Afgewezen schreef:Enerzijds roep je op tot 'literair' lezen, anderzijds ga je nu verschillende 'theologieën' in Bijbelboeken inlezen.theoloog schreef:Theologisch gezien gooi je nu verschillende boeken op één hoop.
Sorry het woord theologisch is hier verwarrend. Ik moet specifieker zijn. Het vak wat Gods voortgaande openbaring bestudeerd heet bibliologie. Dat komt na exegese. Als je de tekst binnen een bepaald Bijbelboek hebt uitgelegd, kun je vervolgens gaan vergelijken, hoe dat samenhangt met de rest van de Schrift. Ik geef mijn cursus Verantwoord Bijbelgebruik, verschillende vbn. Eén daarvan is het gebruik van bv. de Geest in Psalm 51. David bid erom dat God Zijn Geest niet van hem wegneemt. Lees zelf de Psalm eens. En stel je zelf de vraag wat er bedoeld wordt.
Nog een oefening. Wat wordt er bedoeld met: "ziet een maagd zal zwanger worden" in Jesaja 7:14. Dus niet direct grijpen naar het citaat uit de LXX in Mat. 1.
Wat begrijp je hier niet aan dan? Je hebt toch verschillen tussen de brieven van Paulus of de Thorah of de evangeliën of de profeten van het OT. Dat zijn toch verschillende openbaringsmomenten van God?Nu gooi jij dingen door elkaar. Gen. 4, Maleachi, de Romeinenbrief en de Hebreeënbrief liggen volledig in het verlengde van elkaar. Geen enkele reden om een soort waterscheiding tussen de diverse Bijbelboeken aan te brengen.Je citeert Genesis 4 in één adem met Maleachi 1. In Maleachi gaat het over de volken. Kaïn en Abel leefden nog voor Gods verbond met Israel. Gods openbaring door de Schrift heen is wel verschillend. Als je dat niet meer door hebt ga je bijv. Paulus tegenover Jakobus zetten.
Even voor de goede orde. Het zijn niet mijn leesregels. Het zijn leesregels die algemeen gebruikelijk zijn in de exegese. Laat ik ze kort nog een keertje op een rijtje zetten. In enigszins willekeurige volgorde:Helemaal niet. Wie de lijn van de Bijbel in het oog houdt, heeft juist geen moeite om Paulus en Jacobus naast elkaar te laten staan. Maar wie Paulus en Jacobus tegenover elkaar stelt als verschillende 'theologieën', komt pas in de problemen.Dan kom [je] in de klem met de Rechtvaardigheid is uit het geloof (Paulus) en rechtvaardigheid blijkt pas uit je werken(Jakobus). Dat is allebei onvervalst Gods Woord, maar als je niet meer snapt aan wie Paulus schrijft of Jakobus of Maleachi of Mozes, wordt het wel lastig uitleggen.Ik vind jouw leesregels niet zo simpel.Mij verbaast het dat die simpele leesregels niet een onderdeel zijn van de catechese die ik bv. zelf heb ontvangen in de Ger.Gem. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Waarom leren we jongeren en andere gewone kerkmensen niet zelf de Schrift lezen. Is dat misschien omdat er dan op sommige punten discussie dreigt te komen over onze Gereformeerde leer. Die is nl. ook maar een beperkt spreken over de Schrift. Maar dat was even een terzijde.
1. Je begint bij de eerste uitleg van een onduidelijke passage in het Bijbelboek zelf
2. Daarna ga je naar Bijbelboeken die over de zelfde tijdsperiode gaan
3. De literaire vorm bepaalt mede wat de betekenis kan zijn van de tekst. Let bijvoorbeeld op paralellie in poëtische passages.
4. Citaten uit OT in het NT bepalen niet de eerste betekenis van het betreffende Bijbelgedeelte in het OT. (Er is mogelijkheid voor een tweede vervulling/betekenis/typologie)
5. Ga vooral op zoek naar de bedoeling van het hele Bijbelboek.
6. Dat wat niet gezegd wordt heeft ook betekenis. (Waar zwijgt de Bijbelschrijver over, hoe selecteerd hij zijn materiaal)
7. Let goed op, Bijbellezen vraagt van ons antwoord op de Schrift. Wat vraagt God in dit gedeelte/boek van mij? Welke principes komen er uit dit gedeelte op?
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Zullen we over Romeinen 9 doorspreken in een andere topic. Anders gaan dingen door elkaar lopen. Is best een bijzonder interessant gedeelte om eens te oefenen met verschillende Bijbelgegevens en goed lezen wat er staat. Je zult verstelt staan. Open jij die nieuwe topic of ik.