Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

helma

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Inderdaad, het eten uren laten koken. Brrr....En een paar gehaktballen bakken in een half pakje croma....ik ken ouderen die werkelijk een half pakje croma per keer gebruiken!
merel

Bericht door merel »

Ik laat mijn suddervlees en gehaktballen ook wel in aardig wat (room)boter sudderen. Dan heb ik gelijk jus voor de rest van de week voor over de aardappelen. Vandaag weer gehaktballen, koolraapjes en gekookte aardappelen. Morgen een zuurkoolschotel. Nog even uitzoeken welke, want meestal kan zuurkool niet op algemene goedkeuring rekenen. En ik vind het zo lekker!

@ zita Ik had vorige week knolselderijsoep aangeraden op advies van een collega dat deze zo lekker was. Ik heb deze gisteren ook gemaakt en vond het geen succes. Het komt bij ons niet meer op tafel....brrr.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik laat mijn suddervlees en gehaktballen ook wel in aardig wat (room)boter sudderen. Dan heb ik gelijk jus voor de rest van de week voor over de aardappelen. Vandaag weer gehaktballen, koolraapjes en gekookte aardappelen. Morgen een zuurkoolschotel. Nog even uitzoeken welke, want meestal kan zuurkool niet op algemene goedkeuring rekenen. En ik vind het zo lekker!
Croma is echt iets anders merel en dan ligt het er ook nog aan hoeveel water je erbij voegt. Ik heb na suddervlees ook veel jus over, ik vries dat in kleine bakjes in, al dan niet tezamen met een portie vlees dat nog over is.
Ik vind de smaak van croma verschrikkelijk vies, het is zo overheersend en de pakjes passen niet meer in het moderne eetpatroon. Er is nu ook vloeibare croma zag ik. Maar bij veel oudere mensen liggen de pakjes in de koelkast, zoals helma ook zegt.
merel schreef:Ik had vorige week knolselderijsoep aangeraden op advies van een collega dat deze zo lekker was. Ik heb deze gisteren ook gemaakt en vond het geen succes. Het komt bij ons niet meer op tafel...
Dat gevoel hebben wij nog steeds met de pompoen/zoeteaardappelsoep. Ik mocht van mijn moeder nooit zeggen dat iets vies was, maar soms is dat gewoon zo, vooral als de rest van het gezin - ook de veelvraters - dat vinden. :D
Zaterdag kwam er een vegetariër meeëten en heb ik spruitjestaart gemaakt.
Zo lekker dat ook de verstokte niet-veggies het verrassend lekker vonden. Tot de laatste kruimel op, met het verzoek om het vaker te maken. Okay dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Croma ken ik niet. Ik gebruik blue band of roomboter voor het maken van jus. Overige vlees braad ik in olijfolie en/of roomboter.
Mag ik het recept voor spruitjestaart? Ik ben altijd nog op zoek naar een recept dat ik zelf lust.
Mara

Bericht door Mara »

Alsjeblieft merel
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R5 ... hampignons
Ik denk dat ik hem een volgende keer met ontbijtspek of uitgebakken spekblokjes maak, als variatie.
Ik heb trouwens verse tijm gebruikt.
helma

Bericht door helma »

Aardappels, bietjes, sla, sucadelapje
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik gebruik altijd becel bak en braad voor vlees, soms ook zo,n pakje voor sudderlapjes.
Ik bereid ook regelmatig een beenhammetje of kipfilet in een braadzak in de oven :slurp
Croma is vies! mijn moeder zei altijd; dat is voor mensen die niet goed kunnen bakken en braden :blush :blush :blush
Net zoals smeltjus, hoe ranzig :deg
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Kwestie van smaak toch? Ik gebruik het nooit, maar vindt het niet vies als ik het bij iemand anders krijg. Ik gebruik meestal zonnebloemolie of heel af en toe vloeibaar bak en braad. Je krijgt meestal wel lekkerder jus als je bak en braad gebruikt. Mijn menu is trouwens omgegooid, ik had te weinig aardappels. Het wordt indiancurrybeef met rijst en sperziebonen
Dodo

Bericht door Dodo »

Altijd croma. Vaak met wat olijfolie. Niks mis mee hoor.
Bakken/braden in roomboter vind ik veel lastiger. Het spettert zo.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Roerbakken doe ik in olijfolie, pannekoeken bak ik met zonnebloemolie en dressing voor bijv. witlofsalade met sesamolie.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Altijd croma. Vaak met wat olijfolie. Niks mis mee hoor.
Bakken/braden in roomboter vind ik veel lastiger. Het spettert zo.
In croma zitten heel veel specifieke smaakstoffen, ik ruik het als ermee gebraden wordt. (pakje)
Inderdaad, veel oudere mensen blijven daarin "hangen" terwijl hun cardioloog en diëtist aanraadt om vloeibaar braadvet te gebruiken en olie.
Orchidee schreef:Roerbakken doe ik in olijfolie, pannekoeken bak ik met zonnebloemolie en dressing voor bijv. witlofsalade met sesamolie.
Heb je wel eens rijstolie geprobeerd?

Het verminderen van cholesterol en een verlaging van het risico op cardiovasculaire ziekten zijn slechts twee van de voordelen van het gebruik van rijstolie. Het bevat antioxidanten en is geschikt voor mensen die denken dat ze bepaalde voedselallergieën hebben. Daarnaast is het goed voor mensen die zich aan een bepaald dieet moeten houden, bijvoorbeeld een glutenvrij dieet. Het is ook een goede bron van koolhydraten, proteïnen en essentiële aminozuren die helpen bij spiergroei en herstel.
http://www.optimalegezondheid.com/wat-z ... -rijstolie
Olijfolie heeft een wat "opdringerige" smaak, die ik niet in elk roerbakgerecht vind passen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Vandaag vispizzaatjes. Heel lekker.
Pas een recept ontdekt hiervoor. Heel makkelijk en lekker. Je besmeert pitabroodjes met tomatenpuree en belegt ze met rauwe ui, paprika etc. Ik had vandaag zalm er op gedaan, maar kip kan ook prima. Wat witte bonen of erwten of mais erbij. Twintig minuten in de oven. Erg makkelijk en lekker eten.
Het recept dacht 1 pizzaatje pp maar dat is weinig. Zoon heeft er vanavond drie op, ik twee (was al iets te veel)
helma

Bericht door helma »

Wij doen dat ook nogal eens met (oud) brood. Op 1 plaat kan je heel wat sneetjes kwijt. Je kan ze naar wens beleggen.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Bakken/braden in croma zou onder de kerkelijke tucht moeten vallen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Vertel eens wat meer?!
Plaats reactie