Bij jou lijkt het geloven een vrucht van eigen akker. Geloven moet je gewoon doen en dan komt het wel goed. De werking van de Heilige Geest noem jij zelfs iets extra’s. Lees Efeze 2 : 1-10De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 15:58Ja, maar de vraag is natuurlijk of je gehoor mag geven aan de oproep tot geloof. Als daarbij wordt gezegd: ja, pas maar op de Heilige Geest werkt het. Dan mag je dus niet op de oproep reageren, en moet je wachten op de Heilige Geest. Dat zie je nergens terug in de bijbel: paulus die riep op om te geloven! Jezus trouwens ook! De hoorders mochten ook geloven en hoefden niet te wachten op iets extra's.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:58Wat een onzin. Het ging totaal niet over de oproep van Paulus. Die horen wij in elke preek in verschillende varianten. Het ging om het werk van Gods Geest in het hart van de stokbewaarder. Volgens jullie kom je blijkbaar zomaar tot de uitroep: Wat moet ik doen opdat ik zalig worde,De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 08:43 Toch vind ik het vreemd dat de oproep van Paulus om te geloven op weerstand stuit. Tuurlijk werkt God het geloof en dat is ook juist de steun die je in het geloof hebt. Maar Huisman en J de Groot lijken niet om te kunnen gaan met de oproep om te geloven en te gaan redeneren en concluderen... Geen geloof, maar ongeloof dus. Ik hoorde laatst een dominee zeggen dat je bij dat gedeelte moet zeggen: amen! En niet allerlei tegenwerpingen moet inbrengen zodat je uiteindelijk niet gelooft.
Als ik zeg dat Gods Geest plaats heeft gemaakt voor de boodschap van Paulus krijg ik vast weer van alles over mij heen. Toch is het de waarheid. De Heilige Geest maakt plaatst voor de Zaligmaker want van nature is er geen plaats voor Hem.
Daar verwoord Paulus dat dode zondaren (vs 1 en 5) door genade zalig worden door het geloof; en dat niet uit ons, het geloof is Gods gave. Die dode zondaren konden en kunnen onmogelijk geloven.
Er zijn mensen die het ergerlijk vinden dat geloof een gave van God is omdat ze ten diepste God wantrouwen. Voor elke geestelijke bedelaar is het puur Evangelie dat geloof een gave van God is.