Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Vanavond Rats kuch en bonen
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Wat is rats kuch?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Hier werd het onverwachts een samenraapsel van een paar kliekjes en brood; we werden vanmiddag bij schoonvader geroepen. Het leek ineens hard achteruit te gaan, maar hij knapte toch weer wat op toen we er waren en met hem Bijbel lazen, baden en zongen. Het is zo wisselend, het kan per kwartier verschillen, best heftig. Je weet niet waar je aan toe bent. Nu zo eerst maar naar de kerk.
-DIA-
Berichten: 32858
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Wat is rats kuch?
Volgens mij was het een soldatenmaaltijd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Vorst »

Rats, kuch en bonen is de benaming voor het soldatenmenu van voor de Tweede Wereldoorlog. Bonen zijn uiteraard bonen, terwijl kuch het commiesbrood is dat de soldaat werd verstrekt. Rats is de eenpans warme maaltijd. Het woord is een verbastering van het Franse ratatouille dat we ook kennen als ratjetoe en dat voorkomt in de uitdrukking ‘in de rats zitten’. ‘Rats, kuch en bonen’ kreeg landelijke bekendheid tijdens de mobilisatie van 1939-1940 door het gelijknamige soldatenlied op de wijs van het Engelse Roll out the barrel.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

merel schreef: @ zita al wat gedaan met de knolselderij?
Jezeker, ik heb 'm intussen op de veranda gelegd, maar dat was niet echt een culinaire bezigheid. Drukke week, dus alleen supersnelkooketen gegeten. Pastasaus uit de vriezer enzo. Volgende week beter.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Vorst schreef:Rats, kuch en bonen is de benaming voor het soldatenmenu van voor de Tweede Wereldoorlog. Bonen zijn uiteraard bonen, terwijl kuch het commiesbrood is dat de soldaat werd verstrekt. Rats is de eenpans warme maaltijd. Het woord is een verbastering van het Franse ratatouille dat we ook kennen als ratjetoe en dat voorkomt in de uitdrukking ‘in de rats zitten’. ‘Rats, kuch en bonen’ kreeg landelijke bekendheid tijdens de mobilisatie van 1939-1940 door het gelijknamige soldatenlied op de wijs van het Engelse Roll out the barrel.
Ik kende het wel. Mijn pa had een apart jargon voor bepaalde voedingsmiddelen. Uit dienst en hij heeft een tijd gevaren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 10071
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Vandaag bloemkool met kippendijen. Morgen rode kool, zelfgemaakte appelmoes en sukadelapjes. Na 3 dagen soep was ik wel tor aan wat anders.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Vanavond kleine spruitjes, gekookte aardappels en een sucadelapje gegeten, het was voortreffelijk!
Morgenochtend een prei, paprika,gehakt ovenschotel maken, want morgenmiddag ben ik laat thuis en de kinderen moeten vroeg weg
Dus kunnen zij de schotel alvast afbakken
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 10071
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Klinkt goed orchidee! Hoe maak je het? Het wordt vandaag hutspot.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Vanavond kleine spruitjes, gekookte aardappels en een sucadelapje gegeten, het was voortreffelijk!
Hier ook, met stoofpeertjes. ;)
Ik las in de allerhande dat je spruitjes ook rauw kunt eten, in een salade.
Niet te geloven dat ze vroeger urenlang gekookt werden he.
Mijn buurvrouw vertelde, als ze bij haar moeder ging koffiedrinken om ong., half 10/10 uur, de groente (kool en spruiten bijv) al stonden te pruttelen voor de maaltijd van half 1. De aardappelen stonden al geschild in een pan te wachten.
Als die mensen van toen nu eens in de supermarkt zouden kunnen kijken, waar alles panklaar ligt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 10071
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mijn oma deed dat ook altijd en toch vond ik dat zij heerlijk kon koken!

afgelopen weekend linzensoep gemaakt http://www.smakelijck.nl/recepten/linzensoep-/ Heerlijk! Voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik vond de groentes bij mijn oma en moeder echt niet altijd lekker hoor!
Spruitjes kookten beiden minstens een half uur, met tot gevolg dat ik altijd vreselijk maagpijn had en ik het in het begin van mijn trouwdag nauwelijks durfde kopen, koken, eten
Sperziebonen moest degene die thuis op de kleine kinderen paste, vast om 11 u opzetten, anders waren ze niet gaar om 13 u
Ikzelf kook en eet 's winters denk 2 x in de maand spruiten6/8 minuten.
Nooit maagpijn en wij vinden het hier allemaal lekker! (Gelukkig nog iets wat we allemaal graag lusten )
Verse sperziebonen kook ik ongeveer 20 minuten, anders vind men ze hier "piepen"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Oh ja vanavond eten we boerenkoolstamppot met verse rookworst van de slager en overgebleven jus van sucadelapjes
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik vond de groentes bij mijn oma en moeder echt niet altijd lekker hoor!
Spruitjes kookten beiden minstens een half uur, met tot gevolg dat ik altijd vreselijk maagpijn had en ik het in het begin van mijn trouwdag nauwelijks durfde kopen, koken, etenAfbeelding
Sperziebonen moest degene die thuis op de kleine kinderen paste, vast om 11 u opzetten, anders waren ze niet gaar om 13 uAfbeelding Afbeelding
Ikzelf kook en eet 's winters denk 2 x in de maand spruiten6/8 minuten.
Nooit maagpijn en wij vinden het hier allemaal lekker! (Gelukkig nog iets wat we allemaal graag lustenAfbeelding )
Verse sperziebonen kook ik ongeveer 20 minuten, anders vind men ze hier "piepen"
In de trappenhuizen waar de voordeuren van 3 of 6 gezinnen waren, stonk het altijd naar kool, herinner ik me.
Ik heb een heel oud kookboek van mijn moeder en daar staan kooktijden van langer dan een uur in, voor diverse groentes en daarna worden ze nog gebonden met een papje (witlof, andijvie) en gestoofd met boter.
Mijn moeder noemde de andijvie zoals ik die kookte, rauw.
@Orchidee, sommige groentes worden door de langere kooktijd, juist zwaarder verteerbaar.
Van de groentegroentesite:
Koolgeur is goed te voorkomen. Kook om te beginnen op matig vuur en met een goed sluitende deksel op de pan. Weet vervolgens dat de koolgeur enkel ontstaat wanneer de kool te lang wordt gekookt
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie