Popmuziek duivels?

parsifal

Re: popmuziek duivels?

Bericht door parsifal »

Auto schreef:
Het gemak waar zaken mee goed gepraat worden binnen christelijk Nederland verbaast me altijd weer.
Dit soort opmerkingen doet het bij mij niet goed. Als Marnix (of ik) fout zitten dan is het enige wat je bereikt dat we ons weggezet voelen als pseudo-Christelijk, maar waarom we fout zitten wordt niet duidelijker.

Ook Helma geeft eigenlijk alleen aan dat er veel foute popmuziek is en projecteert dit op alle popmuziek zonder dat duidelijk is wat popmuziek precies is. Marnix' vergelijking met internet snijdt denk ik wel hout.
Waarom kun je Alison Krauss en Queen op een hoop gooien en Bach en Orff niet? Waarom is Cat Stevens fouter dan Mozart? etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Auto

Bericht door Auto »

parsifal schreef:
Auto schreef:
Het gemak waar zaken mee goed gepraat worden binnen christelijk Nederland verbaast me altijd weer.
Dit soort opmerkingen doet het bij mij niet goed. Als Marnix (of ik) fout zitten dan is het enige wat je bereikt dat we ons weggezet voelen als pseudo-Christelijk, maar waarom we fout zitten wordt niet duidelijker.

Ook Helma geeft eigenlijk alleen aan dat er veel foute popmuziek is en projecteert dit op alle popmuziek zonder dat duidelijk is wat popmuziek precies is. Marnix' vergelijking met internet snijdt denk ik wel hout.
Waarom kun je Alison Krauss en Queen op een hoop gooien en Bach en Orff niet? Waarom is Cat Stevens fouter dan Mozart? etc.
Mijn reactie is heel simpel, omdat Helma aangeeft vanuit hetgeen zij gezien heeft hoe gevaarlijk het is en wijst er op dat deze lezing toegangelijk is. Als er dan gelijk zaken worden geroepen met uitzonderings situaties dan komt bij mij heel sterk over als het goed praten van zaken en voorbij gaan aan de gevaren waar Helma op wijst. Deze zaken doen het bij mij niet goed. Helemaal als je zelf in je jeugd zaken hebt meegemaakt tav muziek en waar later mensen in de kerk zeggen, joh waar maak jij je druk over.

Daarnaast is 95% van de jeugd niet geinteresseerd in de onderverderling die jij maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Auto schreef:
Marnix schreef:
helma schreef:ik heb ook verstandige kinderen. maar wel in zonden ontvangen en geboren.
En geneigd tot alle kwaad.
En ik heb beloofd dat ik ze zou opvoeden in de vreze des Heeren. En muziek die haaks staat op Gods Woord moet je radicaal afwijzen. Daarin moet ik ze sturen. Daarvoor moet ik ze waarschuwen. En ze confronteren met de afschuwelijke inhoud van de meeste popmuziek.
Want als ik daar geen kennis van neem denk ik ook dat het allemaal wel meevalt.

En haat de rok die van het vlees besmet is.
Mee eens, maar ik blijf er bij dat daarmee het popgenre nog niet per definitie verkeerd is. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen van slechte teksten, zoals in de lezing ook gebeurt. Dat die bands er zijn maakt volgens mij nog niet alles slecht. Zie mijn internet-voorbeeld. "haat ook de rok die van het vlees besmet is" houdt toch ook niet in dat we niet meer op Refoforum.nl willen komen omdat er zoveel rotzooi op internet te vinden is?

Waarschuwen is dus goed, leren hoe er op een goede manier mee om te gaan en bij het kwade weg te blijven ook. Waar ik moeite mee heb is als men vervolgens het hele genre afserveert, inclusief te muziek die tot Gods eer is....
Ik voel me niet aangesproken, dus als je mij bedoelt ?
Ik praat iig niks goed. Ik vind het alleen beter als er openheid is naar je kinderen toe en dat zij open mogen zijn tegen jou. Ik zie heel veel ouders die hun kop in het zand steken, weet niks dus is er niks. geen idee naar welke muziek hun kinderen luisteren.
Ik kom in gezinnen waar zgn praisemuziek wordt geluisterd, qua muziekstijl hoor ik geen verschil met popmuziek !
Dus voor mij zou dat ook niet hoeven eigenlijk. Dan wordt de tekst een vlag die de lading dekt.
En zijn veel van die teksten in feite ook niet misleidend ?
Ik heb een Vader in de Hemel. Jesus loves me.
Is dat zo ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat je het meest bereikt, als je de jeugd uitdaagt om zelf na te denken. Zoals helma doet, door ze mee te nemen naar een voorlichtingsavond. Maar ook door in het gezin een sfeer te scheppen waarin het gewoon is, om over de dingen van God en hoe Hij wil dat we leven te spreken. Ik daag ouders uit om met hun kroost het gesprek hierover aan te gaan. Niet met het doel: Ik zal eens even bewijzen dat ik als ouder gelijk heb. Maar een respectvol gesprek: Heb je wel eens songteksten gezien? Heb je die wel eens naast de 10 geboden gehouden? (Wees dan trouwens ook zo eerlijk, om songteksten die niet fout zijn niet alsnog als fout te bestempelen met behulp van vergezochte redenen). En bekijk eens youtube filmpjes van optredens van de artiesten die kindlief luistert. En vraag ze zelf eens wat ze daarvan vinden.

Mijn ervaring is, dat kinderen vaak prima weten dat er iets niet deugd. Door kritische vragen te stellen, laat je hen zelf ontdekken wát er niet deugd, en waarom het niet deugd. Daarmee trigger je ze, om zelf een keuze te maken tegen (bepaalde) muziek. Ik denk dat je daarmee meer wint, dan ze alleen maar te verbieden die muziek te luisteren (mijn ervaring is dat men die muziek dan gewoon blijft luisteren, alleen dan stiekem).
Marnix

Bericht door Marnix »

Auto schreef:
Marnix schreef:
helma schreef:ik heb ook verstandige kinderen. maar wel in zonden ontvangen en geboren.
En geneigd tot alle kwaad.
En ik heb beloofd dat ik ze zou opvoeden in de vreze des Heeren. En muziek die haaks staat op Gods Woord moet je radicaal afwijzen. Daarin moet ik ze sturen. Daarvoor moet ik ze waarschuwen. En ze confronteren met de afschuwelijke inhoud van de meeste popmuziek.
Want als ik daar geen kennis van neem denk ik ook dat het allemaal wel meevalt.

En haat de rok die van het vlees besmet is.
Mee eens, maar ik blijf er bij dat daarmee het popgenre nog niet per definitie verkeerd is. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen van slechte teksten, zoals in de lezing ook gebeurt. Dat die bands er zijn maakt volgens mij nog niet alles slecht. Zie mijn internet-voorbeeld. "haat ook de rok die van het vlees besmet is" houdt toch ook niet in dat we niet meer op Refoforum.nl willen komen omdat er zoveel rotzooi op internet te vinden is?

Waarschuwen is dus goed, leren hoe er op een goede manier mee om te gaan en bij het kwade weg te blijven ook. Waar ik moeite mee heb is als men vervolgens het hele genre afserveert, inclusief te muziek die tot Gods eer is....
Als je dit soort dingen gaat roepen maar er geen onderbouwing bij wil geven kan ik er niets mee. Zeg dan gewoon niets. We zijn hier serieus aan het discussieren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Auto schreef:
parsifal schreef:
Auto schreef:

Mijn reactie is heel simpel, omdat Helma aangeeft vanuit hetgeen zij gezien heeft hoe gevaarlijk het is en wijst er op dat deze lezing toegangelijk is. Als er dan gelijk zaken worden geroepen met uitzonderings situaties dan komt bij mij heel sterk over als het goed praten van zaken en voorbij gaan aan de gevaren waar Helma op wijst. Deze zaken doen het bij mij niet goed. Helemaal als je zelf in je jeugd zaken hebt meegemaakt tav muziek en waar later mensen in de kerk zeggen, joh waar maak jij je druk over.

Daarnaast is 95% van de jeugd niet geinteresseerd in de onderverderling die jij maakt.
Dat kan. Maar dan moet je ze daar op wijzen, voor interesseren en vertellen waarom dat zo belangrijk is. Want die onderverdeling is er wel degelijk. Je moet het kind niet met het badwater weggooien. Vandaar dat ik nuance aanbreng en niet de daadwerkelijke fouten goedpraat, zoals je in mijn voorgaande reacties hebt kunnen lezen. Ik roep op om op een goede manier hiermee om te gan, het kwade te mijden en te haten.... en het goede niet onder het kwade te laten lijden.... En waar je opmerking dan op slaat is mij een raadsel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Auto

Bericht door Auto »

Marnix schreef:
Auto schreef:
parsifal schreef:
Auto schreef:

Dat kan. Maar dan moet je ze daar op wijzen, voor interesseren en vertellen waarom dat zo belangrijk is. Want die onderverdeling is er wel degelijk. Je moet het kind niet met het badwater weggooien. Vandaar dat ik nuance aanbreng en niet de daadwerkelijke fouten goedpraat, zoals je in mijn voorgaande reacties hebt kunnen lezen. Ik roep op om op een goede manier hiermee om te gan, het kwade te mijden en te haten.... en het goede niet onder het kwade te laten lijden.... En waar je opmerking dan op slaat is mij een raadsel.
Tuurlijk, nuanceren. Als je ziet waar de gemiddelde "christelijke" jongere naar luistert dan vertik ik het om te gaan nuanceren. En het goed mee om gaan dat herken ik van de oproepen van de EO in jaren 80 en als ik dan zie op welk spoor ze nu zitten met hun muziek genres, dan blijf ik ook richting mijn kinderen ongenuanceerd aangeven dat het niet deugd. Wand de definitie van 'het kwade' is mijn inziens veel te smal geworden en kan er helaas veel mee door.
Marnix

Bericht door Marnix »

Je bent nog steeds niet ingegaan op wat ik heb gezegd. Ik heb ook aangegeven dat er een hoop rotzooi in het genre is, waar we ver van moeten blijven, en waar we jongeren ook toe moeten oproepen. Daarin zijn we het met elkaar eens. Ik heb alleen aangegeven dat daarmee niet het hele genre opeens verkeerd is.

Maar jij doet alsof ik zeg dat het allemaal niet zo erg is en ik verkeerde dingen goedpraat, en dat heb ik nergens gezegd. Integendeel, ik heb het tegenovergestelde beweerd.
Mara

Bericht door Mara »

In feite wel Marnix ! Jij hebt hele ruige verderfelijke popmuziek en iets zachtere, meer onschuldige tekstjes, maar in feite leidt het ons allemaal af van de zaken waar het echt om gaat ! nl Hoe kom ik tot God bekeerd !
En waarom moeten die reli-songs ook lijken op popmuziek ? Dat begrijp ik ook nooit.
Marnix

Bericht door Marnix »

Sorry, maar je haalt dingen door elkaar. Je hebt ruigere deuntjes, rustiger deuntjes.... dat klopt. Maar het leidt ons niet allemaal af van de zaken waar het echt om gaat. Er is ook muziek in dat genre die je daar juist niet van afleidt, die daar juist over gaat. Dat onderscheid mis ik. Je gooit alles nu op 1 grote hoop.

Ik waarschuw voor het verkeerde, maar ook om het goede niet weg er mee weg te gooien. Jij waarschuwt eerst voor het verkeerde en daarna zeg je: En als de tekst wel goed is vind ik het ook niet goed....

En zoals ik al heb gezegd, je kan naar een klassiek stuk gaan, opgevoerd door een goed orkest. Ook al geloven de meeste leden niet.
Mara

Bericht door Mara »

Ja je KUNT overal naar toe gaan. Soms nog verantwoord ook, als je het zo bekijkt.
Maar je mist het punt denk ik, popmuziek komt van populair ! Popmuziek is altijd werelds.
Dan kunnen er liedjes zijn die "nog wel gaan" qua tekst en muziek, maar toch is het van de wereld, dus van de duivel !
Alles wat niet ter ere van God is, is van de duivel. Zo radicaal is het eigenlijk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Ja je KUNT overal naar toe gaan. Soms nog verantwoord ook, als je het zo bekijkt.
Maar je mist het punt denk ik, popmuziek komt van populair ! Popmuziek is altijd werelds.
Dan kunnen er liedjes zijn die "nog wel gaan" qua tekst en muziek, maar toch is het van de wereld, dus van de duivel !
Alles wat niet ter ere van God is, is van de duivel. Zo radicaal is het eigenlijk.
Oke. En hoe zit dat met die uitvoering van dat orkest? En alle klassieke stukken die niet door chirstenen zijn geschreven? Daar kan je ook niet naar luisteren want dat is van de duivel? Ik probeer je denkwijze even helemaal te snappen. En hoe zit dat met boeken van niet-christelijke schrijvers? En met kaas van een niet-christelijke kaasboer?

Ik weet niet of gospelmuziek bijvoorbeeld ook onder populair valt? Je roept dat popmuziek altijd werelds is. Hoe kom je daarbij? Volgens mij bestaat er christelijke popmuziek die wel degelijk tot eer van God is.

En leg mij eens uit, waarom kan ik niet naar een neutraal liedje luisteren? Hoe word in zo'n tekst de satan geëerd?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Mara schreef:Ja je KUNT overal naar toe gaan. Soms nog verantwoord ook, als je het zo bekijkt.
Oke. En hoe zit dat met die uitvoering van dat orkest? En alle klassieke stukken die niet door chirstenen zijn geschreven? Daar kan je ook niet naar luisteren want dat is van de duivel? Ik probeer je denkwijze even helemaal te snappen. En hoe zit dat met boeken van niet-christelijke schrijvers? En met kaas van een niet-christelijke kaasboer?

Ik weet niet of gospelmuziek bijvoorbeeld ook onder populair valt? Je roept dat popmuziek altijd werelds is. Hoe kom je daarbij? Volgens mij bestaat er christelijke popmuziek die wel degelijk tot eer van God is.

En leg mij eens uit, waarom kan ik niet naar een neutraal liedje luisteren? Hoe word in zo'n tekst de satan geëerd?
Het klinkt heel geinteresseerd, deze manier van discussieren. Maar in feite is dit een heel vervelende manier van discussieren. Want je "probeert de denkwijze van Mara niet even helemaal te snappen" maar je probeert die denkwijze onderuit te halen. Je bent net als dat kind, dat heel de tijd zo dicht mogelijk langs de afgrond wilde lopen. Maar ik loop toch nog niet op het randje van de afgrond? Er is toch nog nooit iemand van deze plek in de afgrond gestort. Ja, pa en ma, ik probeer jullie denkwijze te begrijpen, waarom zou ik hier niet mogen lopen?

En vervolgens ga je extreme voorbeelden gebruiken die niet op deze situatie passen. Dat is helaas een beproefde tactiek, waar een nieuwe forummer als Mara invalt. Maar kaas van een niet christelijke kaasboer heeft natuurlijk geen overeenkomst met popmuziek, hoe graag je dat ook zou willen.
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:

Marnix, ik zeg niet dat het niet kan, ik doe het zelf ook ! Maar het gaat erom of het FOUT is en dat is het helaas, ik kan het niet anders zien. Er is geen popmuziek ter ere van God, dat is een tegenstelling. Waar gospelmuziek precies onder valt, weet ik eerlijk gezegd niet. Het is niet zo mijn smaak, maar dat is wat anders.
De klassieke stukken worden in het christelijk gedachtengoed gedeeltelijk geaccepteerd, maar ergens is dat onzin want destijds was het moderne, dus in feite, popmuziek :hum
En wat is nu precies een neutraal liedje ? Marco B? De Dijk ? Bonny St Cl ;)
Feit is wel dat als ik bij AH loop met die achtergrondmuziek erbij, het binnen de kortste keren in mn hoofd zit en loop ik het soms ongemerkt en ongewild te neurien thuis.
Zo snel zit het dus tussen je oren :fi En bovengenoemde artiesten, zingen die ter ere van God ?
Zouden ze in de schaduw kunnen staan van het engelenkoor denk je ?
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef: Het klinkt heel geinteresseerd, deze manier van discussieren. Maar in feite is dit een heel vervelende manier van discussieren. Want je "probeert de denkwijze van Mara niet even helemaal te snappen" maar je probeert die denkwijze onderuit te halen. Je bent net als dat kind, dat heel de tijd zo dicht mogelijk langs de afgrond wilde lopen. Maar ik loop toch nog niet op het randje van de afgrond? Er is toch nog nooit iemand van deze plek in de afgrond gestort. Ja, pa en ma, ik probeer jullie denkwijze te begrijpen, waarom zou ik hier niet mogen lopen?

En vervolgens ga je extreme voorbeelden gebruiken die niet op deze situatie passen. Dat is helaas een beproefde tactiek, waar een nieuwe forummer als Mara invalt. Maar kaas van een niet christelijke kaasboer heeft natuurlijk geen overeenkomst met popmuziek, hoe graag je dat ook zou willen.
Het punt is dat er niet wordt beargumenteerd dat popmuziek fout is. Er wordt min of meer gesteld dat het duivels is. Het enige wat in de buurt van een argument komt is dat er veel voorbeelden zijn van foute popmuziek.

Ik denk dat het dan een terechte vraag is om te vragen of we popmuziek echt op een hoop kunnen gooien. Waarom niet meteen alle muziek? Ik zie wel een duidelijk verschil tussen Cat Stevens en Iron Maiden of tussen Alison Krauss en Marilyn Manson. Net zo als ik een duidelijk verschil zie tussen Bach en Orff of Richard Strauss.

Wat betreft het voorbeeld van de afgrond. Natuurlijk moet je opletten als je in de buurt van een ravijn bent. Maar je krijgt toch een hoop mooie beelden te zien als je in Noorwegen op de Preikestolen staat of als je een bergwandeling maakt.

Zo kan de muziek ook spreken. Of dat nu Pachelbel's canon is, van der Waals' "Wat de toekomst brengen moge" of Saint Saens' orgel symphonie of Simon and Garfunkel's "Sound of Silence" of Alison Krauss' "A living Prayer".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie