Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Dus ik snap in het geheel niks van jouw probleem; en ik mag er wel bij zeggen: 'Gelukkig maar.'
Je kunt gelukkig goed lezen.

Leg dan nog maar eens uit in hedendaags Nederlands wat je nou precies wilt duidelijk maken. Wat het is inderdaad net alsof je Spaans praat.

Trouwens, Jezus bracht het Evangelie ook door middel van gelijkenissen. Dat vind ik ook wel een steekhoudend argument.

Wat betreft je laatste alinea: volgens mij weet jij heel goed over welke predikanten wij meermaals een aanvaring gehad hebben. Ik noem hier geen namen meer, vanwege de omschreven regel, maar los daarvan is het ook helemaal niet nodig. Dit draadje en die draadjes waarin over de Saambinder werd gediscussieerd zijn namelijk gewoon nog steeds leesbaar, ook voor jou.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Er is helemaal niets mis met gelijkenissen. En ik ga wat ik schreef niet nog een keer uitleggen. Je leest het bovenstaande maar gewoon drie keer, als je het van belang vindt. Ik heb eerlijk gezegd het idee dat mensen die dit niet begrijpen, het ook niet willen begrijpen. Dat is verder prima, maar ik ga mij daar verder niet druk om maken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Er is helemaal niets mis met gelijkenissen. En ik ga wat ik schreef niet nog een keer uitleggen. Je leest het bovenstaande maar gewoon drie keer, als je het van belang vindt. Ik heb eerlijk gezegd het idee dat mensen die dit niet begrijpen, het ook niet willen begrijpen. Dat is verder prima, maar ik ga mij daar verder niet druk om maken.
Sorry DDD, ik ben een erg goed begrijpende lezer maar kan je nu niet volgen. Bv een ds A.T. Vergunst heeft duidelijke preken, veel in eigentijds taalgebruik. Ik denk dat je zelf exact in je hoofd hebt wat je wil zeggen. Maar ik begrijp het schurende van het evangelie icm geen actuele voorbeelden geven niet
Ik hoor een HHK ds praten over sexting. Vind jij dat dan wel of niet goed?
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

[knip] Totaal off-topic
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... en#p746825

Verder heb ik helemaal geen bezwaar tegen een concrete behandeling van de tien geboden. Anders is het niet mogelijk daarover scherp te preken, terwijl dat wel de roeping van een predikant is.

Maar dat staat volkomen los van het punt waar ik het over had. Dat ging over de verkondiging van het evangelie en wat daarvoor nodig is.
De normale reformatorische opvatting op de prediking is dat het antwoord geeft op de vraag hoe krijg ik een genadige God. Die vraag staat centraal, en als die vraag niet meer het uitgangspunt wordt van de prediking, dan kan je nog wel iets over genade bepreken, maar dan mist het gereformeerde diepgang.

De actualiteit van het Evangelie plaatsen buiten de hoofdvraag van de schrift is niet nieuw. Ook de generatie van na Nietszche, zeg maar, stelde de vraag naar het bestaan van God zodanig op de voorgrond, dat ze van daaruit het Evangelie gingen lezen en inderdaad met bevrijdende inzichten kwamen aandragen. En daarmee konden ze dan verder, zonder zich rekenschap te geven van de gruwelijke hoge schuld voor God en de rechtvaardiging die uit het geloof is. De innerlijke diepgang die daarbij hoort, daar is men dan vreemd van. Vanouds wordt vanuit de gereformeerde theologie daar ernstig stelling tegen gekozen.

Mijn persoonlijke mening is, dat actuele vragen over het bestaan van God meer besproken moeten worden, maar dat het niet ten koste of in de plaats moet gaan van het gereformeerde karakter van de prediking zoals hierboven enigszins is aangestipt.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Er is helemaal niets mis met gelijkenissen. En ik ga wat ik schreef niet nog een keer uitleggen. Je leest het bovenstaande maar gewoon drie keer, als je het van belang vindt. Ik heb eerlijk gezegd het idee dat mensen die dit niet begrijpen, het ook niet willen begrijpen. Dat is verder prima, maar ik ga mij daar verder niet druk om maken.
Sorry DDD, ik ben een erg goed begrijpende lezer maar kan je nu niet volgen. Bv een ds A.T. Vergunst heeft duidelijke preken, veel in eigentijds taalgebruik. Ik denk dat je zelf exact in je hoofd hebt wat je wil zeggen. Maar ik begrijp het schurende van het evangelie icm geen actuele voorbeelden geven niet
Het spijt me werkelijk, maar over dat eerste denk ik dus heel anders.

Ik heb geen woord gezegd over duidelijk of eigentijds taalgebruik. Ik zie ook nauwelijks een verband met wat ik schreef. Je legt ook verbanden die ik niet heb gelegd.

Ik vind het prima als een ds. sexting aan de orde stelt. Ik vind het zorgelijk als hij dat pas doet als hij er over in het RD heeft gelezen, want dat laat zien dat hij totaal geen idee heeft van de leefwereld van vandaag. Maar mijn voornaamste bezwaar daartegen dat het behandelen van uitwendige fenomenen die uit de tijdgeest volgen of waaruit de tijdgeest blijkt, zonder de tijdgeest zelf te verstaan, geen enkel nut heeft. Dat zorgt alleen maar voor vervreemding in een tijd waarin de helft of meer van de catechisanten - en dan beperk ik me even tot jouw voorbeeld- in een kwartier een seksdate kan regelen met een buurjongen of -meisje. Zulke dingen moeten in een breder kader aan de orde komen. Maar ook dat is slechts een zijspoor bij wat ik schreef.

En verder ben ik het wel met de kanttekening van Herman eens, maar in die vraag staan ook de woorden ''hoe" en "ik". En daar schort het dan aan. Overigens denk ik niet dat het bestaan van God zozeer conflicteert met de huidige tijdsgeest. In ieder geval minder dan toen ik jong was.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Het spijt me werkelijk, maar over dat eerste denk ik dus heel anders.

Ik heb geen woord gezegd over duidelijk of eigentijds taalgebruik. Ik zie ook nauwelijks een verband met wat ik schreef. Je legt ook verbanden die ik niet heb gelegd.

Ik vind het prima als een ds. sexting aan de orde stelt. Ik vind het zorgelijk als hij dat pas doet als hij er over in het RD heeft gelezen, want dat laat zien dat hij totaal geen idee heeft van de leefwereld van vandaag. Maar mijn voornaamste bezwaar daartegen dat het behandelen van uitwendige fenomenen die uit de tijdgeest volgen of waaruit de tijdgeest blijkt, zonder de tijdgeest zelf te verstaan, geen enkel nut heeft. Dat zorgt alleen maar voor vervreemding in een tijd waarin de helft of meer van de catechisanten - en dan beperk ik me even tot jouw voorbeeld- in een kwartier een seksdate kan regelen met een buurjongen of -meisje. Zulke dingen moeten in een breder kader aan de orde komen. Maar ook dat is slechts een zijspoor bij wat ik schreef.

En verder ben ik het wel met de kanttekening van Herman eens, maar in die vraag staan ook de woorden ''hoe" en "ik". En daar schort het dan aan. Overigens denk ik niet dat het bestaan van God zozeer conflicteert met de huidige tijdsgeest. In ieder geval minder dan toen ik jong was.
Ik leg geen verbanden. Ik probeer te begrijpen wat je exact bedoeld.
Ik hoor die tijdgeest wel zo af en toe in de GG. In de HHK hoor ik het meer.
En om mezelf te herhalen: ik vind het ene niet persé beter dan het ander.

Ik ben dan wel weer benieuwd waarom jij vind dat de huidige tijdgeest minder met het bestaan van God conflicteert.
DDD

Bericht door DDD »

Wij zijn het dan niet eens. En dat mag.

Wat betreft het laatste: Het bestaan van God wordt toch in media en culturele uitingen veel minder geproblematiseerd dan bijvoorbeeld in 1980? Het is leven en laten leven, er komen allerlei gelovigen op tv en niemand vindt dat gek en hooguit een fossiel steekt er de draak mee.

Maar goed, het bespreken van de huidige hoofdstroomcultuur is weer een onderwerp apart.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Wij zijn het dan niet eens. En dat mag.

Wat betreft het laatste: Het bestaan van God wordt toch in media en culturele uitingen veel minder geproblematiseerd dan bijvoorbeeld in 1980? Het is leven en laten leven, er komen allerlei gelovigen op tv en niemand vindt dat gek en hooguit een fossiel steekt er de draak mee.

Maar goed, het bespreken van de huidige hoofdstroomcultuur is weer een onderwerp apart.
Je eerste zin is wat jammer. Ik vraag oprecht om duiding. Een ander vertel je dat je geen Spaans spreekt. Maar nog steeds begrijp je niet dat het geen onwil mijnerzijds is, maar gewoon niet helder genoeg. Maar goed, vind wat je wilt vinden.

Geloven in algemene zin wordt wellicht meer geaccepteerd, maar als er enige gelegenheid is het voor gek te zetten, wordt dat vaak te baat gekomen. Wellicht was dat in mijn kinderjaren 80 nog erger.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: De normale reformatorische opvatting op de prediking is dat het antwoord geeft op de vraag hoe krijg ik een genadige God. Die vraag staat centraal, en als die vraag niet meer het uitgangspunt wordt van de prediking, dan kan je nog wel iets over genade bepreken, maar dan mist het gereformeerde diepgang.
Ik vind die vraag helemaal niet centraal staan. De vraag is bovendien nogal ongelukkig geformuleerd, God is namelijk genadig.
De actualiteit van het Evangelie plaatsen buiten de hoofdvraag van de schrift is niet nieuw. Ook de generatie van na Nietszche, zeg maar, stelde de vraag naar het bestaan van God zodanig op de voorgrond, dat ze van daaruit het Evangelie gingen lezen en inderdaad met bevrijdende inzichten kwamen aandragen.
Wat is de relevantie van het noemen van Nietzsche? Is het antithetische denken bij hem begonnen?
En daarmee konden ze dan verder, zonder zich rekenschap te geven van de gruwelijke hoge schuld voor God en de rechtvaardiging die uit het geloof is. De innerlijke diepgang die daarbij hoort, daar is men dan vreemd van. Vanouds wordt vanuit de gereformeerde theologie daar ernstig stelling tegen gekozen.
Waarom zou je elke preek de schuld die de mensheid op zich heeft geladen centraal stellen? De Bijbel staat vol met opdrachten aan gelovigen hoe ze zich moeten verhouden tot andere mensen. Door actuele ontwikkelingen te gebruiken in een preek, kan een predikant duiden hoe we als gelovigen moeten reageren op deze ontwikkelingen, bijvoorbeeld door aan te sporen ons in te zetten voor de minder bedeelden of mensen die slachtoffer zijn van natuurrampen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Ik vind het prima als een ds. sexting aan de orde stelt. Ik vind het zorgelijk als hij dat pas doet als hij er over in het RD heeft gelezen, want dat laat zien dat hij totaal geen idee heeft van de leefwereld van vandaag. Maar mijn voornaamste bezwaar daartegen dat het behandelen van uitwendige fenomenen die uit de tijdgeest volgen of waaruit de tijdgeest blijkt, zonder de tijdgeest zelf te verstaan, geen enkel nut heeft. Dat zorgt alleen maar voor vervreemding in een tijd waarin de helft of meer van de catechisanten - en dan beperk ik me even tot jouw voorbeeld- in een kwartier een seksdate kan regelen met een buurjongen of -meisje. Zulke dingen moeten in een breder kader aan de orde komen. Maar ook dat is slechts een zijspoor bij wat ik schreef.
Een predikant is ook maar een mens en kan natuurlijk niet alle ontwikkelingen op de voet volgen. Er zullen vast predikanten zijn die niet van Snapchat of Instagram gehoord hebben. Als dertiger met jonge kinderen op een openbare school heb ik zelf al moeite om alle ontwikkelingen bij te houden, laat staat een vijftiger die zich vrijwel enkel beweegt binnen de reformatorische zuil.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik vind het prima als een ds. sexting aan de orde stelt. Ik vind het zorgelijk als hij dat pas doet als hij er over in het RD heeft gelezen, want dat laat zien dat hij totaal geen idee heeft van de leefwereld van vandaag. Maar mijn voornaamste bezwaar daartegen dat het behandelen van uitwendige fenomenen die uit de tijdgeest volgen of waaruit de tijdgeest blijkt, zonder de tijdgeest zelf te verstaan, geen enkel nut heeft. Dat zorgt alleen maar voor vervreemding in een tijd waarin de helft of meer van de catechisanten - en dan beperk ik me even tot jouw voorbeeld- in een kwartier een seksdate kan regelen met een buurjongen of -meisje. Zulke dingen moeten in een breder kader aan de orde komen. Maar ook dat is slechts een zijspoor bij wat ik schreef.
Een predikant is ook maar een mens en kan natuurlijk niet alle ontwikkelingen op de voet volgen. Er zullen vast predikanten zijn die niet van Snapchat of Instagram gehoord hebben. Als dertiger met jonge kinderen op een openbare school heb ik zelf al moeite om alle ontwikkelingen bij te houden, laat staat een vijftiger die zich vrijwel enkel beweegt binnen de reformatorische zuil.
Klopt. En dan is de vraag hoe erg dit is. Ik heb meer aan een bewogen preek van een duidelijk kind van God die zijn Vader aanprijst dan aan actuele tijdsgeestduiding oid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Klopt. En dan is de vraag hoe erg dit is. Ik heb meer aan een bewogen preek van een duidelijk kind van God die zijn Vader aanprijst dan aan actuele tijdsgeestduiding oid.
Ik vind het plaatsen van de Bijbels boodschap in de huidige context van belang. Zelf haak ik af bij predikanten die iedere keer een abstract theoretisch verhaal vertellen over hoe het nu precies zit tussen God en de mens.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Dat snap ik. Daarom vind ik dat ze minstens een week per jaar naar GTST moeten kijken (of iets dergelijks). Dat helpt in ieder geval al in belangrijke mate voor het inzicht.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik, en anderen met mij, begrijp je nog steeds in het geheel niet, @DDD. Zou je je eens in zeer duidelijk Nederlands, willen uitdrukken voor mij als leek?

In een preek gaat het over een rijke Christus en een arme zondaar en hoe die twee tot elkaar komen. Daarin mogen zeker actuele zaken van vandaag de dag genoemd worden. Maar we komen in de eerste plaats naar de kerk om uit Gods Woord te horen.

Om op je laatste reactie in te gaan: als ik wil weten hoe vuur voelt, stop ik er toch ook niet mijn hand in? Ik zie en hoor toch wel hoe gevaarlijk het is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie