Oké, ik vermoed dan dat je doelt op het SoW-proces omdat de HHK pas in 2004 ontstaan is; gisteren was dat 21 jaar geleden. Ik denk zelf dat de HHK een vrij gemêleerde groep is (qua motivatie om HHK te zijn) en dat inmiddels de tijd en de instroom vanuit andere kerkverbanden de HHK veranderd hebben.DDD schreef: ↑Vandaag, 08:27Het zijn vooroordelen, omdat er ook vast aardige mensen in de HHK zijn, die wel evenwichtig spreken. Los daarvan ben ik begonnen mij daar rond 1995 in de verdiepen en sindsdien heb ik het een en ander gelezen over en vooral van de mensen die dit kerkgenootschap bevolken.vriend-en-metgezel schreef: ↑Vandaag, 00:46Waarom zijn dit je vooroordelen? Is dit jouw beeld tav het geheel van de HHK? Ik vind deze woorden niet direct zo typerend voor de HHK, maar ik baseer m’n beeld wellicht op andere predikanten / gemeenten.
Ik ben er ook heel vriendelijke mensen tegengekomen. Die waren soms ook van buitenaf ingetreden. Overigens was de voorganger ook heel vriendelijk, daar ontbrak het niet aan.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik kan mijn vooroordelen die ik over de GG heb door mijn ervaringen en beeld van de plaatselijke gemeente ook gebruiken om het hele kerkverband te beoordelen. Maar ik weet dat het ook heel anders kan zijn.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:32 Narcis heeft anders zelf ook nog meer dan genoeg te leren. Wie niet, trouwens.
@Martijn:Ik was pas in een rouwdienst van HHK Ouderkerk aan den IJssel (aangepast). Het was onaangenaam. De meditatie was matig, héél eenzijdig waarschuwend. De eindeloze toespraak van de ouderling was niet nader te definiëren zonder iets onaardigs te zeggen.
De liturgie was verzorgd, zij het dat een votum en groet ontbraken. Het meeste zinnigs werd echter nog door de zoon van de overledene gezegd.
Ik was ook in een GG-rouwdienst. Daar kwam de ernst van het leven zeker aan de orde. En de liturgie was niet mooi, twee coupletten slechts gezongen. Maar het was te merken dat de dominee ook een normaal leven gekend heeft en hij legde het bijbeldeel op een positieve manier aan het hart. Minder welsprekend wellicht dan de andere dominee, maar wel vol van de liefde van Christus.
En daar gaat het toch om. Zoals Paulus al zei: 'Want de liefde van Christus dringt ons'.
De HHK-dominee leek mij meer van het type dat zijn Miele wasmachines aanprijst door de klanten twintig minuten te vermoeien met de beperkingen en nadelen van Beko en Whirlpool en alles wat geen Miele is.
Hij zei niets wat onjuist was, overigens, maar het was vervelend, onevenwichtig en weinig pastoraal. Dus, mijn vooroordelen over de HHK zijn weer geheel bevestigd.
@Rijssenaar:Nee, maar tamelijk onnozel is het wel. Zijn het soms ook de lichte GGiN-dominees?
Ik ben zogenaamd links GG. Dat is niet licht, maar nog steeds heel zwaar, alleen dan wel nog binnen de grenzen van de gereformeerde belijdenis.
BHP is op een aantal punten wat extremer, de HHK hier en daar ook. Maar verder zijn het natuurlijk in hoge mate overeenkomende opvattingen.
Jammer dat je deze ervaringen zelf wel veel gebruikt om de HHK negatief te benaderen.
Nee hoor. Ik reageerde alleen op jouw opmerking om 'eens mee te gaan om het verschil te beluisteren'. Dat had ik dus net gehoord. En ik begrijp heel goed dat het in Uddel anders kan zijn.
- J.C. Philpot
Ik vind het een bijzondere benadering. Het type karakter van mensen in denominaties met tienduizenden leden van onze gezindte, verschillen mijns inziens echt niet per denominatie. De verschillende karakters binnen de GG verschillen echt niet van de karakters in de HHK. Ervaringen met een paar personen van zo'n grote groep, zijn vrijwel nooit representatief voor de gehele groep.DDD schreef: ↑Vandaag, 08:27Het zijn vooroordelen, omdat er ook vast aardige mensen in de HHK zijn, die wel evenwichtig spreken. Los daarvan ben ik begonnen mij daar rond 1995 in de verdiepen en sindsdien heb ik het een en ander gelezen over en vooral van de mensen die dit kerkgenootschap bevolken.
Ik ben er ook heel vriendelijke mensen tegengekomen. Die waren soms ook van buitenaf ingetreden. Overigens was de voorganger ook heel vriendelijk, daar ontbrak het niet aan.
In de GG heb je zowel een DIA (behoudend) als een DDD (vooruitstrevend). In de HHK heb je zowel een J.C. Philpot (rechtlijnig en principieel), als een Maanenschijn (genuanceerd en verbindend), Zeeuw (sociaal). Dan heb je nog Orchidee, Martijn, en Henk J, enzovoorts, hele verschillende personen. Ik kan wel meer voorbeelden noemen, maar alleen op dit forum zie je al dat de diversitieit van personen groot is, binnen de betreffende denominaties. Ook theologische bevat de HHK gemeenten waar men gezangen zingt in of voor de dienst (dat zijn er niet zo veel) en gemeenten waar vrijwel alle belijdende leden aan het avondmaal deelnemen, als gemeenten waar zondag's de dominante kleur zwart is, en er slechts een enkeling deelneemt aan het avondmaal. En in de GG is er een vergelijkbare breedte, behalve dan dat deze breedte wat minder zichtbaar is vanwege het feit dat veel zaken centraal worden vastgelegd, en de ruimte wat minder is.
Ik denk dat het altijd verstandig is, ervaringen met individuen niet te projecteren op de hele groep.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Nu zijn CGK’ers wel de liefste mensen die ik ken. Ben er zelfs met één getrouwd.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 09:32Ik vind het een bijzondere benadering. Het type karakter van mensen in denominaties met tienduizenden leden van onze gezindte, verschillen mijns inziens echt niet per denominatie. De verschillende karakters binnen de GG verschillen echt niet van de karakters in de HHK. Ervaringen met een paar personen van zo'n grote groep, zijn vrijwel nooit representatief voor de gehele groep.DDD schreef: ↑Vandaag, 08:27Het zijn vooroordelen, omdat er ook vast aardige mensen in de HHK zijn, die wel evenwichtig spreken. Los daarvan ben ik begonnen mij daar rond 1995 in de verdiepen en sindsdien heb ik het een en ander gelezen over en vooral van de mensen die dit kerkgenootschap bevolken.
In de GG heb je zowel een DIA (behoudend) als een DDD (vooruitstrevend). In de HHK heb je zowel een J.C. Philpot (rechtlijnig), als een Maanenschijn (genuanceerd en verbindend), Zeeuw (sociaal). Ik kan wel meer voorbeelden noemen, maar alleen op dit forum zie je al dat de diversitieit van personen groot is, binnen de betreffende denominaties. Ook theologische bevat de HHK gemeenten waar men gezangen zingt en vrijwel alle belijdende leden aan het avondmaal deelnemen, als gemeenten waar zondag's de dominante kleur zwart is, en er slechts een enkeling deelneemt aan het avondmaal. En in de GG is er een vergelijkbare breedte, behalve dan dat deze breedte wat minder zichtbaar is vanwege het feit dat veel zaken centraal worden vastgelegd, en de ruimte wat minder is.
Ik denk dat het altijd verstandig is, ervaringen met individuen niet te projecteren op de hele groep.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Trouwens een goede en gezegende doopdienst gewenst. Doe je dochter de hartelijke groeten van ons.helma schreef: ↑Gisteren, 15:26Ja, dat heb ik precies zo uitgelegd.huisman schreef:Ik heb wel een redenatie waardoor dit hardnekkig misverstand komt. In de CGK wordt geleerd in navolging van de 3FvE en ons doopformulier dat de kinderen voluit verbondskinderen zijn. In de GG wordt geleerd dat uitsluitend de uitverkorenen in het verbond zijn. Bekijk je met een GG verbondsopvatting de ‘leer’ van de CGK kom je tot deze merkwaardige conclusie. Dopeling=verbondskind=uitverkoren. Dat wordt absoluut niet geleerd in de ‘authentieke’ CGK .helma schreef: ↑Gisteren, 15:11 Tijdens een doopgesprek nav de doop van ons jongste kleinkind (as zondagmorgen) kwam het verschil in doopvisies aan de orde. Het kerkenraadslid zei oa dat er bij de CGK geleerd wordt dat gedoopte kinderen zalig zijn. Mijn dochter zei: ik kom daar vandaan en kan u vertellen dat dit beslist niet waar is.
De karikatuur is hardnekkig...
Helaas moet ik wel eerlijk zeggen dat in lichte CGK’s de notie van tweeërlei kinderen des verbonds en de noodzaak van wedergeboorte, bekering en geloof ver is weggezakt en amper meer benoemt wordt.
Het merkwaardige is dat het om een Hervormde gemeente gaat...daar had ik dit niet verwacht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Even on topic maar weer. Mijn vrouw is geboren en getogen in de Gereformeerde Gemeenten. 

Sterkte

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik schreef ook niets wat daarmee in strijd is, toch? Ik reageer op Martijn, die zijn eigen perceptie als correctie voor mijn perceptie gebruikt, alsof daarmee mijn perceptie niet klopt.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 09:32Ik vind het een bijzondere benadering. Het type karakter van mensen in denominaties met tienduizenden leden van onze gezindte, verschillen mijns inziens echt niet per denominatie. De verschillende karakters binnen de GG verschillen echt niet van de karakters in de HHK. Ervaringen met een paar personen van zo'n grote groep, zijn vrijwel nooit representatief voor de gehele groep.DDD schreef: ↑Vandaag, 08:27Het zijn vooroordelen, omdat er ook vast aardige mensen in de HHK zijn, die wel evenwichtig spreken. Los daarvan ben ik begonnen mij daar rond 1995 in de verdiepen en sindsdien heb ik het een en ander gelezen over en vooral van de mensen die dit kerkgenootschap bevolken.
In de GG heb je zowel een DIA (behoudend) als een DDD (vooruitstrevend). In de HHK heb je zowel een J.C. Philpot (rechtlijnig en principieel), als een Maanenschijn (genuanceerd en verbindend), Zeeuw (sociaal). Dan heb je nog Orchidee, Martijn, en Henk J, enzovoorts, hele verschillende personen. Ik kan wel meer voorbeelden noemen, maar alleen op dit forum zie je al dat de diversitieit van personen groot is, binnen de betreffende denominaties. Ook theologische bevat de HHK gemeenten waar men gezangen zingt in of voor de dienst (dat zijn er niet zo veel) en gemeenten waar vrijwel alle belijdende leden aan het avondmaal deelnemen, als gemeenten waar zondag's de dominante kleur zwart is, en er slechts een enkeling deelneemt aan het avondmaal. En in de GG is er een vergelijkbare breedte, behalve dan dat deze breedte wat minder zichtbaar is vanwege het feit dat veel zaken centraal worden vastgelegd, en de ruimte wat minder is.
Gelet op de bandbreedte die er blijkbaar in iedere kerk is kunnen we er beter maar weer 1 kerk van maken en elke kerk met zijn eigen ligging respecteren. Daar zou ik zelf voor zijn.
En niet alles van hogerhand opleggen. Curatorium opheffen en in de weg gaan zoals van de HHK bijvoorbeeld.
En niet alles van hogerhand opleggen. Curatorium opheffen en in de weg gaan zoals van de HHK bijvoorbeeld.
-
Vanuit een congregationalistisch perspectief valt daar best wat voor te zeggen. Je heft de kerkverbanden op en regelt nieuwe lossere samenwerkingsverbanden tussen vrije gemeenten. Als collectief van gemeenten sponsor je bijvoorbeeld zending, jeugdwerk en theologische scholing.GG links schreef: ↑Vandaag, 11:03 Gelet op de bandbreedte die er blijkbaar in iedere kerk is kunnen we er beter maar weer 1 kerk van maken en elke kerk met zijn eigen ligging respecteren. Daar zou ik zelf voor zijn.
Als neveneffect krijg je dan alleen dat de eenkennigheid zal toenemen en de verdraagzaamheid (nog verder) zal afnemen.
In je berichten merk ik een bepaalde negativiteit richting de HHK. Ik vraag me af hoe dat komt?DDD schreef: ↑Vandaag, 10:06Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik schreef ook niets wat daarmee in strijd is, toch? Ik reageer op Martijn, die zijn eigen perceptie als correctie voor mijn perceptie gebruikt, alsof daarmee mijn perceptie niet klopt.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 09:32Ik vind het een bijzondere benadering. Het type karakter van mensen in denominaties met tienduizenden leden van onze gezindte, verschillen mijns inziens echt niet per denominatie. De verschillende karakters binnen de GG verschillen echt niet van de karakters in de HHK. Ervaringen met een paar personen van zo'n grote groep, zijn vrijwel nooit representatief voor de gehele groep.DDD schreef: ↑Vandaag, 08:27Het zijn vooroordelen, omdat er ook vast aardige mensen in de HHK zijn, die wel evenwichtig spreken. Los daarvan ben ik begonnen mij daar rond 1995 in de verdiepen en sindsdien heb ik het een en ander gelezen over en vooral van de mensen die dit kerkgenootschap bevolken.
Ik heb er gewoon weinig goede ervaringen mee, en heb het ook helemaal niet op kerkscheuringen.
Maar goed, ik laat mij verrassen.
Maar goed, ik laat mij verrassen.
-
Nee, GGiN zijn zwaardere dominees. Tis alles wat afwijkt van onze voorvader ds. Kersten, dat is lichter.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:32 Narcis heeft anders zelf ook nog meer dan genoeg te leren. Wie niet, trouwens.
@Martijn:Ik was pas in een rouwdienst van HHK Ouderkerk aan den IJssel (aangepast). Het was onaangenaam. De meditatie was matig, héél eenzijdig waarschuwend. De eindeloze toespraak van de ouderling was niet nader te definiëren zonder iets onaardigs te zeggen.
De liturgie was verzorgd, zij het dat een votum en groet ontbraken. Het meeste zinnigs werd echter nog door de zoon van de overledene gezegd.
Ik was ook in een GG-rouwdienst. Daar kwam de ernst van het leven zeker aan de orde. En de liturgie was niet mooi, twee coupletten slechts gezongen. Maar het was te merken dat de dominee ook een normaal leven gekend heeft en hij legde het bijbeldeel op een positieve manier aan het hart. Minder welsprekend wellicht dan de andere dominee, maar wel vol van de liefde van Christus.
En daar gaat het toch om. Zoals Paulus al zei: 'Want de liefde van Christus dringt ons'.
De HHK-dominee leek mij meer van het type dat zijn Miele wasmachines aanprijst door de klanten twintig minuten te vermoeien met de beperkingen en nadelen van Beko en Whirlpool en alles wat geen Miele is.
Hij zei niets wat onjuist was, overigens, maar het was vervelend, onevenwichtig en weinig pastoraal. Dus, mijn vooroordelen over de HHK zijn weer geheel bevestigd.
@Rijssenaar:Nee, maar tamelijk onnozel is het wel. Zijn het soms ook de lichte GGiN-dominees?
Ik ben zogenaamd links GG. Dat is niet licht, maar nog steeds heel zwaar, alleen dan wel nog binnen de grenzen van de gereformeerde belijdenis.
BHP is op een aantal punten wat extremer, de HHK hier en daar ook. Maar verder zijn het natuurlijk in hoge mate overeenkomende opvattingen.