Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Op wie stem jij?

Donald Trump
55
57%
Joe Biden
26
27%
Blanco
10
10%
Geen mening/idee
4
4%
Anders namelijk...
2
2%

Totaal aantal stemmen: 97

Terri

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Het is zelfs nagelbijten voor de neutrale toeschouwer. Zelden zo'n interessante verkiezingsuitslagen'avond' meegemaakt.
Ik denk dat ik zo'n neutrale toeschouwer ben. Maar van nagelbijten is geen sprake. Wacht gewoon rustig een weekje en je hoort de uitslag. Of je die nu 5 of 12 november hoort, maakt toch niet zoveel uit?
Tenzij je het natuurlijk interessant vindt of je hobby is, maar dan ben je geen neutrale toeschouwer. ;)

Wat ik me wel afvraag, als neutrale toeschouwer, waarom in zo'n gigantisch land als de USA, met miljoenen inwoners, twee zulke rare presidentskandidaten naar boven komen drijven.
Dat is exact waar wij het hier gisteren ook over hadden.
De enige waar ik eventueel wat mee heb is degene die Israël steunt.
En verder: "Wee het land welks koning een kind is".
deschpin

Bericht door deschpin »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Amstelodamense schreef:Het lijkt er inderdaad op dat Biden gaat winnen. Wat ben ik hier blij mee!
Het enige wat de Democraten gedaan hebben is alles wat Trump doet zwart maken. Maar zelf hebben ze niks geen plan. Tijdens de debatten kwam dit heel duidelijk naar voren.

Ik.maak me zorgen aangezien ze nu hun gang kunnen gaan. Europa is al helemaal links. Canada ook geloof ik, nu USA ook. Dat baart me wel zorgen allemaal. Jouw niet?
Wat is links? Is dat ongelijkheid willen aanpakken? Is dat goed geregelde verzekeringen? De VS is echt een rijk land, toch is de levensverwachting lager dan in veel Europese landen en is de kans om bijvoorbeeld te overlijden aan Covid als je het virus eenmaal hebt opgelopen een stukje hoger dan in Europa.

Ik vind het zelf prettig in een land te wonen waar miljardairs meer belasting betalen dan mensen met een gemiddeld vermogen. Europa faalt hier ook wel natuurlijk, maar als ideaal vind ik het wel prettig.
Ook kun je naar ethische kwesties kijken:
https://worldpopulationreview.com/count ... by-country
Het is niet zo dat in linkse landen het nu echt slechter is dan in de VS. (Trouwens interessante vraag waarom het in Zweden duidelijk hoger is dan andere Scandinavische landen).

Maar goed, over de verkiezingen. Ik vind wat Trump doet op het moment echt eng en ook niet erg consequent. In sommige staten moet men blijkbaar blijven tellen, in andere moet men stoppen met tellen van legaal uitgebrachte stemmen.

Wel is het een goed idee om te hertellen als de marges klein zijn. Maar dat moet dan gebeuren in staten die net richting Biden zijn gevallen en in staten die net richting Trump gingen.
Heb me wel eens wijs laten maken dat links in amerika op financieel en economisch gebied nog altijd rechtser is dan de vvd in Nederland. Op moreel/ethisch gebied zijn ze wel links/liberaal. Maar ook dat wordt dan interessant immers hoe worden verhoudingen in senaat/congres en hooggerechtshof komende jaren.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Het is zelfs nagelbijten voor de neutrale toeschouwer. Zelden zo'n interessante verkiezingsuitslagen'avond' meegemaakt.
Wat ik me wel afvraag, als neutrale toeschouwer, waarom in zo'n gigantisch land als de USA, met miljoenen inwoners, twee zulke rare presidentskandidaten naar boven komen drijven.
Als dit de beste van het land zijn..... geeft dat te denken
parsifal

Bericht door parsifal »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
Als dit de beste van het land zijn..... geeft dat te denken
Biden is oud, maar het is een degelijke politicus en geen showman. Als hij 20 jaar jonger was geweest was er weinig op aan te merken, buiten zijn standpunten natuurlijk (waar het om hoort te gaan) maar ook op dat punt is hij redelijk gematigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Piet Puk schreef:Volgens mij doet Trump er beter aan om alvast z'n koffers te gaan pakken in plaats van zich bezig te houden met rechtszaken, aantijgingen van fraude op Twitter e.d.
Eens, slecht verliezer. President onwaardig....
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wat nou als er daadwerkelijk sprake is van fraude? Voor de Democraten is er heel veel aan gelegen om te winnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
parsifal

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Wat nou als er daadwerkelijk sprake is van fraude? Voor de Democraten is er heel veel aan gelegen om te winnen.
Dan is het beter om met bewijs (of minstens aanwijzingen) te komen. President Trump heeft nu niet echt een reputatie opgebouwd, waarbij je er vanuit kunt gaan dat er fraude is gepleegd omdat hij het zegt.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

parsifal schreef:
Jantje schreef:Wat nou als er daadwerkelijk sprake is van fraude? Voor de Democraten is er heel veel aan gelegen om te winnen.
Dan is het beter om met bewijs (of minstens aanwijzingen) te komen. President Trump heeft nu niet echt een reputatie opgebouwd, waarbij je er vanuit kunt gaan dat er fraude is gepleegd omdat hij het zegt.
Juist daarom. De Democraten kunnen hun gang gaan omdat men Trump toch niet gelooft.

Ik zeg niet dat het waar is. Maar het is wel een optie om rekening mee te houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ZWP

Bericht door ZWP »

Jantje schreef:
parsifal schreef:
Juist daarom. De Democraten kunnen hun gang gaan omdat men Trump toch niet gelooft.

Ik zeg niet dat het waar is. Maar het is wel een optie om rekening mee te houden.
Nee, hier trap je in de valstrik die door de Republikeinen is gezet. Het is nog steeds geen optie om rekening mee te houden. Want niet bewezen en er zijn gewoon logische verklaringen voor (Biden heeft kiezers aangemoedigd om via post te stemmen, als die stemmen later worden geteld, verliest Trump langzaam zijn voorsprong).
Door het zo te stellen lijkt het een optie, terwijl het in feite Trump is het rookgordijn optrekt en verwarring zaait. Hopelijk zijn we binnenkort verlost van deze man als president van de VS.
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
parsifal schreef:
Juist daarom. De Democraten kunnen hun gang gaan omdat men Trump toch niet gelooft...
Nee, want er zijn nog veel andere mensen betrokken in het proces van de verkiezingen. Integere mensen die hun reputatie niet zomaar op het spel zetten om hun kandidaat te laten winnen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:
parsifal schreef:

Maar hoe stel je de fraude voor? Het tellen van de stemmen gebeurt met meerdere mensen. De stemmen die vanuit verschillende stemlocaties worden doorgegeven worden bijgehouden (voor zover ik weet), dus als later blijkt dat er andere getallen worden gebruikt dan doorgegeven dan is duidelijk dat er iets mis is.

Frauderen is niet veel makkelijker dan het in Nederland is. Wat in de VS wel makkelijker is, is om stemmen moeilijker te maken (weinig stembureaus in sommige plaatsen) en om stemmen af te keuren. Een handtekening die niet genoeg lijkt op degene die geregistreerd is, kan volkdoende zijn om een brief-stem niet geldig te laten zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

Even een analyse die ik zojuist gemaakt heb.

Allereerst: de strijd in Arizona is nog open; gisteren is door het AP te vroeg geconcludeerd dat Biden winnaar is. De uitslag is nog allerminst zeker, Trump heeft er zelfs nog goede kansen. Biden staat nu dus op 253 kiesmannen (en niet op 264 zoals AP en het NOS meldt) en heeft er dus nog 17 nodig.

Met welke combinaties kan Biden winnen:
1. Arizona 11 + Nevada 6 = 17 kiesmannen. In beide staten kan het echter nog misgaan, dus deze combi is beslist niet zeker op dit moment.
2. Pennsylvania = 20 kiesmannen. Biden lijkt hier een goede kans te hebben.
3. Georgia + Arizona = 27 kiesmannen.
4. Georgia + Nevada = 22 kiesmannen.
5. alleen Georgia = 16 kiesmannen. Biden komt met alleen Georgia echter 1 kiesman te kort voor de 270. Bij 269 kiesmannen voor zowel Biden als Trump, zal het Huis van Afgevaardigden de president kiezen. In deze race lopen de Democraten momenteel voor.

Minder waarschijnlijk lijkt dat Biden nog North Carolina wint. Is dat wel het geval, dan zijn er nog meer mogelijkheden:
6. North Carolina + ofwel Nevada ofwel Arizona = 21 of 26 kiesmannen.
7. Georgia + North Carolina = 31 kiesmannen.

Voor Biden zijn Georgia en Pennsylvania dus cruciaal. Hij dient één van beide te winnen tenzij alsnog blijkt dat Arizona + Nevada beide door Biden gewonnen worden (scenario 1). Georgia alléén levert echter een 'gelijkspel' op (waarbij het Huis van Afgevaardigden beslist).

Trump wint wanneer:
1. Pennsylvania + Georgia + North Carolina + (Arizona of Nevada).

Biden heeft meer routes dan Trump.
Trump dient overal te winnen, behalve Arizona of Nevada - hij mag er één van laatstgenoemde verliezen.
gallio

Bericht door gallio »

Valcke schreef:
5. alleen Georgia = 16 kiesmannen. Biden komt met alleen Georgia echter 1 kiesman te kort voor de 270. Bij 269 kiesmannen voor zowel Biden als Trump, zal het Huis van Afgevaardigden de president kiezen. In deze race lopen de Democraten momenteel voor.

Georgia alléén levert echter een 'gelijkspel' op (waarbij het Huis van Afgevaardigden beslist).
....
Die meerderheid in het huis doet er in dit geval niet toe - het huis stemt per staat. Er zijn momenteel ongeveer 30 staten waar de meerderheid van de afgevaardigden Republican zijn, en ongeveer 20 staten waar de de meerderheid Democrat zijn. Dus de stemming in het Huis van Afgevaardigden zal allicht voor Trump kiezen.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

De voorsprong van Trump in PA loopt nu snel terug. Hier een excell met de cijfers die steeds worden bijgewerkt.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
gallio

Bericht door gallio »

Jeremiah schreef:De voorsprong van Trump in PA loopt nu snel terug. Hier een excell met de cijfers die steeds worden bijgewerkt.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
Als dat percentage Biden / Trump constant blijft dan gaat Biden daar winnen met 56,000 stemmen.
Plaats reactie