Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Geplaatst: 15 mei 2009, 14:48
/
Beter: niet willen zienDe grootste ellende is dat we onze ellende niet zien
Het is niet genoeg om met je verstand te weten dat je ellendig bent, te weten dat er een Zaligmaker is en dat je naar Hem toe moet.barjan schreef:dan begrijp je dus niet eens wat je zegt en hoe kun je daar dan over discussieren?artistiek schreef:De grootste ellende is dat we onze ellende niet zien
maar ik begrijp wel wat je bedoelt maar dat is helemaal geen probleem als je Jezus kent want alle ellende is niet ellendig genoeg om door Hem te kunnen worden opgelost. dus ook de ellende van je ellende niet te kennen. Als je dat toch weet dan snap ik niet waarom je daarin blijft hangen? met je verstand weet je van ellende en van Christus dan weet je verstand ook dat je naar Hem moet of anders zit je maar wat te discussieren om een woordenstrijd en dat is vast niet de bedoeling hier?
Nee dat is niet de bedoeling, denk ik. Redeneren is de rede-eren. Ahumbarjan schreef:dan begrijp je dus niet eens wat je zegt en hoe kun je daar dan over discussieren?artistiek schreef:De grootste ellende is dat we onze ellende niet zien
maar ik begrijp wel wat je bedoelt maar dat is helemaal geen probleem als je Jezus kent want alle ellende is niet ellendig genoeg om door Hem te kunnen worden opgelost. dus ook de ellende van je ellende niet te kennen. Als je dat toch weet dan snap ik niet waarom je daarin blijft hangen? met je verstand weet je van ellende en van Christus dan weet je verstand ook dat je naar Hem moet of anders zit je maar wat te discussieren om een woordenstrijd en dat is vast niet de bedoeling hier?
Let wel, het woord 'vrijt' betekent hier 'een aanzoek doen' (naar de Middel-Nederlandse betekenis van het woord).Avi schreef:Hier een stukje uit het referaat:
Dat is een van de gewone middelen, die de Heere
aanwendt om Zijn kinderen te lokken. Hij vrijt (sorry, staat er echt) hen als zij in de smeltkroes der ellende zijn,
wanneer zij zichzelf als het ware niet kunnen onderhouden of verhuren. Wanneer het met hen
is als met Manasse: (2 Kron. 33:11, 12) “Daarom bracht de Heere over hen de krijgsoversten
die de koning van Assyrië had, dewelke Manasse gevangen namen onder de doornen; en zij
bonden hem met twee koperen ketenen, en voerden hem naar Babel. En als hij hem benauwde,
bad hij het aangezicht des Heeren, zijns Gods, ernstig aan, en vernederde zich zeer voor het
aangezicht des Gods zijner vaderen”. Hij en het volk zondigden tegen de Heere, en daarom
zond de Heere vijanden tegen hen, en hij wordt gevangen genomen en gevankelijk
weggevoerd naar Babel. En toen hij daar zo geboeid was, dat hij niet kon wegkomen, toen in
zijn benauwdheid, toen vernederde hij zich en zocht de Heere. (Deut. 30:1-3) “Voorts zal het
geschieden, wanneer al deze dingen over u zullen gekomen zijn, deze zegen of deze vloek, die
ik u voorgesteld heb, zo zult gij het weer ter harte nemen, onder alle volken, waarheen u de
HEERE, uw God, gedreven heeft; en gij u zult bekeren tot de HEERE, uw God, en Zijner stem
gehoorzaam zijn, naar alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met uw ganse hart en
met uw ganse ziel. En de HEERE, uw God, zal uw gevangenis wenden, en Zich uwer
ontfermen; en Hij zal u weder vergaderen uit al de volken waarheen u de HEERE, uw God,
verstrooid had”. (Hos. 2:13, 14) “Daarom, zie, Ik zal haar lokken, en zal haar voeren in de
woestijn, en Ik zal naar haar hart spreken. En Ik zal haar geven haar wijngaarden vandaar
af, en het dal van Achor tot een deur der hoop;” dat is, te midden van grote benauwdheid zal
Ik naar hun hart spreken; dat is gewoonlijk de tijd, wanneer de Heere dat doet. Hiervoor wordt
een reden gegeven: (Spr. 29:15) “De roede en de bestraffing geeft wijsheid.” Als de mensen
ooit zullen welvaren, dan zullen zij welvaren, wanneer de hand Gods op hen is. Wat zal hen
vernederen, die niet vernederd worden door de bezoekingen des Heeren? Weliswaar gebruikt
het Woord van God deze spreekwijze, dat Zijn woord het hart vernedert, en soms zal het dat
ook doen; maar de verdraaidheid van onze natuur is zodanig, dat zij meestal niet tot de Heere
worden gebracht, zolang niet de ijzeren zenuwen van hun nek gebroken zijn, en Hij onze
hardnekkigheid buigzaam maakt.
Eerst 'genoeg' zondenkennis hebben, Ja, dan wil je eingelijk zelf eerst iets bereiken voor je tot God komt...Gajus schreef:Als je eerst 'genoeg' zondenkennis wil hebben, wil je eigenlijk zelf eerst nog iets bereiken voor je tot God komt.
Eigenlijk zeg je dan: Heere Jezus, de straf die U droeg was niet genoeg om mijn zonden te vergeven, U hebt nog niet genoeg geleden. Er moet eigenlijk nog iets van me zelf bij: Genoeg zondenkennis.
Dan houd je God voor een leugenaar. Hij zegt dat het offer van Zijn Zoon voldoende is.
Precies, en dan zie je ook gelijk hoe moeilijk de meeste mensen het vinden om echt puur van genade te leven.Hij zegt niet eerst tegen ons: Ga eerst jezelf opknappen- maar Hij zegt: Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.....
Ja, inderdaad. Het is moeilijk- en het blijft moeilijk. Maar ook bijzonder dat die genade nog te krijgen is bij de Heere Jezus.Gajus schreef:Precies, en dan zie je ook gelijk hoe moeilijk de meeste mensen het vinden om echt puur van genade te leven.Hij zegt niet eerst tegen ons: Ga eerst jezelf opknappen- maar Hij zegt: Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.....
ps. dankjewel voor je compliment
barjan schreef:als je wel weet dat het niet genoeg is hoe weet je dat dan? dan moet je daar wel in geloven? en dat is dan sterker dan het geloof dat naar Jezus gaat om daaruit te komen want als je weet dat het niet genoeg is en je weet dat Jezus alles kan geven wat je te kort komt dan houd je jezelf toch voor de gek als je met die kennis blijft zitten buiten Jezus en dan is er geen leven buiten hem dat weet je toch ook? Ik denk dat iemand die zegt dat het niet genoeg is dat alleen maar kan weten als hij inmiddels wel Jezus kent want anders kun je nooit weten wat je mist. Want dan ben je nog blind en weet je niet wat kleuren zijn en je wilt wil zeggen wat kleur niet is, snap je?artistiek schreef:Het is niet genoeg om met je verstand te weten dat je ellendig bent, te weten dat er een Zaligmaker is en dat je naar Hem toe moet.barjan schreef:dan begrijp je dus niet eens wat je zegt en hoe kun je daar dan over discussieren?artistiek schreef:De grootste ellende is dat we onze ellende niet zien
maar ik begrijp wel wat je bedoelt maar dat is helemaal geen probleem als je Jezus kent want alle ellende is niet ellendig genoeg om door Hem te kunnen worden opgelost. dus ook de ellende van je ellende niet te kennen. Als je dat toch weet dan snap ik niet waarom je daarin blijft hangen? met je verstand weet je van ellende en van Christus dan weet je verstand ook dat je naar Hem moet of anders zit je maar wat te discussieren om een woordenstrijd en dat is vast niet de bedoeling hier?
Daar kom je mee om.
En wat bedoel je eigenlijk met 'daarin blijft hangen'?
Dat betwijfel ik...Avi schreef:Nou...eh, ik heb er ook vreselijk in vast gezeten. Soms draai je helemaal dol.
Het was voor mij een echt valkuil, een hindernis in het komen tot Jezus Christus.
Eerlijk gezegd voel ik met Artistiek mee!
Artistiek, hoe is het met jou persoonlijk? Sta je al in het geloof? Of is er wel een verlangen, maar weet je toch niet goed hoe je kind van de Hemelse Vader kan worden?Als je weet hoe je naar Rome moet rijden wil dat nog niet zeggen dat je er ooit geweest bent. De weg weten wil nog niet zeggen dat je die bewandelt. Zijn Woord horen is niet het zelfde als ze doen/gehoorzamen...