Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Biologische melk is inderdaad lekkerder, maar ook 2 keer zo duur. Met een verbruik van ongeveer 14 liter in de week gaat dat aardig in de papieren lopen. Ik koop daarom gewoon het huismerk. Idem met yoghurt, kwark en karnemelk.
Het gaat mij niet alleen om het lekkerder, maar ook om het gezondere aspect ervan.
Dan geef ik daar liever meer aan uit en bezuinig ik wel op voedingswaren waarbij dat niet uitmaakt.
De karnemelk van de zaanse hoeve smaakt helemaal nergens naar trouwens. Dan neem ik nog liever een beker water.
En hier gaat wel veel melk doorheen, maar geen 14 liter meer, de allergrootste verbruiker is inmiddels de deur uit.
Hij kon in zijn puberteit een heel pak op.
Dodo schreef:Mijn kooklerares waarschuwde vroeger voor rauwe melk, maar kennelijk is het toch wel veilig.
Vroeger kon je er TBC door oplopen. Ik denk dat dit nu niet meer kan, vanwege scherpe controles.
Ik heb jarenlang bij een boer in het buitengebied melk en yoghurt gekocht, dat was wel gepasteuriseerd.
Maar de boer ging met pensioen en kon geen opvolger vinden.
Zijn vrouw runde die winkel en maakte ook de kaas. Zooooo lekker en goedkoper dan van de markt zelfs.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Biologische melk is inderdaad lekkerder, maar ook 2 keer zo duur. Met een verbruik van ongeveer 14 liter in de week gaat dat aardig in de papieren lopen. Ik koop daarom gewoon het huismerk. Idem met yoghurt, kwark en karnemelk.
Het gaat mij niet alleen om het lekkerder, maar ook om het gezondere aspect ervan.
Dan geef ik daar liever meer aan uit en bezuinig ik wel op voedingswaren waarbij dat niet uitmaakt.
De karnemelk van de zaanse hoeve smaakt helemaal nergens naar trouwens. Dan neem ik nog liever een beker water.
En hier gaat wel veel melk doorheen, maar geen 14 liter meer, de allergrootste verbruiker is inmiddels de deur uit.
Hij kon in zijn puberteit een heel pak op.
.
Uit welk onderzoek blijkt dat eigen merk zuivel minder gezond is? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Zaanse hoeve karnemelk vind ik ook niet lekker. Idem de karnemelk vd Lidl.
Terri

Bericht door Terri »

Karnemelk van de Aldi mjammie!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Oke, dat zou kunnen natuurlijk.
Die amandelmelk hoorde gewoon in het recept.
Bij mijn weten is niemand in ons gezin allergisch voor koemelk, wel heeft een dochter PTS en de andere heeft altijd last van haar buik als ze melk drinkt, een eierkoek eet, jam op een boterham of cracker smeert en nog wat dingetjes.
Bijzonder maar weleens lastig!
Als klein kind had ze spastische darmen, daar was ze ook voor onder behandeling bij een kinderarts maar dat heeft ze in de puberteit "overgroeit"Afbeelding
Ik heb pas wat gelezen over (zo uit mijn hoofd) A en B koeien. De ene geeft de gewone melk, de andere heeft iets andere genen en zou melk geven die goed verdragen zou worden door mensen met klachten na melkdrinken.
Iets voor jullie om je eens in te verdiepen?
Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ik drink vrijwel uitsluitend biologische melk.
Ten eerste smaakt het lekkerder, de koetjes hebben in de wei gedarteld en hebben geen a.b. toegediend gekregen.
.
Biologische koeien zijn niet kleiner dan gewone koeien. Biologische koeien sjokken, net als gewone koeien. Gewone koeien krijgen antibiotica als dat nodig is. Het is best lastig dat biologische koeien dat niet mogen krijgen. Het is geen doping, maar een geneesmiddel.
Sorry, ik kan niet zo goed tegen het geïdealiseerde biologische beeld. Ik heb teveel boerenbloed, vrees ik.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De pot schafte hier obderweg kfc. Brrr, dat viel tegen. De cola was het lekkerst.
refo

Bericht door refo »

Meestal vindt iemand de melk die hij gewend is het lekkerst.
Verder is me opgevallen dat de melkprijzen erg zijn gestegen in de supers.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Meestal vindt iemand de melk die hij gewend is het lekkerst.
Verder is me opgevallen dat de melkprijzen erg zijn gestegen in de supers.
Gelukkig wel. Krijgen de boeren weer een beetje meer lucht en een eerlijke prijs.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Maar melk is voor kalfjes......
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef: Biologische koeien zijn niet kleiner dan gewone koeien. Biologische koeien sjokken, net als gewone koeien. Gewone koeien krijgen antibiotica als dat nodig is. Het is best lastig dat biologische koeien dat niet mogen krijgen. Het is geen doping, maar een geneesmiddel.
Sorry, ik kan niet zo goed tegen het geïdealiseerde biologische beeld. Ik heb teveel boerenbloed, vrees ik.
Ik idealiseer niets maar het is een feit dat bepaalde melksoorten gewoon lekkerder zijn dan de zgn. huismerken. Die melk komt vaak van buitenlandse koeien. En op open-boerderijdagen zijn we in meerdere boerderijen een kijkje gaan nemen en zie je wel degelijk verschillen.

Nederland heeft trouwens een melk-sommelier, hij schrijft leuke stukjes over melk.

Nieuwe melksmaken proeven kun je trouwens makkelijk zelf doen, zegt hij. „Haal bij de supermarkt een pak gewone en een pak biologische volle melk, koop biologisch-dynamische melk bij de biologische winkel, ga langs bij boeren in de buurt waar je, aan de melktap, rauwe melk kunt kopen.”
„Haal vervolgens je wijnglazen uit de kast en zorg dat alle melk op 8° Celsius is, dan is-ie het smaakvolst. Proef en vergelijk. Verbaas je over de verschillende kleuren; sommige melk heeft een blauwe of groenige waas of is geel-wit. Bij sommige melk proef je het grasland, de ander heeft een boerderijluchtje, er is melk met een aardse of juist een citrusachtige geur.”
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/01/mel ... 50-a161375

Er is geen slechte melk, maar de smaken verschillen wel.
Ik heb heel wat verschillende merken in huis gehaald, zit niet aan 1 merk vast, maar sommige koop ik echt niet meer. En al helemaal niet als het in een plastic kan zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef: Biologische koeien zijn niet kleiner dan gewone koeien. Biologische koeien sjokken, net als gewone koeien. Gewone koeien krijgen antibiotica als dat nodig is. Het is best lastig dat biologische koeien dat niet mogen krijgen. Het is geen doping, maar een geneesmiddel.
Ik idealiseer niets maar het is een feit dat bepaalde melksoorten gewoon lekkerder zijn dan de zgn. huismerken. Die melk komt vaak van buitenlandse koeien. En op open-boerderijdagen zijn we in meerdere boerderijen een kijkje gaan nemen en zie je wel degelijk verschillen.
'Dartelende koetjes' in de biologische context vond ik niet zo realistisch (en daarmee dus geïdealiseerd) klinken. Maar dat kan ik heel goed verkeerd hebben.

Ik drink zelf maar zelden melk. Ik gebruik het wel regelmatig, maar nooit puur. Er ligt dus een pak houdbare melk in de koelkast, en ik heb geen idee hoe het smaakt.
helma

Bericht door helma »

Ik weet niet wat de pot schaft..ik mag niet in de keuken komen. Mijn echtgenoot is met de jongste dochter iets aan het bereiden; de rest is niet thuis. Het ruikt lekker...
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Mara schreef:Ik idealiseer niets maar het is een feit dat bepaalde melksoorten gewoon lekkerder zijn dan de zgn. huismerken. Die melk komt vaak van buitenlandse koeien.
Inderdaad, Mara, eigen koe eerst.

Verder vond ik het stukje over melksmaken een mooie metafoor voor al de verschillende kerkverbanden in de reformatorische hoek.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wij eten straks zelfgemaakte erwtensoep van de buren :super Afbeelding
Laatst gewijzigd door Orchidee op 19 dec 2016, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Wij eten cheeseburgersoep :-)
Dodo

Bericht door Dodo »

helma schreef:Wij eten cheeseburgersoep :-)
Ik vind dat zo vies klinken!
Wij eten hutspot, jongste en ik. Twee hutspothaters eten niet thuis vanavond.
Plaats reactie