God haat de verworpenen.

HerbertV

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door HerbertV »

Bert Mulder schreef:
HerbertV schreef:
Dat zou kunnen, ik heb niet gelezen waar ik een vinkje onder gezet heb. Maar Jezus verkondigde in de tempel ook radicaal andere dingen. Zouden er toen ook Bert's geweest zijn die zeiden: Jij hoort hier niet, want je zegt iets waar wij het niet mee eens zijn?

Bert je speelt mij te veel op de man, en ik ben niet van plan om me tot dat zelfde te laten verleiden. Zolang je niet met argumenten komt, verwacht van mij dan ook geen reactie..
Je moest je schamen, je met Jezus te vergelijken. Maakt mij niks uit of je het met mij eens bent. Maar jij spreekt tegen de Schrift. En je kunt de Schrift niet uitstaan. "Wie zijt gij, o mens, die tegen God antwoord."
Het was in de verste verte mijn bedoeling niet om me met Jezus te vergelijken. Ik zei alleen dat het in Jezus tijd ook zo was. Dat jij de conclusie trekt dat ik me met Jezus vergelijkt, is absoluut geen logisch gevolg van mijn post.

Overigens, zou je er goed aan doen te teksten binnen zijn verband te laten. En probeer niet te veel in hokjes te denken. Want ik zou hetzelfde net zo goed tegen de opstellers van de DL kunnen zeggen. Daar werd God gevangen in leerstellingen. Wie zijn zij..? Ik zeg: ik zou het net zo goed kunnen zeggen.. maar ik doe het niet, omdat de tekst die je uit rom 9 gebruikt in een heel ander verband staat. Dus het vriendelijke verzoek om hier niet op te reageren.

Maar goed, het spijt me reacties van mijn kant blijven uit tot vanavond. Moet e.e.a. gaan doen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

HerbertV schreef: Het was in de verste verte mijn bedoeling niet om me met Jezus te vergelijken. Ik zei alleen dat het in Jezus tijd ook zo was. Dat jij de conclusie trekt dat ik me met Jezus vergelijkt, is absoluut geen logisch gevolg van mijn post.

Overigens, zou je er goed aan doen te teksten binnen zijn verband te laten. En probeer niet te veel in hokjes te denken. Want ik zou hetzelfde net zo goed tegen de opstellers van de DL kunnen zeggen. Daar werd God gevangen in leerstellingen. Wie zijn zij..? Ik zeg: ik zou het net zo goed kunnen zeggen.. maar ik doe het niet, omdat de tekst die je uit rom 9 gebruikt in een heel ander verband staat. Dus het vriendelijke verzoek om hier niet op te reageren.

Maar goed, het spijt me reacties van mijn kant blijven uit tot vanavond. Moet e.e.a. gaan doen.
Te hopen dat tegen die tijd de moderators wakker zijn zullen.... Want deze discussie hoort hier op RF niet thuis.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Johannes 3:16 schreef:
Erasmiaan schreef:
Johannes 3:16 schreef: God zou wel degelijk onrechtvaardig zijn als hij Ezau al voor zijn geboorte zou haten!
Er is op dit forum al meerdere keren geschreven dat deze tekst niet slaat Jacob en Ezau, maar op hun nageslacht, Israël en Edom. Let hierbij dat deze tekst in Malechi staat en God hier terug kijkt op 400 jaar geschiedenis.
Godslasterlijke dwaling!

Lees maar eens hoe Paulus het in Romeinen aanhaalde:

10 En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit een bevrucht was, namelijk Izaak, onzen vader.
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
Als je vol wilt houden dat het hier over de persoon van Ezau gaat, dan mag je mij uitleggen waar de meerdere de mindere heeft gediend.
Dat blijkt toch echt alleen uit de geschiedenis van het volk Israël, en niet uit het leven van Jakob en Ezau...
Vers 14 geeft antwoord op de vraag: ja, maar waarom kiest God nu voor de lijn van Jakob, en niet voor de lijn van Ezau?
Kanttekening schreef:Deze woorden verklaren de voorgaande. Versta door den meerderen Ezau, welke, ten aanzien van de eerstgeboorte, van de sterkte des lichaams en van het uiterlijk vermogen, de grootste geweest is; gelijk ook zijn nakomelingen lang het gebergte Seïr bezeten en daarin geregeerd hebben, toen de kinderen Israels vreemdelingen in Kanaän, slaven in Egypte, en arme reizigers in de woestijn waren. Niettemin zou deze meerdere den minderen onderworpen zijn en dienen; hetwelk vervuld is, eerst in Jakob, toen hij, het recht der eerstgeboorte verkregen hebbende, een heer zijns broeders geworden is; daarna in zijn nakomelingen, toen zij het land Kanaän geërf en de Edomieten aan zich cijnsbaar gemaakt hebben; zie 2 Sam. 8:14. Dit wordt ook vervuld in de ware kerk, welke, hoewel zij naar de uiterlijke heerlijkheid en macht veel geringer is dan de valse, is nochtans Christus door zijn woord en Geest in het midden van haar, over al zijne en hare vjianden heersende.
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
HerbertV schreef:
Dat zou kunnen, ik heb niet gelezen waar ik een vinkje onder gezet heb. Maar Jezus verkondigde in de tempel ook radicaal andere dingen. Zouden er toen ook Bert's geweest zijn die zeiden: Jij hoort hier niet, want je zegt iets waar wij het niet mee eens zijn?
Zou Jezus Zich ook van leugen en bedrog hebben bediend?
Het probleem dat jij aankaart, is oeroud. Ik heb er geen antwoord op: God heeft de wereld lief en toch maakt Hij niet iedereen zalig (terwijl Hij dat zou kunnen).
Daar heb ik dus geen antwoord op, en daar heb jij ook geen antwoord op.
Maar God is God, en ik voel geen behoefte om Hem tegenover jouw opvattingen te verdedigen.
Dat jij die behoefte niet voelt, vind ik op zijn zachst gezegd vreemd. Maar dat jij die behoefte niet voelt, wil niet zeggen dat ik die ook niet moet voelen. Ik voel me wel geroepen mijn God te verdedigen!
Erasmiaan schreef:
HerbertV schreef:
Erasmiaan schreef: En het is zo makkelijk. Iedereen kán zalig worden maar niet iedereen wordt zalig, gelijk de natuur uitwijst. Maar de personen die van eeuwigheid verworpen zijn hebben nooit een kans gehad, zul je aandragen. Nee? Er is toch tot ze gepredikt?

Ezau niet verworpen? Dus jij gelooft dat Ezau in de hemel is?

Ezaus geslacht verworpen. Maar dat gaat toch ook over mensen, zielen voor de eeuwigheid?
Ehmm.. Ik denk dat de term verworpene niet helemaal duidelijk is. Een verworpene is iemand die op de lijst onder het kopje: voorbestemd voor de hel staat. Tegen zo'n iemand kan je nog zo erg preken maar dat heeft geen nut, want hij zal nooit luisteren. Dus zo'n iemand is door zijn voorbestemming wel degelijk kansloos en niet verantwoordelijk te houden voor zijn ongeloof.

Ezau's geslacht is in die zin verworpen, dat God zijn heil via Israel op de aarde heeft verkondigd. Maar als de verwerping van Ezau's geslacht zou betekenen dat zijn nakomelingen naar de hel zouden gaan, zou er voor jou en mij ook geen hoop meer zijn. Want wij heidenen, edomieten. God heeft Israel gekozen om vanuit daaruit zijn heil te verkondigen, en niet Nederland, niet Duisland. Maar dat betekent niet dat Edomieten niet zalig kunnen worden..

Ik weet niet of Ezau in de hemel is of niet! De bijbel zegt niets over zijn levens eind. Maar als Ezau tot geloof is gekomen, is hij inderdaad in de hemel ja! Het lijkt er op dat jij zegt: iemand die niet gaat geloven is een verworpene. Nou, daar ben ik het mee eens!

En aan Bert:
Het is van alle tijden dat mensen de waarheid niet kunnen verdragen. Als ik zou kunnen zou ik je een prijs geven voor Meester Ontwijker. Ik vind het echt (dit meen ik) bijzonder hoe jij het toch maar weer elke keer voor elkaar krijgt niet te reageren op wat ik zeg.

Als reacties van mij uitblijven, dan wil ik de rest van de mensen die hier wel serieus over wilden praten melden, dat het komt omdat ik door een moderator geblockt ben. Ik zou het erg jammer vinden, want de verwerping is wel iets wat veel jonge christenen in de weg staat om tot Jezus te komen..
Laatst gewijzigd door HerbertV op 24 okt 2008, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Erasmiaan schreef:
Kanttekening schreef:Deze woorden verklaren de voorgaande. Versta door den meerderen Ezau, welke, ten aanzien van de eerstgeboorte, van de sterkte des lichaams en van het uiterlijk vermogen, de grootste geweest is; gelijk ook zijn nakomelingen lang het gebergte Seïr bezeten en daarin geregeerd hebben, toen de kinderen Israels vreemdelingen in Kanaän, slaven in Egypte, en arme reizigers in de woestijn waren. Niettemin zou deze meerdere den minderen onderworpen zijn en dienen; hetwelk vervuld is, eerst in Jakob, toen hij, het recht der eerstgeboorte verkregen hebbende, een heer zijns broeders geworden is; daarna in zijn nakomelingen, toen zij het land Kanaän geërf en de Edomieten aan zich cijnsbaar gemaakt hebben; zie 2 Sam. 8:14. Dit wordt ook vervuld in de ware kerk, welke, hoewel zij naar de uiterlijke heerlijkheid en macht veel geringer is dan de valse, is nochtans Christus door zijn woord en Geest in het midden van haar, over al zijne en hare vjianden heersende.
Begrijp ik je nu goed als je (na)zegt dat vers 12 alleen verwerkelijkt is geworden (wat de persoon Jakob betreft) in het verkrijgen van het eerstgeboorterecht?
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Johannes 3:16 schreef:Erasmiaan schreef:
Begrijp ik je nu goed als je (na)zegt dat vers 12 alleen verwerkelijkt is geworden (wat de persoon Jakob betreft) in het verkrijgen van het eerstgeboorterecht?
Ik denk het wel! De statenvertalers waren misschien nog niet zo goed op de hoogte met de hedendaagse uitleg van romeinen 9!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

HerbertV schreef: Ehmm.. Ik denk dat de term verworpene niet helemaal duidelijk is. Een verworpene is iemand die op de lijst onder het kopje: voorbestemd voor de hel staat. Tegen zo'n iemand kan je nog zo erg preken maar dat heeft geen nut, want hij zal nooit luisteren. Dus zo'n iemand is door zijn voorbestemming wel degelijk kansloos en niet verantwoordelijk te houden voor zijn ongeloof.

Ik weet niet of Ezau in de hemel is of niet! De bijbel zegt niets over zijn levens eind. Maar als Ezau tot geloof is gekomen, is hij inderdaad in de hemel ja! Het lijkt er op dat jij zegt: iemand die niet gaat geloven is een verworpene. Nou, daar ben ik het mee eens!

En aan Bert:
Het is van alle tijden dat mensen de waarheid niet kunnen verdragen. Als ik zou kunnen zou ik je een prijs geven voor Meester Ontwijker. Ik vind het echt (dit meen ik) bijzonder hoe jij het toch maar weer elke keer voor elkaar krijgt niet te reageren op wat ik zeg.

Als reacties van mij uitblijven, dan wil ik de rest van de mensen die hier wel serieus over wilden praten melden, dat het komt omdat ik door een moderator geblockt ben. Ik zou het erg jammer vinden, want de verwerping is wel iets wat veel jonge christenen in de weg staat om tot Jezus te komen..
Meester Ontwijker??? Welke Bijbelse argumenten heb ik ontweken? (het is waar, onzin ga ik niet op in)

Spreek je toch (zonder het zelf te willen en weten) een waarheid. Want die God verworpen heeft, zullen nooit en te nimmer zalig worden. Maar dat weten wij niet. Wij moeten liefhebben, en het Evangelie brengen zelfs aan degenen die God haat. Toch is het niet zo, dat men om de verwerping in de hel komt, maar wij staan, van nature, allen doodschuldig en doemwaardig voor God, en dat niet alleen om onze zonde in het paradijs, maar ook om al onze dadelijke zonden. Verder kan en mag niemand op de verwerping wijzen als (drog)reden. Zoals de DL zo mooi schrijven:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Beste bert, Je draait mijn implicatie om! Ik zei als je niet gaat geloven, ben je een verworpene. Jij zegt dat ik gezegd heb: als je verworpen ben, zal je niet gaan geloven. Maar dat heb ik niet gezegd. In een van de eerste lessen Logica die ik op de uni kreeg werdt mij dat al uitgelegd..
Laatst gewijzigd door HerbertV op 24 okt 2008, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:Dat jij die behoefte niet voelt, vind ik op zijn zachst gezegd vreemd. Maar dat jij die behoefte niet voelt, wil niet zeggen dat ik die ook niet moet voelen. Ik voel me wel geroepen mijn God te verdedigen!
Ook jij hebt voor de door mij opgeworpen probleemstelling geen antwoord: waarom maakt God niet iedereen zalig als Hij dat kan?
Het lijkt mij dat jonge christenen al tot Jezus zijn gekomen, anders zijn het geen jonge christenen.
Maar de redenering is overigens stuitend: vorm je een Godsbeeld naar believen, want anders staat het anderen in de weg.
Herbert, je bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn. Maar Paulus dacht ook dat hij goed bezig was. Intussen vervolgde hij wél Jezus...
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Afgewezen schreef:
HerbertV schreef:Dat jij die behoefte niet voelt, vind ik op zijn zachst gezegd vreemd. Maar dat jij die behoefte niet voelt, wil niet zeggen dat ik die ook niet moet voelen. Ik voel me wel geroepen mijn God te verdedigen!
Ook jij hebt voor de door mij opgeworpen probleemstelling geen antwoord: waarom maakt God niet iedereen zalig als Hij dat kan?
Het lijkt mij dat jonge christenen al tot Jezus zijn gekomen, anders zijn het geen jonge christenen.
Maar de redenering is overigens stuitend: vorm je een Godsbeeld naar believen, want anders staat het anderen in de weg.
Herbert, je bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn. Maar Paulus dacht ook dat hij goed bezig was. Intussen vervolgde hij wél Jezus...
Argumenten, die zie ik weer niet. Jij vraag waarom maakt God niet iedereen zalig als Hij dat kan? Ik begrijp niet waarom je mij dat vraagt. Ik stel dat zalig worden niet buiten de wil van een mens om gaat, en dat er een moment moet zijn waarop de mens Jezus als zijn verlosser aannneemt. Dus als die mens dat niet doet, dan weent God. En zal hij eens zeggen: Breng ze hier, en sla ze dood voor mijn voeten, zij die niet hebben GEWILD dat ik koning over hun ben. Dus ik kan deze vraag beter aan jou stellen..

Jonge christenen, tja het is maar even hoe je het noemt. Je zult begrijpen wat ik bedoel, maar ik ben het er mee eens dat een ongelovige zichzelf eigenlijk geen christen zou mogen noemen.

Heb je je al eens afgevraagd of jij er niet compleet naastzit? Ik ben heus niet van de ene op de andere dag de uitverkiezing gaan ontkennen. Dat is een proces geweest, waarbij ik voordurend God bad om zijn verlichting met de Heilige Geest. Een proces waarin ik de Bijbel heb doorploegd, de grondtaal er bij gepakt. Een proces waar ik uit ben gekomen, zodat ik nu ben wie ik ben. Een proces waarin ik geloof dat God mijn ogen voor de waarheid heeft geopend.
Jongere

Bericht door Jongere »

Johannes 3:16 schreef:Als je vol wilt houden dat het hier over de persoon van Ezau gaat, dan mag je mij uitleggen waar de meerdere de mindere heeft gediend.
Dat blijkt toch echt alleen uit de geschiedenis van het volk Israël, en niet uit het leven van Jakob en Ezau...
Ezau was de eerstgeborene, hij had het recht op de eerstgeboortezegen. Met het feit dat deze hem werd ontnomen begon zijn dienen al. Zoals de 'tweede zegen' aan Ezau persoonlijk is gericht, al ligt daarin ook zijn volk begrepen:
Toen antwoordde Izak, en zeide tot Ezau: Zie, ik heb hem tot een heer over u gezet, en al zijn broeders heb ik hem tot knechten gegeven; en ik heb hem met koorn en most ondersteund; wat zal ik u dan nu doen, mijn zoon? (...) En op uw zwaard zult gij leven, en zult uw broeder dienen.

Wat me vooral stoort aan de manier van reageren, HerbertV, is de redenatie die je gebruikt. Vooral als je het hebt over kinderen op de wereld zetten t.o.v. een uitverkiezing als die er zou zijn, je zou dat onmenselijk vinden. Je gelooft blijkbaar wel in een liefdevolle God, maar niet in combinatie met de uitverkiezing.
Op zo'n manier redeneren vind ik uiterst zwak. Je kunt het nog zo mooi draaien maar waarom zou het (als je zo redeneert) symphatieker zijn van God om een volk uit te kiezen en een ander volk te verwerpen? Bovendien, hoe zie je het geloven zelf? Geloof begint door de wedergeboorte en is een gave van God: Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave. Stel dat je dan niet in de uitverkiezing gelooft, dan staat hier nog heel erg duidelijk dat God het geloof geeft aan wie Hij wil. Zoals Hij al tegen Mozes zegt en Zich daarmee volledig soeverein verklaart: maar Ik zal genadig zijn, wien Ik zal genadig zijn, en Ik zal Mij ontfermen, over wien Ik Mij ontfermen zal. Daar zijn nog zoveel redenen tegen te verzinnen, maar het eerst wat een christen zal moeten doen is het accepteren van vrije genade. Dat is dan ook tegelijk het heerlijkste wat een christen mag doen. Overigens is dat nog iets heel anders dan een soort fifty-fifty-hoop. Dat is de machtige spanning in Gods Woord waarin grote beloften staan, juist voor zondaren. Om bij Hem genade te verkrijgen, om niet.
Dat even voor zover de uitleg van Romeinen 9 inderdaad niet zo zou zijn als ik in dit topic eerder heb geprobeerd te zeggen (heb je het hele topic gelezen of alleen het artikel waarmee je het zelf eens was? Er zijn namelijk al behoorlijk wat argumenten genoemd, voordat jij binnen kwam denderen. ;) ). Maar zoals gezegd geloof ik dat je dan nog met precies dezelfde problemen zit als eerst, wil je zonodig de redenatie volgen die jij volgt. Zijn we er nog van doordrongen dat God Schepper is? Weten we de betekenis nog van de pottenbakker (ook aangehaald in Romeinen 9) die mag doen met zijn eigen maaksel wat Hij zelf wil? Nogmaals: het is juist de boodschap van de Bijbel dat Hij dat nog niet heeft gedaan! Hoewel de mensheid al een heel grote misstap heeft gemaakt openbaart God zich in Zijn Woord nog altijd als genadig. De gedachte dat wij als onbevlekte mensen op de wereld verschijnen die er recht op hebben om gered (het woord geeft overigens al iets aan van vrije genade) te worden is arrogant en gaat in tegen de hele boodschap van de Bijbel. We waren dood in de zonden en misdaden, of we zijn dat nog.
Nog even over die kinderen: het is het genadeverbond en de beloften van God die ons nog de moed geven om kinderen op de wereld te zetten. Gelukkig is dat niet de gedachte dat onze kinderen helemaal zelf kunnen gaan kiezen of ze God gaan dienen of niet. Als dat mijn reden zou zijn, zou ik inderdaad nooit meer durven denken aan een nageslacht. Geen fifty-fifty... zonder redding van Gods kant zou het honderd procent zeker zijn dat ze verloren zouden gaan.

Maar zelfs als je niet de redenatie volgt die jij volgt, maar puur objectief naar Romeinen 9 kijkt vind ik in het document wat je plaatste wel een paar gaten zitten. Om maar iets te noemen, waarom begint de tekst pas bij vers 9 van hoofdstuk 9? Daarmee sla je een hele belangrijke inleiding van Paulus over, namelijk dat hij ergens zeer bedroefd over is. Waarover? Over het feit dat van de Israëlieten (kinderen van het verbond, Abrahams zaad - zo menen zij, leden van het uitverkoren volk) mensen verloren gaan. Hij zou zelfs zelf verbannen willen zijn als hij daarmee zijn volk zou kunnen redden. Het gaat dus over de particuliere Israëliet in de rest van zijn betoog. Wat zou het voor verband hebben als Paulus eerst zijn droefheid uit over deze Israëlieten en vervolgens een betoog gaat houden over de verkiezing van Israël als volk tegenover de verwerping van Edom? Met daarin de notie van de vrijmacht van God, wie zou Hem durven beschuldigen? Dat zou juist haaks staan op wat hij wil zeggen, want het blijkt juist dat niet alle Israëlieten zalig worden, ondanks het feit dat hun volk een volk van de belofte was. Deze twee teksten staan ook niet voor niets in Romeinen 9: Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden. Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend. Hier betoogt Paulus juist dat het niets te maken heeft met het zijn van Abrahams zaad, het zijn van een Israëliet (de uitverkiezing van dat volk), maar alleen de kinderen der beloftenis worden voor het zaad van Abraham gerekend. Zoals Paulus in Galaten zegt: En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen. Zij die van Christus zijn, zijn de ware uitverkorenen. En dat is moeilijk te verkroppen voor de Israëlieten (net als voor ons nu), het blijkt een particuliere (maar daarmee universele) uitverkiezing te zijn, en geen nationale!

Trouwens, zoals Bert terecht aangeeft waren de "Dordtse vaderen" heel goed op de hoogte van het misbruik wat er gemaakt kan worden van de leer van de verwerping en ook van de strikken waarin mensen kunnen vallen als ze dit overdenken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:
Afgewezen schreef:
Argumenten, die zie ik weer niet. Jij vraag waarom maakt God niet iedereen zalig als Hij dat kan? Ik begrijp niet waarom je mij dat vraagt. Ik stel dat zalig worden niet buiten de wil van een mens om gaat, en dat er een moment moet zijn waarop de mens Jezus als zijn verlosser aannneemt. Dus als die mens dat niet doet, dan weent God. En zal hij eens zeggen: Breng ze hier, en sla ze dood voor mijn voeten, zij die niet hebben GEWILD dat ik koning over hun ben. Dus ik kan deze vraag beter aan jou stellen...
Toch blijf ik de vraag stellen. Want jij voelt net zo goed als ik, dat hier een probleem zit. Want waarom geeft God de een wel geloof en de andere niet?
Let wel, voor mij is dit geen probleem. Omdat ik God niet hoef na te rekenen. Maar voor jou moet dit wel een probleem zijn, redenerend vanuit de liefde van God.
Heb je je al eens afgevraagd of jij er niet compleet naastzit? Ik ben heus niet van de ene op de andere dag de uitverkiezing gaan ontkennen. Dat is een proces geweest, waarbij ik voordurend God bad om zijn verlichting met de Heilige Geest. Een proces waarin ik de Bijbel heb doorploegd, de grondtaal er bij gepakt. Een proces waar ik uit ben gekomen, zodat ik nu ben wie ik ben. Een proces waarin ik geloof dat God mijn ogen voor de waarheid heeft geopend.
Dit soort persoonlijke ontboezemingen hebben geen enkele bewijskracht. Ook ik heb me ooit met deze materie beziggehouden, maar ben tot een andere uitkomst gekomen dan jij.
Er zijn dingen in de Bijbel, die ik niet klein kan krijgen. Bijvoorbeeld als God tegen Mozes zegt dat Hij Farao's hart zal verstokken. Ik begrijp daar niets van. Farao bij voorbaat kansloos, hoe oneerlijk!
Nee, het is anders, al begrijp ik niet hoe het zit.
Er zijn raadsels, die voor ons niet zijn te doorgronden. En ik leef liever met het 'ik versta het niet', dan met een Godsbeeld, dat aan alle kanten 'klopt' met Gods liefde, maar waarbij je een machteloze God overhoudt, Die maar moet toezien hoe het allemaal afloopt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Herbert schreef:Ehmm.. Ik denk dat de term verworpene niet helemaal duidelijk is. Een verworpene is iemand die op de lijst onder het kopje: voorbestemd voor de hel staat. Tegen zo'n iemand kan je nog zo erg preken maar dat heeft geen nut, want hij zal nooit luisteren. Dus zo'n iemand is door zijn voorbestemming wel degelijk kansloos en niet verantwoordelijk te houden voor zijn ongeloof.

Ezau's geslacht is in die zin verworpen, dat God zijn heil via Israel op de aarde heeft verkondigd. Maar als de verwerping van Ezau's geslacht zou betekenen dat zijn nakomelingen naar de hel zouden gaan, zou er voor jou en mij ook geen hoop meer zijn. Want wij heidenen, edomieten. God heeft Israel gekozen om vanuit daaruit zijn heil te verkondigen, en niet Nederland, niet Duisland. Maar dat betekent niet dat Edomieten niet zalig kunnen worden..

En aan Bert:

Herbert, je blijft dwalen, ik kan het niet anders zeggen. Tegen iedereen wordt gepredikt en iedereen kan gaan geloven. Wij weten immers niet wie er verworpen zijn! Daar kunnen we ook niet mee rekenen.

Waarom gaan er mensen verloren? Het feit dat er mensen verloren gaan doet je toch ook niet afwijken van de christelijke religie? Maar het feit dat er een verwerping is doet je wel afwijken van de Bijbelse verkiezingsleer. Maar het is erger om te zeggen dat de mensen die verloren gaan niet verworpen zijn dan dat de mensen die verloren gaan wel verworpen zijn. Immers, als die mensen niet verworpen waren, dan liep het, met eerbied gesproken, God uit de hand. Maar mensen die verworpen zijn, werken daar niet mee. Is er dan onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
Johannes 3:16 schreef:Begrijp ik je nu goed als je (na)zegt dat vers 12 alleen verwerkelijkt is geworden (wat de persoon Jakob betreft) in het verkrijgen van het eerstgeboorterecht?
En in het verkrijgen van de eerstgeboortezegen.
Ik denk het wel! De statenvertalers waren misschien nog niet zo goed op de hoogte met de hedendaagse uitleg van romeinen 9!
Vind je het gek als ik nu even een glimlach moet onderdrukken?
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Jongere schreef:Ezau was de eerstgeborene, hij had het recht op de eerstgeboortezegen. Met het feit dat deze hem werd ontnomen begon zijn dienen al. Zoals de 'tweede zegen' aan Ezau persoonlijk is gericht, al ligt daarin ook zijn volk begrepen:
Toen antwoordde Izak, en zeide tot Ezau: Zie, ik heb hem tot een heer over u gezet, en al zijn broeders heb ik hem tot knechten gegeven; en ik heb hem met koorn en most ondersteund; wat zal ik u dan nu doen, mijn zoon? (...) En op uw zwaard zult gij leven, en zult uw broeder dienen.

Wat me vooral stoort aan de manier van reageren, HerbertV, is de redenatie die je gebruikt. Vooral als je het hebt over kinderen op de wereld zetten t.o.v. een uitverkiezing als die er zou zijn, je zou dat onmenselijk vinden. Je gelooft blijkbaar wel in een liefdevolle God, maar niet in combinatie met de uitverkiezing.
Op zo'n manier redeneren vind ik uiterst zwak. Je kunt het nog zo mooi draaien maar waarom zou het (als je zo redeneert) symphatieker zijn van God om een volk uit te kiezen en een ander volk te verwerpen? Bovendien, hoe zie het geloven zelf? Geloof begint door de wedergeboorte en is een gave van God: Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave. Stel dat je dan niet in de uitverkiezing gelooft, dan staat hier nog heel erg duidelijk dat God het geloof geeft aan wie Hij wil. Zoals Hij al tegen Mozes zegt en Zich daarmee volledig soeverein verklaart: maar Ik zal genadig zijn, wien Ik zal genadig zijn, en Ik zal Mij ontfermen, over wien Ik Mij ontfermen zal.
Wat vind je precies zwak aan de manier van redeneren? Het is de vraag wat nu precies de gave in de tekst uit Efeze is. Ik ben er van overtuigd dat dat niet het geloof, maar de zaligheid is! De tekst van Mozes, die door Paulus aangehaald wordt in Romeinen 9 is er een die ook in het document behandeld wordt, wat ik niet hier wil herhalen.

Wedergeboorte is een direct gevolg van geloof. Kijk maar wat Jezus antwoord op de vraag van Nicodemus, als hij vraagt: hoe kan deze wedergeboorte geschieden?
Jongere schreef: Daar zijn nog zoveel redenen tegen te verzinnen, maar het eerst wat een christen zal moeten doen is het accepteren van vrije genade. Dat is dan ook tegelijk het heerlijkste wat een christen mag doen. Overigens is dat nog iets heel anders dan een soort fifty-fifty-hoop. Dat is de machtige spanning in Gods Woord waarin grote beloften staan, juist voor zondaren. Om bij Hem genade te verkrijgen, om niet.
Dat even voor zover de uitleg van Romeinen 9 inderdaad niet zo zou zijn als ik in dit topic eerder heb geprobeerd te zeggen (heb je het hele topic gelezen of alleen het artikel waarmee je het zelf eens was? Er zijn namelijk al behoorlijk wat argumenten genoemd, voordat jij binnen kwam denderen. ;) ).
Ik moet inderdaad bekennen, dat ik niet alles gelezen heb ;). Mijn excuses. Maar de reacties die het op levert doen mij vermoeden dat er nog genoeg over te zeggen valt.
Jongere schreef: Maar zoals gezegd geloof ik dat je dan nog met precies dezelfde problemen zit als eerst, wil je zonodig de redenatie volgen die jij volgt. Zijn we er nog van doordrongen dat God Schepper is? Weten we de betekenis nog van de pottenbakker (ook aangehaald in Romeinen 9) die mag doen met zijn eigen maaksel wat Hij zelf wil? Nogmaals: het is juist de boodschap van de Bijbel dat Hij dat nog niet heeft gedaan! Hoewel de mensheid al een heel grote misstap heeft gemaakt openbaart God zich in Zijn Woord nog altijd als genadig. De gedachte dat wij als onbevlekte mensen op de wereld verschijnen die er recht op hebben om gered (het woord geeft al iets aan van vrije genade) te worden is arrogant en gaat in tegen de hele boodschap van de Bijbel. We waren dood in de zonden en misdaden.
God heeft het zichzelf tot een verplichting gesteld om een ieder die in geloof tot hem komt te vergeven. In die zin mogen wij God aan zijn woord houden. Dat heeft niets met rechten te maken, maar met God houden aan zijn woord!!
Jongere schreef: Nog even over die kinderen: het is het genadeverbond en de beloften van God die ons nog de moed geven om kinderen op de wereld te zetten. Gelukkig is dat niet de gedachte dat onze kinderen helemaal zelf kunnen gaan kiezen of ze God gaan dienen of niet. Als dat mijn reden zou zijn, zou ik inderdaad nooit meer durven denken aan een nageslacht. Geen fifty-fifty... zonder redding van Gods kant zou het honderd procent zeker zijn dat ze verloren zouden gaan.
Ik snap hem niet. Het is geen fifty-fifty, maar er is wel sprake van kansen. Hoe beroerd dat woord ook klinkt, het is onzin om dat te ontkennen.
Jongere schreef: Maar zelfs als je niet de redenatie volgt die jij volgt, maar puur objectief naar Romeinen 9 kijkt vind ik in het document wat je plaatste wel een paar gaten zitten. Om maar iets te noemen, waarom begint de tekst pas bij vers 9 van hoofdstuk 9? Daarmee sla je een hele belangrijke inleiding van Paulus over, namelijk dat hij ergens zeer bedroefd over is. Waarover? Over het feit dat van de Israëlieten (kinderen van het verbond, Abrahams zaad) mensen verloren gaan. Hij zou zelfs zelf verbannen willen zijn als hij daarmee zijn volk zou kunnen redden. Het gaat dus over de particuliere Israëliet in de rest van zijn betoog. Wat zou het voor verband hebben als Paulus eerst zijn droefheid uit over deze Israëlieten en vervolgens een betoog gaat houden over de verkiezing van Israël als volk? Dat zou juist haaks staan op wat hij wil zeggen, want het blijkt juist dat niet alle Israëlieten zalig worden, ondanks het feit dat hun volk een volk van de belofte was. Deze twee teksten staan ook niet voor niets in Romeinen 9: Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden. Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend. Hier betoogt Paulus juist dat het niets te maken heeft met het zijn van Abrahams zaad, het zijn van een Israëliet (de uitverkiezing van dat volk), maar alleen de kinderen der beloftenis worden voor het zaad van Abraham gerekend. Zoals Paulus in Galaten zegt: En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen. En dat is moeilijk te verkroppen voor de Israëlieten (net als voor ons nu), het blijkt een particuliere (maar daarmee universele) uitverkiezing te zijn, en geen nationale!
[/quote]
Je voelt het aankomen dat ik het daar niet mee eens bent. Paulus praat over het volk opzich. Die hebben gemeenschappelijk Jezus verworpen. Zie ook het deze versen uit rom 9:
Maar Israël, die
[9:31] Rom 10:2; 11:7.
de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen.
32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots;

Ik ben benieuwd hoe je er bij komt, dat het in romeinen 9:1-9 over inidivuele israelieten gaat...

Bedankt voor je serieuze reactie overigens..
Laatst gewijzigd door HerbertV op 24 okt 2008, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Afgewezen schreef:
HerbertV schreef:
Afgewezen schreef:
Argumenten, die zie ik weer niet. Jij vraag waarom maakt God niet iedereen zalig als Hij dat kan? Ik begrijp niet waarom je mij dat vraagt. Ik stel dat zalig worden niet buiten de wil van een mens om gaat, en dat er een moment moet zijn waarop de mens Jezus als zijn verlosser aannneemt. Dus als die mens dat niet doet, dan weent God. En zal hij eens zeggen: Breng ze hier, en sla ze dood voor mijn voeten, zij die niet hebben GEWILD dat ik koning over hun ben. Dus ik kan deze vraag beter aan jou stellen...
Toch blijf ik de vraag stellen. Want jij voelt net zo goed als ik, dat hier een probleem zit. Want waarom geeft God de een wel geloof en de andere niet?
Let wel, voor mij is dit geen probleem. Omdat ik God niet hoef na te rekenen. Maar voor jou moet dit wel een probleem zijn, redenerend vanuit de liefde van God.
Dit soort persoonlijke ontboezemingen hebben geen enkele bewijskracht. Ook ik heb me ooit met deze materie beziggehouden, maar ben tot een andere uitkomst gekomen dan jij.
Er zijn dingen in de Bijbel, die ik niet klein kan krijgen. Bijvoorbeeld als God tegen Mozes zegt dat Hij Farao's hart zal verstokken. Ik begrijp daar niets van. Farao bij voorbaat kansloos, hoe oneerlijk!
Nee, het is anders, al begrijp ik niet hoe het zit.
Er zijn raadsels, die voor ons niet zijn te doorgronden. En ik leef liever met het 'ik versta het niet', dan met een Godsbeeld, dat aan alle kanten 'klopt' met Gods liefde, maar waarbij je een machteloze God overhoudt, Die maar moet toezien hoe het allemaal afloopt.
Is mijn mening nog niet duidelijk: ik zeg: geloof is GEEN gave. Genade en zaligheid is de gave. Dus ik begrijp niet waar je me op vast probeert te pinnen. Verder moet je dat verhaal van Farao goed zien. Het gaat daar niet over zijn eeuwigheid. Het gaat erom dat God met een doel zijn hart verstokte (overigens pas nadat Farao zijn hart verstokte, lees maar na). Het doel staat daar ook ergens: Opdat Mijn naam over de hele aarde verspreid worden. En dat doel is niet gemist, kijk maar eens naar Rachab de hoer..
Plaats reactie