De gansche dag in t zwart

Orchidee

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Orchidee »

refo schreef: Wat voor auto's rijden die dominees in Rijssen tegenwoordig?
In ieder geval in bolide's waar ik niet over zou durven dromen, laat staan nadenken... :hum
Maar dat geld voor de meeste ds..., en niet alleen ds
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef:En nog wat over herkenbaarheid van zwarte pakken: toen student CA van Dieren van z'n ontstoken blindedarm verlost was kwamen z'n collega-studenten op de meest vreemde momenten op bezoek in het ziekenhuis. Misbruik makend van hun zwarte pakken stiefelden ze naar binnen buiten de bezoekuren om.
Dat(ligt er aan in welk jaar dat was): G.J.van Aalst, P.van Ruitenburg, W.Harinck, G.M.de Leeuw, P.Melis, C.Hogchem en/of P.Mulder.

Wat rijden ze hier: VW Sharan, VW Golf VI, Peugeot nogwat...
Wat hebben die auto's met een zwart pak te maken?
Een dominee die in de jaren 80 een beroep uit Rijssen kreeg: x guldens en een nieuwe auto. In die jaren reden sommige predikanten dure auto's. Ze voetbalden dan wel niet, maar zochten op een andere manier toch compensatie. Een man heeft nu eenmaal een speeltje nodig. Zelfs als predikant.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
In ieder geval in bolide's waar ik niet over zou durven dromen, laat staan nadenken... :hum
Gijs83 schreef:Wat rijden ze hier: VW Sharan, VW Golf VI, Peugeot nogwat...
@Orchidee: dus dit zijn die auto's waarvan jij niet durft te dromen? Tikje overdreven, vind ik.
memento

Bericht door memento »

Maar als een predikant herkenbaar moet zijn aan zn kleren, dan is een zwart pak eigenlijk niet zo'n goed idee. Er lopen wel meer mensen in een zwart pak. Misschien een collar invoeren?

Afbeelding
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Misschien een collar invoeren?
Is dat wel sober genoeg?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Misschien een collar invoeren?
Is dat wel sober genoeg?
Als je een collar draagt, heb je meestal geen witte blouse meer aan. Dus het percentage zwart is meer dan met een driedelig pak + stropdas.

(en t staat ook mooi)
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:Maar als een predikant herkenbaar moet zijn aan zn kleren, dan is een zwart pak eigenlijk niet zo'n goed idee. Er lopen wel meer mensen in een zwart pak. Misschien een collar invoeren?

Afbeelding
Nee, gewoon laten zoals het is.
een predikant is geen priester.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Orchidee schreef:
@Orchidee: dus dit zijn die auto's waarvan jij niet durft te dromen? Tikje overdreven, vind ik.
Niet alle predikanten hoor, er rijdte en predikant in een grote auto ivm zijn talrijke kinderschare, een afgeschreven leasauto, met heel veel kliometer erop, eigenlijk oud dus, maar voor hun betaalbaar en groot genoeg voor de kinderen.
Natuurlijk is er iets te zeggen over de levensstijl van sommige kerkmensen cq dominees, maar jaloers zijn of afgunstig hoort toch onder begeren, de een heeft een grote auto en de ander droomt ervan, we zijn allemaal uit een lap geschreurd,
wij hebben ook een groot gezin en nooit een auto gehad of begeerd, maar ik heb mijn afgunstige neigingen net zo goed in andere situatie's, tja er is niemand die goed doet, ook niet een, ook geen predikant, ook geen braaf kerklid, ook geen refoformer, niemand alle stinkende geworden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef:En nog wat over herkenbaarheid van zwarte pakken: toen student CA van Dieren van z'n ontstoken blindedarm verlost was kwamen z'n collega-studenten op de meest vreemde momenten op bezoek in het ziekenhuis. Misbruik makend van hun zwarte pakken stiefelden ze naar binnen buiten de bezoekuren om.
Dat(ligt er aan in welk jaar dat was): G.J.van Aalst, P.van Ruitenburg, W.Harinck, G.M.de Leeuw, P.Melis, C.Hogchem en/of P.Mulder.

Dat vroeg refo zich vannacht om 0:05 zich af...
Joannah

Bericht door Joannah »

refo schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:

Een dominee die in de jaren 80 een beroep uit Rijssen kreeg: x guldens en een nieuwe auto. In die jaren reden sommige predikanten dure auto's. Ze voetbalden dan wel niet, maar zochten op een andere manier toch compensatie. Een man heeft nu eenmaal een speeltje nodig. Zelfs als predikant.
schiet me toch ineens de tekst te binnen, "verzamelt geen schatten op aarde, maar in de hemel",
de vergelijking met voetbal gaat natuurlijk helemaal mank, want materialisme is net als voetbal, iets waar je hart niet naar uitgaat, als christen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Fjodor schreef:
Gijs83 schreef:
Luther schreef:Ik ben er ook wel voor dat een predikant zondags en doordeweeks herkenbaar is, dus donker gekleed. Dat hoeft wat mij betreft niet persé (helemaal) zwart te zijn. (Waar komt die kleur eigenlijk vandaan.) En het moet helemaal niet een overleefde traditie worden, zoals het dragen van een hoed (als een soort verplichting).

Waar ik me aan erger is aan mensen (ook op RF) die een predikant inhoudelijk beoordelen op het feit dat hij grijze sokken aan heeft, een donkere trui i.p.v. een jasje, een stropdas met stippeltjes, of een donkergrijs pak e.d.
Natuurlijk zegt dat niet altijd wat, maar er zijn best gevallen waarin dat wat zegt.
Dat is juist. Mijn opa zei dat je bij de mensen met de zwartste pakken de grootste borrels kreeg.
Je wilt niet weten 'zwarte pakken' in het heimelijke allemaal doen....je ziet maar geen mens is heilig. Allen hebben we wat van de val in Adam overgehouden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!
Geen onderbouwing, zomaar wat gedachten.

Mensen hebben behoefte aan rituelen en herkenbare symbolen. Ambtsdragers, niet alleen kerkelijk, maar ook burgerlijk, hebben daarom speciale kleding (uniform, toga) of attributen (burgemeestersketting), waaraan anderen kunnen zien, dat ze dat specifieke ambt bekleden.
Dat is ook in de Bijbel terug te vinden, denk aan de kledingvoorschriften voor priesters in het Oude Testament.
Voor ambtsdragers in de gereformeerde gezinde, predikanten, ouderlingen en diakenen, is die ambtskleding een zwart pak.
Uiterlijke zaken horen inderdaad typische bij de OT bedeling van de schaduwen. In het NT lees je niets over speciale kleding en fraaie tempelgebouwen als het om de gemeente gaat. Het koninkrijk van God is niet (meer) hier, maar is in de hemel. Dáár is Christus. Daarom moet een predikant geen 'aardse' status krijgen, met bijbehorende kledij.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
Orchidee schreef:
Tikje overdreven :quoi
Zo'n auto van 10 jaar oud met de nodige km, gaat nog ver boven onze begroting :hum
Het is van mij geen afgunst hoor! We zijn blij dat we uberhaupt auto kunnen rijden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
memento

Bericht door memento »

Joannah schreef:
memento schreef:Maar als een predikant herkenbaar moet zijn aan zn kleren, dan is een zwart pak eigenlijk niet zo'n goed idee. Er lopen wel meer mensen in een zwart pak. Misschien een collar invoeren?

Afbeelding
Nee, gewoon laten zoals het is.
een predikant is geen priester.
In het buitenland lopen ook veel evangelicale/gereformeerde/protestantse/lutherse predikanten ermee.

En, er zijn speciale versies met korte mouwen, zodat de predikant zelfs tijdens het voetballen te herkennen is:

Afbeelding
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
eilander schreef:
Orchidee schreef:
Tikje overdreven :quoi
Zo'n auto van 10 jaar oud met de nodige km, gaat nog ver boven onze begroting :hum
Het is van mij geen afgunst hoor! We zijn blij dat we uberhaupt auto kunnen rijden!
Door de term "bolides" te gebruiken, suggereer je dat dominees in overdreven dure auto's rijden.
Ik vind de genoemde auto's absoluut niet overdreven voor een predikant die vaak veel km's rijdt.
Gesloten