Afwachten of Verwachten?

erdna

Bericht door erdna »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Even tussendoor:

Een mooi en helder geschreven reactie op de theologie van Comrie afgelopen zaterdag in het RD door Van de Brink!

Het was wel een prikkelend stuk, maar twee punten bleven wel een beetje onduidelijk:
1) Volgens Van den Brink is de "hebbelijkheid" van het geloof, die Comrie onderscheid van de "dadelijkheid" ook een activiteit van de mens, en zou daarmee (volgens Comries redeneertrant) ook "Paapsch" of remonstrants zijn. Dit volg ik niet. De hebbelijkheid is puur een gave van God, Comrie leert dat een mens bij de instorting van die genade passief is. Zijn theologie is hierin juist zeer reformatorisch: het geloof is een éénzijdig, soeverein Godswerk.
(2) Van den Brink stelt dat ds. Moerkerken Comrie niet goed gelezen heeft en niet goed interpreteert. Hij geeft hier geen enkel concreet bewijs voor. 't Is ook een beetje wonderlijk: een student theologie zou Comrie beter verstaan dan een doorgewinterde predikant die Comrie "vermalen" heeft?

groetje van erdna
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Voordat iedereen op Erdna reageert, stel ik voor dat ik beide vragen voorleg aan G. v.d. Brink.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
limosa

Bericht door limosa »

ndonselaar,

Toch mogen we zeker zeggen dat op grond van de Schrift 'Christus offer algenoegzaam was' en dat alleen diegenen Hem en Zijn weldaden deelachtig worden, die Hem door een waar geloof aannemen.

Da's in ieder geval een conclusie waar ik me in kan vinden, en dit is ook de essentie.

Ook het stuk van prof. de Reuver lijkt mij helder en daar kan ik me bij aansluiten. Als we lezen in Joh. 3: 14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, . . . dan heeft dat ons toch ook wat te zeggen als het er om gaat Christus niet als verborgen te prediken maar als Zichzelf openbarend in het Evangelie.

. . . de bekendmaking van Christus onder het gewicht van Gods verborgen verkiezing tot zwijgen te brengen.
Mooi geformuleerd, dat kan De Reuver wel!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

[font=Comic Sans MS]300!!!!!!!!!!!!![/font]

[font=Comic Sans MS]Gebak van Hans!!!!!!!!!!!!![/font]

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 16/10/03 door Breekijzertje]

[Aangepast op 16/10/03 door Breekijzertje]
HHR

Re: Afwachten of Verwachten?

Bericht door HHR »

N.a.v. deze post in topic: In memoriam

Het boek Afwachten of Verwachten zou wel eens het belangrijkste werk geweest kunnen zijn van de gisteren overleden Klaas van der Zwaag.

Want dat het boek invloed gehad heeft in kerkelijk Nederland is ontegenzeggelijk waar.
Tot op de dag van vandaag. Voor velen is dit boek tot zegen geweest, in een bijbels zicht op de rijkdom van Gods beloften.

Wat blijft het jammer dat de weg voor hem ging zoals het gegaan is. Ten diepste is hem onrecht aangedaan.

Groot Blankenstein schreef: 02 okt 2024, 20:11 Hij laat een nuttige erfenis achter..!

Ik las net dit nog. Over die studiedag in De Doelen: https://www.rd.nl/artikel/50438-voluit- ... mensenwerk

Die lezing van Harinck waar het in het bovenstaande artikel van het RD over gaat, deelde ik hier laatst nog in dat topic over middellijke en onmiddellijke zekerheid.

https://downloadpreken.nl/6926/de-recht ... vierschaar
DDD

Bericht door DDD »

Er is zeker onrecht aangedaan. Maar goed. In het artikel stond: door de Gereformeerde Gemeenten. Terwijl ik toch het idee heb, dat dit de plaatselijke kerkenraad is geweest. Of zijn er ook bredere vergaderingen die hierover hebben geoordeeld?
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 03 okt 2024, 09:13 Er is zeker onrecht aangedaan. Maar goed. In het artikel stond: door de Gereformeerde Gemeenten. Terwijl ik toch het idee heb, dat dit de plaatselijke kerkenraad is geweest. Of zijn er ook bredere vergaderingen die hierover hebben geoordeeld?
Heeft hij die stap überhaupt genomen?
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 03 okt 2024, 09:37
DDD schreef: 03 okt 2024, 09:13 Er is zeker onrecht aangedaan. Maar goed. In het artikel stond: door de Gereformeerde Gemeenten. Terwijl ik toch het idee heb, dat dit de plaatselijke kerkenraad is geweest. Of zijn er ook bredere vergaderingen die hierover hebben geoordeeld?
Van der Zwaag is bij de particuliere en de generale synode geweest, beiden verwierpen zijn bezwaarschrift. http://www.afwachtenofverwachten.nl/GGsynbarn.htm
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Het is gewoon bizar...maar als je de kerk als tegenstander hebt, is zoiets vaak het gevolg.

Dat stond in dat artikel over die studiedag in De Doelen ook (https://www.rd.nl/artikel/50438-voluit- ... mensenwerk), dat het zo vreemd is dat al die studies door de kerken terzijde worden geschoven:

"Waarom komt er na de gedegen studies van ds. C. Harinck over de toeleidende weg en over de prediking van het Evangelie geen echt gesprek op gang over deze uiterst belangrijke zaken? Waarom wordt er niet gesproken over een rehabilitatie van ds. R. Kok na deze laatste studie? Hoe komt het dat het gesprek tussen de liggingen zo moeizaam verloopt of zelfs helemaal stokt? Willen we eigenlijk wel echt terug naar de Reformatie en de Nadere Reformatie, naar de puriteinse en Schotse theologie? Of is het uiteindelijk toch zo dat met ds. Kersten en Comrie -waarbij het voor mij echt de vraag is of hij wel in alle opzichten juist wordt geïnterpreteerd- alles is gezegd? Wat zou het een zegen zijn als het kwam tot een heilzaam gesprek over deze zeer wezenlijke zaken.”

Het lijkt erop dat zulke studies alleen voor het individuele gemeentelid helpend en nuttig zijn. De kerken hopen dat het snel weer rustig wordt en gaan gewoon op ingeslagen paden door.

Inmiddels zijn we weer zoveel jaren verder en er is nog niets veranderd binnen de kerken..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nadat hij onder censuur was gezet wegens "aanbrengen van verwarring en het niet volkomen houden van de kerkelijke leer".

Zeg maar gewoon, hij is eruit geknikkerd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Het positieve daaraan: je bevindt je in goed gezelschap..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 03 okt 2024, 09:47
MGG schreef: 03 okt 2024, 09:37
Van der Zwaag is bij de particuliere en de generale synode geweest, beiden verwierpen zijn bezwaarschrift. http://www.afwachtenofverwachten.nl/GGsynbarn.htm
De linkt komt niet door de beveiligingscheck van mijn telefoon, maar mooi dat hij naar de PS en GS is gegaan.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Bertiel schreef: 03 okt 2024, 10:01 nadat hij onder censuur was gezet wegens "aanbrengen van verwarring en het niet volkomen houden van de kerkelijke leer".

Zeg maar gewoon, hij is eruit geknikkerd
Inderdaad. Heftig om te lezen zeg.
huisman

Bericht door huisman »

Ik vind het niet echt fijnzinnig om terwijl br. K van der Zwaag nog begraven moet worden hier een discussie te voeren over het verleden. Ik heb zijn boek met veel interesse en vaak met instemming gelezen. Toch lijkt mij deze discussie nu ontijdig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

huisman schreef: 03 okt 2024, 11:06 Ik vind het niet echt fijnzinnig om terwijl br. K van der Zwaag nog begraven moet worden hier een discussie te voeren over het verleden. Ik heb zijn boek met veel interesse en vaak met instemming gelezen. Toch lijkt mij deze discussie nu ontijdig.
Volkomen mee eens en beter verwoord als dat ik het had kunnen doen!
Gesloten