Gereformeerde Gemeenten

Rido91

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

J de Groot schreef: Gisteren, 13:03 Je begrijpt het niet .

Ik heb het over wanneer iemand naar de dokter gaat .
Over het middel zijn wij het zeker wel eens .
Maar het wanneer , dat sla jij over .
En daar begint het wel mee !

En ja , dat middel , dat snijdt nu alles van ons af . Het wordt een afgesneden zaak en een wetenschap dat er geen vrucht meer is tot in der eeuwigheid .

Dat is wel een zaak die men moet weten .
Als je een operatie meemaakt , vertelt de dokter ook precies wat er gaat gebeuren .
En ook eerlijk wat de complicaties zijn .

Het begint niet met geloven in Jezus .
Daar is eerst plaatsmakend werk des Geestes voor nodig . Als dat niet plaatsvindt , wordt Jezus gepredikt aan een hart waar geen plaats is voor Hem .
Dát gedeelte , dat het hart leeggemaakt moet worden , en we onszelf moeten leren verliezen in een weg van afbraak , ontdekking , kennis van zonde , schuld en ongerechtigheid , dat gedeelte , dat heeft ook plaats gehad bij de stokbewaarder .
En dan begint het dus totaal niet met geloven in Jezus ! Gelukkig echter eindigt het er wel mee .
Omdat de gaven nog worden uitgedeeld .
De discussie begon doordat ik zei dat ik het zo mooi vond dat Paulus en Silas alleen zei: geloof (het medicijn geven) en niet allerlei bijzaken beschrijven (de bijwerkingen)
Het gaat niet in de eerste plaats om het wanneer maar om het hoe! Wat je nu juist wel doet is de hele bekeringsweg uittekenen, daar zwijgt de Schrift over. Blijkbaar vonden Paulus en Silas het wel belangrijker om de stokbewaarder op te roepen tot geloof dan om hem voor te houden hoe God een mens bekeert. En overigens ook voor de 4e keer geen antwoord op de vraag die ik stelde.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Je leest niet goed en je luistert ook niet goed

Forummer huisman zei het al , dat iets er niet staat , betekent niet dat het er niet gebeurt is .

De zaken die Christus aan Nicodemus heeft uitgelegd in Joh 3 , zijn ook voor de stokbewaarder waarheid geworden . Dat staat daar niet letterlijk , maar is wel zoals Gods Woord ons leert .

Jij doet nu voorkomen als of de stokbewaarder alleen geloofde op dat moment toen Paulus hem dat aanzei . Dus geloof en je pakt het en hebt het en grijpt het zelf als mens , want dat is dan wat je in feite zegt
Maar als je Schrift met Schrift gaat vergelijken , zie ook wat huisman zegt , dan is hetgeen niet letterlijk gezegd wordt tegen de stokbewaarder , maar wel in de uiterlijke zaken geschetst wordt , zoals de beving , angst e . d . , dat het meer was dan alleen op een bepaald moment geloven
En je kan ook nog de vraag stellen wat hij dan eigenlijk geloofde .
Bovendien , de zaken die jij nu zo schetst , suggereren dat alleen een evangelische bekering voor jou aantrekkelijk lijkt .
Terwijl er ook andere bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel staan en onderzoeken of wij wel waarlijk in Christus zijn .
De gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden , daar hoor ik jou en anderen die deze kritiek hebben , nou nooit over .
Het lijkt allemaal langs een weg te gaan waarin de mens niet hoeft te sterven aan zijn eigen vlees , en waar de bekering en de drieslag ellende - verlossing - dankbaarheid zoveel als mogelijk is uit moet worden weggepoetst .
Maar de Israëlieten die werden gebeten door de slang , waren wel gewaar dat ze stervende mensen waren . Immers , wie dat niet gewaar was , keek ook niet naar de koperen slang .
En kom nu niet met van die argumenten dat er predikers zijn die ons het zicht op de koperen slang ontnemen , want dat zijn karikaturen die niet kloppen . Het ware zicht , al is het van verre en met een brekend oog , is alleen ontfermde en genadige werk van Gods Geest in het hart van zondaren .
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Jij leest ook niet goed. Je haalt er van alles bij wat niemand gezegd heeft.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Rido91

Bericht door Rido91 »

J de Groot schreef: Gisteren, 14:17 Je leest niet goed en je luistert ook niet goed

Forummer huisman zei het al , dat iets er niet staat , betekent niet dat het er niet gebeurt is .

De zaken die Christus aan Nicodemus heeft uitgelegd in Joh 3 , zijn ook voor de stokbewaarder waarheid geworden . Dat staat daar niet letterlijk , maar is wel zoals Gods Woord ons leert .

Jij doet nu voorkomen als of de stokbewaarder alleen geloofde op dat moment toen Paulus hem dat aanzei . Dus geloof en je pakt het en hebt het en grijpt het zelf als mens , want dat is dan wat je in feite zegt
Maar als je Schrift met Schrift gaat vergelijken , zie ook wat huisman zegt , dan is hetgeen niet letterlijk gezegd wordt tegen de stokbewaarder , maar wel in de uiterlijke zaken geschetst wordt , zoals de beving , angst e . d . , dat het meer was dan alleen op een bepaald moment geloven
Bovendien , de zaken die jij nu zo schetst , suggereren dat alleen een evangelische bekering voor jou aantrekkelijk lijkt .
Terwijl er ook andere bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel staan en onderzoeken of wij wel waarlijk in Christus zijn .
De gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden , daar hoor ik jou en anderen die deze kritiek hebben , nou nooit over .
Het lijkt allemaal langs een weg te gaan waarin de mens niet hoeft te sterven aan zijn eigen vlees , en waar de bekering en de drieslag ellende - verlossing - dankbaarheid zoveel als mogelijk is uit moet worden weggepoetst .
Maar de Israëlieten die werden gebeten door de slang , waren wel gewaar dat ze stervende mensen waren . Immers , wie dat niet gewaar was , keek ook niet naar de koperen slang .
En kom nu niet met van die argumenten dat er predikers zijn die ons het zicht op de koperen slang ontnemen , want dat zijn karikaturen die niet kloppen . Het ware zicht , al is het van verre en met een brekend oog , is alleen ontfermde en genadige werk van Gods Geest in het hart van zondaren .

-Wat in Johannes 3:16 staat is in elk geval waarheid voor de stokbewaarder geworden. Ook daar staat niet: opdat een ieder die genoeg zondekennis heeft het eeuwige leve hebbe, maar ieder die in Hem geloofd
Lees mijn eerdere post en je ziet dat ik zeg dat God het vermogen geeft om te geloven maar dat het geloven op zich een daad is die de mens moet doen. Je neemt aan wat je aangeboden krijgt! Lees mijn post over de drenkeling en het touw van Erskine bijvoorbeeld eens. Hierdoor zal dus ook geen enkele waar gelovige terugkijkend zeggen dat het zijn eigen verdienste was. Maar het gaat fout als je als je nog voor eigen rekening leeft gaat redeneren : heb ik wel genoeg zondekennis want hoe kun je als je blind bent niet het vermogen hebben om te geloven maar wel genoeg zondekennis kunnen hebben?

-Als er iets is wat je ziet als je Schrift met Schrift vergelijkt is dat elke bekeringsgeschiedenis anders is. Je ziet zeker een aantal vaste elementen maar de volgorde en de mate is toch bij iedereen anders.

-De Israelieten in de woestijn hoefden slechts op de slang te zien om niet te hoeven sterven. Zij moesten kijken om te kunnen leven, ze hoefden er niet om te bidden of het nog eens mocht komen te gebeuren dat ze naar de slang zouden gaan kijken!

Je gaat nog steeds niet in op mijn vraag maar uit alles wat je nu zegt kan ik toch wel opmaken dat je vind dat Paulus en Silas een verkeerd antwoord hebben gegeven aan de stokbewaarder
Forummer

Bericht door Forummer »

huisman schreef: Gisteren, 13:09
Rido91 schreef: Gisteren, 13:00
huisman schreef: Gisteren, 12:15
Rido91 schreef: Gisteren, 11:55

Het probleem met alle bekeringsverhalen/boekjes heden ten dage is dat het allemaal vreselijk uitgebreid is , uiteindelijk 1 pot nat is en misschien enigszins 'geromantiseerd'. Blijkbaar was het de bedoeling van de Heilige Geest dat de bekering van de stokbewaarder beknopt werd opgeschreven, wie zijn wij dan om het verhaal zogenaamd nog mooier te maken naar onze eigen inzichten? En het wordt al helemaal problematisch als dingen die er niet staan en er in worden gelegd ook nog eens tot norm worden verheven... Ik denk dat de conclusie is van alle bekeringen die in de Bijbel staan dat als je ze naast elkaar neerlegt je ziet hoe verschillend ze zijn en dat God zeker niet volgens menselijke schema's werkt. Als we er dan allerlei dingen in gaan leggen gaat juist die verscheidenheid die nou juist zo mooi is, er uit
De Schrift staat vol met Gods werk in een zondaar en hoe de HEERE dat werkt. Ik ben bang dat er van velen geldt wat de Heere Jezus tegen Nicodemus zei: Zijt gij een leraar van Israël en weet gij deze dingen niet?

Jij slaat aan op een neem ik aan onBijbelse invulling van Bijbelse geschiedenissen. Dat kan terecht zijn maar dat deed ik nadrukkelijk niet. Ik heb ook laten zien dat ik in de lijn betoog van o.a. Matthew Henry, Ralph Erskine en Spurgeon. Waar ik op aansla is Bijbelse gegevens wegmoffelen.

Elke waarachtige bekering is te toetsen aan Gods Woord. Efeze 2 : 1-10 geldt voor alle ware bekeringen.

Het is niet voor niets dat juist de Heere Jezus waarachtige bekeringen zo scherp separeerde van schijn bekeringen. Wijze en dwaze maagden, Wijze en dwaze bouwer, gelijkenis van het zaad en de vierderlei uitwerking enz. enz.
Dat ontken ik zeker niet, maar het kan natuurlijk ook zijn, en daar lijkt het mijns inziens meer op, dat de stokbewaarder een 'evangelische bekering' heeft gehad waar ook Brakel over spreekt zodat hij pas later de diepte van zijn zonden heeft ervaren. Dat er Bijbelse gegevens zijn geloof en beaam ik zeker, maar dat is wat anders dan dat ze bij iedereen op dezelfde volgorde afgevinkt worden.
Dat eerste lijkt mij nu inlegkunde. Je vergeet blijkbaar wat de stokbewaarder meemaakte die nacht. Aardbeving , alle deuren van de gevangenis open maar het gebouw stond nog overeind, een poging tot zelfmoord, een lichamelijk bevend neervallen voor de apostelen . Een uitroep uit de nood hoe hij kan zalig worden. Enz. Als jij dat kenmerken van een Evangelische bekering vindt zou je gelijk hebben.
Zeker, het is heel wat wat de stokbewaarder meemaakte. Maar, de aardbeving en alle deuren open dat is wel iets wat buiten de stokbewaarder om gebeurde, we moeten niet alles gaan vergeestelijken. We lezen van iemand die zelfmoord wil plegen en enkele ogenblikken later vraagt hij wat hij moet doen om zalig te worden. Het is onmogelijk om in die enkele ogenblikken een heel schema in te gaan passen. En dat hoeft ook niet, Gods Geest is daar vrij in. En toch hoeven we ook niet bang te zijn dat er bij de stokbewaarder zaken misten, de vruchten zien we. Bekering en geloof, en dat waarschijnlijk in 1 avond. Volgens sommigen kan dat zo snel niet, maar dat kan dus wél. En Gods Geest leert ook daarná nog wat nodig is hoor....
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J de Groot

Rido91 schreef: Gisteren, 15:32
J de Groot schreef: Gisteren, 14:17 Je leest niet goed en je luistert ook niet goed

-Wat in Johannes 3:16 staat is in elk geval waarheid voor de stokbewaarder geworden. Ook daar staat niet: opdat een ieder die genoeg zondekennis heeft het eeuwige leve hebbe, maar ieder die in Hem geloofd
Lees mijn eerdere post en je ziet dat ik zeg dat God het vermogen geeft om te geloven maar dat het geloven op zich een daad is die de mens moet doen. Je neemt aan wat je aangeboden krijgt! Lees mijn post over de drenkeling en het touw van Erskine bijvoorbeeld eens. Hierdoor zal dus ook geen enkele waar gelovige terugkijkend zeggen dat het zijn eigen verdienste was. Maar het gaat fout als je als je nog voor eigen rekening leeft gaat redeneren : heb ik wel genoeg zondekennis want hoe kun je als je blind bent niet het vermogen hebben om te geloven maar wel genoeg zondekennis kunnen hebben?

-Als er iets is wat je ziet als je Schrift met Schrift vergelijkt is dat elke bekeringsgeschiedenis anders is. Je ziet zeker een aantal vaste elementen maar de volgorde en de mate is toch bij iedereen anders.

-De Israelieten in de woestijn hoefden slechts op de slang te zien om niet te hoeven sterven. Zij moesten kijken om te kunnen leven, ze hoefden er niet om te bidden of het nog eens mocht komen te gebeuren dat ze naar de slang zouden gaan kijken!

Je gaat nog steeds niet in op mijn vraag maar uit alles wat je nu zegt kan ik toch wel opmaken dat je vind dat Paulus en Silas een verkeerd antwoord hebben gegeven aan de stokbewaarder
Nee hoor
Maar jij zet het moment waarop Paulus dit zegt pas als het begin van de bekering
En die bekering is al eerder begonnen , al lezen wij dat niet letterlijk
Het is in ieder geval zeer veelzeggend dat jij de eerste 15 verzen van Joh 3 niet als noodzakelijk acht maar gelijk begint bij vers 16 .

Dat is voor mij dan tevens het bewijs dat je eigenlijk zegt dat een mens kan geloven zonder dat hij is ontdekt aan de noodzaak van waarachtige wedergeboorte en zonder de kennis van zijn zonde en schuld , zonder dat hij weet heeft van de breuk in Adam

Ten zij wij van nieuws geboren worden , we kunnen het Koninkrijk Gods niet zien ...
Dat heeft de stokbewaarder vast en zeker ook ervaren
Als je dat ontkent , ja dan viert het remonstrantsme hoogtij in deze dagen
Ellende - verlossing en dankbaarheid
Erskine zei al dat de naald der wet vooropgaat en dan pas het draad des Evangelies komt. Zoals je een draad niet eerst zonder de naald door de stof kunt halen , zo kun je ook niet eerst het Evangelie in het hart brengen , zonder dat eerst de ploegschaar der wet geploegd heeft en de grond van ons hart wel toe heeft bereid om het zaad des Evangelies te zaaien . En die wortels die groeien trouwens niet naar boven , maar de diepte in , onzichtbaar voor de mensen . Alleen in die weg van vernedering zal de mens tot Gods eer dienen .

Diep triest dat dat niet gewoon vast als feit kan gebracht worden , maar dat je dat indirect feitelijk ontkent en alleen maar met jamaars komt en karikaturen over ' mocht het nog eens komen te gebeuren '
Ik hoor die zaken nooit , echt never nooit
Je schetst karikaturen over niet bestaande voorwaarden , die juist de kenmerken zijn die een kind van God beleeft .

Misschien moet je nog eens beter lezen en niet steeds karikaturen maken van iets wat je mij in de mond legt maar wat ik nooit gezegd heb
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maar als iets er niet staat kunne. We dit toch nooit met zekerheid invullen.
Daarnaast wees de eerder zo geprezen Brakel meerdere wegen aan hoe God mensen tot zich trekt. Hier wordt er duidelijk maar één geleerd.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Daarnaast is de bekering onderdeel van de wedergeboorte die bestaat uit geloof en bekering.
Voorafgaande werkzaamheden kunnen dusdanig veel op het nabijkomend werk komen dat die enkel uit de geloofsomhelzing te herkennen is (Boston).
huisman

Bericht door huisman »

Rido91 schreef: Gisteren, 13:44
huisman schreef: Gisteren, 13:09
Rido91 schreef: Gisteren, 13:00
huisman schreef: Gisteren, 12:15

De Schrift staat vol met Gods werk in een zondaar en hoe de HEERE dat werkt. Ik ben bang dat er van velen geldt wat de Heere Jezus tegen Nicodemus zei: Zijt gij een leraar van Israël en weet gij deze dingen niet?

Jij slaat aan op een neem ik aan onBijbelse invulling van Bijbelse geschiedenissen. Dat kan terecht zijn maar dat deed ik nadrukkelijk niet. Ik heb ook laten zien dat ik in de lijn betoog van o.a. Matthew Henry, Ralph Erskine en Spurgeon. Waar ik op aansla is Bijbelse gegevens wegmoffelen.

Elke waarachtige bekering is te toetsen aan Gods Woord. Efeze 2 : 1-10 geldt voor alle ware bekeringen.

Het is niet voor niets dat juist de Heere Jezus waarachtige bekeringen zo scherp separeerde van schijn bekeringen. Wijze en dwaze maagden, Wijze en dwaze bouwer, gelijkenis van het zaad en de vierderlei uitwerking enz. enz.
Dat ontken ik zeker niet, maar het kan natuurlijk ook zijn, en daar lijkt het mijns inziens meer op, dat de stokbewaarder een 'evangelische bekering' heeft gehad waar ook Brakel over spreekt zodat hij pas later de diepte van zijn zonden heeft ervaren. Dat er Bijbelse gegevens zijn geloof en beaam ik zeker, maar dat is wat anders dan dat ze bij iedereen op dezelfde volgorde afgevinkt worden.
Dat eerste lijkt mij nu inlegkunde. Je vergeet blijkbaar wat de stokbewaarder meemaakte die nacht. Aardbeving , alle deuren van de gevangenis open maar het gebouw stond nog overeind, een poging tot zelfmoord, een lichamelijk bevend neervallen voor de apostelen . Een uitroep uit de nood hoe hij kan zalig worden. Enz. Als jij dat kenmerken van een Evangelische bekering vindt zou je gelijk hebben.
Als ik het als een vaststaand feit zou presenteren zou het misschien inlegkunde zijn maar ik laat het juist open. Als alle zaken die jij zelf zo interpreteert er zouden staan zou je gelijk hebben maar het punt is nu juist dat de Schrift erover zwijgt en het dus niet past om hier allerlei zaken anders in te vullen dan er staat.
Je draait. Één ding is duidelijk jullie (forummer, rijssenaar en jij) nemen fors afstand van de Schriftuitleg van mannen als Matthew Henry, Ralph Erskine en Spurgeon. Dat mag natuurlijk maar de bediening van deze drie predikanten is rijk gezegend. Dat zou mij ietwat voorzichtig maken.

Eerlijk gezegd zie ik bij jou nog enige onderbouwing van je standpunt. Dat zie ik bij forummer en rijssenaar totaal niet. Hun berichten hebben meer een ‘ik vind’ karakter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Rido91 schreef: Gisteren, 13:00 Dat ontken ik zeker niet, maar het kan natuurlijk ook zijn, en daar lijkt het mijns inziens meer op, dat de stokbewaarder een 'evangelische bekering' heeft gehad waar ook Brakel over spreekt zodat hij pas later de diepte van zijn zonden heeft ervaren.
Daar komt de aap uit de mouw. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk, kijk maar naar de stokbewaarder. Maar wat ik steeds tussendoor probeer te roepen, maar waar jullie kennlijk doof voor zijn, is, dat Paulus veel méér gezegd heeft dan zijn oproep tot het geloof in de Heere Jezus. Dat kun je lezen in de geschiedenis. Dus je weet helemaal niet wat Paulus nog meer gezegd heeft en wat de stokbewaarder daarop geantwoord heeft. We weten het gewoon niet. Dus ook jíj moet oppassen voor inlegkunde.
J de Groot

Posthoorn schreef: Gisteren, 17:17
Rido91 schreef: Gisteren, 13:00 Dat ontken ik zeker niet, maar het kan natuurlijk ook zijn, en daar lijkt het mijns inziens meer op, dat de stokbewaarder een 'evangelische bekering' heeft gehad waar ook Brakel over spreekt zodat hij pas later de diepte van zijn zonden heeft ervaren.
Daar komt de aap uit de mouw. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk, kijk maar naar de stokbewaarder. Maar wat ik steeds tussendoor probeer te roepen, maar waar jullie kennlijk doof voor zijn, is, dat Paulus veel méér gezegd heeft dan zijn oproep tot het geloof in de Heere Jezus. Dat kun je lezen in de geschiedenis. Dus je weet helemaal niet wat Paulus nog meer gezegd heeft en wat de stokbewaarder daarop geantwoord heeft. We weten het gewoon niet. Dus ook jíj moet oppassen voor inlegkunde.
Juist . Dat heb ik ook steeds gezegd .
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Daar zijn we niet doofvoor, we kunnen het niet terugvinden in handelingen 16
J de Groot

Bertiel schreef: Gisteren, 17:35 Daar zijn we niet doofvoor, we kunnen het niet terugvinden in handelingen 16
En dus geldt voor Hand 16 dat de stokbewaarder zalig werd zonder de verzen 1 t / m 15 van Joh 3 ?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Geen idee, de bijbel / de Geest zwijgt erover
J de Groot

Bertiel schreef: Gisteren, 18:04 Geen idee, de bijbel / de Geest zwijgt erover
Laat ik het dan anders vragen : kan iemand die het volle verstand heeft ( ik bedoel dit niet kwetsend ! ), zalig worden volgens jou , zonder iets te kennen van Joh 3 : 1 t / m 15 , en zo ja , hoe ?
Plaats reactie