Afscheid en intrede

Luther
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Maar wat doe je, als je dan, als de innige banden zijn gevallen tussen prediker die van Godswege naar een andere gemeente moet vertrekken? Ik meen dat het voor de hand ligt om dan mee te gaan naar de intrede in zijn nieuwe gemeente?
Nee, dat lijkt me niet. Dan ga je naar de afscheidsdienst en dan ga je die periode afsluiten. De intrede is iets voor de nieuwe gemeente, inderdaad met hier en daar wat gasten, maar verder niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Maar wat doe je, als je dan, als de innige banden zijn gevallen tussen prediker die van Godswege naar een andere gemeente moet vertrekken? Ik meen dat het voor de hand ligt om dan mee te gaan naar de intrede in zijn nieuwe gemeente?
Nee, dat lijkt me niet. Dan ga je naar de afscheidsdienst en dan ga je die periode afsluiten. De intrede is iets voor de nieuwe gemeente, inderdaad met hier en daar wat gasten, maar verder niet.
Blijkbaar doet men dat niet massaal. Ikzelf ben wat dat betreft nooit met een dominee mee gereisd
voor de intrede in een nieuwe gemeente, maar het kan voor een predikant best goed doen als blijkt
dat zijn oude gemeente hem nog liefheeft en zo hem hun liefde nog in het openbaar betuigen.
Het is toch naar een koude bedoening (zo komt het bij althans over) om je herder en leraar zomaar
koud weg te laten gaan... Een dienstknecht van God mag niet verafgood worden, maar mag wel
dubbele eer bewezen worden vanwege zijn hoge roeping bij God vandaan. Wat dat betreft kunnen
we in deze ontwikkeling toch wel iets van de tijdgeest opmerken, voor wie er oog en gevoel voor
mag hebben.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
Blijkbaar doet men dat niet massaal. Ikzelf ben wat dat betreft nooit met een dominee mee gereisd voor de intrede in een nieuwe gemeente, maar het kan voor een predikant best goed doen als blijkt dat zijn oude gemeente hem nog liefheeft en zo hem hun liefde nog in het openbaar betuigen.
Het is toch naar een koude bedoening (zo komt het bij althans over) om je herder en leraar zomaar koud weg te laten gaan... Een dienstknecht van God mag niet verafgood worden, maar mag wel dubbele eer bewezen worden vanwege zijn hoge roeping bij God vandaan. Wat dat betreft kunnen we in deze ontwikkeling toch wel iets van de tijdgeest opmerken, voor wie er oog en gevoel voor mag hebben.
Ik ben dat geheel met je oneens, om enkele redenen:
- Het lijkt me voor de predikant buitengewoon onprettig om intrede te doen in je nieuwe gemeente, en daar een deel van je oude gemeente weer terug te zien. Ook een predikant is maar een mens, en juist in dat opzicht moeten er niet teveel menselijke emoties gevoed worden.
- Een gemeente heeft niet de opdracht om 'openlijk hun liefde voor hun oude predikant te betuigen'; ze mogen hun predikant uiteraard liefhebben, maar hij zal er vooral zeer mee verblijd zijn als zijn oude gemeente aan openlijk liefde betuigd aan Christus, in Wiens dienst hij staat.
- Als een oude gemeente niet aanwezig is bij de intrededienst is dat geen koude bedoening, maar is dat het gepast terugtreden, omdat het in een intrededienst niet gaat om de oude gemeente, maar een intrede in de nieuwe gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Geheel eens met Luther
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
Blijkbaar doet men dat niet massaal. Ikzelf ben wat dat betreft nooit met een dominee mee gereisd voor de intrede in een nieuwe gemeente, maar het kan voor een predikant best goed doen als blijkt dat zijn oude gemeente hem nog liefheeft en zo hem hun liefde nog in het openbaar betuigen.
Het is toch naar een koude bedoening (zo komt het bij althans over) om je herder en leraar zomaar koud weg te laten gaan... Een dienstknecht van God mag niet verafgood worden, maar mag wel dubbele eer bewezen worden vanwege zijn hoge roeping bij God vandaan. Wat dat betreft kunnen we in deze ontwikkeling toch wel iets van de tijdgeest opmerken, voor wie er oog en gevoel voor mag hebben.
Ik ben dat geheel met je oneens, om enkele redenen:
- Het lijkt me voor de predikant buitengewoon onprettig om intrede te doen in je nieuwe gemeente, en daar een deel van je oude gemeente weer terug te zien. Ook een predikant is maar een mens, en juist in dat opzicht moeten er niet teveel menselijke emoties gevoed worden.
- Een gemeente heeft niet de opdracht om 'openlijk hun liefde voor hun oude predikant te betuigen'; ze mogen hun predikant uiteraard liefhebben, maar hij zal er vooral zeer mee verblijd zijn als zijn oude gemeente aan openlijk liefde betuigd aan Christus, in Wiens dienst hij staat.
- Als een oude gemeente niet aanwezig is bij de intrededienst is dat geen koude bedoening, maar is dat het gepast terugtreden, omdat het in een intrededienst niet gaat om de oude gemeente, maar een intrede in de nieuwe gemeente.
Ik geloof dat ik toch de vrijheid neem om het toch niet geheel met je eens te zijn.
Vind je het niet koud om een prediker die je het Woord Gods heeft verkondigd zomaar te laten
gaan?

Ik denk aan Paulus, hoe die van Efeze met zulke banden aan hem waren verbonden, zodat ze
Paulus om de hals vielen, kusten en er een groot geween werd. Heel vaak wordt een afscheidstekst juist
uit dit Schriftgedeelte genomen: En nu broeders, ik beveel u Gode en de woorden Zijner genade,
Die machtig is u op te bouwen, en u een erfdeel te geven onder al de geheiligden.

Zo herinner ik me het afscheid met deze tekst in 1973 van ds. Mijnders die toen een beroep naar
Ridderkerk had aangenomen. En hij was de enige niet die deze tekst koos als afscheid.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hoeveel gewicht je aan deze zaken toekent, is m.i. mede afhankelijk van de context waaruit men spreekt.
Gaat het om een kerkverband waarin het vrij normaal is dat een predikant na pakweg 5 jaar weer vertrekt naar een volgende standplaats, dan is de massale aanwezigheid van gemeenteleden uit de vorige gemeente bij de intrede in de nieuwe gemeente helemaal geen item. Predikanten zijn voorbijgangers. Punt.

Maar praat je vanuit de situatie van een kerkverband waar het beroepingswerk beter bedankingswerk zou kunnen heten, omdat er maar hoogst zelden een beroep wordt aangenomen: ja, dan liggen de kaarten anders. Dan kan ik me voorstellen dat gemeenteleden uit de vorige gemeente toch ook wel graag aanwezig willen zijn bij de intrede van hun geliefde herder en leraar in zijn nieuwe gemeente. Maar dan nóg kun je er over discussiëren of dat nou echt zo belangrijk en zo wenselijk is.
~~Soli Deo Gloria~~
calvinklein

Bericht door calvinklein »

Christelijke Gereformeerde Kerken

Intrede uitgesteld

Leeuwarden: De aangekondigde intrede van ds. M.B. Visser uit Boskoop, op 14 december te Leeuwarden, is voorlopig uitgesteld in verband met ernstige rugklachten van de predikant.

ND
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Vind je het niet koud om een prediker die je het Woord Gods heeft verkondigd zomaar te laten
gaan?
Dat zegt toch ook niemand?
Er is toch een afscheidsdienst, misschien ook wel een receptie?
Het gaat hier toch om de intrede dienst in de nieuwe gemeente?
huisman

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Vind je het niet koud om een prediker die je het Woord Gods heeft verkondigd zomaar te laten
gaan?
Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
ejvl schreef:
gaan?
Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
Luther schreef:Als een oude gemeente niet aanwezig is bij de intrededienst is dat geen koude bedoening, maar is dat het gepast terugtreden, omdat het in een intrededienst niet gaat om de oude gemeente, maar een intrede in de nieuwe gemeente
Een afscheidsdienst is om afscheid te nemen van de predikant, dat is voor de oude gemeente, een periode wordt afgesloten.
De intrededienst is voor de nieuwe gemeente, dan past het terugtrekken van de oude gemeente zodat alles voor de nieuwe gemeente is die dienst.
DDD

Bericht door DDD »

Maar als die nieuwe gemeente er zelf een happening van maakt, door alle kerkenraden uit te nodigen, dan lijkt me dat die gemeente (of in ieder geval de kerkenraad, die zij verkozen hebben, zoals het formulier zegt) daar geen bezwaar tegen heeft.
ejvl

Bericht door ejvl »

Dat klopt, maar DIA doet het overkomen alsof je een voorganger dan zo maar laat gaan, terwijl er juist daarvoor een afscheidsdienst is.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Maar als die nieuwe gemeente er zelf een happening van maakt, door alle kerkenraden uit te nodigen, dan lijkt me dat die gemeente (of in ieder geval de kerkenraad, die zij verkozen hebben, zoals het formulier zegt) daar geen bezwaar tegen heeft.
Hadden we het laatst ook nog over, hier op het forum. Bij de intrede van een student waren er zoveel mensen uitgenodigd (honderden) dat de eigen gemeente niet eens een zitplaats had, of je moest een uur vantevoren je plaats innemen.
Het schijnt een soort "ongeschreven wet" te zijn, dat je bepaalde mensen niet zou kunnen overslaan.
In de kerk van mijn ouders moest destijds zelfs uitgeweken worden naar een naburig kerkgebouw,(ander kerkgenootschap) bij de intrede van een predikant, omdat het eigen kerkgebouw veel te klein was voor het verwachte aantal bezoekers.
Er zijn altijd mensen (geweest) die een predikant achterna reizen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
calvinklein

Bericht door calvinklein »

Protestantse Kerk in Nederland

Op zondag 8 februari neemt ds. C.H. Hogendoorn afscheid van Oud-Beijerland (herv., wijk West), in verband met zijn vertrek naar Katwijk aan Zee (herv., wijk Morgenster).

Kerktijden
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik kan DIA wel volgen. Als er banden gevallen zijn leef je mee met je predikant. En als er dan een doordeweekste intrededienst is, die bewust zo gepland is voor belangstellenden, dan kan ik me voorstellen dat je daar gebruik van maakt. Zelf heb ik ook regelmatig zo'n dienst meegemaakt. Puur als belangstelling. Het is voor een ds en zijn gezin altijd weer een hele stap, waarbij meeleven echt op prijs wordt gesteld.
En uiteindelijk is het de gemeente zelf die het in stand houdt. Als je een intrede dienst houdt op de zondag spelen al deze dingen niet.

Waar ik wel moeite mee heb zijn de gereserveerde plaatsen voor de 'kerkelijke elite' (vergeef me de uitdrukking) Naast de speciale genodigden van de predikant (familie en vrienden), zou de gemeente het eerste recht moeten hebben op de zitplaatsen. Dat is helaas wel eens anders.
Gesloten