De verdienste van Christus

Afgewezen

Re: De verdienste van Christus

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef: We wel ....ik niet :huhu
Tja, 'je' is nogal confronterend... ;)
Maar serieus, zodra het een gezang betreft, gaan sommigen met een grote loep kijken of er toch geen ketterse gedachten in zitten. Dat kun je ook overdrijven.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Maar serieus, zodra het een gezang betreft, gaan sommigen met een grote loep kijken of er toch geen ketterse gedachten in zitten. Dat kun je ook overdrijven.
Dat zou best kunnen maar er zijn dan ook nogal wat onbijbelse gezangen op de markt. Onbijbelse Psalmen ken ik niet ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Dat zou best kunnen maar er zijn dan ook nogal wat onbijbelse gezangen op de markt. Onbijbelse Psalmen ken ik niet ;)
Tja huisman, komt hier nu niet toch een aap uit de mouw? Dat je met een grote loep reageert op gezangen in het algemeen, omdat er bepaalde (veel of weinig) verkeerde gezangen zijn?
Dat zou ik echt jammer vinden. Want volgens mij wordt op deze manier heel veel moois aan de kant geschoven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Tja huisman, komt hier nu niet toch een aap uit de mouw? Dat je met een grote loep reageert op gezangen in het algemeen, omdat er bepaalde (veel of weinig) verkeerde gezangen zijn?
Dat zou ik echt jammer vinden. Want volgens mij wordt op deze manier heel veel moois aan de kant geschoven.
Ik gebruikte geen loep bij het door mij bestreden gezang, verder ben ik het met jouw eens dat er ook prachtige gezangen zijn. Maar of wij dan dezelfde gezangen bedoelen weet ik niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef: Ik gebruikte geen loep bij het door mij bestreden gezang, verder ben ik het met jouw eens dat er ook prachtige gezangen zijn. Maar of wij dan dezelfde gezangen bedoelen weet ik niet.
Ik denk dat ik de gezangen die jij mooi vindt ook mooi vind.
Maar waarom zouden de gezangen die jij prachtig vindt niet in de eredienst gezongen kunnen worden?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
huisman schreef: Ik gebruikte geen loep bij het door mij bestreden gezang, verder ben ik het met jouw eens dat er ook prachtige gezangen zijn. Maar of wij dan dezelfde gezangen bedoelen weet ik niet.
Ik denk dat ik de gezangen die jij mooi vindt ook mooi vind.
Maar waarom zouden de gezangen die jij prachtig vindt niet in de eredienst gezongen kunnen worden?
1.Omdat dat ten koste gaat van de Psalmen
2.Wie gaat bepalen welke gezangen wel kunnen en welke niet
3.Wij bevinden ons op een rotonde (Ik sla nu maar af ::bye )
learsi

Bericht door learsi »

Als je 1 Johannes 2 vers 2 leest, wat wil dat vers dan zeggen m.b.t. de voorafgaande discussie over punt 1 en punt 2?
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

memento schreef: Christus is voor de zonden der wereld gestorven. Wij als mensen maken slechts onderdeel uit van die wereld. De vraag is dus: Bent u van deze wereld? Dan is er een Christus voor u gestorven, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Gods beloften zijn als een waardecheque: In de prediking krijgt iedereen de cheque (de belofte van het eeuwige leven) mee naar huis. Maar slechts wie hem inwisselt bij God (gelooft) krijgt de waarde van de cheque uitgekeerd. Maar wie de cheque ongebruikt laat, krijgt ook nooit de waarde van die cheque. Ook al had de hemelse bank genoeg geld op voorraad.

Waarom gaat een mens verloren? Omdat hij niet heeft gelooft in de naam van de eniggeboren Zoon van God...

Kortom, hoe meer ik er over nadenk, des te meer voordelen zie ik van visie 2. Het bevrijdt ons van een hele hoop discussies. Zoals de aanbod-discussie. Zoals de discussie: Mag ik wel zeggen "Christus is voor u gestorven". Zodat de klem des te sterker komt: Als ik verloren gaat, komt dat niet door enige beperking aan Gods kant (Christus offer was voor de zonden der wereld), maar ligt dat aan mijn ongeloof, mijn onwil om door Hem behouden te worden.
Als je deze denkrichting kiest wordt het zicht op het probleem van de uitverkiezing ook "gemakkelijker". De tekst uit Efeze 1 over uitverkoren zijn in Christus, krijgt dan ook opeens een duidelijker focus. In het denken van de Schrift ligt de nadruk veel meer op de groep dan op het individu. Als ik in Christus ben dan deel ik ook in de uitverkiezing. Die toepassing geschied door Gods Geest. Daardoor wordt ik in Christus wedergeboren, aangenomen tot Zijn kind en daarmee uitverkoren en was ik ook reeds uitverkoren. Daarmee ligt precies wel weer het leergeschil tussen Arminius en Gomarus op tafel, of misschien is dat hiermee juist wel van tafel. Je kunt nog steeds vasthouden aan het van eeuwigheid uitverkoren zijn. Ik word er als kind van God in de tijd letterlijk deelgenoot van. Je hoeft je ook niet meer in allerlei bochten te wringen om het logisch voor elkaar te krijgen dat als er mensen zijn uitverkoren van eeuwigheid, dat de anderen dan van eeuwigheid verworpen zijn. Dat is nl. nergens in de Schrift te vinden. Je kunt het in Rom. 9 inlezen, maar volgens mij staat het er niet, als je de achterliggende geschiedenissen van Ezau en Farao leest.

Maar goed misschien ga ik nu te ver en kan iemand mij uitleggen vanuit visie 2 hoe ik dit "gereformeerd" moet zien.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik kreeg van iemand de volgende vraag: kan je mij letterlijk uit de Bijbel citeren waar staat dat Christus plaatsvervangend heeft geleden?
Nu kan ik wel wat teksten bedenken, maar ik wil deze vraag ook aan jullie voorleggen. Let wel: uit de Bijbel, dus niet uit de belijdenisgeschriften, want die erkent deze persoon niet. Overigens is hij gisteren vanaf de kansel als valse discipel aangeduid.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

JolandaOudshoorn schreef:Ik kreeg van iemand de volgende vraag: kan je mij letterlijk uit de Bijbel citeren waar staat dat Christus plaatsvervangend heeft geleden?
Nu kan ik wel wat teksten bedenken, maar ik wil deze vraag ook aan jullie voorleggen. Let wel: uit de Bijbel, dus niet uit de belijdenisgeschriften, want die erkent deze persoon niet. Overigens is hij gisteren vanaf de kansel als valse discipel aangeduid.
1 Petr. 2:24, Jes. 53:4, Matth. 8:17.
Simon

Bericht door Simon »

JolandaOudshoorn schreef:Ik kreeg van iemand de volgende vraag: kan je mij letterlijk uit de Bijbel citeren waar staat dat Christus plaatsvervangend heeft geleden?
Maar dat kan niet zijn vanwege het benadrukken van de teksten die Anker aanhaalt.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De verwijsteksten van de DL bij Hoofdstuk 1 artikelen 1-3:

Rom. 5:16
16 En niet, gelijk de schuld was door den een, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit een misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.

Joh. 3:16
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Rom. 5:8
8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

2 Kor. 5:21
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Gal. 3:13
13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.

Hebr. 10:14
14 Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.

Hebr. 9:26,28
26 (Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door Zijnzelfs offerande. 28 Alzo ook Christus, eenmaal geofferd zijnde, om veler zonden weg te nemen, zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen, die Hem verwachten tot zaligheid.

1 Joh. 2:2
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

De vraag gaat over plaatsvervangend lijden.
De bewijsteksten gaan allemaal over betalen voor de zondaren.
Dat zal de 'valse discipel' mogelijk niet ontkennen.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

1 Petrus 3:18:
Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

refo schreef:De vraag gaat over plaatsvervangend lijden.
De bewijsteksten gaan allemaal over betalen voor de zondaren.
Dat zal de 'valse discipel' mogelijk niet ontkennen.
Jes 53:4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
Jes 53:5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Jes 53:6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.

Joh 11:50 U weet niets, en u bedenkt niet, dat het nuttiger voor ons is dat een mens sterft voor het volk en niet de hele natie verloren gaat.
Joh 11:51 Dit nu zei hij niet uit zichzelf, maar daar hij hogepriester in dat jaar was, profeteerde hij dat Jezus zou sterven voor het volk;
Joh 11:52 en niet alleen voor het volk, maar opdat Hij ook de verstrooide kinderen van God tot een zou vergaderen.

Joh 18:7 Hij vroeg hun dan opnieuw: Wie zoekt u? En zij zeiden: Jezus de Nazoreeer.
Joh 18:8 Jezus antwoordde: Ik heb u gezegd dat Ik het ben; als u dan Mij zoekt, laat dezen heengaan;
Joh 18:9 opdat het woord vervuld werd dat Hij had gezegd: Uit hen die U Mij hebt gegeven, heb Ik helemaal niemand verloren.

2Co 5:21 Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie