Overlijden in kerk

Zita
Moderator

Re: Overlijden in kerk

Bericht door Zita »

Mara schreef:In de krant van gisteren staat dat een pastoor tijdens het opdragen van de mis onwel werd en stierf. Voor het oog van de kerkgangers, zakte hij in elkaar. Reanimatie mocht niet baten.
Heeft 1 van jullie wel eens zoiets meegemaakt ? Bij ons is wel een aantal keren iemand onwel geworden en soms daarna overleden. Maar niet tijdens een dienst dus. Mijn ouders hebben meegemaakt dat een predikant op de preekstoel overleed. Dat was heel schokkend natuurlijk.
Is daar eigenlijk een draaiboek voor ? Voor de k.r., de koster ? Ik weet wel dat bepaalde mensen verplicht een EHBO diploma moeten hebben en in de meeste gemeentes zit "toevallig" een arts.
Wat is het doel van dit topic? Het komt op mij, hoe waar en tragisch de verhalen ook mogen zijn, een beetje sensatiezoekend over. Wie weet het engste verhaal?
Sorry, ik moet topics die mij niet zo liggen gewoon links laten liggen...
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Albion: je aangehaalde "bewijst" mijn punt. Je citeerd een stuk over een hartinfact. Maar bij een infarct hoe je nooit te reanimeren. Je schrijft dus dat iedereen begrijpt wat je bedoeld, maar dat is het juist niet. Infarct en stilstand zijn 2 verschillende dingen. Infarct is een propje, komt dus nooit van schrik. Stilstand zorgt voor circulatiestiltand en daar moet wel bij gereanimeerd worden.
Dus tot zover blijf ik gewoon bij het onderwerp. Een reanimatie hebben we wel in de kerk gehad, en dat was geen infarct maar een stilstand.
In The New England Journal of Medicine beschreef een team onderzoekers dat stress en shock tijdelijk hartfalen kunnen veroorzaken, stress cardiompyopathie, oftewel het gebroken hart syndroom.
Tijdens acute stress komen catecholaminen, zoals adrenaline en noradrenaline vrij die klachten veroorzaken die lijken op een hartinfarct, zoals pijn op de borst, vocht in de longen, ademnood en hartfalen !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef: Hartaanval staat meestal voor INFARCT. En die krijg je echt niet van de schrik. Als je voor hartaanval een hartSTILSTAND bedoeld, gebruik je het woord niet goed, maar een stilstand kan wel door schrik.

Sorry, ik hou van m'n vak en moet vaak lachen om het verkeerde woordgebruik. Zeg nou zelf...wat is nou een hartAANVAL!
Hmm, als we het nu over juist woordgebruik gaan hebben: wat een hartSTILSTAND wordt genoemd, is vaak een kwestie van kamerfibrilleren, dus helemaal geen stilstand. En dat kamerfibrilleren is nu juist vaak wél een gevolg van een hartinfarct.
En weet jij veel wat 'schrik' fysiologisch allemaal kan uitrichten in het menselijk lichaam?
Manuel

Bericht door Manuel »

:quoi wie heeft het meest sensationele verhaal, en wie heeft de meeste medische kennis

ik vind dit een vrij zinloos topic
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef: Hartaanval staat meestal voor INFARCT. En die krijg je echt niet van de schrik. Als je voor hartaanval een hartSTILSTAND bedoeld, gebruik je het woord niet goed, maar een stilstand kan wel door schrik.

Sorry, ik hou van m'n vak en moet vaak lachen om het verkeerde woordgebruik. Zeg nou zelf...wat is nou een hartAANVAL!
Hmm, als we het nu over juist woordgebruik gaan hebben: wat een hartSTILSTAND wordt genoemd, is vaak een kwestie van kamerfibrilleren, dus helemaal geen stilstand. En dat kamerfibrilleren is nu juist vaak wél een gevolg van een hartinfarct.
En weet jij veel wat 'schrik' fysiologisch allemaal kan uitrichten in het menselijk lichaam?
Dom hoor, maar weet jij wel wat een hartstilstand inhoudt?
Ik ga daar niet over uitwijden, maar ga bij jezelf te rade als je dit overkomt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Manuel schreef::quoi wie heeft het meest sensationele verhaal, en wie heeft de meeste medische kennis

ik vind dit een vrij zinloos topic
Dan lees je het toch niet? ::bye
memento

Bericht door memento »

Op slot

Aangezien alles over dit onderwerp zo ongeveer wel gezegd is, kan deze topic op slot. :lock
Gesloten