Maanenschijn schreef: ↑11 nov 2024, 13:09
Het waterkanon was metaforisch voor optreden. Ik heb de beelden bekeken en het optreden was mijns inziens erg beperkt. Ik heb niet deskundig genoeg om aan te geven wat dan wel.
Ik heb met regelmaat in het buitenland vertoeft.
- Ik voel de knieën nog in mijn rug toen ik in de VS na het aanhouden voor te hard rijden niet keurig bleef zitten met mij handen aan het stuur, maar uit stapte. Dat doe ik echt niet meer.
- Ik ben ooit opgepakt in Siberië. Dat was ook niet zonder intimidatie.
Ik denk dat wel duidelijk is wat ik bedoel.
Ik herken wel wat jij zegt. Overigens ook, en dat kan ik niet genoeg benadrukken, dat ook ik niet deskundig genoeg ben.
Mijn beeld is dat, internationaal gezien, de Nederlandse politie veel de-escalerend werkt. En dat vind ik erg positief.
Tegelijkertijd is men naar mijn mening op sommige vlakken wel veel te bang voor escalatie. Immers, treed eens flink op en je binnenstad staat in de brand. In andere gevallen levert het beestje bij de naam noemen een aangifte op; zie Mona Keizer. Het lijkt me voor de gezaghebbenden een haast onmogelijke positie.
Duidelijk is in elk geval wel dat er geen respect is voor het gezag. Dat geldt ook voor de XR-lieden en echt niet alleen voor de pro-Palestina's. Het heeft simpelweg nooit consequenties en daarom voelt men zich boven de wet verheven, want na een uurtje of een nachtje sta je immers al weer buiten.
Ik betrapte mij afgelopen week daarom meerdere malen op de gedachte: laat het maar eens flink fikken, dan verandert er misschien iets aan.
De vraag is hoe, en daar heb ook ik geen antwoord op.