Gereformeerde Gemeenten

Valcke

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

"In de eerste plaats is er dus alles aan gelegen, dat wij alleen op Christus zien en er niet naar vragen, wat één of andere god zegt of wat mensen prediken of leren over het leven en de wegen van engelen, heiligen, doden en levenden. Kort gezegd: als u Christus aangrijpt en aanziet, dan grijpt en ziet u Christus aan in de Vader en de Vader in Christus – dan ziet u geen toorn, dood of hel, maar enkel genade, goedheid, barmhartigheid, hemel en leven.

In de tweede plaats wanneer u dit weet en hebt, dan zult u daarna ook weten – zoals Christus zegt (v. 20): dat ‘Ik in u en u in Mij bent.’ Namelijk, dat u Mij tot Zaligmaker hebt en Mij zó kent, dat de Vader Mij tot u heeft gezonden – daaruit zult u proeven en smaken, dat u in Mij bent – zodat: wat u ook mist en ontbreekt, zoals u in uzelf zondaren en verdoemd bent en in de dood ligt – dat dit alles in Mij is, en daar ligt het goed. Nu ben Ik in de Vader, en wat in Mij is, dat is ook in de Vader – wat echter in Mij is, het mag zijn wat het wil: dood of leven, zonde of gerechtigheid, dat moet enkel gerechtigheid, leven en zaligheid zijn.

Nu gaat u ook door het geloof verstaan, dat u in Mij bent met uw dood, zonde en alle ongeluk. Bent u een zondaar in uzelf? – dan bent u in Mij rechtvaardig. Voelt u de dood in uzelf? – dan hebt u in Mij het eeuwige leven. Hebt u onvrede in uzelf? – dan hebt u in Mij eeuwige vrede. Moet u om uzelf als een goddeloze verdoemd worden? Dan bent u in Mij gezegend en zalig!

Want als ik in Christus ben – o, zaligheid! – waar ben ik dan? Nergens dan waar Christus is (zie Efeze 2:6). Waar is Hij anders dan in de hemel, in de eeuwige vreugde, in het eeuwige leven en in de eeuwige zaligheid? Daar zal Hij zeker niet meer als zondaar veroordeeld worden of de dood moeten sterven – nu kunnen Hem geen zonden beschuldigen, geen duivel verdoemen, geen dood of hel verslinden, dan zullen zij mij – als ik ín Hem ben – ook niet kunnen verdoemen en verslinden.”

(M. Luther)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Uit "Gelezen (geloofsopbouwend)". Het is misschien wat bijzonder om deze Hervormde dominee aan te halen in een "Gereformeerde Gemeenten" topic, maar ik meen dat ook dit citaat wat te zeggen heeft in de discussie in dit topic. Deze predikant laat het mes aan beide kanten snijden, waar wij het mes vaak aan één kant laten snijden, als het gaat om de prediking van het geloof.

De prediking van het geloof

Bij dit punt dient evenwel de uiterste waakzaamheid en behoedzaamheid te worden betracht. Immers, het geloof is niet een voorwaarde, door de mens te vervullen, maar de weg waarlangs de Heere ons Zijn weldaden, de vergeving van de zonden en de vernieuwing van het leven, schenkt. Het geloof is geen wettisch artikel, maar één dat op de markt van de vrije genade om niet is te verkrijgen.

Deze prediking snijdt als een scherp mes naar twee kanten. Ten eerste naar de kant van hen die zeggen dit geloof te hebben, zonder kennis van God en van zichzelf te hebben ontvangen. Dit zijn in de diepste grond niet anders dan eigengerechtigde snoevers, die immer over geloof spreken, zonder de Verbondsmiddelaar te kennen. Aan de andere kant stelt deze prediking de mens in zijn ongeloof aan de kaak. Het moet en mag niet normaal zijn niet te geloven. Het ongeloof moet tot in zijn diepste wortels als schuld worden gepreekt, opdat wij de Heilige Geest niet bedroeven, Die in Zijn strafambt juist is gekomen om de wereld te overtuigen van zonde, omdat zij in Christus niet geloven.

In zulk een prediking worden aan zichzelf ontdekten wel tegen de muur gezet, wanneer de eis tot geloof wordt gehoord. Dit kan en mag hun niet worden bespaard. Wanneer echter met gelijke kracht de permissie om te geloven wordt verkondigd, zal alleen door de opening van het Woord en het hart door de Heilige Geest de Christus op de wagen van Zijn Woord in het hart worden ingedragen. Dan kan de mens het niet laten de zoom van ’t kleed van Christus aan te raken. Dat is het komen tot Jezus.

Ds. G. Boer

Bron: "Vorming voor elke dag"
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JanRap

Bericht door JanRap »

J de Groot schreef: 31 mei 2025, 07:29 Ik heb gezegd de discussie te stoppen . Toch nog één laatste reactie .

Ik heb vanaf het begin enkele vragen gesteld , die steeds met een andere vraag worden beantwoord , ook nu weer , aangezien artikel 14 wat ik eerder al citeerde , niet wordt genoemd door jou .
Ik heb de vraag over Paulus allang antwoord gegeven , nl dat dit niet het eerste is wat Paulus gezegd heeft . Daar is het niet mee begonnen , maar mee geëindigd . En dat staat er wel niet letterlijk , maar door Schrift met Schrift te vergelijken is het wel Bijbels om dit gewoon ook zo te zien . Zoals iemand anders al zei , er staat ook niet dat hij geschapen is door God , maar dat geloven we ook . Zo is het geestelijk ook .

En nee , ik ben niet perse iemand die eenzijdigheid wil benadrukken , zie mijn opmerkingen in de topic van de Erskines deze week .

Maar ik ging wel nu wat aan de andere kant van de boot hangen , omdat er selectief wordt gesproken over een vermeende prediking waarin alleen nog maar zou klinken over ' mocht het nog eens komen te gebeuren ' .

Dat is een karikatuur . Die prediking klonk en klinkt nergens .

Ik wens iedereen een fijne dag . Ik zal niet meer reageren op andere reacties .
@J de Groot, Als Refo-formummers hebben we de opdracht om 'eendrachtelijk' bijeen te zijn. Heb mijn eerdere wat bitse reactie nog eens bekeken. U kunt niet weten dat ik het helemaal niet bits bedoelde, maar een sterke voorkeur heb voor de leer van de reformatoren. Zij zeiden het zo helder, zo duidelijk, en separareerden misschien nog wel meer dan we in de ger. gezindte voor mogelijk houden. Je hoort veel: de reformatoren waren voor de leer, en in de Nadere Reformatie ging het om het leven. Als ik zo iets hoor dan gaat er direct een lampje branden: wie het zo zegt kent de reformatoren niet. Goed, in het kader van de eendracht las ik gisteren nog eens een heruitgave van het boekje 'Voorwerpelijke onderwerpelijke prediking eis der Heilige Schrift' van ds. I. Kieviet. Dit boekje verscheen reeds voor de oorlog. In dit boekje herkende ik veel van uw benadering. Van I. Kieviet wordt gezegd dat hij een Calvijn-kenner was. Dat neem ik gaarne aan. Hij citeert in bovengenoemd boekje ook heel veel Calvijn. Er ging nog een ander lampje branden. En daarmee blijf ik perfect bij dit topic. Ds. G.H. Kersten kon ook goed door de deur met ds. I.Kieviet, zij het niet helemaal met de verbondsleer van laatstgenoemde. Het is voer voor theologen om te onderzoeken of Kieviet helemaal recht doen aan de benadering van Calvijn. Het komt mij voor dat het separerende element bij Calvijn meer op een natuurlijke manier is verweven met de exegese. Sinds de Afscheiding zijn we het separerende misschien te veel gaan practiseren om een statement te maken tegenover de 'lichte godsdienst'. Het viel me trouwen op dat Calvijn een stuk gemakkelijker leest dan Kieviet. Resumerend: @ J de Groot heeft wel degelijk 'oude papieren'voor zijn stellingname. Ik kies echter voor het klare water dat bijvoorbeeld @ Valcke inschonk met zijn Luthercitaat.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het is ds. I. Kievit!
JanRap

Bericht door JanRap »

Posthoorn schreef: 02 jun 2025, 08:50 Het is ds. I. Kievit!
@Posthoorn, bedoelt u dat uw citaat van ds. I. Kieviet was in plaats van ds. G.Boer?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

JanRap schreef: 02 jun 2025, 10:18
@Posthoorn, bedoelt u dat uw citaat van ds. I. Kieviet was in plaats van ds. G.Boer?
Nee, dat je even moet opletten op de correcte spelling van de naam: Kievit.
JanRap

Bericht door JanRap »

Herman schreef: 02 jun 2025, 10:22
JanRap schreef: 02 jun 2025, 10:18
Nee, dat je even moet opletten op de correcte spelling van de naam: Kievit.
@ Herman, neem me niet kwalijk. Wat een domme zet van me. Ben onverbeterlijk slordig en het zal wel niet meer overgaan. Misschien in m'n jeugd niet voldoende getest en gediagnosticeerd. Bedankt voor uw correctie.
Plaats reactie