De zaken die ik opschrijf komen rechtstreeks uit de traditie van de (nader)reformatie. Veel van deze theologen spraken inderdaad over een (verondersteld) geloof bij de dopelingen maar.........daarna preekten ze zeer onderscheidend en zeker niet veronderstellend dat de hele gemeente wedergeboren was.Edg schreef:Nee dat doe ik niet, ik laat slechts zien dat de reformatie geloof veronderstelde bij zuigelingen van de Gemeente. Ik ken uw visie, ik geef alleen aan dat we niet moeten doen alsof dat altijd zo geweest is. Daar zijn genoeg topics over vol gediscussieerd.huisman schreef:@Egd eerst even een praktisch punt. Zou u wat beter willen quoten nu is het erg verwarrend om te lezen.
De vragen die u stelt zijn natuurlijk niet nieuw maar als u beweert dat de doop alleen maar voorhuid is als je geen geloof bij de dopeling veronderstelt zit u toch echt mis.
Hier wat zaken waar de doop ons op wijst en ons laat zien. Het is immers ook een zichtbare prediking.
1. Wijst onze onreinheid en vuilheid aan
2. Het wijst het middel aan tot reinigmaking
3. Het is het teken van afzondering (NBG 34 merk en veldteken. Doopsformulier ,in Christus geheiligd. )
4. De kinderdoop laat zien dat God niet alleen in de eeuwigheid de eerste is maar ook in de tijd om Zijn verbond op te richten:Abraham en zijn zaad
5. De HEERE komt tot onreine' onheilige kinderen (Psalm 51:7 )om hen te heiligen en te reinigen.
6. Een zuigeling kan nog niet de Naam des Heeren aanroepen maar in de doop roept de HEERE Zijn Naam uit over onze kinderen. Wat een genade!
7. Bij het verbond behoren beloften/ weldaden (H.C. Vr en antw. 74) maar ook eisen ( geloof,bekering,heilige wandel)
Waar jij maar weinig over spreekt is dat de doop niet gaat over het geloof van het kind maar de verzegeling dat de HEERE met de dopeling een verbond der genade heeft opgericht. Net als in het O.T.
Dit bloedig teken (besnijdenis)heeft na Christus bloedstorting een onbloedig karakter gekregen maar is ons nog steeds geboden. In het O.T. stond de doodstraf op het onthouden van dit teken aan een verbondskind.(Exodus 4: 24 en 25) Deze geschiedenis moet ons voorzichtig maken om zo nonchalant met Gods instellingen om te gaan.
Wilt u eens reageren op het feit dat de reformatie zegt dat de kinderen der Gemeente de geest wel bezitten of dat verondersteld moet worden?
Anders is een deel van de weerleggingen tegen de wederdopers ongegrond. Daar gaat dit topic immers over.
En voedt u uw kinderen op zoals Urisnus zegt?
Wat leert ons dat? In die tijd met grote kindersterfte boden zij zo troost aan de bedroefde ouders maar als de kinderen groter werden werd er echt geen wedergeboorte verondersteld ( Zie hun preken)
Een betere troost is wat de DL ons leren over jonggestorven kinderen.
Ik mis bij jou het spreken over het verbond waar de doop toch echt het teken van is.Verder ga je niet in op alle punten die ik noem. Zou je dat wel willen doen en ook een keuze willen maken tussen kinderdoop of geloofs/overdoop ? Dat is wat helderder voor de vele meelezers. Waar sta je?