Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
Help, ik heb ketterse gedachten! @Schepping, zondeval & dood
Re: Help, ik heb ketterse gedachten! @Schepping, zondeval &
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Waarom is de Hof eigenlijk Paradijs gaan heten?
volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik ben het met je eens, maar waar grond je dat op?Joannah schreef:volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
Dat denk ik niet, wij zijn geschapen als planten/vruchteneters net zoals de leeuw en de aalschover geen vlees of viseters waren voor de zondeval. Onbegrijpelijk maar wel waar!!! God is almachtig!!!!Joannah schreef:volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
op die hoektanden! want die heben we om vlees mee af the scheuren, leerde ik op schooljvdg schreef:Ik ben het met je eens, maar waar grond je dat op?Joannah schreef:volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.

Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik stel mijn mening bij.huisman schreef:Dat denk ik niet, wij zijn geschapen als planten/vruchteneters net zoals de leeuw en de aalschover geen vlees of viseters waren voor de zondeval. Onbegrijpelijk maar wel waar!!! God is almachtig!!!!Joannah schreef:volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
Je hebt gelijk.
God is Almachtig.
Omdat in de bijbel al gesproken wordt over reine en onreine dieren die wel en niet gegeten mochten worden. Denk ook aan de gelijkenis van de broden en de vissen. Al van voor de grondlegging der wereld wist de Heere dat de mens in zonde zou vallen......jvdg schreef:Ik ben het met je eens, maar waar grond je dat op?Joannah schreef:volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
God is almachtig, maar dat is niet de oplossing voor dit vraagstuk.huisman schreef:Dat denk ik niet, wij zijn geschapen als planten/vruchteneters net zoals de leeuw en de aalschover geen vlees of viseters waren voor de zondeval. Onbegrijpelijk maar wel waar!!! God is almachtig!!!!Joannah schreef:volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
God schiep de mens als omnivoor en gaf hem de vruchten als voedsel.
Carnivoren moesten toen ook gras en bladeren eten, zo lijkt het.
Maar al die technsiche aspecten vind ik niet zo spannend, hoewel ze volgens mij gewoon allemaal in de eerste hoofdstukken te vinden zijn. Of niet. De moeilijkheden ontstaan door het bij-verzinnen. Daar gaat het mis.
Deze tekst intrigeert me duizendmaal meer:
22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!
Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?huisman schreef:Dat denk ik niet, wij zijn geschapen als planten/vruchteneters net zoals de leeuw en de aalschover geen vlees of viseters waren voor de zondeval. Onbegrijpelijk maar wel waar!!! God is almachtig!!!!Joannah schreef:volgens mij is de mens als omnivoor geschapen, alleseter.Gian schreef:Had Noach geen hoektanden? Of kreeg hij die na de zondvloed?Joannah schreef: We hebben niet voor niets hoektanden gekregen.
Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?[/quote]Joannah schreef:Onbegrijpelijk maar wel waar!!! God is almachtig!!!!
Dat staat nergens en we behoeven dat ook niet te weten.
Je bent toch niet een ongelovige?
Zie de onderstaande postings hierover.
Er worden nu allerlei oplossingen gezocht op detail problemen.
De vraag is misschien wel is het evolutionisme of het creationisme het antwoord op deze vragen. Mijn probleem is dat het beiden materialistische opvattingen zijn. Geven ze ook antwoord op de vragen die rekcor heeft. Het theistisch evolutionisme is overigens al zo oud als de oude kerk. Een zeer bekende opponent is Augustinus, die de zes dagen in tijdperken indeelt.
Ik heb met zijn opvatting dezelfde problemen als wat rekcor hier aangeeft. Hoe kun je dan verklaren dat de dood door de zonde in de wereld is gekomen. Of wordt er hier met dood iets anders bedoeld?
Ik heb ook moeite met veel oplossingen die het creationisme biedt. Zij gaan wel van een zeer mechanische Schriftvisie uit. De Bijbel is geen puzzelboek of wetenschappelijk verslag. De bedoeling van Mozes was helemaal niet om antwoorden te geven op onze vragen in het evolutionisme/creationisme debat. De bedoeling van Mozes was duidelijk te maken dat God boven alle goden van Egypte staat. Daar werden al die schepselen aanbeden en de zon en de maan erbij. Ze worden opvallend genoeg in Genesis 1 niet eens bij hun naam genoemd. God is de schepper, Hij houdt alles in Zijn hand.
Daarmee zijn mijn vragen en die van rekcor nog niet opgelost. Ze komen misschien wel in een ander perspectief te staan.
De vraag is misschien wel is het evolutionisme of het creationisme het antwoord op deze vragen. Mijn probleem is dat het beiden materialistische opvattingen zijn. Geven ze ook antwoord op de vragen die rekcor heeft. Het theistisch evolutionisme is overigens al zo oud als de oude kerk. Een zeer bekende opponent is Augustinus, die de zes dagen in tijdperken indeelt.
Ik heb met zijn opvatting dezelfde problemen als wat rekcor hier aangeeft. Hoe kun je dan verklaren dat de dood door de zonde in de wereld is gekomen. Of wordt er hier met dood iets anders bedoeld?
Ik heb ook moeite met veel oplossingen die het creationisme biedt. Zij gaan wel van een zeer mechanische Schriftvisie uit. De Bijbel is geen puzzelboek of wetenschappelijk verslag. De bedoeling van Mozes was helemaal niet om antwoorden te geven op onze vragen in het evolutionisme/creationisme debat. De bedoeling van Mozes was duidelijk te maken dat God boven alle goden van Egypte staat. Daar werden al die schepselen aanbeden en de zon en de maan erbij. Ze worden opvallend genoeg in Genesis 1 niet eens bij hun naam genoemd. God is de schepper, Hij houdt alles in Zijn hand.
Daarmee zijn mijn vragen en die van rekcor nog niet opgelost. Ze komen misschien wel in een ander perspectief te staan.
Dank voor jullie reacties (3 pagina's al!). De tijd dat dit soort vragen mij fundamenteel aan het twijfelen brachten, heb ik - God zij dank - al een tijd achter me gelaten.
Toch vind ik het prettig om een goed verhaal te kunnen houden tegenover mijn collega's hier op de universiteit. Met 'goed' bedoel ik niet, dat dat verhaal alle vragen beantwoord, maar we moeten ook niet gemakzuchtig worden en bij iedere moeilijkheid zeggen: 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, houd maar op met nadenken.'
Het gaat me dus inderdaad (zoals theoloog opmerkte) over de vraag: wat wordt er bedoelt 'gij zult de dood sterven'?. In dit verband vind ik de geschiedenis van Henoch een erg interessante. In Hebreeen staat over hem:
Toch vind ik het prettig om een goed verhaal te kunnen houden tegenover mijn collega's hier op de universiteit. Met 'goed' bedoel ik niet, dat dat verhaal alle vragen beantwoord, maar we moeten ook niet gemakzuchtig worden en bij iedere moeilijkheid zeggen: 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, houd maar op met nadenken.'
Het gaat me dus inderdaad (zoals theoloog opmerkte) over de vraag: wat wordt er bedoelt 'gij zult de dood sterven'?. In dit verband vind ik de geschiedenis van Henoch een erg interessante. In Hebreeen staat over hem:
zou het kunnen zijn, dat dit de oorspronkelijke bedoeling van God was geweest? Met andere woorden: mensen werden in het paradijs oud, gingen niet dood, maar werden door Hem weggenomen in de heerlijkheid?Hebreeen schreef:Door het geloof is Henoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had
Misschien heb je gelijk, maar deze opvatting staat m.i. ver af van wat 'we' leren in de Ger Gez.theoloog schreef:De bedoeling van Mozes was duidelijk te maken dat God boven alle goden van Egypte staat. Daar werden al die schepselen aanbeden en de zon en de maan erbij. Ze worden opvallend genoeg in Genesis 1 niet eens bij hun naam genoemd. God is de schepper, Hij houdt alles in Zijn hand.
Jij denkt dat er in het paradijs geroofd en gedood werd? Pas na de zondeval werden de eerste dieren gedood om Adam en Eva te kleden.Johannah schreef:Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ho ho, dat is jouw interpretatie. Dat staat nergens. En over wat niet geschreven staat in de Schrift, kunnen we slechts een mening hebben, een geen absolute waarheidsclaim doen.huisman schreef:Jij denkt dat er in het paradijs geroofd en gedood werd? Pas na de zondeval werden de eerste dieren gedood om Adam en Eva te kleden.Johannah schreef:Leeuw en aalscholver geen vlees- en viseter voordien? Waar staat dat?