Maatregelen kerk ivm coronavirus

merel

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Adje schreef:
DDD schreef:Bij ons zijn de kerkdiensten soms nog niet half vol ingeschreven. Hoe gaat dat op andere plekken? Ik verbaas mij daar toch wel over. De vrijzinig/confessionele kerk in een nabije stad hanteert zelfs een wachtlijst. Ik ben ook benieuwd of er een verband is met het ontbreken van een videoverbinding.
Wij hebben nog geen kerkdiensten, beginnen pas in juli.

Van vrienden/familie die elders wonen en kerken hoor ik inderdaad dat veel mensen het nog niet aandurven om naar de kerk te gaan.
Sommigen geven ook als reden op dat er tijdens de kerkdienst in hun kerkelijke gemeente wordt gezongen, zij willen over dit onderwerp eerst de onderzoeksresultaten afwachten.
Ik ga voorlopig ook niet. Al zit ik wel in dubio voor de kinderen en de binding die zij hebben/krijgen met de kerk.

Mijn ouders heb ik het ook afgeraden, zij wonen in een biblebelt gemeente waar corona enorm heeft huisgehouden. Zij delen hun kerk ook met een andere gemeente en kunnen gelukkig ook niet. De kerk moet tussen de twee diensten een paar uur gelucht worden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat zou een reden kunnen zijn, al wordt er bij ons nog maar vier maal één couplet gezongen. Dat is dus al heel minimaal. Het zou mijns inziens beter zijn om de ene dienst wel en de andere dienst niet te zingen, want zo werkt het ook niet.
Bij ons waren gisteren de catechisatiegroepen van de gemeente uitgenodigd, met enkele ouders. Aanstaande zondag wordt dat weer zo gedaan. Volgens mij waren er wel ongeveer 30 personen.

Het is wel zo dat er hier voorlopig niet meer gezongen wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vanaf 1 juli gaan wij naar diensten van ongeveer 80 personen per keer. Dit omdat we rond de 240 leden/gastleden hebben. En inderdaad, nog niet zingen.
Christen

Bericht door Christen »

Bij ons zingen ze wel.. 2 psalmen. Onder de galerij niet. Mijn man is voor het eerst geweest. Die gaat vooralsnog alleen. Hij vond het goed geregeld. Op dit moment vindt hij de Albert Heijn gevaarlijker zei hij. Mensen letten lang niet altijd op. In de kerk is er alle aandacht voor. Maar voorzichtig blijven, is beter dan spijt. Zachtjes aan opbouwen. We komen met erg kwetsbare kids en mensen in aanraking.. dus dat geeft verantwoordelijkheden.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
ejvl

Bericht door ejvl »

We hebben maar 1 of 2 weken gehad dat er niet gezongen werd, daarna zijn er altijd 1 of 2 zangers, al dan niet achter een microfoon, geweest. Zeker voor thuisluisteraars maar ook voor de organist is het echt fijn als er zangers zijn.

Afgelopen week is de kerk gebeld door de burgerlijke gemeente, ze hadden begrepen dat er bij ons gezongen werd en dat was toch niet de bedoeling.
Gisteren nog wel 2 diensten gezongen, er waren om en nabij de 8 zangers in de kerk op uiteraard gepaste afstand.
Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat allemaal. Ik denk echt dat het per individu bekeken moet worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Afgelopen week is de kerk gebeld door de burgerlijke gemeente, ze hadden begrepen dat er bij ons gezongen werd en dat was toch niet de bedoeling.
Jammer voor de burgerlijke gemeente, maar die heeft daar niets mee te maken. Dus niets van aantrekken.
De enige die regels voor BUITEN de kerk kan opleggen, is de veiligheidsregio.
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Afgelopen week is de kerk gebeld door de burgerlijke gemeente, ze hadden begrepen dat er bij ons gezongen werd en dat was toch niet de bedoeling.
Jammer voor de burgerlijke gemeente, maar die heeft daar niets mee te maken. Dus niets van aantrekken.
Zo denk ik er ook over en dat zal ik ook zeker tegen de kerkenraad zeggen als ze zullen besluiten niet meer te gaan zingen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
Zo denk ik er ook over en dat zal ik ook zeker tegen de kerkenraad zeggen als ze zullen besluiten niet meer te gaan zingen.
Je zou de kerkenraad kunnen wijzen op een webinar van de TUA 'Kerkdiensten na de lockdown' op het Youtube-kanaal van de TUA: https://www.youtube.com/channel/UChFRnK ... x8qCTSqtlA
Hierin behandelt een jurist deze en dat soort vragen. Vaak nemen kerkenraden iets sneller aan van een externe deskundige.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wij zijn als gezin gisteravond geweest. We zingen 'gewoon', ik denk wel een versje minder in totaal.

Het zingt en speelt overigens heerlijk. Keuring 'in de slag', zonder trage inzet. Ik ga mijn best doen om met het opschalen van de aantallen personen dit er in te houden, als organist.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Bij ons lijkt het wel of bepaalde organisten er behagen in scheppen om nog langzamer te spelen dan normaal. De gemeente kan het tempo toch niet zelf bepalen. Het is dus maar net wat je insteek is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Wij zijn als gezin gisteravond geweest. We zingen 'gewoon', ik denk wel een versje minder in totaal.

Het zingt en speelt overigens heerlijk. Keuring 'in de slag', zonder trage inzet. Ik ga mijn best doen om met het opschalen van de aantallen personen dit er in te houden, als organist.
Dat laatste valt mij ook op inderdaad. In onze eigen gemeente is er een voorzanger, maar ik krijg wel de indruk dat het hier wat trager lijkt te gaan.

In Westkapelle echter ging het gisterenavond vrij snel, viel me op en ook keurig in de slag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Zeer merkwaardige manier van bemoeienis door de overheid.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Bij ons lijkt het wel of bepaalde organisten er behagen in scheppen om nog langzamer te spelen dan normaal. De gemeente kan het tempo toch niet zelf bepalen. Het is dus maar net wat je insteek is.
Ik heb wel sterk de indruk dat het thuis veel langzamer lijkt dan in de kerk. Op dit moment heeft men in de kerk het gevoel dat ik snel speel (sneller dan gebruikelijk) terwijl men het meeluisterend als langzaam ervaart.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

bij ons zingen de mannebroeders van de kerkenraad.
gemeenteleden mogen reciteren indien ze dat wensen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
Zeer merkwaardige manier van bemoeienis door de overheid.
Overigens is ook door de veiligheidsregio's nergens en niets iets bepaald ten aanzien van zingen. Ook niet ten aanzien van koren.
Plaats reactie