Revolutie in Egypte..?

Rambam

Re: Revolutie in Egypte..?

Bericht door Rambam »

Joannah schreef:Volgens ds Kersten niet, nee.
En daarom was hij ook niet meer welkom in de Tweede Kamer na afloop van de Tweede Wereldoorlog.
En bovendien, Mubarak kun je niet vergelijken met Hitler, natuurlijk.
Nee, Mubarak is niet Hitler. Niemand is Hitler, enkel Hitler was Hitler. Je hoeft echter niet als Hitler te zijn om door het volk verdreven te worden. Hitler is niet daarvoor de standaard.
Joannah

Bericht door Joannah »

Rambam schreef:
Joannah schreef:Vanaf het begin hadden politie (en leger) deze demonstraties keihard neer moeten slaan.
Vanuit Nederland waarin je in alle vrijheid van rijkdom kunt genieten is dit een makkelijke opmerking. Ik geef de Egyptenaren groot gelijk dat ze demonstreren tegen een regime dat hen onderdrukt in niet in staat is om te zorgen voor voldoende basisbehoeften voor iedere burger.

Misschien moet je emigreren naar een dictatuur, kijken of je dan na 10 jaar nog steeds vind dat de overheid dergelijke demonstraties moet neerslaan.

Of de vrijheid voor de mens een zegening is, valt nog te bezien.
Bovendien is het hoge geboortecijfer in b.v. Egypte natuurlijk ook debet aan de tekorten in een land wat nauwelijks een economie heeft.
Vele varkens maken de spoeling nu eenmaal dun.
ALs er straks een 2de Iran aan de middellandse Zee ligt, speek ik je nog...
Laatst gewijzigd door Joannah op 31 jan 2011, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Rambam

Bericht door Rambam »

Joannah schreef: Of de vrijheid voor de mens een zegening is, valt nog te bezien.
Je hebt duidelijk geen historisch besef en hebt geen ook voor de realiteit van de gruwelen van een dictatuur. Sterker nog, ik vind jou zeer naïef.
Bovendien is het hoge geboortecijfer in b.v. Egypte natuurlijk ook debet aan de tekorten in een land wat nauwelijks een economie heeft.
Het is de verantwoordelijkheid van een overheid om de economie te bevorderen. Hoewel ik niet zo'n kenner ben van de Egyptische economie, en jij trouwens ook niet, is het dan natuurlijk beschamend dat Mubarak na al die jaren nog niet is geslaagd in het creëren van een solide economische vooruitgang.
ALs er strake een 2de Iran aan de middelandse Zee ligt, speek ik je nog...
Jij wilt het ene kwaad dus bestrijden met het andere kwaad. De vraag is in hoeverre de Moslimbroederschap voet aan de grond had gekregen in Egypte als Mubarak had gedaan, wat fatsoenlijke overheden doen, namelijk zorgen voor de welvaart en de welzijn van haar burgers.
memento

Bericht door memento »

Ik snap niet dat christenen zo positief zijn over deze opstanden. Het regime wat er nu zit, is inderdaad verre van optimaal. Maar de regimes die na een geslaagde verdrijving van de huidige regering aan de macht komen, zijn - zeker vanuit christelijk oogpunt bezien - een ramp. Het betreft partijen waaronder christenen het veel zwaarder gaan krijgen dan ze het nu hebben.
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:Ik snap niet dat christenen zo positief zijn over deze opstanden. Het regime wat er nu zit, is inderdaad verre van optimaal. Maar de regimes die na een geslaagde verdrijving van de huidige regering aan de macht komen, zijn - zeker vanuit christelijk oogpunt bezien - een ramp. Het betreft partijen waaronder christenen het veel zwaarder gaan krijgen dan ze het nu hebben.
Inderdaad, en Israel ook, ben ik bang.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah

Bericht door Joannah »

Rambam schreef:
Joannah schreef: Of de vrijheid voor de mens een zegening is, valt nog te bezien.
Je hebt duidelijk geen historisch besef en hebt geen ook voor de realiteit van de gruwelen van een dictatuur. Sterker nog, ik vind jou zeer naïef.
Het is de verantwoordelijkheid van een overheid om de economie te bevorderen. Hoewel ik niet zo'n kenner ben van de Egyptische economie, en jij trouwens ook niet, is het dan natuurlijk beschamend dat Mubarak na al die jaren nog niet is geslaagd in het creëren van een solide economische vooruitgang.
ALs er strake een 2de Iran aan de middelandse Zee ligt, speek ik je nog...
Jij wilt het ene kwaad dus bestrijden met het andere kwaad. De vraag is in hoeverre de Moslimbroederschap voet aan de grond had gekregen in Egypte als Mubarak had gedaan, wat fatsoenlijke overheden doen, namelijk zorgen voor de welvaart en de welzijn van haar burgers.
Ik zal je een geheim vertellen, ik heb televisie.
En nog satelliet televisie ook.
En nog erger, AL Jazeerah is de enige zender die ik eigenlijk kijk.
Vandaar meen ik te mogen weten dat ik redelijk wat kennis heb opgestoken over o.a Egypte, ben er ook een aantal keren geweest, dus jouw toon mag je gerust wat minderen, mister.
Rambam

Bericht door Rambam »

memento schreef:Ik snap niet dat christenen zo positief zijn over deze opstanden. Het regime wat er nu zit, is inderdaad verre van optimaal. Maar de regimes die na een geslaagde verdrijving van de huidige regering aan de macht komen, zijn - zeker vanuit christelijk oogpunt bezien - een ramp. Het betreft partijen waaronder christenen het veel zwaarder gaan krijgen dan ze het nu hebben.
Ik begrijp niet dat christenen zulke rabiate verdedigers zijn van mensen die hun bevolking onderdrukken en zichzelf en hun clan verrijken ten koste van de bevolking.
Joannah

Bericht door Joannah »

Rambam schreef:
Ik begrijp niet dat christenen zulke rabiate verdedigers zijn van mensen die hun bevolking onderdrukken en zichzelf en hun clan verrijken ten koste van de bevolking.
Een ''vreemdeling op deze aarde'' hecht aan andere zaken, misschien?
Rambam

Bericht door Rambam »

Joannah schreef: Ik zal je een geheim vertellen, ik heb televisie.
Vandaar meen ik te mogen weten dat ik redelijk wat kennis heb opgestoken over o.a Egypte, ben er ook een aantal keren geweest, dus jouw toon mag je gerust wat minderen, mister.
In tegenstelling tot jou kijk ik niet enkel naar Al Jazeera, maar ook naar o.a. de BBC, CNN, ZDF, etc.

Dat jij een paar keer op vakantie bent geweest in Egypte zegt niet zoveel. Het feit dat jij pleit voor iemand als Mubarak, en daarmee voor een dictator en een dictatuur leert mij dat jij geen flauw benul hebt wat beteugelde vrijheid betekent. Blijkbaar ben jij nog zo jong of naïef dat je niet eens kennis hebt genomen van wat er allemaal in Europa zich heeft afgespeeld na de Tweede Wereldoorlog. De eerste de beste Oost-Europeaan kan jou haarfijn uitleggen wat er mis is met het leven onder een dicatuur.
Rambam

Bericht door Rambam »

Joannah schreef: Een ''vreemdeling op deze aarde'' hecht aan andere zaken, misschien?
Dat zou kunnen, maar ik zie de link niet tussen 'de vreemdelijk op deze aarde' en het veroordelen van demonstraties die gericht zijn tegen een dictatuur.

Als je dan toch niet om vrijheid geeft, waarom maak je je dan zorgen om het lot van de Kopten en Israël? Of misschien moet je achteraf Willem van Oranje ook maar bestempelen als iemand die totaal onbijbels bezig was, omdat hij in opstand kwam tegen de door God ingestelde overheid.
Laatst gewijzigd door Rambam op 31 jan 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik geloof niet dat ik me in deze discussie mengde? :quoi
memento

Bericht door memento »

Rambam schreef:
In tegenstelling tot jou kijk ik niet enkel naar Al Jazeera, maar ook naar o.a. de BBC, CNN, ZDF, etc.

Dat jij een paar keer op vakantie bent geweest in Egypte zegt niet zoveel. Het feit dat jij pleit voor iemand als Mubarak, en daarmee voor een dictator en een dictatuur leert mij dat jij geen flauw benul hebt wat beteugelde vrijheid betekent. Blijkbaar ben jij nog zo jong of naïef dat je niet eens kennis hebt genomen van wat er allemaal in Europa zich heeft afgespeeld na de Tweede Wereldoorlog. De eerste de beste Oost-Europeaan kan jou haarfijn uitleggen wat er mis is met het leven onder een dicatuur.
Pleiten voor afschaffen van iets, kan alleen als je er iets beters voor in de plek stelt. En dat speelt hier niet. Het gaat hier van een gematigde dictatuur naar een extremistische dictatuur.
Rambam

Bericht door Rambam »

memento schreef:Pleiten voor afschaffen van iets, kan alleen als je er iets beters voor in de plek stelt. En dat speelt hier niet. Het gaat hier van een gematigde dictatuur naar een extremistische dictatuur.
Dat laatste is louter een veronderstelling. Je kunt dus helemaal niet stellen dat hetgeen plaats moet maken wordt ingeruild voor iets ergers. En erger vanuit welk gezichtspunt. Mogen de Egyptenaren niet zelf bepalen welke overheid zij krijgen?

El Baradei, die op dit moment één van de leiders lijkt, is nu niet bepaald een extremist.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ben wel heel benieuwd naar de eventuele rol van ElBaradei
parsifal

Bericht door parsifal »

Een geweldloze opstand tegen onrecht lijkt me altijd toegestaan. Ook als het sociaal onrecht is. Een vreemdeling op aarde, behoort heel veel te geven om sociaal onrecht tegen te gaan. Het OT staat hier vol mee.

Nu is in Egypte de opstand niet zuiver geweldloos en brengt dit alles het land misschien in een grotere chaos, dat neemt niet weg dat de schaamteloze dictatuur en vriendjespolitiek van Mubarak te veroordelen is als onrecht waartegen een volk zijn stem mag laten horen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie