Kwestie Opheusden
-
Re: Kwestie Opheusden
Volgende reactie op de brief van de briefschrijver, dit schrijft hij tegen ds. Van Voorden:
"In het boek “Jozef, de behouder des volks” (2016) vermeldt ds. Van Voorden in de eerste overdenking (uitgesproken op 21 september 2014 in Opheusden) het volgende voorval: “Ik heb weleens ’s avonds langs de bedjes van de kinderen gelopen en dat de Heere vroeg: “Aan wie wilt u nu dat Ik een nieuw hart zal geven?” Toen heb ik gezegd: “Dat kan ik niet beantwoorden, Heere, ze zijn me allen even lief.” Is het echt waar dat de Heere dit aan de ds. Van Voorden gevraagd heeft? Met andere woorden: dat Hij een mens laat kiezen wie er mag zalig worden? Wij kunnen daar nergens in Gods Woord een voorbeeld van terugvinden. We lezen wel van Mary Winslow (in “Leven met Christus, 1997) dat de Heere haar een eeuwig huis voor al haar kinderen beloofde en dat Hij haar zou geven “een ongedeeld huisgezin in de hemel”. En de Heere heeft Zijn belofte ook gestand gehouden."
We vragen ons af: is dit niet uit haar verband gerukt in contextueel opzicht?
Er staat in het boekje "Jozef, de behouder des volks. Negen overdenkingen", blz. 24 (toepassing):
"Ouders, zijn alle kinderen u gelijk? Ik heb weleens 's avonds langs de bedjes van de kinderen gelopen en dat de Heere vroeg: 'Aan wie wilt u nu dat Ik een nieuw hart zal geven?' Toen heb ik gezegd: 'Dat kan ik niet beantwoorden, Heere, ze zijn me allen even lief.' Gemeente, ds. Van Beek kan ik nooit vergeten. Hij heeft zo vaak op deze preekstoel gezegd: 'Ik kan het niet begrijpen dat de Heere mij eruit gepikt heeft, de grootste belhamel van het huisgezin.' Alleen omdat genade vrij valt, daarom zou het nog kunnen."
In deze gaat het o.a. over de band tussen vader Jacob en zijn zoon Jozef. In die context zal ds. Van Voorden dit bedoeld hebben.
Heeft de briefschrijver de preek in haar geheel gelezen om dit citaat in de toepassing op de juiste wijze te verstaan? Of is het gebruikt om iets tegen ds. Van Voorden te zoeken?
"In het boek “Jozef, de behouder des volks” (2016) vermeldt ds. Van Voorden in de eerste overdenking (uitgesproken op 21 september 2014 in Opheusden) het volgende voorval: “Ik heb weleens ’s avonds langs de bedjes van de kinderen gelopen en dat de Heere vroeg: “Aan wie wilt u nu dat Ik een nieuw hart zal geven?” Toen heb ik gezegd: “Dat kan ik niet beantwoorden, Heere, ze zijn me allen even lief.” Is het echt waar dat de Heere dit aan de ds. Van Voorden gevraagd heeft? Met andere woorden: dat Hij een mens laat kiezen wie er mag zalig worden? Wij kunnen daar nergens in Gods Woord een voorbeeld van terugvinden. We lezen wel van Mary Winslow (in “Leven met Christus, 1997) dat de Heere haar een eeuwig huis voor al haar kinderen beloofde en dat Hij haar zou geven “een ongedeeld huisgezin in de hemel”. En de Heere heeft Zijn belofte ook gestand gehouden."
We vragen ons af: is dit niet uit haar verband gerukt in contextueel opzicht?
Er staat in het boekje "Jozef, de behouder des volks. Negen overdenkingen", blz. 24 (toepassing):
"Ouders, zijn alle kinderen u gelijk? Ik heb weleens 's avonds langs de bedjes van de kinderen gelopen en dat de Heere vroeg: 'Aan wie wilt u nu dat Ik een nieuw hart zal geven?' Toen heb ik gezegd: 'Dat kan ik niet beantwoorden, Heere, ze zijn me allen even lief.' Gemeente, ds. Van Beek kan ik nooit vergeten. Hij heeft zo vaak op deze preekstoel gezegd: 'Ik kan het niet begrijpen dat de Heere mij eruit gepikt heeft, de grootste belhamel van het huisgezin.' Alleen omdat genade vrij valt, daarom zou het nog kunnen."
In deze gaat het o.a. over de band tussen vader Jacob en zijn zoon Jozef. In die context zal ds. Van Voorden dit bedoeld hebben.
Heeft de briefschrijver de preek in haar geheel gelezen om dit citaat in de toepassing op de juiste wijze te verstaan? Of is het gebruikt om iets tegen ds. Van Voorden te zoeken?
Laatst gewijzigd door kerkespraek op 02 apr 2018, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Geroepen predikant? Hij wordt aan de kant gezet dat lijkt mij erger dan mijn constatering dat zijn voordracht abominabel is. Feitelijk klopt dat toch?Simon0612 schreef:Best Bijdrager, je draagt weinig meer bij dan dat je een man Gods belachelijk maakt. Een geroepen knecht des Heeren beschuldig je van spotten als hij het woord des Heeren verkondigt.Bijdrager schreef:Als dit nog een echte dominee is, dan is de rest dus niet echt. Onvoorstelbaar ik vind het gewoon spotten om zo het Woord te brengen. Waar staat het dat het zo moet? Ik zeg niets over zijn geloof maar zijn voordracht is abominabel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In de tijd van Elisa werden hierom 42 kinderen gedood door 2 beren.
Heb je jezelf al verdiept in het feit waarom de dominee op zo’n wijze praat? Naast het feit dat een ieder zijn eigen kenmerkende stem heeft, niemand op zelfde wijze praat? Misschien helpt het om eerst te onderzoeken voor je gaat roepen.
Dat vraag ik me ook weleens af. Wellicht door de gesetteldheid van (grote) kerkgenootschappen en de luxe om binnen het kerkverband te opereren.Laag schreef: Zoveel vragen? Hoe kan het zo vaak mislopen in kerkelijk Nederland?
Om een voorbeeld te noemen waar dat niet zo is:
In Zuid-Afrika werken de GG en de GGiN heel goed samen.
Ds. J.A. Westrate is daar een goede verbindende factor geweest, en ook de beide kerkenraden.
Maar het zijn wel 2 kleine geïsoleerden gemeenten, die elkaar nodig hebben
Wellicht ligt in veel Nederlandse gemeenten daar wel de haper.
Waarom heeft het hier niemand over de schreeuwerige preektoon van ds Weststrate? Of over de aparte voordracht/stemgebruik van ds Roos?Jantje schreef:Dat had ds. C. van Krimpen ook vroeger. Maar hij is door de Theologische School naar een logopediste gegaan en daardoor praat hij nu normaal, alleen een beetje snel. Maar hij heeft niet zo'n spreektrant (of moet ik zeggen: kermstem?) als ds. Van Voorden. En ds. Roos heeft ooit eens een gedeelte van John Newton aangehaald waarin staat dat dit niet tot Gods eer is. Of praat hij normaal gesproken ook zo?anti-synodaal schreef:Ds A van Voorden heeft een spraakgebrek, stotteren. Door deze manier van praten stottert hij niet.Roos2017 schreef:Wellicht kan jij het antwoord daarop geven. Ben oprecht benieuwd.Simon0612 schreef: Heb je jezelf al verdiept in het feit waarom de dominee op zo’n wijze praat?
De inhoud van ds van Voorden’s prediking wordt blijkens de open brief bij een deel
van Opheusden niet meer gepruimt. En dan is blijkbaar alles geoorloofd om hem maar zwart te maken.
Inderdaad, wat belangrijke gedenkdagen hadden moeten zijn (ook voor de gemeente van opheusden), eindigt in een verdriet en verslagenheid. Ik roep de forumleden op om enige voorzichtigheid te betrachten bij dit onderwerp, wetend dat het bij de betrokkenen erg gevoelig ligt. Mocht er maar wat minder geschreven over deze kwestie en wat meer gebeden worden voor de gemeente, de dominee en de kerkenraad.Laag schreef:Gebed, nederigheid, ootmoed, schaamte, verdriet, smeken.
Wat een brief al niet kan aanrichten. Goede Vrijdag, Pasen, eindigen voor mij in verdriet.
Is het allemaal onwetendheid? Doelgericht iets verwoesten? Gekrenkte personen?
Waarom? Wat wil men bereiken?
Zoveel vragen? Hoe kan het zo vaak mislopen in kerkelijk Nederland?
Zou God Zijn gena vergeten?
Nooit meer van ontferming weten?
Heeft Hij Zijn barmhartigheen
Door Zijn gramschap afgesneen?
Ik vind dat wel meevallen:Gerson schreef: Waarom heeft het hier niemand over de schreeuwerige preektoon van ds Weststrate?
https://www.youtube.com/watch?v=B53IjJWMndY
Als deze stemklanken worden gezien als kenmerk van het ware dan vallen er in de reformatorische gezindte veel rechtzinnige predikanten af. Preektoon is mensenwerk. Ik geloof niet dat de Heere Jezus zich van bijzonder stemgeluid heeft bediend. Maria herkende de stem gelijk toen ze dacht dat Hij de tuinman was.
Mooi en treffend verwoord!Bijdrager schreef:Als deze stemklanken worden gezien als kenmerk van het ware dan vallen er in de reformatorische gezindte veel rechtzinnige predikanten af. Preektoon is mensenwerk. Ik geloof niet dat de Heere Jezus zich van bijzonder stemgeluid heeft bediend. Maria herkende de stem gelijk toen ze dacht dat Hij de tuinman was.
Zullen we het niet meer over de preektoon hebben? Ds van voorden stottert en door zijn manier van praten voorkomt hij het stotteren. Hij heeft daarvoor meerdere keren logopedie gehad. Ik vind dit geen onderwerp van discussie. Immers de gemeente en de kerkenraad wisten dat dit een handicap is van de dominee, voordat ze een beroep op hem uitbrachten. Als dit een onoverkomelijk probleem zou zijn, hadden ze hem 8 jaar geleden niet moeten beroepen...Bijdrager schreef:Als deze stemklanken worden gezien als kenmerk van het ware dan vallen er in de reformatorische gezindte veel rechtzinnige predikanten af. Preektoon is mensenwerk. Ik geloof niet dat de Heere Jezus zich van bijzonder stemgeluid heeft bediend. Maria herkende de stem gelijk toen ze dacht dat Hij de tuinman was.
-
- Verbannen
Ik ben het absoluut niet eens met de gang van de kerkenraad. Zij hebben zich laten leiden door eigen ideeën en gedachten. Maar dat neemt niet weg dat ik me wel kan voorstellen dat er op huisbezoek vragen kwamen over de voordracht (en dan heb ik het dus niet over de prediking!) van ds. Van Voorden. En als we de bevestiging en intrede van ds. Weststrate terug beluisteren op de HHK van Elspeet, weten we allemaal dat dat toch een hele andere voordracht is. Waarom zou je tijdens de kerkdienst anders praten als gewoonlijk in het dagelijks leven?Gerson schreef:Waarom heeft het hier niemand over de schreeuwerige preektoon van ds Weststrate? Of over de aparte voordracht/stemgebruik van ds Roos?Jantje schreef:Dat had ds. C. van Krimpen ook vroeger. Maar hij is door de Theologische School naar een logopediste gegaan en daardoor praat hij nu normaal, alleen een beetje snel. Maar hij heeft niet zo'n spreektrant (of moet ik zeggen: kermstem?) als ds. Van Voorden. En ds. Roos heeft ooit eens een gedeelte van John Newton aangehaald waarin staat dat dit niet tot Gods eer is. Of praat hij normaal gesproken ook zo?anti-synodaal schreef:Ds A van Voorden heeft een spraakgebrek, stotteren. Door deze manier van praten stottert hij niet.Roos2017 schreef: Wellicht kan jij het antwoord daarop geven. Ben oprecht benieuwd.
De inhoud van ds van Voorden’s prediking wordt blijkens de open brief bij een deel
van Opheusden niet meer gepruimt. En dan is blijkbaar alles geoorloofd om hem maar zwart te maken.
Ik sluit me aan bij bovenstaande woorden van Bijdrager die ik net zie binnenkomen! Heel mooi verwoord!
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 apr 2018, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
1 vraag:Framboos schreef:Zullen we het niet meer over de preektoon hebben? Ds van voorden stottert en door zijn manier van praten voorkomt hij het stotteren. Hij heeft daarvoor meerdere keren logopedie gehad. Ik vind dit geen onderwerp van discussie. Immers de gemeente en de kerkenraad wisten dat dit een handicap is van de dominee, voordat ze een beroep op hem uitbrachten. Als dit een onoverkomelijk probleem zou zijn, hadden ze hem 8 jaar geleden niet moeten beroepen...Bijdrager schreef:Als deze stemklanken worden gezien als kenmerk van het ware dan vallen er in de reformatorische gezindte veel rechtzinnige predikanten af. Preektoon is mensenwerk. Ik geloof niet dat de Heere Jezus zich van bijzonder stemgeluid heeft bediend. Maria herkende de stem gelijk toen ze dacht dat Hij de tuinman was.
praat hij normaal ook zo dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Kwestie Opheusden
O, staat het eerste deel van Joh. 20:15 niet in je Bijbel?Bijdrager schreef:Als deze stemklanken worden gezien als kenmerk van het ware dan vallen er in de reformatorische gezindte veel rechtzinnige predikanten af. Preektoon is mensenwerk. Ik geloof niet dat de Heere Jezus zich van bijzonder stemgeluid heeft bediend. Maria herkende de stem gelijk toen ze dacht dat Hij de tuinman was.
Een argument van niks.
Jongens, jongens, het gaat om hetgeen gepreekt wordt. Laten we bij het onderwerp blijven, en niet Gods knechten met elkaar vergelijken, tegen elkaar wegstrepen.
Misschien is het tijd voor slapen, maar ik hoop dat er ook zijn die zeggen, ik bracht de nachten door met klagen, ik liet niet af, mijn hand en oog, op te heffen naar omhoog, en dat persoonlijk, maar óók voor de kwestie Opheusden.
Misschien is het tijd voor slapen, maar ik hoop dat er ook zijn die zeggen, ik bracht de nachten door met klagen, ik liet niet af, mijn hand en oog, op te heffen naar omhoog, en dat persoonlijk, maar óók voor de kwestie Opheusden.
Beste bijdrager, ook deze bijdrage is feitelijk onjuist.Bijdrager schreef:Geroepen predikant? Hij wordt aan de kant gezet dat lijkt mij erger dan mijn constatering dat zijn voordracht abominabel is. Feitelijk klopt dat toch?Simon0612 schreef:Best Bijdrager, je draagt weinig meer bij dan dat je een man Gods belachelijk maakt. Een geroepen knecht des Heeren beschuldig je van spotten als hij het woord des Heeren verkondigt.Bijdrager schreef:Als dit nog een echte dominee is, dan is de rest dus niet echt. Onvoorstelbaar ik vind het gewoon spotten om zo het Woord te brengen. Waar staat het dat het zo moet? Ik zeg niets over zijn geloof maar zijn voordracht is abominabel.
In de tijd van Elisa werden hierom 42 kinderen gedood door 2 beren.
Heb je jezelf al verdiept in het feit waarom de dominee op zo’n wijze praat? Naast het feit dat een ieder zijn eigen kenmerkende stem heeft, niemand op zelfde wijze praat? Misschien helpt het om eerst te onderzoeken voor je gaat roepen.
En wel hierom:
1. De dominee is een van God geroepen dienstknecht.
2. De dominee is niet aan de kant gezet maar op eigen verzoek / verzoek van de kerkenraad los gemaakr van de gemeente van Opheusden.
3. De dominee mag nog steeds voorgaan in de GGiN, uitgezonderd Opheusden.
4. De dominee mag nog steeds de sacramenten bedienen, uitgezonderd in Opheusden.
5. Ik zie het verband niet tussen jouw opmerking en het losmaken van de dominee.
Conclusie: je roept weer wat zonder enig feit of verdere onderbouwing.
O, staat het eerste deel van Joh. 20:15 niet in je Bijbel?eilander schreef:Bijdrager schreef:Als deze stemklanken worden gezien als kenmerk van het ware dan vallen er in de reformatorische gezindte veel rechtzinnige predikanten af. Preektoon is mensenwerk. Ik geloof niet dat de Heere Jezus zich van bijzonder stemgeluid heeft bediend. Maria herkende de stem gelijk toen ze dacht dat Hij de tuinman was.
Een argument van niks.[/quote