Gereformeerde Gemeenten

Online
DDD
Berichten: 32183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef: 29 mei 2025, 19:14 Wie forummer Huisman een beetje kent weet dat dit complete nonsens is. Rijssenaar loopt nog te kort mee om zo’n oordeel over Huisman te vellen.
Dat klopt. Er zit een heel ander mechanisme achter. huisman slaat aan op bepaalde tonen, en kijkt dan maar beperkt naar de inhoud.

Maar ik begrijp wel waarom Rijssenaar tot deze conclusie komt, dit gesprek meelezende.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4500
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

-DIA- schreef: 29 mei 2025, 19:40 Het is, daar kunnen we wel zeker van zijn, niet omdat we een Rijssenaar van inwoning zijn, maar ik begrijp wel wat De Rijssenaar bedoelt. Het is alleen op dit forum ontzaglijk moeilijk om hier duidelijk over te komen.
Zowel bij huisman als bij De Rijssenaar zie ik punten waar we het mee eens zijn, maar opgeteld wordt het een verwarring.
Wat mooi samengevat @Dia. Ik ervaar precies hetzelfde.
Jammer dat er geen volmondige overeenstemming is tussen @Huisman en @Rijssenaar, want volgens mij denkt @Huisman hetzelfde als Rijssenaar.
Bij Rijssenaar is het niet 'makkelijk' , lees z'n eerdere postings maar eens. Hij is ( als ik me niet vergis) zoekende. En juist op het punt van het 'eigene' van zijn kerkverband ( of gemeente) heeft hij vragen, waar volgens mij juist @Huisman ook niet in mee kan. Tenminste dat heb ik altijd uit zijn postings begrepen.
Laten we het maar op spraakverwarring houden.

Edit: ik zie dat DDD ook iets gepost heeft, veel compacter en concreter, dit bedoel ik ook....
Laatst gewijzigd door Terri op 29 mei 2025, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 32183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 29 mei 2025, 19:40 Het is, daar kunnen we wel zeker van zijn, niet omdat we een Rijssenaar van inwoning zijn, maar ik begrijp wel wat De Rijssenaar bedoelt. Het is alleen op dit forum ontzaglijk moeilijk om hier duidelijk over te komen.
Zowel bij huisman als bij De Rijssenaar zie ik punten waar we het mee eens zijn, maar opgeteld wordt het een verwarring.
Wijze woorden. Ik ben het helemaal met DIA eens. Misverstanden zijn er niet bij gebaat om ons eigen standpunt nog eens helder en duidelijk naar voren te brengen.

Overigens zal ik mij daar ook zeker aan bezondigen, net zoals DIA, maar het probleem is, dat je dat bij jezelf niet zo goed waarneemt als bij anderen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19154
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Matthew Henry schreef:
De stokbewaarder vreest zijn ziel te verliezen, en Paulus stelt hem ook hieromtrent gerust. De een zorg leidt hem tot de andere en veel grotere, en daar hij er in verhinderd werd om zich uit deze wereld weg te spoeden, begint hij nu te denken, en zich af te vragen, waar - indien hij zijn voornemen volvoerd had - de dood hem heengevoerd zou hebben, en wat er na de dood van hem zou geworden zijn - een zeer gepaste overdenking voor hen, die als een vuurbrand uit het vuur gerukt zijn, en er slechts een schrede was tussen hen en de dood. Wellicht heeft het gruwelijke van de zonde, waarin hij zich ging storten, er toe bijgedragen om hem te verschrikken.

A. Wat er nu ook de oorzaak van was, hij was in grote ontsteltenis. De Geest Gods, die gezonden was om van zonde te overtuigen, ten einde de Trooster te zijn, heeft hem verschrikt. Of hij er zorg voor droeg om de deuren der gevangenis weer te sluiten, wordt ons niet gezegd, misschien vergat hij het, zoals de Samaritaanse vrouw, toen Christus haar geweten heeft getroffen, zodat zij van zonde overtuigd werd, haar watervat verliet en vergat waarvoor zij tot de fontein was gekomen, want hij eiste licht, en sprong in de binnensten kerker en kwam bevende aan de voeten van Paulus en Silas. Zij, aan wie de zonde ordelijk voor ogen gesteld is, en aan wie hun gruwelen vertoond zijn, moeten wel sidderen als zij besef beginnen te krijgen van hun ellende en gevaar. Toen deze stokbewaarder aldus tot vreze en beven gebracht was, heeft hij zich tot geen geschikter persoon kunnen wenden dan tot Paulus, want eenmaal heeft deze zich in dezelfden toestand bevonden, evenals deze stokbewaarder is hij ook eens een vervolger geweest van Godvruchtige mensen, hij had hen in de gevangenis geworpen, zoals hij hen nu in de gevangenis bewaarde, en toen hij, evenals de stokbewaarder er zich bewust van geworden was, was hij bevende en verbaasd, en daarom kon hij met des te meer medegevoel tot de stokbewaarder spreken.

B. In zijn ontsteltenis wendde hij zich tot Paulus en Silas om hulp en verlichting. Merk op:

a. Hoe eerbiedig hij hen aanspreekt. Hij eiste licht, omdat zij in duisternis waren, en opdat zij zouden zien hoe verschrikt en ontdaan hij was. Hij viel neer aan hun voeten, als iemand, die ontzet is over de ongelukkige toestand, waarin hij zich bevindt, en weg zal zinken onder de last van zijn verschrikking. Hij viel voor hen neer, als iemand wiens geest door ontzag voor hen is aangegrepen, voor het beeld Gods in hen, en voor de boodschap Gods, waarvan zij de brengers zijn. Hij heeft waarschijnlijk gehoord wat de dienstmaagd van hen gezegd had, namelijk, dat zij de dienstknechten Gods, des Allerhoogsten zijn, die hun de weg der zaligheid verkondigen, en als aan de zodanige geeft hij thans uitdrukking aan zijn eerbied voor hen. Hij viel voor hen neer om, als een berouwhebbende hun om vergeving te vragen, voor de slechte, smadelijke behandeling, die hij hun had aangedaan, en om, als een smekeling, hun om raad te vragen, voor hetgeen hij doen moest. Hij sprak hen aan met een titel, die eerbied aanduidt: kurioi heren, meesters. Zo-even was het nog: Schelmen en schurken, en was hij hun meester, maar nu: Heeren, en zij zijn zijn meesters. Bekerende genade verandert der mensen taal in hun spreken van en tot Godvruchtige mensen en Godvruchtige leraren, en voor hen, die door en door overtuigd zijn van zonde, zijn zelfs de voeten liefelijk van degenen, die een boodschap brengen van Christus, ja, al zijn die voeten dan ook smadelijk in de stok gesloten.

b. Hoe ernstig zijn vraag is: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?

Ten eerste. Zijn zaligheid maakt nu zijn grote zorg uit, ligt hem het naast aan het hart, terwijl zij te voren het verst van zijn gedachten was. Het is niet: Wat zal ik doen, opdat ik bevorderd worde, om rijk en groot te zijn in de wereld? maar: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?


Ten tweede. Hij vraagt niet voor anderen, wat zij moeten doen, maar voor zichzelf: "Wat moet ik doen?" Het is zijn eigene, kostelijke ziel, waarover hij in zorg is. "Laat anderen doen wat hun goeddunkt, zegt mij, wat ik moet doen."

Ten derde. Hij is er van overtuigd, dat iets gedaan moet worden, gedaan moet worden door hem, opdat hij zalig zal worden, dat die zaligheid zo maar niet van zelf spreekt, iets is dat van zelf gaat, maar iets, waarnaar wij moeten streven, waarvoor wij moeten worstelen, ons moeite hebben te geven. Hij vraagt niet: "Wat kan er voor mij gedaan worden?" maar: "Wat moet ik doen, opdat ik, die nu vrees en sidder, mijn zaligheid moge werken?" Gelijk Paulus spreekt in zijn brief aan de gemeente te Filippi, waartoe deze stokbewaarder behoorde, misschien wel met het oog op zijn sidderende vraag, te kennen gevende, dat hij niet slechts moet vragen naar de zaligheid (zoals hij gevraagd heeft) maar zijn zelfs zaligheid moet werken met vreze en beven, Filippenzen 2:12.

Ten vierde. Hij is bereid alles te doen. "Zegt mij, wat ik doen moet, en ik ben hier, bereid om het te doen. Heeren, stelt mij op elke weg, zo het slechts de rechte weg is, en een zekere weg is, al moge hij dan eng zijn, en doornig, en steil, toch zal ik er op wandelen," Zij, die volkomen overtuigd zijn van zonde, en waarlijk in zorg zijn over hun zaligheid, zullen zich onvoorwaardelijk aan Jezus Christus onderwerpen, door Hem zich laten voorschrijven wat Hem behaagt, en blijde zijn om Christus te hebben op zijn voorwaarden, Christus op elke voorwaarde.

Ten vijfde. Hij is begerig te weten wat hij doen moet, en vraagt het aan hen, die het hem waarschijnlijk kunnen zeggen. "Wilt gijlieden vragen, vraagt, Jesaja 21:12. Zij, die hun aangezicht naar Sion richten, moeten naar de weg vragen, die er heen voert, Jeremia 50:5. Uit ons zelf kunnen wij hem niet vinden, maar God heeft hem bekend gemaakt door Zijn woord, heeft zijn dienstknechten aangesteld om ons bij te staan in ons onderzoeken der Schriften, Hij heeft beloofd de Heilige Geest te geven aan hen, die er om bidden, om hun Gids te zijn op de weg der zaligheid.

Ten zesde. Hij bracht hen buiten, om hun deze vraag te doen, opdat hun antwoord niet afgedwongen zal zijn, maar zij hem zouden voorschrijven wat hij doen moest, al was hij hun bewaarder, met dezelfde vrijheid, als zij het aan anderen deden. Hij bracht hen buiten, buiten de kerker, in de hoop, dat zij hem uit een veel erger kerker zouden bevrijden.

C. Zeer bereidwillig hebben zij hem de weg gewezen voor hetgeen hem te doen stond, vers 31. Zij waren altijd gaarne bereid om op zulke vragen te antwoorden. Zij zijn koud, lijden van hun striemen, hebben slaap nodig, maar toch verschuiven zij zijn zaak niet tot een meer gelegen tijd, en zij in een geschikter verblijfplaats zouden zijn. Zij zeggen hem niet, dat hij op de volgenden sabbatdag bij hen moest komen in de vergaderplaats bij de rivier, en dat zij het hem dan zullen zeggen. Nee, zij smeedden het ijzer terwijl het heet is, nemen hem nu, terwijl hij in een goede gemoedsstemming is, opdat zijn overtuiging van zonde niet verflauwe, nu God begint te werken, is het voor hen de tijd om te beginnen Gods medearbeiders te zijn. Zij verwijten hem de ruwe, harde behandeling niet, die zij van hem hebben ondervonden, en waarin hij zijn volmacht en bevoegdheid is te buiten gegaan, dit alles is vergeven en vergeten, en zij willen hem zo gaarne de weg der zaligheid wijzen, alsof hij hun beste vriend was. Zij hebben niet over hem getriomfeerd, hoewel hij sidderde, zij gaven hem dezelfde aanwijzing, die zij aan anderen gegeven hadden: Geloof in de Heere Jezus Christus. Men zou denken, dat zij gezegd hadden: "Heb berouw over de mishandeling, die gij ons hebt aangedaan, dat is het eerste wat gij te doen hebt." Nee, daarvan spraken zij niet, dat wordt voorbijgezien, zo hij slechts in Christus wil geloven. Dit is een voorbeeld voor Evangeliedienaars om boetvaardigen te bemoedigen, hun, die tot Christus willen komen, tegemoet te gaan, en hen bij de hand te nemen, niet hard te wezen voor hen, die hun onvriendelijkheid betoond hebben, maar meer de eer van Christus te zoeken dan hun eigen eer. Hier is de hoofdsom van geheel het Evangelie, het verbond der genade in weinige woorden: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis
Dit is de gezonde evenwichtige en gereformeerde leer der zaligheid. Lees a.u.b. de hele tekst en niet alleen het vetgedrukte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 32183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik wil niets aan de dierbaarheid afdoen, maar het is mijns inziens meer inlegkunde dan uitlegkunde. De opbouw van de bijbellezer in het geloof staat centraal. Daar is deze bijbelverklaring ook zo populair om, en ik vind het verder geen probleem. Het is opbouwend, maar ik ben er niet door overtuigd.

Ik zou mij niet storen aan een preek waarin dit zo gezegd wordt, trouwens.
-DIA-
Berichten: 33853
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 29 mei 2025, 20:06
Matthew Henry schreef:
De stokbewaarder vreest zijn ziel te verliezen, en Paulus stelt hem ook hieromtrent gerust. De een zorg leidt hem tot de andere en veel grotere, en daar hij er in verhinderd werd om zich uit deze wereld weg te spoeden, begint hij nu te denken, en zich af te vragen, waar - indien hij zijn voornemen volvoerd had - de dood hem heengevoerd zou hebben, en wat er na de dood van hem zou geworden zijn - een zeer gepaste overdenking voor hen, die als een vuurbrand uit het vuur gerukt zijn, en er slechts een schrede was tussen hen en de dood. Wellicht heeft het gruwelijke van de zonde, waarin hij zich ging storten, er toe bijgedragen om hem te verschrikken.

A. Wat er nu ook de oorzaak van was, hij was in grote ontsteltenis. De Geest Gods, die gezonden was om van zonde te overtuigen, ten einde de Trooster te zijn, heeft hem verschrikt. Of hij er zorg voor droeg om de deuren der gevangenis weer te sluiten, wordt ons niet gezegd, misschien vergat hij het, zoals de Samaritaanse vrouw, toen Christus haar geweten heeft getroffen, zodat zij van zonde overtuigd werd, haar watervat verliet en vergat waarvoor zij tot de fontein was gekomen, want hij eiste licht, en sprong in de binnensten kerker en kwam bevende aan de voeten van Paulus en Silas. Zij, aan wie de zonde ordelijk voor ogen gesteld is, en aan wie hun gruwelen vertoond zijn, moeten wel sidderen als zij besef beginnen te krijgen van hun ellende en gevaar. Toen deze stokbewaarder aldus tot vreze en beven gebracht was, heeft hij zich tot geen geschikter persoon kunnen wenden dan tot Paulus, want eenmaal heeft deze zich in dezelfden toestand bevonden, evenals deze stokbewaarder is hij ook eens een vervolger geweest van Godvruchtige mensen, hij had hen in de gevangenis geworpen, zoals hij hen nu in de gevangenis bewaarde, en toen hij, evenals de stokbewaarder er zich bewust van geworden was, was hij bevende en verbaasd, en daarom kon hij met des te meer medegevoel tot de stokbewaarder spreken.

B. In zijn ontsteltenis wendde hij zich tot Paulus en Silas om hulp en verlichting. Merk op:

a. Hoe eerbiedig hij hen aanspreekt. Hij eiste licht, omdat zij in duisternis waren, en opdat zij zouden zien hoe verschrikt en ontdaan hij was. Hij viel neer aan hun voeten, als iemand, die ontzet is over de ongelukkige toestand, waarin hij zich bevindt, en weg zal zinken onder de last van zijn verschrikking. Hij viel voor hen neer, als iemand wiens geest door ontzag voor hen is aangegrepen, voor het beeld Gods in hen, en voor de boodschap Gods, waarvan zij de brengers zijn. Hij heeft waarschijnlijk gehoord wat de dienstmaagd van hen gezegd had, namelijk, dat zij de dienstknechten Gods, des Allerhoogsten zijn, die hun de weg der zaligheid verkondigen, en als aan de zodanige geeft hij thans uitdrukking aan zijn eerbied voor hen. Hij viel voor hen neer om, als een berouwhebbende hun om vergeving te vragen, voor de slechte, smadelijke behandeling, die hij hun had aangedaan, en om, als een smekeling, hun om raad te vragen, voor hetgeen hij doen moest. Hij sprak hen aan met een titel, die eerbied aanduidt: kurioi heren, meesters. Zo-even was het nog: Schelmen en schurken, en was hij hun meester, maar nu: Heeren, en zij zijn zijn meesters. Bekerende genade verandert der mensen taal in hun spreken van en tot Godvruchtige mensen en Godvruchtige leraren, en voor hen, die door en door overtuigd zijn van zonde, zijn zelfs de voeten liefelijk van degenen, die een boodschap brengen van Christus, ja, al zijn die voeten dan ook smadelijk in de stok gesloten.

b. Hoe ernstig zijn vraag is: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?

Ten eerste. Zijn zaligheid maakt nu zijn grote zorg uit, ligt hem het naast aan het hart, terwijl zij te voren het verst van zijn gedachten was. Het is niet: Wat zal ik doen, opdat ik bevorderd worde, om rijk en groot te zijn in de wereld? maar: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?


Ten tweede. Hij vraagt niet voor anderen, wat zij moeten doen, maar voor zichzelf: "Wat moet ik doen?" Het is zijn eigene, kostelijke ziel, waarover hij in zorg is. "Laat anderen doen wat hun goeddunkt, zegt mij, wat ik moet doen."

Ten derde. Hij is er van overtuigd, dat iets gedaan moet worden, gedaan moet worden door hem, opdat hij zalig zal worden, dat die zaligheid zo maar niet van zelf spreekt, iets is dat van zelf gaat, maar iets, waarnaar wij moeten streven, waarvoor wij moeten worstelen, ons moeite hebben te geven. Hij vraagt niet: "Wat kan er voor mij gedaan worden?" maar: "Wat moet ik doen, opdat ik, die nu vrees en sidder, mijn zaligheid moge werken?" Gelijk Paulus spreekt in zijn brief aan de gemeente te Filippi, waartoe deze stokbewaarder behoorde, misschien wel met het oog op zijn sidderende vraag, te kennen gevende, dat hij niet slechts moet vragen naar de zaligheid (zoals hij gevraagd heeft) maar zijn zelfs zaligheid moet werken met vreze en beven, Filippenzen 2:12.

Ten vierde. Hij is bereid alles te doen. "Zegt mij, wat ik doen moet, en ik ben hier, bereid om het te doen. Heeren, stelt mij op elke weg, zo het slechts de rechte weg is, en een zekere weg is, al moge hij dan eng zijn, en doornig, en steil, toch zal ik er op wandelen," Zij, die volkomen overtuigd zijn van zonde, en waarlijk in zorg zijn over hun zaligheid, zullen zich onvoorwaardelijk aan Jezus Christus onderwerpen, door Hem zich laten voorschrijven wat Hem behaagt, en blijde zijn om Christus te hebben op zijn voorwaarden, Christus op elke voorwaarde.

Ten vijfde. Hij is begerig te weten wat hij doen moet, en vraagt het aan hen, die het hem waarschijnlijk kunnen zeggen. "Wilt gijlieden vragen, vraagt, Jesaja 21:12. Zij, die hun aangezicht naar Sion richten, moeten naar de weg vragen, die er heen voert, Jeremia 50:5. Uit ons zelf kunnen wij hem niet vinden, maar God heeft hem bekend gemaakt door Zijn woord, heeft zijn dienstknechten aangesteld om ons bij te staan in ons onderzoeken der Schriften, Hij heeft beloofd de Heilige Geest te geven aan hen, die er om bidden, om hun Gids te zijn op de weg der zaligheid.

Ten zesde. Hij bracht hen buiten, om hun deze vraag te doen, opdat hun antwoord niet afgedwongen zal zijn, maar zij hem zouden voorschrijven wat hij doen moest, al was hij hun bewaarder, met dezelfde vrijheid, als zij het aan anderen deden. Hij bracht hen buiten, buiten de kerker, in de hoop, dat zij hem uit een veel erger kerker zouden bevrijden.

C. Zeer bereidwillig hebben zij hem de weg gewezen voor hetgeen hem te doen stond, vers 31. Zij waren altijd gaarne bereid om op zulke vragen te antwoorden. Zij zijn koud, lijden van hun striemen, hebben slaap nodig, maar toch verschuiven zij zijn zaak niet tot een meer gelegen tijd, en zij in een geschikter verblijfplaats zouden zijn. Zij zeggen hem niet, dat hij op de volgenden sabbatdag bij hen moest komen in de vergaderplaats bij de rivier, en dat zij het hem dan zullen zeggen. Nee, zij smeedden het ijzer terwijl het heet is, nemen hem nu, terwijl hij in een goede gemoedsstemming is, opdat zijn overtuiging van zonde niet verflauwe, nu God begint te werken, is het voor hen de tijd om te beginnen Gods medearbeiders te zijn. Zij verwijten hem de ruwe, harde behandeling niet, die zij van hem hebben ondervonden, en waarin hij zijn volmacht en bevoegdheid is te buiten gegaan, dit alles is vergeven en vergeten, en zij willen hem zo gaarne de weg der zaligheid wijzen, alsof hij hun beste vriend was. Zij hebben niet over hem getriomfeerd, hoewel hij sidderde, zij gaven hem dezelfde aanwijzing, die zij aan anderen gegeven hadden: Geloof in de Heere Jezus Christus. Men zou denken, dat zij gezegd hadden: "Heb berouw over de mishandeling, die gij ons hebt aangedaan, dat is het eerste wat gij te doen hebt." Nee, daarvan spraken zij niet, dat wordt voorbijgezien, zo hij slechts in Christus wil geloven. Dit is een voorbeeld voor Evangeliedienaars om boetvaardigen te bemoedigen, hun, die tot Christus willen komen, tegemoet te gaan, en hen bij de hand te nemen, niet hard te wezen voor hen, die hun onvriendelijkheid betoond hebben, maar meer de eer van Christus te zoeken dan hun eigen eer. Hier is de hoofdsom van geheel het Evangelie, het verbond der genade in weinige woorden: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis
Dit is de gezonde evenwichtige en gereformeerde leer der zaligheid. Lees a.u.b. de hele tekst en niet alleen het vetgedrukte.
Ik geloof dat we dit, als het goed is, allemaal zullen onderschrijven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Online
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1931
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Rido91 schreef: 29 mei 2025, 19:46 Huisman schetst in een eerdere post echter wel een onterecht het beeld dar wij alles weg zouden redeneren terwijl hij zelf van alles in de geschiedenis legt wat er niet in staat en op aannames gebaseerd is. Dat is natuurlijk wel lastig om dan tot elkaar te kunnen komen
Klopt maar dat kan iedereen die meeleest zelf ook concluderen. Helaas is het een veel gebruikte manier om een discussie dood te slaan: je 'tegenstander' demoniseren.

Het is opvallend dat deze toon vaak tegen dezelfde posters wordt aangeslagen, en niet alleen door huisman. Er wordt niet meer naar inhoud gekeken wat je post, maar er worden vooral sneren uitgedeeld. Trek je er niets van aan maar blijf gewoon posten en trap niet in dezelfde valkuil.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J de Groot
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 mei 2025, 11:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J de Groot »

Forummer schreef: Gisteren, 08:54
Rido91 schreef: 29 mei 2025, 19:46 Huisman schetst in een eerdere post echter wel een onterecht het beeld dar wij alles weg zouden redeneren terwijl hij zelf van alles in de geschiedenis legt wat er niet in staat en op aannames gebaseerd is. Dat is natuurlijk wel lastig om dan tot elkaar te kunnen komen
Klopt maar dat kan iedereen die meeleest zelf ook concluderen. Helaas is het een veel gebruikte manier om een discussie dood te slaan: je 'tegenstander' demoniseren.

Het is opvallend dat deze toon vaak tegen dezelfde posters wordt aangeslagen, en niet alleen door huisman. Er wordt niet meer naar inhoud gekeken wat je post, maar er worden vooral sneren uitgedeeld. Trek je er niets van aan maar blijf gewoon posten en trap niet in dezelfde valkuil.
Projecteer je hetgene je zelf nu doet niet op een ander ?

Wikipedia zegt over het woord ' demoniseren ' het volgende :
Demoniseren is het doelbewust negatief afbeelden van een zaak of persoon , met als doel de mening van anderen over het onderwerp te beïnvloeden . Het onderwerp wordt als het ware als een demon of iets demonisch voorgesteld . Demoniseren is een vorm van propaganda en de term demonisering heeft daardoor een negatieve klank . Het is nauw verwant met smaad, laster en karaktermoord .

Ik vind het echt ontzettend laag om je mede forummers hiervan te betichten . Zeker gelet op het feit dat velen hier de afgelopen dagen allerlei karikaturen maken van een bepaalde prediking en dan anderen gaan verwijten dat die doelbewust negatief zaken afbeelden . Je bent zelf niet anders bezig door continu een reformatorische prediking af te zeiken tot en met . Ik vind dat echt niet kies .
Zo ga je op een discussie forum niet met elkaar om
Online
DDD
Berichten: 32183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Eens. En terecht dat je daarop wijst. Het is wel de vraag of forummer dat nu allemaal bedoelt, of dat hij gewoon wil zeggen dat huisman zijn woorden erg ongunstig interpreteert.

Dat laatste zou in ieder geval wel juist zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7264
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 29 mei 2025, 20:10 Ik wil niets aan de dierbaarheid afdoen, maar het is mijns inziens meer inlegkunde dan uitlegkunde. De opbouw van de bijbellezer in het geloof staat centraal. Daar is deze bijbelverklaring ook zo populair om, en ik vind het verder geen probleem. Het is opbouwend, maar ik ben er niet door overtuigd.

Ik zou mij niet storen aan een preek waarin dit zo gezegd wordt, trouwens.
We meoten niet alles ophangen aan de vraag van de stokbewaarder. Paulus heeft na zijn oproep tot geloof nog meer woorden gebruikt. En ongetwijfeld zal de stokbewaarder ook nog meer gezegd hebben. Dat is wat ik steeds probeer te zeggen, maar het lijkt onder te sneeuwen in het geweld van de discussie. ;)
Bertiel
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Dat denk ik ook. Maar het staat er niet en de Geest heeft dat dus niet belangrijk geacht.
Opb 22!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
DDD
Berichten: 32183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Maar het punt dat sommige mensen maken, is dat je niet teveel moet invullen in bijbelteksten, en daar ben ik het wel mee eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19154
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: Gisteren, 09:22
DDD schreef: 29 mei 2025, 20:10 Ik wil niets aan de dierbaarheid afdoen, maar het is mijns inziens meer inlegkunde dan uitlegkunde. De opbouw van de bijbellezer in het geloof staat centraal. Daar is deze bijbelverklaring ook zo populair om, en ik vind het verder geen probleem. Het is opbouwend, maar ik ben er niet door overtuigd.

Ik zou mij niet storen aan een preek waarin dit zo gezegd wordt, trouwens.
We meoten niet alles ophangen aan de vraag van de stokbewaarder. Paulus heeft na zijn oproep tot geloof nog meer woorden gebruikt. En ongetwijfeld zal de stokbewaarder ook nog meer gezegd hebben. Dat is wat ik steeds probeer te zeggen, maar het lijkt onder te sneeuwen in het geweld van de discussie. ;)
Bij mij niet hoor. Ik zie trouwens ook geen geweld in de discussie. Verder spreekt de Schrift Zichzelf niet tegen. Wat bv Matthew Henry. Erskine en veel predikanten doen bij deze geschiedenis is niet zomaar wat invullen maar de tekst in het geheel van de Schrift leggen.
Verder is de bekering van de stokbewaarder nu juist wel één die vrij uitgebreid verwoord wordt. Ik zei het al eerder maar de trits ellende, verlossing en dankbaarheid komt in deze geschiedenis juist duidelijk na voren.

Verder vind ik de aanvallen op mijn bijdragen prima. Dat sommigen ook de persoon huisman in een kwaad daglicht proberen te stellen is voor hun verantwoording.

Nog even een aanvulling. Kreeg ik van een meelezer toegestuurd om mijn betoog te ondersteunen. Een preek van Spurgeon over de stokbewaarder. Als huisman deze preek geschreven zou hebben zou RF ontploffen.

Lees hem aub helemaal of helemaal niet.

https://charlesspurgeon.nl/de-stokbewaa ... an-genade/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7264
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: Gisteren, 09:29 Natuurlijk. Maar het punt dat sommige mensen maken, is dat je niet teveel moet invullen in bijbelteksten, en daar ben ik het wel mee eens.
Maar ook niet in het negatieve: het staat er niet, het is dus niet gezegd of gedacht, dus... vul maar in. Terwijl heel veel niet opgeschreven is. Er staat zelfs niet eens in de Bijbel wat er door Paulus heenging tijdens zijn bekering. Wel wat er allemaal gebeurde, maar niet wat er in zijn hart en hoofd gebeurde.
Rido91
Berichten: 158
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

J de Groot schreef: Gisteren, 09:09
Forummer schreef: Gisteren, 08:54
Rido91 schreef: 29 mei 2025, 19:46 Huisman schetst in een eerdere post echter wel een onterecht het beeld dar wij alles weg zouden redeneren terwijl hij zelf van alles in de geschiedenis legt wat er niet in staat en op aannames gebaseerd is. Dat is natuurlijk wel lastig om dan tot elkaar te kunnen komen
Klopt maar dat kan iedereen die meeleest zelf ook concluderen. Helaas is het een veel gebruikte manier om een discussie dood te slaan: je 'tegenstander' demoniseren.

Het is opvallend dat deze toon vaak tegen dezelfde posters wordt aangeslagen, en niet alleen door huisman. Er wordt niet meer naar inhoud gekeken wat je post, maar er worden vooral sneren uitgedeeld. Trek je er niets van aan maar blijf gewoon posten en trap niet in dezelfde valkuil.
Projecteer je hetgene je zelf nu doet niet op een ander ?

Wikipedia zegt over het woord ' demoniseren ' het volgende :
Demoniseren is het doelbewust negatief afbeelden van een zaak of persoon , met als doel de mening van anderen over het onderwerp te beïnvloeden . Het onderwerp wordt als het ware als een demon of iets demonisch voorgesteld . Demoniseren is een vorm van propaganda en de term demonisering heeft daardoor een negatieve klank . Het is nauw verwant met smaad, laster en karaktermoord .

Ik vind het echt ontzettend laag om je mede forummers hiervan te betichten . Zeker gelet op het feit dat velen hier de afgelopen dagen allerlei karikaturen maken van een bepaalde prediking en dan anderen gaan verwijten dat die doelbewust negatief zaken afbeelden . Je bent zelf niet anders bezig door continu een reformatorische prediking af te zeiken tot en met . Ik vind dat echt niet kies .
Zo ga je op een discussie forum niet met elkaar om
Als we het dan toch over omgangsvormen hebben: het valt me wel op dat jij er goed in bent om overal bommetjes te droppen en je dan terug te trekken uit een discussie. Ik heb je al diverse keer vragen gesteld waar je niet op in gaat
Plaats reactie