Rido91 schreef: ↑Gisteren, 15:32
J de Groot schreef: ↑Gisteren, 14:17
Je leest niet goed en je luistert ook niet goed
Forummer huisman zei het al , dat iets er niet staat , betekent niet dat het er niet gebeurt is .
De zaken die Christus aan Nicodemus heeft uitgelegd in Joh 3 , zijn ook voor de stokbewaarder waarheid geworden . Dat staat daar niet letterlijk , maar is wel zoals Gods Woord ons leert .
Jij doet nu voorkomen als of de stokbewaarder alleen geloofde op dat moment toen Paulus hem dat aanzei . Dus geloof en je pakt het en hebt het en grijpt het zelf als mens , want dat is dan wat je in feite zegt
Maar als je Schrift met Schrift gaat vergelijken , zie ook wat huisman zegt , dan is hetgeen niet letterlijk gezegd wordt tegen de stokbewaarder , maar wel in de uiterlijke zaken geschetst wordt , zoals de beving , angst e . d . , dat het meer was dan alleen op een bepaald moment geloven
En je kan ook nog de vraag stellen wat hij dan eigenlijk geloofde .
Bovendien , de zaken die jij nu zo schetst , suggereren dat alleen een evangelische bekering voor jou aantrekkelijk lijkt .
Terwijl er ook andere bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel staan en onderzoeken of wij wel waarlijk in Christus zijn .
De gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden , daar hoor ik jou en anderen die deze kritiek hebben , nou nooit over .
Het lijkt allemaal langs een weg te gaan waarin de mens niet hoeft te sterven aan zijn eigen vlees , en waar de bekering en de drieslag ellende - verlossing - dankbaarheid zoveel als mogelijk is uit moet worden weggepoetst .
Maar de Israëlieten die werden gebeten door de slang , waren wel gewaar dat ze stervende mensen waren . Immers , wie dat niet gewaar was , keek ook niet naar de koperen slang .
En kom nu niet met van die argumenten dat er predikers zijn die ons het zicht op de koperen slang ontnemen , want dat zijn karikaturen die niet kloppen . Het ware zicht , al is het van verre en met een brekend oog , is alleen ontfermde en genadige werk van Gods Geest in het hart van zondaren .
-Wat in Johannes 3:16 staat is in elk geval waarheid voor de stokbewaarder geworden. Ook daar staat niet: opdat een ieder die genoeg zondekennis heeft het eeuwige leve hebbe, maar ieder die in Hem
geloofd
Lees mijn eerdere post en je ziet dat ik zeg dat God het vermogen geeft om te geloven maar dat het geloven op zich een daad is die de mens moet doen. Je neemt aan wat je aangeboden krijgt! Lees mijn post over de drenkeling en het touw van Erskine bijvoorbeeld eens. Hierdoor zal dus ook geen enkele waar gelovige terugkijkend zeggen dat het zijn eigen verdienste was. Maar het gaat fout als je als je nog voor eigen rekening leeft gaat redeneren : heb ik wel genoeg zondekennis want hoe kun je als je blind bent niet het vermogen hebben om te geloven maar wel genoeg zondekennis kunnen hebben?
-Als er iets is wat je ziet als je Schrift met Schrift vergelijkt is dat elke bekeringsgeschiedenis anders is. Je ziet zeker een aantal vaste elementen maar de volgorde en de mate is toch bij iedereen anders.
-De Israelieten in de woestijn hoefden slechts op de slang te zien om niet te hoeven sterven. Zij moesten kijken om te kunnen leven, ze hoefden er niet om te bidden of het nog eens mocht komen te gebeuren dat ze naar de slang zouden gaan kijken!
Je gaat nog steeds niet in op mijn vraag maar uit alles wat je nu zegt kan ik toch wel opmaken dat je vind dat Paulus en Silas een verkeerd antwoord hebben gegeven aan de stokbewaarder
Nee hoor
Maar jij zet het moment waarop Paulus dit zegt pas als het begin van de bekering
En die bekering is al eerder begonnen , al lezen wij dat niet letterlijk
Het is in ieder geval zeer veelzeggend dat jij de eerste 15 verzen van Joh 3 niet als noodzakelijk acht maar gelijk begint bij vers 16 .
Dat is voor mij dan tevens het bewijs dat je eigenlijk zegt dat een mens kan geloven zonder dat hij is ontdekt aan de noodzaak van waarachtige wedergeboorte en zonder de kennis van zijn zonde en schuld , zonder dat hij weet heeft van de breuk in Adam
Ten zij wij van nieuws geboren worden , we kunnen het Koninkrijk Gods niet zien ...
Dat heeft de stokbewaarder vast en zeker ook ervaren
Als je dat ontkent , ja dan viert het remonstrantsme hoogtij in deze dagen
Ellende - verlossing en dankbaarheid
Erskine zei al dat de naald der wet vooropgaat en dan pas het draad des Evangelies komt. Zoals je een draad niet eerst zonder de naald door de stof kunt halen , zo kun je ook niet eerst het Evangelie in het hart brengen , zonder dat eerst de ploegschaar der wet geploegd heeft en de grond van ons hart wel toe heeft bereid om het zaad des Evangelies te zaaien . En die wortels die groeien trouwens niet naar boven , maar de diepte in , onzichtbaar voor de mensen . Alleen in die weg van vernedering zal de mens tot Gods eer dienen .
Diep triest dat dat niet gewoon vast als feit kan gebracht worden , maar dat je dat indirect feitelijk ontkent en alleen maar met jamaars komt en karikaturen over ' mocht het nog eens komen te gebeuren '
Ik hoor die zaken nooit , echt never nooit
Je schetst karikaturen over niet bestaande voorwaarden , die juist de kenmerken zijn die een kind van God beleeft .
Misschien moet je nog eens beter lezen en niet steeds karikaturen maken van iets wat je mij in de mond legt maar wat ik nooit gezegd heb