmaking volgt vanuit een verbroken werkverbond. Dit noemt ds. Moerkerken groeien en opwassen in het geplante geloof.
ds. Moerkerken schreef: Geloof en geloven
Hij wijst erop dat de Catechismus in Zondag 7 niet zegt dat wij door te gelóven, maar door het geloof Christus worden ingelijfd. Dit woord "geloof" geeft te kennen "de genade of de hebbelijkheid des geloofs, waaruit de daden van het gelooven voortvloeien en uitgeoefend worden....etc.

Hebbelijkheid en dadelijkheid
In de preek over Zondag 7 betoogt Comrie verder dat, hoewel de hebbelijkheid (habitus) tot de dadelijkheid (actus) komen moet, de hebbelijkheid daarom in zichzelf nog niet onvolkomen is. Zo kan de smaak volmaakt zijn, hoewel zij nooit zoet heeft geproefd.
Bron: http://www.digibron.nl/search/detail.js ... ae&docid=7

Laat ik je tot ernstige waarschuwing mogen zeggen dat iemand Christus op zijn tong gesmaakt kan hebben, maar Hem nog nooit gegeten heeft tot geloofsvereniging. Laat ik je ook zeggen dat iemand Christus gevonden kan hebben, maar Hem nooit gekocht en gemijnd door een waar geloof. Omdat hij/zij nooit heenging om alles te verkopen, gelijk de koopman van schone paarlen en de graver in de akker wel deden om te kunnen kopen uit vrije genade om niet op de markt van vrije genade. Ik wenste wel dat je dit eens mocht zien.
henriët

Bericht door henriët »

DWW schreef:
Laat ik je tot ernstige waarschuwing mogen zeggen dat iemand Christus op zijn tong gesmaakt kan hebben, maar Hem nog nooit gegeten heeft tot geloofsvereniging. Laat ik je ook zeggen dat iemand Christus gevonden kan hebben, maar Hem nooit gekocht en gemijnd door een waar geloof. Omdat hij/zij nooit heenging om alles te verkopen, gelijk de koopman van schone paarlen en de graver in de akker wel deden om te kunnen kopen uit vrije genade om niet op de markt van vrije genade. Ik wenste wel dat je dit eens mocht zien.
Dww, ik begrijp werkelijk niet dat je zo moeilijk loopt te doen!
ik wenste weleens dat jij wat minder ingewikkeld zou gaan doen!
al dat gewaarschuw en gewens, kijk eens in de spiegel!
Geloven als een kind..
ga maar eens in een kleuterklas zitten en laat je onderwijzen ....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

henriët schreef:
DWW schreef:
Geloven als een kind..
Dit was een van m'n leraren, Thomas Shepard : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -vrede.pdf
Ander

Bericht door Ander »

DWW schreef:Laat ik je tot ernstige waarschuwing mogen zeggen dat iemand Christus op zijn tong gesmaakt kan hebben, maar Hem nog nooit gegeten heeft tot geloofsvereniging. Laat ik je ook zeggen dat iemand Christus gevonden kan hebben, maar Hem nooit gekocht en gemijnd door een waar geloof. Omdat hij/zij nooit heenging om alles te verkopen, gelijk de koopman van schone paarlen en de graver in de akker wel deden om te kunnen kopen uit vrije genade om niet op de markt van vrije genade. Ik wenste wel dat je dit eens mocht zien.
Ik ben altijd een beetje huiverig om tegen je in te gaan omdat je vaak ware dingen zegt en waarschuwt tegen een schijngeloof. Maar als ik dit lees heb ik toch een paar vragen: Wat is Christus op de tong smaken? Wat houdt dat in? Wat is Hem gegeten hebben tot geloofsvereniging? Wanneer heb je Christus gevonden maar niet gekocht en gemijnd?
Mara

Bericht door Mara »

Hoe DWW schrijft herken ik. Het neigt naar de tale Kanaans. Ik vind het mooi klinken als het echt is. Maar daarmee maak je het voor de "eenvoudigen" misschien wel wat ongrijpbaar. Want als je deze taal niet beheerst, hoor je er dan wel bij ? Wanneer ga je zo praten ? Komt dit vanuit iemand zelf, of is het aangeleerd ?
Bij de ene past dit, maar bij de ander totaal niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

henriët schreef:
DWW schreef:
Geloven als een kind..
DWW schreef:Laat ik je tot ernstige waarschuwing mogen zeggen dat iemand Christus op zijn tong gesmaakt kan hebben, maar Hem nog nooit gegeten heeft tot geloofsvereniging
Ik ben net een prachtig boekje aan het lezen van John Owen over de heerlijkheid van Christus. Gelukkig kom ik daar niet zulke merkwaardige uitdrukkingen tegen. Ik begrijp best wat je wilt zeggen maar probeer het wat eerbiedig te zeggen.
Kom nu niet direct met teksten waar Christus zegt dat wij zijn vlees moeten eten en Zijn bloed drinken, ik lees mijn Bijbel ook.
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar , voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet , en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij , en Ik in hem.
Dat eten en drinken is niet meer of minder dan geloven zie kanttekening 67
67) Tenzij dat gij

Dat is, tenzij gij in mij gelooft, die mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie Joh. 6:35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijk eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijk eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijk eten in het Avondmaal betekend wordt.
Wat moeten wij doen om zalig te worden? Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Aanbevolen.
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

huisman schreef:
Ik ben net een prachtig boekje aan het lezen van John Owen over de heerlijkheid van Christus. Gelukkig kom ik daar niet zulke merkwaardige uitdrukkingen tegen. Ik begrijp best wat je wilt zeggen maar probeer het wat eerbiedig te zeggen.

Aanbevolen.
Afbeelding

Wie heeft het bewerkt?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar ik krijg bijna de indruk dat jij de mening bent toegedaan dat het sterven van Christus 'overgedaan' moet worden door de zondaar. Dat is een ernstige dwaling: wij krijgen deel aan de dood én de opstanding van Christus, niet door zelf iets mee te maken of door te maken, maar door het geloof.
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden, Rom. 7:4.

Wanneer een geroepen / gedaagde zondaar der wet gedood wordt door het Lichaam van Christus, dan scheurt hij z'n hart door geestelijke besnijdenis zonder handen geschiedt, Kol. 2:11-13. Christus legde zijn bestaan af voor God in gehoorzaamheid af met grote stem onder de vloek en doem der wet, waarna het voorhangsel (= Zijn Lichaam als de toegang tot het heilige der heilige) scheurde, zo ook de tollenaar in de tempel in ongehoorzaamheid toen hij als in een punt des tijds verloren ging voor God met deze laatste bede om redding: O God wees mij zondaar genadig....waarna de tollenaar met Hem opstond ten leve. Want, Christus zei van hem dat hij gerechtvaardigd afging naar zijn huis. Deze tollenaar was dus in een geestelijk gericht geweest. Zo ook bij de moordenaar naast Christus, en bij al de verkoren / gerechtvaardigde zondaren. Het scheuren van het Lichaam van Christus was de terugweg tot het Vaderharte Gods. Dit Heil heeft Hij toen verworven, voor Zijn verkoren Kerk van verleden, heden en toekomst. Maar dit verworven Heil wordt toegepast door de weg van Gods heilige recht. Door verloren gaan en behouden worden, door dood en opstanding. Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? (Rom. 6:3-8, Gal. 3:25-27)
Afgewezen schreef:Verder zal van de door jou genoemde predikers niemand ontkennen dat de schuld betaald moet worden. Maar er zitten twee kanten aan de zaak: Wanneer God een zondaar stilzet, met de bedoeling hem te behouden, dan is God van Zijn kant al verzoend met deze zondaar, dóór Christus. Anders kon Hij nooit enige bemoeienis met welke zondaar dan ook hebben! Dit verklaart de zoetheid en het heimwee bij de zondaar, en de vrijmoedigheid waarmee Hij God durft aanroepen - ook al is hij van zijn kant nog niet met God verzoend. Dat het hierbij niet kan blijven, en dat het om het daadwerkelijk geloof in Christus gaat, moge duidelijk zijn. Maar laten we voorzichtig zijn met onze schema's en veroordelingen en laten we al helemaal niet met donderend verbaal geweld heen walsen over degene die er nu net een beetje anders in staat dan wijzelf.
De door mij genoemde leraren hebben de leer van rechtvaardiging van eeuwigheid verworpen. God kan door de Heilige Geest wel twisten met een zondaar, maar kan pas gemeenschap met die zondaar hebben wanneer die zondaar met bewustheid met het Voorwerp van zijn geloof verenigd is geworden. Want buiten Christus is en blijft God een Verterend Vuur bij Wie niemand wonen kan. Al wat buiten Christus is moet en zal God verdoemen, vanwege de deugden van Zijn heiligheid en rechtvaardigheid, omdat Hij geen gemeenschap kan hebben met een zondaar(d). In en door de toegepaste heiligheid en gerechtigheid (1 Kor. 1:30) ziet God die zondaar aan in Zijn lieve Zoon. Daar ziet Hij geen zonden meer, maar ziet hem aan in de aangebrachte en geschonken verzoening. En dat bloed zal ulieden tot een teken zijn aan de huizen, waarin gij zijt; wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbij gaan; en er zal geen plaag onder ulieden ten verderve zijn, wanneer Ik Egypteland slaan zal, Exodus 12:13.

Beste Afgewezen, een zondaar is onder de wet of onder de genade. Een grijze tussenweg bestaat niet. Zolang God de dood nog niet over ons diensthuis der zonden heeft gebracht zijn en blijven we een voorwerp van Zijn toorn en gramschap. Het bloed moet gestreken tot verzoening, en Zijn vlees gegeten tot vereniging, Joh. 6:53-56. Wanneer dit geschiedt, dan leerden de voornoemde leraren dat er dan een bewuste geloofskennis van Christus is, en een bewust geloofsvertrouwen, en een bewuste geloofstoestemming (= amen zeggen op Zijn volbrachte werk aan mij geschonken), en een bewuste vrede met God en een blijdschap die alle verstand te boven gaat. Trap en mate zij Gode bekend, hoe dieper de nood hoe groter de uitkomst. Maar vrij is vrij, en geloof is geloof, hoe groot en hoe klein het ook mag zijn. Wie hier niets van kent, is nog onder de heerschappij der wet en derhalve een voorwerp van Gods toorn en gramschap.
Heb ik je nou goed begrepen of niet? Graag even met ja of nee beantwoorden.
En ja, er is wel een 'grijs' gebied, dat probeerde ik je nu net duidelijk te maken.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 jun 2011, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

albion schreef:
huisman schreef:

Aanbevolen.
Afbeelding

Wie heeft het bewerkt?
Het is een verkorte versie bewerkt door Dr R.J.K. Law (dit volgens het voorwoord van de uitgever)
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Ander schreef:
DWW schreef:Laat ik je tot ernstige waarschuwing mogen zeggen dat iemand Christus op zijn tong gesmaakt kan hebben, maar Hem nog nooit gegeten heeft tot geloofsvereniging. Laat ik je ook zeggen dat iemand Christus gevonden kan hebben, maar Hem nooit gekocht en gemijnd door een waar geloof. Omdat hij/zij nooit heenging om alles te verkopen, gelijk de koopman van schone paarlen en de graver in de akker wel deden om te kunnen kopen uit vrije genade om niet op de markt van vrije genade. Ik wenste wel dat je dit eens mocht zien.
Ik ben altijd een beetje huiverig om tegen je in te gaan omdat je vaak ware dingen zegt en waarschuwt tegen een schijngeloof. Maar als ik dit lees heb ik toch een paar vragen: Wat is Christus op de tong smaken? Wat houdt dat in? Wat is Hem gegeten hebben tot geloofsvereniging? Wanneer heb je Christus gevonden maar niet gekocht en gemijnd?
Beste Ander, ik zou je vanuit m'n eigen leven het verschil tussen smaken en eten kunnen verklaren, maar dat doe ik maar niet. Uit ervaring weet ik dat de meesten dit niet zullen waarderen, en eerder als een soort zwaardoenerij en/of bangmakerij zullen opvatten. Daarnaast ben ik echt niet de enige die tegen een schijngeloof waarschuw. Dat deden de voornoemde leraren immers ook, waarbij vergeleken ik slechts een gloeiende spijkerpunt ben. Maar wie leest deze werken nog...?? Al deze mannen spraken over en waarschuwden voor de gemene werkingen des Heiligen Geestes dewelke niet zaligmakend zijn. Ik zal je er slechts enkele noemen.

Meade - de bijna christen ontdekt : http://preken.dewoesteweg.nl/bestanden/ ... 0Meade.pdf

Van der Groe - Valse rechtvaardigmaking der tijdgelovigen:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... r-groe.pdf
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... r-groe.pdf

Van der Groe - 10 schijnbekeringen: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... r-groe.pdf

Mc Cheyne over de vrouw van Lot: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-26.pdf

Mc Cheyne en E. Erskine - Wilt gijlieden ook niet gaan? (Joh. 6:66-69)
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -66-69.pdf
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... et-hem.pdf

Thomas Shepard over een valse geest als bewerker van een valse vrede:
Een valse geest is de derde oorzaak die een valse vrede voortbrengt. Zoals er een ware Geest is. 'Die met onze geest getuigt dat wij kinderen Gods zijn, Rom. 8:16, zo is er ook een valse geest die, net als de ware Geest, getuigt dat ze kinderen Gods zijn(1 Joh. 4:1). Ons wordt geboden om de geesten te beproeven. Nu, als deze geesten niet zouden lijken op Gods ware Geest, waarom zou het dan nodig zijn ze te beproeven? Waarom moet iemand beproeven of slijk gelijk is aan goud, die helemaal niet op elkaar lijken? En van deze geest wordt, naar ik meen, gesproken in Matth. 24:23. Nu, let erop dat zoals de ware Geest getuigt, zo getuigt ook de valse geest, omdat hij erop lijkt.

1. De Geest Gods vernedert de ziel. Dus voordat mensen de getuigenis van de valse geest hebben, worden ze machtig terneergeslagen en bedroefd van geest, en daarop bidden ze om rust en nemen ze zich voor een nieuw leven te gaan leiden, hun wapens weg te werpen en zich te onderwerpen, Psalm 66:3.

2.De Geest Gods in het Evangelie openbaart Jezus Christus en Zijn bereidwilligheid om te behouden. Zo ontdekt ook de valse geest de uitnemendheid en bereidwilligheid van Christus om Hem te ontvangen, als hij maar binnen wil komen. Het gaat met deze ziel als met landmeters, die de grond van andere mensen precies in kaart brengen, al zullen ze er zelf nooit een voet van bezitten. Zo deed Bileam (Num. 24:6). Deze valse geest toont hun de heerlijkheid van de hemel en van Gods volk.

3. Hierna wordt de ziel aangedaan en gaat ze de goedheid en zoetheid van Jezus Christus smaken, zoals die mensen deden die genoemd worden in Hebreeen 6. En de ziel breekt dan in vurige bewondering: 'O, dat er ooit enige hoop zou zijn voor zo'n vuil ellendig mens als ik ben en als ik ben geweest!' En zo verheugt hij zich buitengewoon, als een mens die half opgenomen is in de hemel.

4. Hierna noemt de ziel die getroost wordt, nadat ze verwond was, God 'mijn God' en Christus 'mijn lieve Heiland'. En nu twijfelt ze er niet aan of ze zal behouden worden. Waarom twijfelt ze niet? 'Omdat ik', zegt ze, 'veel troost ontvangen heb na veel smart en twijfel; (Hosea 8:2-3). En toch is zij nog steeds een misleid, ellendig schepsel.

Maar hier kunnen we het verschil opmerken tussen het getuigenis van elke geest. De valse geest doet een mens geloven dat hij in de staat der genade is en dat hij zalig zal worden, omdat hij Christus gesmaakt heeft, en zo vertroost is en dat nog wel overvloedig. Maar de ware Geest overtuigt een mens ervan dat zijn staat goed en zeker is, omdat hij niet alleen deze Christus gesmaakt heeft, maar Hem ook heeft gekocht, zoals die wijze koopman in het Evangelie die zich verheugde dat hij de parel gevonden had, maar het daarbij niet liet, maar die alles verkocht en de parel kocht. Het is als met twee marskramers die wijn komen kopen. De een proeft ervan en gaat weg in een roes en komt zo tot de conclusie dat de wijn van hem is. Zo doet een mens die de valse geest heeft, maar de man die de ware Geest bezit, proeft de wijn niet alleen, maar hij koopt hem, al drinkt hij de wijn niet helemaal op wanneer hij ervan gaat proeven. Nadat hij echter door het proeven ertoe aangezet is om de wijn te kopen, kan hij nu zeggen dat de wijn van hem is. Zo verzaakt een kind van God, dat iets geproefd heeft van God en iets van Christus, en iets van de beloften bij zijn eerste bekering, al proeft het niet al de zoetigheid die er in Gods is, toch alles voor God en voor Christus. En zo neemt het God en Christus wettig aan als zijn eigen bezit.
Plaats reactie