Re: Bijbelkennis
Geplaatst: 07 aug 2010, 23:32
In de Bijbel vermoed ik. A.s. maandag kijk ik verder inhoudelijk hier naar.Marie-Henriëtte schreef:Waar blijft antwoord op mijn vraag.
In de Bijbel vermoed ik. A.s. maandag kijk ik verder inhoudelijk hier naar.Marie-Henriëtte schreef:Waar blijft antwoord op mijn vraag.
Als je mijn posting leest is het antwoord, denk ik, duidelijk.Marie-Henriëtte schreef:Waar blijft antwoord op mijn vraag.
Was het niet Paulus die leden van de gemeente zegt dat mannen man moeten zijn van 1 vrouw?Marie-Henriëtte schreef:Bedoel je de vers over hoerrerij? Staat dat niet los van "veelwijverij"?jvdg schreef:De Heere Jezus heeft zich heel duidelijk daarover uitgesproken.
Zoek die tekst maar eens op.![]()
Kan je de vers erbij halen?Joannah schreef:Was het niet Paulus die leden van de gemeente zegt dat mannen man moeten zijn van 1 vrouw?Marie-Henriëtte schreef:Bedoel je de vers over hoerrerij? Staat dat niet los van "veelwijverij"?jvdg schreef:De Heere Jezus heeft zich heel duidelijk daarover uitgesproken.
Zoek die tekst maar eens op.![]()
Dat geldt voor een opzichter, maar geldt dat voor een ieder? Dat staat er niet.Jongere schreef:In 1 Tim. 3:2 wordt het genoemd als het gaat over de opzieners in de gemeente:
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;
De kanttekenaren merken hierbij op:Marie-Henriëtte schreef:Dat geldt voor een opzichter, maar geldt dat voor een ieder? Dat staat er niet.Jongere schreef:In 1 Tim. 3:2 wordt het genoemd als het gaat over de opzieners in de gemeente:
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;
Maar zijn wij niet allen "priesters" na de bekering??Marie-Henriëtte schreef:Dat geldt voor een opzichter, maar geldt dat voor een ieder? Dat staat er niet.Jongere schreef:In 1 Tim. 3:2 wordt het genoemd als het gaat over de opzieners in de gemeente:
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;
Dan ga je wel voorbij aan Genesis 2, waar de norm beschreven wordt.Marie-Henriëtte schreef:Ik denk dat monogamie in eerste instantie het streven moet zijn, maar meervoudigheid niet als zondig wordt bestempeld.
Daar ga ik dus niet aan voorbij, want ik schreef duidelijk dat monogamie het streven moet zijn, in eerste instantie.Tiberius schreef:Dan ga je wel voorbij aan Genesis 2, waar de norm beschreven wordt.Marie-Henriëtte schreef:Ik denk dat monogamie in eerste instantie het streven moet zijn, maar meervoudigheid niet als zondig wordt bestempeld.
Dat er in een dergelijke situatie problemen optreden is niet zo vreemd. Het is ook niet aan te raden lijkt mij. Maar is het zondig? Dat blijkt een openstaande vraag te blijven. Zijn we terug bij af met de vraag van Jvdg:Tiberius schreef:Je ziet in het OT ook wanneer er sprake is van polygamie, veel problemen optreden. Zie bijvoorbeeld de wantoestanden in het huis van Jakob, de onderlinge afgunst bij Elkana's vrouwen, etc.
jvdg schreef:Hoeveel kinderen heeft Jacob, wettiglijk, van God ontvangen.
Vlgs de ongewijde geschiedenis zou Dina de vrouw van Job geweest zijn???jvdg schreef:Daarom, ondanks Gods toelating, twijfel ik aan het aantal van 13 wettiglijke kinderen.Marie-Henriëtte schreef:Is het dan Bijbels gezien ook toegestaan dat een man meerdere vrouwen mag huwen en moet onderhouden?
En wat betreft Dina, ik lees in de bijbel eigenlijk niets over haar, dan alleen van de Sichemse historie.
Was zij geen moeder in Israël?
Zomaar een vraag, ik weet geen antwoord, behalve dan dat in die tijd de vrouw geen rol van betekenis had, tenzij.....
Dus het Bijbelse voorschrift is het streven, maar daarvan afwijken mag ook?Marie-Henriëtte schreef:Daar ga ik dus niet aan voorbij, want ik schreef duidelijk dat monogamie het streven moet zijn, in eerste instantie.Tiberius schreef:Dan ga je wel voorbij aan Genesis 2, waar de norm beschreven wordt.Marie-Henriëtte schreef:Ik denk dat monogamie in eerste instantie het streven moet zijn, maar meervoudigheid niet als zondig wordt bestempeld.
Welke ongewijde geschiedenis? Volgens mij zijn er vóór koning David geen buitenbijbelse geschriften die betrekking hebben op Bijbelse figuren.albion schreef:Vlgs de ongewijde geschiedenis zou Dina de vrouw van Job geweest zijn???jvdg schreef:Daarom, ondanks Gods toelating, twijfel ik aan het aantal van 13 wettiglijke kinderen.Marie-Henriëtte schreef:Is het dan Bijbels gezien ook toegestaan dat een man meerdere vrouwen mag huwen en moet onderhouden?
En wat betreft Dina, ik lees in de bijbel eigenlijk niets over haar, dan alleen van de Sichemse historie.
Was zij geen moeder in Israël?
Zomaar een vraag, ik weet geen antwoord, behalve dan dat in die tijd de vrouw geen rol van betekenis had, tenzij.....