Er zijn grote verschillen tussen Nazisme en het Maga gedachtegoed of dat van Peter Thiel. Maar de manier waarop alles wat tegen Trump is, als extreem links of communisme wordt afgeschilderd komt wel erg sterk overeen met Duitsland in de jaren dertig.
En ja de rellen in LA zijn op geen manier goed te praten, maar het is ook niet uitzonderlijk en zeker niet van het niveau waar je leger inzet. Hard optreden okee, maar blijf menselijkheid zien. En laat het ook niet afleiden van waar de protesten omgaan. Mensen die jaren in het land hebben gewoond en gewerkt en belasting betaald worden met veel show het land uitgezet. Zonder proces, zonder advocaat, soms zonder dat familie weet waar ze zijn. En ja het grootste deel zal illegaal in het land zijn (maar dat is in VS geen misdaad) en omdat er geen proces is en geen mogelijkheid tot verdediging kunnen er makkelijk fouten worden gemaakt. En ja dan kan het ook gebeuren dat mensen uitgezet worden naar een ander land dan het hunne.
Presidentsverkiezingen USA 2024
Re: Presidentsverkiezingen USA 2024
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik vind het altijd grappig als mensen beweren dat ze precies weten hoe het in elkaar zit en wat de plannen en motieven zijn.
De gouverneur van Texas gaat de Nationale Guard ook inzetten.
De gouverneur van Texas gaat de Nationale Guard ook inzetten.
Soms kun je gewoon zaken naast elkaar zetten en vergelijken. En: 'if it walks like a duck, quacks like a duck, then it's probably a duck'. Dat geldt ook hier.
Leg deze actie (en anderen) van Trump maar naast mijn rijtje met kenmerken van een autoritair systeem.
Als je dit op je neus hebt
https://blueotterpolarized.com/collecti ... h7UblMdJt0
Een nuchter zicht op zaken:
https://www.wsj.com/opinion/democrats-b ... n-a79fda75
Democraten verprutsen immigratiebeleid... opnieuw
Kimberley A. Strassel
June 11, 2025 at 3:35 pm
Het is de zesde dag van gewelddadige protesten in Los Angeles, en nu de demonstraties zich verspreiden naar grote steden in het hele land, is een belangrijke les hoe slecht de Democraten (opnieuw) met deze kwestie hebben gefaald. De afschuwelijke video's van brandstichting, plunderingen en aanvallen op wetshandhavers – vergezeld door de passiviteit van links, de anti-ICE-retoriek en het wijzen naar Donald Trump – hebben dit verhaal over wet en orde gemaakt, waardoor de details van het deportatiebeleid van de president overschaduwd worden. Het Witte Huis is dol op deze strijd – althans voorlopig.
(...)
Trumps interventie: De protesten begonnen vrijdag; Trump ondernam pas actie op zaterdagavond, bijna 24 uur na een telefoongesprek met Newsom op vrijdagavond. De president gaf opdracht aan de Nationale Garde om federale gebouwen en personeel te beschermen en heeft die troepen sindsdien uitgebreid met mariniers. Zelfs politiechef Jim McDonnell van Los Angeles suggereerde dat de stad hulp nodig had, en merkte op dat zijn troepenmacht (die nog steeds te ondergefinancierd en uitgedund is om de dagelijkse criminaliteit te beheersen) "overbelast" was. Newsoms antwoord was om terug te keren naar het anti-Trump-script van acht jaar geleden, en beweerde dat een autoritaire president probeerde "een crisis te creëren" zodat "hij meer hardhandig optreden, meer angst, meer controle kon rechtvaardigen". En sommigen in de pers proberen die lijn ook te overdrijven. Maar weinig Amerikanen trappen nog in die angstzaaierij, vooral gezien de videobeelden van de overduidelijke chaos in de City of Non-Angels. Newsom klaagde de federale overheid ook aan voor het inzetten van de Nationale Garde.
(...)
https://www.wsj.com/opinion/democrats-b ... n-a79fda75
Democraten verprutsen immigratiebeleid... opnieuw
Kimberley A. Strassel
June 11, 2025 at 3:35 pm
Het is de zesde dag van gewelddadige protesten in Los Angeles, en nu de demonstraties zich verspreiden naar grote steden in het hele land, is een belangrijke les hoe slecht de Democraten (opnieuw) met deze kwestie hebben gefaald. De afschuwelijke video's van brandstichting, plunderingen en aanvallen op wetshandhavers – vergezeld door de passiviteit van links, de anti-ICE-retoriek en het wijzen naar Donald Trump – hebben dit verhaal over wet en orde gemaakt, waardoor de details van het deportatiebeleid van de president overschaduwd worden. Het Witte Huis is dol op deze strijd – althans voorlopig.
(...)
Trumps interventie: De protesten begonnen vrijdag; Trump ondernam pas actie op zaterdagavond, bijna 24 uur na een telefoongesprek met Newsom op vrijdagavond. De president gaf opdracht aan de Nationale Garde om federale gebouwen en personeel te beschermen en heeft die troepen sindsdien uitgebreid met mariniers. Zelfs politiechef Jim McDonnell van Los Angeles suggereerde dat de stad hulp nodig had, en merkte op dat zijn troepenmacht (die nog steeds te ondergefinancierd en uitgedund is om de dagelijkse criminaliteit te beheersen) "overbelast" was. Newsoms antwoord was om terug te keren naar het anti-Trump-script van acht jaar geleden, en beweerde dat een autoritaire president probeerde "een crisis te creëren" zodat "hij meer hardhandig optreden, meer angst, meer controle kon rechtvaardigen". En sommigen in de pers proberen die lijn ook te overdrijven. Maar weinig Amerikanen trappen nog in die angstzaaierij, vooral gezien de videobeelden van de overduidelijke chaos in de City of Non-Angels. Newsom klaagde de federale overheid ook aan voor het inzetten van de Nationale Garde.
(...)
Laatst gewijzigd door KDD op 12 jun 2025, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Je pikt er nu 1 zin uit, terwijl ik het daar had over de Nederlandse context, niet de Amerikaanse.ZWP schreef: ↑11 jun 2025, 10:45Law and order! Behalve natuurlijk voor degenen met wie Trump het eens is. Denk eens aan het pardon van de capitoolbestormers. Of voor Trump zelf die bepaald niet onbesproken is.
Rules for thee, but not for me!
Het valt me tegen dat je dat niet doorziet. Nogmaals, allemaal onderdeel van het autocratische draaiboek. Escalatie helpt Trump in het zadel. Hij gebruikt chaos en moedigt het aan.
Wat ik ermee wilde zeggen is dat ik vóór stevig ingrijpen ben. Ook veel democraten hebben hier boter op hun hoofd door het geweld van de demonstranten niet massaal af te keuren.
En ja, het gaat weer wel echt Trumpiaans, dat moet ik toegeven. Maar, helaas voor jou, doorzie ik hier niet een compleet autocratisch draaiboek. Ik zie hier gewoon Trump in zoals hij is, misschien is het zo zwartgallig als dat je in de post daarvoor hebt gezegd, ik denk dat je dat echt niet zo kan stellen, niet in de zin dat het niet waar kan zijn, maar het is suggestief.
Vooralsnog zie ik gewoon iemand die graag de touwtjes in handen heeft, graag daadkrachtig overkomt, overreactie en "de botte bijl methode" zijn zijn handelsmerk en, inderdaad, als iets hem goed uitkomt dan zal hij zeker niet laten om er zo op te reageren. En hij bespeelt daarmee de publieke opinie en helaas trappen heel erg veel Amerikanen daar in. Dat komt ook omdat Trump nu opereert in een klimaat wat allang giftig was (en waar Trump op geen enkele manier poging doet om dat te verminderen, sterker nog, hij verergert het). En het is wel duidelijk dat, in tegenstelling tot zijn 1e termijn, hij nu nauwelijks meer tegenspraak heeft, dus de waar de scherpe randjes in zijn 1e termijn er af gingen (tot verkiezingen), zijn ze nu nogal zichtbaar.
Gevolgen van misdaden moeten gevoeld worden. Ook van vandalisme en geweldadig protest. In Nederland bij anti-Israelprotesten en bij voetbalrellers en oudjaarsrebellen. Wat mij betreft komt er ook een systeem waarbij straffen oplopen naarmate je meer veroordeeld bent. (Iets van 1e veroordeling geeft een boete/gevangenisstraf, 2e veroordeling is straf voor eerste misdaad/overtreding na eerste veroordeling plus herhaling van eerste straf enz. Dan gaat het hard voor draaideurcriminelen (en het is anders dan 3-stikes-out, want daar kun je de tweede strike maken voor je eerste veroordeling.)
Punt is dat de aanpak van illegalen echt te hard is. In VS is illegaal in het land komen een misdrijf, maar illegaal in het land blijven niet. Nu worden mensen met veel show opgepakt voor de ogen van familie. Ze krijgen geen proces, geen advocaat, familie weet vaak voor een tijd niet waar ze zijn en kunnen dan worden uitgezet, mogelijk naar een land wat niet het hunne is. En hoelang tot Guantanamo dreiging reeel wordt.
En er is echt meer aan de hand. Trump fantaseert over arresteren van politieke tegenstanders. Trump heeft een ruzie met Musk en dreigt contracten te verbreken met zijn bedrijven als hij andere partij gaat steunen. Dan zit je echt in het autoritaire bootje. Misschien niet het Nazisme van de jaren 30, maar toch dicht in de buurt van de Mussolini's, Franco's en Mosley's.
Punt is dat de aanpak van illegalen echt te hard is. In VS is illegaal in het land komen een misdrijf, maar illegaal in het land blijven niet. Nu worden mensen met veel show opgepakt voor de ogen van familie. Ze krijgen geen proces, geen advocaat, familie weet vaak voor een tijd niet waar ze zijn en kunnen dan worden uitgezet, mogelijk naar een land wat niet het hunne is. En hoelang tot Guantanamo dreiging reeel wordt.
En er is echt meer aan de hand. Trump fantaseert over arresteren van politieke tegenstanders. Trump heeft een ruzie met Musk en dreigt contracten te verbreken met zijn bedrijven als hij andere partij gaat steunen. Dan zit je echt in het autoritaire bootje. Misschien niet het Nazisme van de jaren 30, maar toch dicht in de buurt van de Mussolini's, Franco's en Mosley's.
Dank, ik kan het wel voor een groot deel volgen. Ik hoop overigens dat ik ongelijk heb en jij (met een meer positieve blik) gelijk. Laat dat duidelijk zijn.TSD schreef: ↑Gisteren, 09:24 Wat ik ermee wilde zeggen is dat ik vóór stevig ingrijpen ben. Ook veel democraten hebben hier boter op hun hoofd door het geweld van de demonstranten niet massaal af te keuren.
En ja, het gaat weer wel echt Trumpiaans, dat moet ik toegeven. Maar, helaas voor jou, doorzie ik hier niet een compleet autocratisch draaiboek. Ik zie hier gewoon Trump in zoals hij is, misschien is het zo zwartgallig als dat je in de post daarvoor hebt gezegd, ik denk dat je dat echt niet zo kan stellen, niet in de zin dat het niet waar kan zijn, maar het is suggestief.
Vooralsnog zie ik gewoon iemand die graag de touwtjes in handen heeft, graag daadkrachtig overkomt, overreactie en "de botte bijl methode" zijn zijn handelsmerk en, inderdaad, als iets hem goed uitkomt dan zal hij zeker niet laten om er zo op te reageren. En hij bespeelt daarmee de publieke opinie en helaas trappen heel erg veel Amerikanen daar in. Dat komt ook omdat Trump nu opereert in een klimaat wat allang giftig was (en waar Trump op geen enkele manier poging doet om dat te verminderen, sterker nog, hij verergert het). En het is wel duidelijk dat, in tegenstelling tot zijn 1e termijn, hij nu nauwelijks meer tegenspraak heeft, dus de waar de scherpe randjes in zijn 1e termijn er af gingen (tot verkiezingen), zijn ze nu nogal zichtbaar.
Ik zie echter net als @parsifal wel meer de autoritaire kant van het verhaal. En dat is vooral de richting die het op dreigt te gaan. Zo'n groot en machtig land met een autoritaire leider is niet iets waar we op zitten te wachten. "speak softly and carry a big stick; you will go far" zei Theodore Roosevelt. Met een grote stok én een grote mond gaat het niet goed natuurlijk.
Handhaven van de orde is tegenwoordig autoritair.
Mr. Trump heeft groot gelijk.
De reactie van @Parsifal spreekt boekdelen. Onder druk van de feiten moet nu wel toegegeven worden dat plunderen niet mag (normaliter zou zelfs dat niet worden gezegd, in het linkse frame is anarchie altijd de schuld van een ander) gevolgd door een heleboel MAAR's.
Illegalen zouden zelf moeten vertrekken, ze zijn immers Illegaal? Doe je dat niet piep dan niet als je word opgepakt. En door de masale weigering te luisteren verpesten ze het zelf voor degenen die wel rechten hebben. Daar is dan geen ruimte meer voor.
De reactie van @Parsifal spreekt boekdelen. Onder druk van de feiten moet nu wel toegegeven worden dat plunderen niet mag (normaliter zou zelfs dat niet worden gezegd, in het linkse frame is anarchie altijd de schuld van een ander) gevolgd door een heleboel MAAR's.
Illegalen zouden zelf moeten vertrekken, ze zijn immers Illegaal? Doe je dat niet piep dan niet als je word opgepakt. En door de masale weigering te luisteren verpesten ze het zelf voor degenen die wel rechten hebben. Daar is dan geen ruimte meer voor.
Ja, als het disproportioneel is, of legaal op dubieuze manier gaat is het autoritair ja. Je kunt op oudejaar het leger naar Veen sturen en iedereen die buiten de toegestane tijden vuurwerk afsteekt of illegaal vuurwerk afsteekt in de knie laten schieten, maar dat is m.i. ook niet echt iets om aan te bevelen. Hoewel je het natuurlijk handhaven kunt noemen. Of je kunt verkeersovertredingen bestraffen met een reisje naar een gevangenis in El Salvador of Guantanamo.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 12:27 Handhaven van de orde is tegenwoordig autoritair.
Kijk ook naar dit verhaal: https://www.newsweek.com/green-card-hol ... on-2075236
Handhaven okee, maar is een maand opsluiten niet wat veel voor dit soort zaken?
Dus ja, handhaven is goed, maar binnen proporties en met goed proces. En het leger sturen tegen de zin van gouveneur van de staat in, is grote stap.
Jij bepaalt niet wat proportioneel is. Dat doet de democratie.parsifal schreef: ↑Gisteren, 14:17Ja, als het disproportioneel is, of legaal op dubieuze manier gaat is het autoritair ja. Je kunt op oudejaar het leger naar Veen sturen en iedereen die buiten de toegestane tijden vuurwerk afsteekt of illegaal vuurwerk afsteekt in de knie laten schieten, maar dat is m.i. ook niet echt iets om aan te bevelen. Hoewel je het natuurlijk handhaven kunt noemen. Of je kunt verkeersovertredingen bestraffen met een reisje naar een gevangenis in El Salvador of Guantanamo.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 12:27 Handhaven van de orde is tegenwoordig autoritair.
Kijk ook naar dit verhaal: https://www.newsweek.com/green-card-hol ... on-2075236
Dus ja, handhaven is goed, maar binnen proporties en met goed proces. En het leger sturen tegen de zin van gouveneur van de staat in, is grote stap.
En de wet. En ja, ik heb er ook nog wel een mening over.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 15:50Jij bepaalt niet wat proportioneel is. Dat doet de democratie.parsifal schreef: ↑Gisteren, 14:17Ja, als het disproportioneel is, of legaal op dubieuze manier gaat is het autoritair ja. Je kunt op oudejaar het leger naar Veen sturen en iedereen die buiten de toegestane tijden vuurwerk afsteekt of illegaal vuurwerk afsteekt in de knie laten schieten, maar dat is m.i. ook niet echt iets om aan te bevelen. Hoewel je het natuurlijk handhaven kunt noemen. Of je kunt verkeersovertredingen bestraffen met een reisje naar een gevangenis in El Salvador of Guantanamo.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 12:27 Handhaven van de orde is tegenwoordig autoritair.