Gematigd is in de theologie een werelds woord.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 00:23Inderdaad. En Houten is ook een uitzondering. Daar is de GG gematigder dan de plaatselijke HHK.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Voor jou wil ik de zin wel aanpassen: In Houten is de HHK behoudender dan de GG. Is dat beter geformuleerd?huisman schreef: ↑07 jun 2024, 00:26Gematigd is in de theologie een werelds woord.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 00:23Inderdaad. En Houten is ook een uitzondering. Daar is de GG gematigder dan de plaatselijke HHK.
-
apeldoorn is één van de minst behoudende en Houten één van de meest behoudende gemeenten in de HHK ??GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 00:23Inderdaad. En Houten is ook een uitzondering. Daar is de GG gematigder dan de plaatselijke HHK.

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- J.C. Philpot
Er zijn nog wel gemeenten die rechtser zijn dan Houten in de HHK.
Apeldoorn staat inderdaad wel als vooruitstrevend bekend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
Nee. Dat schrijven wij niet.Bertiel schreef: ↑07 jun 2024, 06:51apeldoorn is één van de minst behoudende en Houten één van de meest behoudende gemeenten in de HHK ??GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 00:23Inderdaad. En Houten is ook een uitzondering. Daar is de GG gematigder dan de plaatselijke HHK.![]()
Wie is wij?
-
- Verbannen
In Nunspeet is al wel 25 jaar een grote uitstroom naar de plaatselijke CGK. Deze grote instroom binnen de CGK is o.a. een oorzaak geweest voor de scheuring aldaar.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 00:04Ik weet de uitstroom van de GG in bepaalde (uiterst) rechtse gemeenten op de Biblebelt niet, maar ik kan me voorstellen dat die eerder naar de HHK gaan dan (rechtstreeks) naar de PKN. Het hangt namelijk soms nogal af van welke ligging de GG heeft. In Barneveld of Kruiningen zal men sneller kiezen voor de HHK, terwijl dat in Bodegraven of Kapelle-Biezelinge weer heel anders ligt.Konijntje schreef: ↑06 jun 2024, 18:40Ik denk niet dat Van Blijderveen daarin gelijk heeft. Afgelopen jaar gingen er vanuit de Ger. Gem. meer over naar de PKN.Ararat schreef: ↑05 jun 2024, 20:06Zoek je naar iets als dit?Konijntje schreef: ↑05 jun 2024, 18:20 www.rd.nl/artikel/1065907-ledental-hhk-blijft-groeien
De Hersteld Hervormde Kerk is een van de weinige kerkverbanden waar het ledental nog groeit.
Een nadere toelichting op die groei staat helaas niet in het artikel.
Vermoedelijk zal de instroom vanuit de Ger. Gem. behoorlijk zijn, maar er zal ongetwijfeld ook een uitstroom zijn naar de PKN.https://www.nd.nl/lees/1222710ND 3 mei schreef:In de afgelopen twintig jaar is een grote groep kerkgangers uit andere kerkverbanden aangehaakt bij de hersteld-hervormden. Zo kwamen er uit de Gereformeerde Gemeenten tot eind 2022 zo’n 9000 kerkleden bij. Als die lijn doorgetrokken wordt tot nu, zijn dat zo’n tienduizend nieuwkomers.
(...)
Van de Weg denkt dat mensen aanhaken vanwege de preken en de kerkdienst. ‘De kerk heeft een traditionele liturgie en wordt als warm en open ervaren. Tegelijk staat in de preken Christus centraal, en dat doet weldadig aan. Vooral als mensen op zoek zijn naar geloofszekerheid.’ ‘Vaak maken de mensen de keuze uit onvrede over de preken in hun oude kerk’, ziet Van Blijderveen.
(...)
‘In een heel aantal gemeenten is een enorme toeloop’, ziet Van Blijderveen. ‘De stap naar de hervormde kerk was voor de scheuring groot. Je vraagt je af: is hersteld hervormd worden meer geaccepteerd onder mensen uit andere reformatorische kerken?’
Dus ik ben het niet met je eens.
Valt wel mee tochJ.C. Philpot schreef:
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Links en rechts zijn in de kerk ook wereldse woorden.huisman schreef: ↑07 jun 2024, 00:26Gematigd is in de theologie een werelds woord.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 jun 2024, 00:23Inderdaad. En Houten is ook een uitzondering. Daar is de GG gematigder dan de plaatselijke HHK.
-
- Verbannen
- Maanenschijn
Dit vind ik nu echt een suggestieve neerbuigende opmerking.
Jammer. Denk eens wat vaker aan Math. 11 vers 22.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat is het mijns inziens niet.
Het is een relativerende opmerking. Er zijn wat minimale verschillen. Juist GG-lid spreekt altijd met respect voor de diversiteit in de reformatorische kerken.
Niets mis met de HHK Kralingseveer. Maar wel anders dan de HHK Houten.
Het is een relativerende opmerking. Er zijn wat minimale verschillen. Juist GG-lid spreekt altijd met respect voor de diversiteit in de reformatorische kerken.
Niets mis met de HHK Kralingseveer. Maar wel anders dan de HHK Houten.
-