Barneveld, een overpeinzing

Gijs83

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Gijs83 »

albion schreef:
Ik ben niet zo goed van tong als menig ander hier op het forum. Sommigen kunnen heel duidelijk iets weergeven, maar ik ga een poging wagen (ik meng me verder niet in de discussie).
....
Daarmee tot zichzelf in te keren: je gaat bij jezelf te rade of je niet de verwachting van de huichelaar hebt:
het kaf is: De verwachting van de huichelaar die vergaan zal, en zijn vertrouwen zal zijn een huis der spinnenkop.
En probeer hier maar het onderscheid te zien tussen koren en kaf.

Koren en kaf kom je dus overal tegen.

De bijbel raadt ons zelf aan: Want vraag toch naar het vorige geslacht, en bereid u tot de onderzoeking van hun vaderen; want wij zijn van gisteren en weten niet; dewijl onze dagen op de aarde een scahduw zijn.
Het schuin gedrukte zinnetje lijkt mij heel belangrijk. Dat is zelfonderzoek en dat is voor een ieder belangrijk of je nu van kerk veranderd bent of niet. Altijd weer opnieuw.
Maar goed het is hoog tijd dat we weer on-topic gaan!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Scheffer: Geen bezwaar tegen bouw megakerken
21-05-2008 10:01 | Regioredactie
BARNEVELD - Op de bouw van twee grote kerken in Barneveld is niets tegen. Religie kan juist een positief effect hebben in het publieke domein. Dat stelde publicist Paul Scheffer dinsdagavond tijdens een debat in Barneveld over de multiculturele samenleving.

Scheffer noemde het geoorloofd en logisch dat kerken zich op deze manier manifesteren. „Als de bestaanszekerheid in een land afneemt, neemt de religiositeit toe. Dat is positief, want een samenleving wordt er vaak niet beter van als mensen van God losraken. Kijk maar naar verzorgingsstaten als Zweden, Denemarken en Nederland.”

Wel gaan gelovigen volgens de publicist te ver als zij anderen hun opvattingen willen opleggen. „Traditionele gelovigen verabsoluteren hun religie vaak. Daar moet wat van gezegd worden. Op die manier kun je niet integreren in een multiculturele samenleving.”

Scheffer was gisteravond te gast bij het Schaffelaarpodium, een debatgroep in Barneveld. De publicist gaf een lezing over de mulitculturele samenleving. Vervolgens ging hij met de ongeveer tachtig aanwezigen in debat over tolerantie en integratie, een thema waarover hij vorig jaar het boek ”Het Land van Aankomst” publiceerde. Daarin blikt hij onder meer terug op de integratie van minderheden in Nederland.

De auteur ging niet, zoals veel aanwezigen verwachtten, uitvoerig in op de lokale integratieproblematiek in Barneveld. Begin dit jaar deed een column van fractievoorzitter Rosbergen van Pro’98 veel stof opwaaien. De politica legde, naar aanleiding van de bouw van twee grote kerken van de gereformeerde gemeente en de gereformeerde gemeente in Nederland, de vinger bij de ”reformatorisering” van het kippendorp.

bron: refdag.nl
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

mega....
blij dat het bij ons kleiner is
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Rens

Bericht door Rens »

Al deze overpeinzingen lezende, zou ik ertoe geneigd zijn terug te keren naar Barneveld/Wekerom, ware het niet dat verhuizen menselijkerwijs gezien niet (meer) mogelijk is.

Ik mis de hele refo-cultuur.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:mega....
in de volksmond spreekt men daar van de Roos-arena
~~Soli Deo Gloria~~
Klaio

Bericht door Klaio »

Hendrikus schreef:
Toch wel ds. Roos-arena... ;)
henriët

Bericht door henriët »

lijkt me verre van prettig in zoooo n grote kerk te zitten, de ds lijkt dan wel een playmobile poppetje.. het gemeenschappelijke gevoel.. mh, je bent 1 van de velen..
sneu voor een dominee zo n grote gemeente....
is gewoon niet te volbrengen....

daarbij nog eens genomen dat er een mega ger gem staat en daarnaast een mega ggn,
voor de wereld een raadsel...
ik kan het werkelijk niet anders zeggen dan dat ik het juist triest vind..
we hebben elkaar nodig............. toch??
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ach, Spurgeon , preekte ook in zijn gemeente vaak voor wel 10 / 15.000 hoorders, en is voor velen tot zegen geweest. Ik begrijp dan ook niet die vaak eenzijdige kritiek op grote gemeenten.
Wat zou het mooi zijn als dat ook de uitkomst is in deze kerken.
MarthaMartha

Wilhelm schreef:Ach, Spurgeon , preekte ook in zijn gemeente vaak voor wel 10 / 15.000 hoorders, en is voor velen tot zegen geweest. Ik begrijp dan ook niet die vaak eenzijdige kritiek op grote gemeenten.
Zeker weten!
Die kant is er ook.

Maar het gemeentegevoel......
helma

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:Ach, Spurgeon , preekte ook in zijn gemeente vaak voor wel 10 / 15.000 hoorders, en is voor velen tot zegen geweest. Ik begrijp dan ook niet die vaak eenzijdige kritiek op grote gemeenten.

gelukkig kan de Heere het zegenen!
maar het functioneren als 'gemeente'/gemeenschap der heiligen gaat volgens mij toch echt wel beter in een kleinere groep
(is tenminste mijn eigen ervaring)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Klaio schreef:
Hendrikus schreef:
Toch wel ds. Roos-arena... ;)
de volksmond is meestal niet zo kieskeurig ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:

maar het functioneren als 'gemeente'/gemeenschap der heiligen gaat volgens mij toch echt wel beter in een kleinere groep
Martha Martha schreef:Maar het gemeentegevoel......
Dat is opzich wel waar, de meest ideale gemeente heeft rond de 500/600 leden en doopleden , wordt wel eens menselijk gezegd.

Maar ik ken ook net zo veel voorbeelden , ook wel uit eigen ervaring, dat kleine gemeenten niet garant staan voor een werkelijk gemeente gevoel.

Maar het gaat er mij om dat vaak er een beetje argwanend naar grote gemeenten wordt gekeken , en er gedacht wordt dat dat geen vruchtbare akkers kunnen zijn , en nu leert juist de geschiedenis dat de Heere soms juist heel anders werkt.

Sterker nog, werkelijk door Gods genade, vruchtbare en wervend gemaakte gemeenten groeien juist vaak uit naar grote levende gemeenten.
refo

Bericht door refo »

Wilhelm schreef:
helma schreef:

Martha Martha schreef:Maar het gemeentegevoel......
Dat is opzich wel waar, de meest ideale gemeente heeft rond de 500/600 leden en doopleden , wordt wel eens menselijk gezegd.

Maar ik ken ook net zo veel voorbeelden , ook wel uit eigen ervaring, dat kleine gemeenten niet garant staan voor een werkelijk gemeente gevoel.

Maar het gaat er mij om dat vaak er een beetje argwanend naar grote gemeenten wordt gekeken , en er gedacht wordt dat dat geen vruchtbare akkers kunnen zijn , en nu leert juist de geschiedenis dat de Heere soms juist heel anders werkt.

Sterker nog, werkelijk door Gods genade, vruchtbare en wervend gemaakte gemeenten groeien juist vaak uit naar grote levende gemeenten.
Daar zeg je wat. Maar dit is allemaal geboorteoverschot.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MarthaMartha

refo schreef:
Daar zeg je wat. Maar dit is allemaal geboorteoverschot.
Nou zeg...
doe effe gewoon

:banni :banni
Plaats reactie