"Blijven hangen in" is niet goed. De Catechismus spreekt niet voor niets van drie stukken die gekend moeten worden: Ellende, Verlossing en Dankbaarheid.GG links schreef: ↑12 jun 2025, 08:242. Ik geloof niet dat het God Zijn bedoeling is dat wij als christenen blijven hangen in die zondekennis. Maar dat het primair om het vrucht dragen gaat en niet om als een kermende zondaar aan Zijn voeten te zitten. Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden en hun zonden zal Ik niet meer gedenken. Hebreeën 8.12. Als nu een kind vergeving vraagt aan zijn ouders en de ouders vergeven het, zouden die ouders er dan niet moe van worden als dat kind er telkens maar weer op terug komt ? Ik denk het wel.
Bij opwas in de genade, is er toename in elk van die 3 aspecten: opwas in de kennis van de Ellende, opwas in de kennis van de Verlossing en in de Dankbaarheid.
Als er ook opwas is in de kennis van de verlossing, en het leven der dankbaarheid, dan is er geen sprake van "blijven hangen" in de ellendekennis. De ellendekennis is dan tegelijkertijd niet alleen iets voor het beginstadium van het geestelijk leven, maar doortrekt het hele leven van Gods kind tot het stervensuur.