Hendrikus schreef:-DIA- schreef:GerefGemeente-lid schreef:
Als het om de GG gaat zijn met de plaatsen Apeldoorn, Goes, Katwijk aan Zee, Kruiningen, Rotterdam (Alexanderpolder, Centrum, IJsselmonde en Zuidwijk), Soest en Stolwijk in ieder geval alle geledingen vertegenwoordigd.

Hmmm... dan moet Stolwijk wel wat verschoven zijn na 21 jaar...
En ik zou Rotterdam (IJsselmonde) hier niet tussen plaatsen. IJsselmonde is zover mij bekend de meest behoudende GG binnen Rotterdam. De gemeente werd wel de Spelonk van Adullam genoemd...
Hokjes vakjes
We stoppen iedereen
In hokjes vakjes
Als ze anders zijn dan wij
Blokjes plakjes
We snijden iedereen
In blokjes plakjes
Als ze anders zijn dan wij
De neiging om overal etiketjes op te plakken en alles in hokjes te duwen is blijkbaar onweerstaanbaar.
Boekjes gevonden, trouwens?
Nee besef dat eens, u spreekt steeds over hokjes, maar we spreken niet over hokjes. U oordeelt wat u niet weet. Er zijn twee soorten mensen. Er zijn twee kerken. Onze belijdenis spreekt erven: Deze twee kerken zijn licht van elkaar te onderscheiden. enz.
Nu is het wel waar dat wij geen hartenkenner zijn, maar er is toch een volk dat iets heeft leren kennen van het werk van God. En wat zegt de Heere Jezus? Degenen die een vreemde stem horen, die zullen ze niet volgen, maar ze zullen die stem van de Herder kennen. En ik weet het wel, er zullen Boven zijn die we er niet verwachten en er zullen er niet zijn die we er stellig verwachten. Nu is het wel zo dat er toch een volk is dat iet voelt van het leven. Soms kan dat zelfs ook door niet wedergeboren mensen waar worden genomen. Zo onderscheiden zijn deze zaken.
Dat is geen hokjes maken en mensen daarin stoppen. Dat is geen mensenwerk, nee, maar God heeft een volk verkoren, Hij heeft een scheiding gemaakt, vrij en soeverein. Zonder dat een mens daar iets in te zeggen had. Geen mens kan zichzelf wedergeboren doen worden, geen mens zal in een bepaald hokje kunnen indringen. Nee, God zet Zijn volk apart. En dat is een volk dat niet in dat hok wilde, maar dat er door genade is ingezet. Bij deze dingen bent u ook geleerd, of bent u dat vergeten? Nee toch?
Ik had prachtige boekjes in mijn brievenbus gevonden. Ik wist tot nu toe niet waar die vandaan kwamen. Ik had drie suggesties gemaakt, maar geen kon ik bewijzen. Dan nu de oplossing: Het komt van een kant die ik beslist niet verwachtte! Hartelijk dank!
Overigens, in die boekjes is ook te lezen over mensen die de stem van de Goede Herder leerde kennen, en geenszins een andere zullen volgen. Dat is de Bijbelse leer. Niet "Ik kies voor Jezus", of "Ik geloof en ik ben een zondaar dus..." Nee, dat is geen waar geloof dat is meer een optelsom en een conclusie.