huisman schreef:Luther schreef:refo schreef:
Nee. In de tweede kamer. Eigenlijk zou ze de gevangenis in moeten.
Wat een onzin.
Hennis was politiek gezien geen slechte minister. Ze heeft het regeerakkoord VVD-PvdA 2012-2017 helemaal uitgevoerd. Dat dat op het punt van Defensie een heel slecht regeerakkoord was, is evident. Maar een minister is ingehuurd om het regeerakkoord uit te voeren en er een meerderheid voor te krijgen.
Ik vind dat Commandant der Strijdkrachten Middendorp uiteindelijk meer te verwijten valt. Hij heeft 'akkoord' gegeven voor missies die domweg niet konden met de beschikbare middelen. Wat dat betreft vond ik de toespraak van de nieuwe CdS Bauer hoopgevend en van karakter getuigen. Hij heeft zich stellig voorgenomen om de politiek vaker 'nee' te verkopen.
Hennis was wel een slecht minister. M.i. is CDS Middendorp maar weinig te verwijten. Hij heeft altijd transparant gewezen op de (on)mogelijkheden van defensie maar de politiek (breder dan alleen Hennis) bleef desondanks defensie met opdrachten opzadelen die uitgevoerd moesten worden. Je vergist je in de macht van een CDS.
'Slecht' is een kwalificatie die afhangt van de doelen die de politiek stelde.
Doelen:
- Keiharde bezuinigingen op Defensie verder uitrollen.
- Nederland laten meedraaien in de top van de wereldpolitiek.
- Het JSF-dossier sluiten en een nota schrijven waarin de aanschaf van 37 toestellen als het meest ideale wordt genoemd.
Je kunt het met bovenstaande doelen (dat ben ik ook niet), maar deze doelen heeft ze gewoon gehaald. Bovendien is ze met een boel lastige dossiers toch de langstzittende minister op Defensie geworden sinds WO2.
Een minister is uitvoerder en bestuurder. De missies waarmee de politiek Defensie heeft opgezadeld (zeg je terecht) had Defensie niet moeten uitvoeren, als men er werkelijk van overtuigd was dat het niet veilig kon. Wat dat betreft is de 'can-do-mentaliteit' niet alleen een sterk punt, maar zeker ook de grootste zwakte.
Ik heb de toespraken van Middendorp en Bauer beide integraal gehoord. Middendorp had een goede toespraak, maar als hij dezelfde dapperheid in het openbaar veel eerder had getoond, hadden er dingen anders gegaan. Wat dat betreft vond ik de toespraak van Bauer veel beter: die stelde zich op tegenover de politiek; en dat lijkt me goed, zeker in de deplorabele staat waarin Defensie op dit moment verkeert.
Dan nog iets: lees even bijlage B van het OVV-rapport en de 72 wijzigingen die Defensie wilde aanbrengen in het rapport.
https://www.onderzoeksraad.nl/uploads/p ... bel-nl.pdf Lees even mee met nummer 33:
Reactie Defensie op concept OVV schreef:De munitietechnicus heeft hier een foutief advies gegeven m.b.t. de kwaliteitsaanduiding. Gezien de opmerkingen in de rapportage had zijn kwaliteitsaanduiding 23 “onbruikbaar, herstelbaar” moeten zijn in plaats van de nu geadviseerde kwaliteitsaanduiding 35 “Geblokkeerd, gebreken melding”. Deze laatste kwaliteitsaanduiding had niet geadviseerd mogen worden, omdat de munitie in de kwaliteitsaanduiding 31 “Onbruikbaar, nog niet vrijgegeven” stond (Munitie kan pas worden geblokkeerd nadat het is vrijgegeven. Deze munitie was nog niet vrijgegeven). Derhalve is het advies van de munitietechnicus niet opgevolgd door de kwaliteitsmanager munitie.
Of - in gewone mensentaal: de munitietechnicus had terecht aangegeven dat de mortiergranaat nooit naar missies mee mocht, maar hij had het kruisje in het verkeerde vakje gezet.
De OVV veegt daar terecht de vloer mee aan:
Reactie OVV schreef:Het niet opvolgen van het advies van de munitietechnicus wordt nog navranter nu uit de inzagereactie de reden van de afwijzing blijkt: de technicus heeft in het inspectierapport een verkeerde kwaliteitsaanduiding genoteerd: nummer 35 in plaats van nummer 23. De munitietechnicus twijfelt ernstig aan de geschiktheid van de nieuwe munitie - “Is dit wel geschikt voor gebruik in onze mortier?” [onderstreping munitietechnicus]. De twijfel wordt echter terzijde geschoven omdat de munitietechnicus hier een verkeerd codenummer heeft ingevuld.
Ik wil maar zeggen: eenzijdig naar Hennis wijzen, terwijl diep in de organisatie dit soort krachten werken, sorry.... dan kijk ik ook naar de CdS.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)