claus schreef:Veel mensen zitten elke zondag onder zo'n prediking. Maar weinig predikanten komen boven een soort gemiddelde uit wat de tekstuitleg betreft. Die wordt nooit helemaal uitgeplozen. Vaak preekt men ook nog verhaalstof, geen preken uit de profeten of uit de brieven van Paulus...Het niveau komt nooit uit boven dat van een gemiddelde schoolmeester. Jammer, want een tekst gaat meer leven en komt veel beter tot zijn recht bij een juiste tekstanalyse.
... zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken. Nu weet ik weer waarom de Heilige Geest het zo heeft laten opschrijven in 1. Cor. 1 vers 21.
Er is vaak veel af te dingen op de preek, maar in zijn algemeenheid mag ik zeggen dat ik een preek hoor met schriftuitleg, met separatie, met bevinding, met waarschuwing en nodiging, aansporing tot heiliging. Met teksten de hele Bijbel door. En dat allemaal in 'gewone' taal. Natuurlijk ben ik niet volledig. Zeker is het zo dat er per preek accentverschillen zijn. Maar in onze vacante gemeente komt de doorsnee uit de HHK preken. Ik heb er niet zo veel op aan te merken. De ideale kerk? Nee, de prediking blijft dwaasheid, waaroor God het behaagt mensen zalig te maken. In dit licht beschouw ik de opmerking van @DDD dat hij aanwezig blijft onder de (samengevat) gebrekkige prediking waarbij hij aanmerkt dat God ongetwijfeld weet waarom dat goed voor hem is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.