refo schreef: ↑20 feb 2025, 17:26
Het ledental: nadat 98.17% van de stemmen geteld zijn, is er een daling van 255.
6 gemeenten moeten nog melden:
Bodegraven, Kortgene, Oostburg, Oosterend, Opperdoes en Wageningen.
Dat zijn allemaal redelijk stabiele gemeenten.
En wat zijn de grootste dalers en stijgers?
Kesteren is in aantal de grootste stijger, maar dat gaat ten koste van omliggende gemeenten.
Verschillende gemeenten dalen met meer dan 10%.
Het ledental: nadat 98.17% van de stemmen geteld zijn, is er een daling van 255.
Is die daling ongeveer vergelijkbaar met eerdere jaren?
En wat zijn de grootste dalers en stijgers?
Kesteren is in aantal de grootste stijger, maar dat gaat ten koste van omliggende gemeenten.
Verschillende gemeenten dalen met meer dan 10%.
Heb je de inmiddels bijgewerkte lijst voor ons, refo?
Ik ben wel benieuwd. Veel predikanten of leidinggevende ambtsdragers in de GG komen uit het bedrijfsleven. In het bedrijfsleven wordt soms heel snel geschakeld wanneer er verliezen zijn. Wat voorheen ondenkbaar was is dan vaak opeens mogelijk.
Ik ben dan wel benieuwd, nu krimp zich echt heeft ingezet en bepaalde gemeenten wel héél snel dalen, of men dan toch creatieve oplossingen durft te bedenken om de jongvolwassenen erbij te houden. Dat er opeens wat flexibiliteit ontstaat. Of dat bepaalde starre denkwijzen dan heel snel verdwijnen.
Erskinees schreef: ↑21 feb 2025, 09:04
Ik ben wel benieuwd. Veel predikanten of leidinggevende ambtsdragers in de GG komen uit het bedrijfsleven. In het bedrijfsleven wordt soms heel snel geschakeld wanneer er verliezen zijn. Wat voorheen ondenkbaar was is dan vaak opeens mogelijk.
Ik ben dan wel benieuwd, nu krimp zich echt heeft ingezet en bepaalde gemeenten wel héél snel dalen, of men dan toch creatieve oplossingen durft te bedenken om de jongvolwassenen erbij te houden. Dat er opeens wat flexibiliteit ontstaat. Of dat bepaalde starre denkwijzen dan heel snel verdwijnen.
Ik denk dat creatieve oplossingen vooral tijdelijk een remmend effect hebben. Dat zien we helaas bij heel wat kerken. Ik ben mede daarom benieuwd of bijvoorbeeld Mozaiek over enkele decennia nog steeds een groot succes is.
De 'reformatorische markt' krimpt. Een logische strategie is om te consolideren. Dan moet het wel duurzaam consolideren zijn anders is het enkel uitstel. Waarbij je het risico loopt dat het op korte termijn leden behoudt of zelfs trekt, maar op lange termijn extra leden kost. Gelukkig is de kerk geen bedrijf en hopelijk blijft de kerkleiders zaken theologisch benaderen.
Na Opheusden (ik vermoed door verloop naar Kesteren) is Geldermalsen de grootse daler in absolute aantallen. Al is mijn vermoeden dat het nu wat stabiliseert.
Maanenschijn schreef: ↑21 feb 2025, 09:46
Na Opheusden (ik vermoed door verloop naar Kesteren) is Geldermalsen de grootse daler in absolute aantallen. Al is mijn vermoeden dat het nu wat stabiliseert.
40 gemeenten boven de 1000 leden en doopleden 6 vakant 15,00%
40 gemeenten boven de 400 en onder de 1000 18 vakant 45,00%
40 gemeenten boven de 127 en onder de 400 28 vakant 70,00%
30 kleinste gemeenten 30 vakant 100,00%